Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi sai lapseni tänään itkemään

Vierailija
12.02.2018 |

Tosi mukava ja kiva matka oli takana, oltiin oltu viisi yötä Espanjassa. Kyseessä oli 4-vuotiaan ensimmäinen ulkomaan matka, ja tyttö oli tosi hyvällä tuulella, kun palasimme Suomeen. Kävelimme normaalisti laukkuhihnalta terminaaliin, ja matkalla seinän vierustalla seisoi poliisi (tai mikä tullimies nyt olikaan) koiran kanssa, ilmeisesti huumeita varten päivystämässä.

Kun tyttäreni käveli meidän kanssa heidän ohi, koira kurkotti nuuhkimaan vähän. Tyttö pysähtyi iloisena, hän pitää koirista, ja ojensi kätensä koiran nuuhkittavaksi, niinkuin hänelle on opetettu vieraiden koirien kanssa toimittavan. Olin juuri sanomassa lapselleni, että jatketaan matkaa ja annetaan koiran työskennellä rauhassa (en siis siinä ihmisvilinässä heti huomannut, että tyttö oli pysähtynyt koiran luokse), kun koiran ohjaaja ärjäisi todella vihaisesti, että "älä koske siihen koiraan!". Tyttäreni pelästyi ja alkoi itkeä, kun vieras mies, vieläpä poliisi, alkaa aggressiivisesti läksyttää, kun hän ei edes itse tiennyt tehneensä mitään pahaa.

Tyttö itki koko matkan autolle ja ison osan matkasta kotiin. Koitettiin selittää hänelle, että poliisi on kiireinen ja että poliisikoiriin ei saa koskea. Tyttö on muutenkin todella herkkä, saattaa alkaa itkeä jo siitä, jos me vanhemmat puhumme yhtään tiukemmin. Niin tämä varmasti tulee pyörimään mielessä vielä monta päivää.

Minusta poliisi toimi tässä väärin. Ymmärrän kyllä, että poliisikoiria ei saa mennä koskemaan, mutta onko mitään järkevää syytä, miksei pienelle lapselle voi puhua vähän pehmeämmin sen sijaan että korottaa heti äänensä?

Kommentit (246)

Vierailija
221/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on liian herkkä.

Vierailija
222/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä viideskymmenes koiraihminen joka olet tulossa tänne taivastelemaan kuinka sinun koirasi kanssa olisi käynyt huonosti ja kuinka huumekoirat eivät ole mitään lemmikkejä:

Asiasi on sanottu n. 50 kertaa. Ketään ei kiinnosta sun koiras. Mee pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ei pidä mennä tyrkyttämään kättä poliisikoiralle. Mutta oon kyllä myös sitä mieltä, että tosi monet koiranulkoiluttajat (ei koske poliisikoiria) on kasvattaneet koiransa huonosti - 60% koirista tulee päälle (epäilemättä useimmiten hyvässä tarkoituksessa) kun on itse kävelyllä tai lenkillä. tykkään koirista mutta ei ole kauhean kivaa kun ei tiedä mitä sieltä on tulossa. lisäksi tosi moni koiranomistaja pitää tätä ihan normaalina, että heidän lemmikki on käy vieraisiin ihmisiin kiinni - sellaisiahan koirat ovat? kaikki ihmiset ei tykkää koirista, monet pelkäävät niitä. ei kiva. vähän kun kasvattaisi oman lapsensa hyppimään vieraiden syliin joka puolella ja sitten katsoisi sitä vierestä vaan ja pitäisi normaalina käytöksenä.

erityisen hellästi muistan kun kävin viemässä roskia katokseen, siellä oli naapuri pitämässä sadetta yli-innokkaan koiransa kanssa - olin just lähdössä reissuun siisteissä vaatteissa ja viemään viime hetkellä roskat - koira hyppi pisin poikin housuja ja takkia, emäntä vaan sanoi että puppe puppe ja piti narusta kiinni. Kysyisin koiranomistajalta, miten minun olisi pitänyt tuossa tilanteessa toimia? antaa ne roskat sille emännälle? vai sanoa että haluaisin jättää nämä roskat tähän roskikseen ilman että omat vaatteeni tulevat paskaisiksi? 

Vierailija
224/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennetääs nyt hieman kun kaikki eivät ole ihan tajunnet.

Lentokentällö toimii poliiseja, rajavartijoita ja tullivirkailijoita. Näistä poliisi valvoo yleistä järjestystä ja ottaa vastaan rajavartijoiden pysäyttämiä etsintäkuulutettuja.

Rajavartijat toimivat shengen-alueen rajalla, ja tarkastavat että tulijoilla on maahantulo-oikeus, ja että lähtijöillä on oikeus poistua maasta. He siis valvovat sekä tulo- että menoliikennettä.

Tullivirkailijat tarkastavat maahan tulevan rahdin ja matkatavarat, sekä perivät näistä tullin. Matkustajille he näkyvät vain tullipisteessä matkatavaranoudon jälkeen. Suurin osa tullivirkailijoista työskentelee rahdin parissa.

Tulli käyttää vain tavaran etsintään tarkoitettuja koiria. Poliisi ja rajavartiolaitos käyttää sekä etsintä- että kiinniottokoiria.

Toivottavasti selvensi.

Vierailija
225/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisella äänellä sanottu kielto ei mene kaikkiin lapsiin perille.

Vaikka ap:n lapsi on erityisen herkkä jne. Joku muu penska menee vaan ja tekee vaan.

Tuossa tilanteessa aikaa pysäyttää tapahtumaketju on ollut alle sekunti.

Lapsi lentokentällä voi edustaa mitä kieliryhmää tahansa, oletko varma että hän sanoi tilanteessa mitään/kuuluvasti.

Tässä astuu äänensävyn tarpeellisuus kehiin. Käskyn on mentävä kerrasta ja heti perille vaikka muksu ymmärtäisi vain mandariinikiinaa.

Vierailija
226/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hjarv kirjoitti:

joo ei pidä mennä tyrkyttämään kättä poliisikoiralle. Mutta oon kyllä myös sitä mieltä, että tosi monet koiranulkoiluttajat (ei koske poliisikoiria) on kasvattaneet koiransa huonosti - 60% koirista tulee päälle (epäilemättä useimmiten hyvässä tarkoituksessa) kun on itse kävelyllä tai lenkillä. tykkään koirista mutta ei ole kauhean kivaa kun ei tiedä mitä sieltä on tulossa. lisäksi tosi moni koiranomistaja pitää tätä ihan normaalina, että heidän lemmikki on käy vieraisiin ihmisiin kiinni - sellaisiahan koirat ovat? kaikki ihmiset ei tykkää koirista, monet pelkäävät niitä. ei kiva. vähän kun kasvattaisi oman lapsensa hyppimään vieraiden syliin joka puolella ja sitten katsoisi sitä vierestä vaan ja pitäisi normaalina käytöksenä.

erityisen hellästi muistan kun kävin viemässä roskia katokseen, siellä oli naapuri pitämässä sadetta yli-innokkaan koiransa kanssa - olin just lähdössä reissuun siisteissä vaatteissa ja viemään viime hetkellä roskat - koira hyppi pisin poikin housuja ja takkia, emäntä vaan sanoi että puppe puppe ja piti narusta kiinni. Kysyisin koiranomistajalta, miten minun olisi pitänyt tuossa tilanteessa toimia? antaa ne roskat sille emännälle? vai sanoa että haluaisin jättää nämä roskat tähän roskikseen ilman että omat vaatteeni tulevat paskaisiksi? 

Koiran ei kuulu tutustua sivullisiin ilman lupaa. Kuusi koiraa olen omistanut, eikä yksikään ole kertaakaan päässyt sivullista nuuhkimaan tai hyppimään. Kerran kyllä yksi yritti nakkikiskan ovesta sisälle. Ihmisten vaatteiden likaaminen on väärin. Jos oma koira hyppii voi ystävällisesti pyytää odottamaan, että pääsee koiransa kanssa pois alta.

Osa ihmisistä on pässejä ja osalla niistä on koira.

Talutin kerran kahta isoa koiraa. Remmi lyhyellä kävelivät vierekkäin. Vastaan tuli mies pikkukoiransa kanssa ja väistin toiselle puolen. Mies hetkisen päästä siirtyi koiran perässä uudestaan kohtauskurssille ja päätin, että herra on nyt hyvä ja siirtää sen pikkukoirasa, että ihmiset jäävät koirien väliin. Tyyppi pysähtyi kun koirien välillä oli puolisen metriä ja puuskahti, että olen väärällä puolen pyörätietä. Ohitti sitten autotien puolelta.

Vierailija
227/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa mistään kauheasta huutamisesta tai läksyttämisestä ole voinut olla kyse, koska sanottu virkekin on vain lyhyt ja nopea kielto: älä koske siihen koiraan. Sanoi tuon miten kovalla äänellä hyvänsä, ei se vakava virhe voi olla, varsinkin kun ei ne huumekoirat todella mitään seurakoiria ole ja niitä ei todellakaan saa häiritä.

En tajua mikä tässä on ongelma. Muksu parkuu, mutta sekään tuskin kauhean vakava asia on, kun kyseessä kerran on muutenkin pikkuasioista itkevä lapsi. Kai te vanhemmat olette jo oppineet olemaan tekemättä numeroa lapsen joka vinkunasta kun hän kerran yliherkästi alkaa vinkumaan. Onko ongelma tosiaan nyt vaan se, että tullivirkailija ei olisi saanut komentaa pikku kullannuppuasi vaikka sille selvästi oli aihetta?

Vierailija
228/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen joka huutaa toisen lapselle on huonosti käyttäytyvä juntti.

Pieni lapsi voi vahingossa esim rikkoa jotain, mutta se EI OLE LAPSEN SYY.

LAPSET ovat VIATTOMIA ja itse puhun lapselleni aina rauhalliseti ja lempeästi .

POLIISI ei saa käyttää asemaansa väärin HUUTAMALLA PIENILLE LAPSILLE!

sitäpaitsi ison koiran omistajan tulee vetää koira POIS jos pieni lapsi lähestyy.

LAPSI ei ole VASTUUSSA teoistaan

toivottavasti asia selveni

Vierailija
229/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen joka huutaa toisen lapselle on huonosti käyttäytyvä juntti.

Pieni lapsi voi vahingossa esim rikkoa jotain, mutta se EI OLE LAPSEN SYY.

LAPSET ovat VIATTOMIA ja itse puhun lapselleni aina rauhalliseti ja lempeästi .

POLIISI ei saa käyttää asemaansa väärin HUUTAMALLA PIENILLE LAPSILLE!

sitäpaitsi ison koiran omistajan tulee vetää koira POIS jos pieni lapsi lähestyy.

LAPSI ei ole VASTUUSSA teoistaan

toivottavasti asia selveni

Ikinä en ole huutamaan joutunut, mutta tarvittaessa huudan. Ei siksi, että lapsi on syyllinen tai vastuussa, vaan huutaisin pysäyttääkseni lapsen tekemisen. Harvempi varmaan lepertelee jos lapsi on juoksemassa autotielle. Kyllä lapsen terveyttä uhkaava toiminta pitää pysäyttää tarvittaessa vaikka huutamalla.

Ison koiran omistaja, pikkukoiran omistaja tai keskikokoisen koiran omistaja voi vetää koiransa pois. Mutta entä kun matkassa on viisivuotias ja vaunut, jätetäänkö nekin paikalleen, kun koiraa paikalta poistetaan? Entä, jos vieras lapsi seuraa? Tai tulee yllättäen. Mitenkäs muu liikenne lähistöllä? Siirrätkö koiran vastaantulijan tielle? Kyllä ensisijaisesti on kiinnitettävä lasten vanhempien huomio, ja jos tilanne on nopea, niin pysäytettävä lapsi huutamalla SEIS.

Sillä huutamisell ei ole mitään tekemistä vastuun tai syyttelyn kanssa. Lapselle voi, jopa sanoa, että anteeksi, mutta oli pakko huutaa, ettet satuta itseäsi koiran kanssa.

Vierailija
230/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pikku kulta ei sun mielestä ansainnut ”huutia” no voi että :) Lasten pitää kokea vastoinkäymisiä elämässä eikä aina mennä pilvenhattarassa päivästä toiseen. Luultavasti otti opiksensa ja hyvä niin.

Muutenkin lapsi on aina sun vastuulla ja miten kukaan vastuullinen vanhempi ei katso lastaan noinkin isossa paikassa ja ”ihmisvilinässä”..

Vierailija
231/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä aloittaja ei ottanut yhteyttä sen huutavan poliisin pomoon? Onko asian käsittely jäänyt vain tänne? Aika halukkaasti myös lehdetkin ottavat täältä aiheita. On sitä vähemmästäkin kirjoitettu.

Vierailija
232/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on, annas kun kertaan:

1. ACAB = All Cops Are Bastards (patee myos tullimiehiin)

2. Jos paassa liikkuu yhtikas mitaan, ei hae poliisiin tai tulliin toihin

Vierailija
233/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ACAB kirjoitti:

Niin se on, annas kun kertaan:

1. ACAB = All Cops Are Bastards (patee myos tullimiehiin)

2. Jos paassa liikkuu yhtikas mitaan, ei hae poliisiin tai tulliin toihin

No kyllähän tämäkin tarina tuon todeksi näytti.

Vierailija
234/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 päivänselvästä asiasta:O

Sano ap, että sä trollaat.

Vierailija
235/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 päivänselvästä asiasta:O

Sano ap, että sä trollaat.

*sivua

Vierailija
236/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes usko mihinkään ärjymiseen. Ap ja lapsi hysterioi, kun on sanottu vähän tiukempaan sävyyn. Ei sillä tullillakaan ole varaa ottaa riskiä, ettei lapsi lässytystä uskokkaan ja loppupäivän työ on koiralla pilalla.

Kai tää tarina löytyy jo iltalehdistäkin vai onko provo?

Vierailija
237/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä on opetettu ojentamaan käsi vieraalle koiralle?? Pitäisi opettaa että vieraisiin koiriin ei ilman omistajan lupaa kosketa eikä niille todellakaan kättä ojennella!

On opetettu, että jos on ystävällinen koira, jota saa rapsuttaa, niin ennen rapsuttamista annetaan nuuhkia kättä. Ollaan opetettu kyllä, että vieraisiin koiriin ei saa koskea ilman lupaa, mutta tyttö nyt jostain syystä ei ajatellut tarpeeksi pitkälle ja tuumi että koska koira itse ystävällisen oloisena tuli nuuhkimaan, hän saa sitä rapsuttaa. Eli tyttö toimi kyllä väärin ja meidän ohjeiden vastaisesti, mutta ansaitseeko siitä huolimatta huutoja?

Ap

Ihmisvilinässäkin on se focus oltava vielä koko ajan siinä nelivuotiaassa. Kun aiemmin kirjoitit, että et ihmisvilinässä huomannut heti, mitä lapsi teki. Kyllä tuon ikäisen kanssa on vielä aikuinen, joka kyselee koiran omistajalta lupia. Eikö tämä ollut nyt esimerkki siitä, että 4v. ei vielä pysty toimimaan antamasi ohjeiden mukaisesti?

Vierailija
238/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä on opetettu ojentamaan käsi vieraalle koiralle?? Pitäisi opettaa että vieraisiin koiriin ei ilman omistajan lupaa kosketa eikä niille todellakaan kättä ojennella!

On opetettu, että jos on ystävällinen koira, jota saa rapsuttaa, niin ennen rapsuttamista annetaan nuuhkia kättä. Ollaan opetettu kyllä, että vieraisiin koiriin ei saa koskea ilman lupaa, mutta tyttö nyt jostain syystä ei ajatellut tarpeeksi pitkälle ja tuumi että koska koira itse ystävällisen oloisena tuli nuuhkimaan, hän saa sitä rapsuttaa. Eli tyttö toimi kyllä väärin ja meidän ohjeiden vastaisesti, mutta ansaitseeko siitä huolimatta huutoja?

Ap

Huumekoira on töissä kuten näkövammaisenkin. Työkoira opetetaan lähestymään ystävällisesti ihmisiä. Miten se muuten voisi tehdä työtään? 

Vierailija
239/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin tämän tarinan alusta, siitä miten lapsella oli ollut 5 yötä hauskaa Espanjassa ja sitten tultiin kotiin ja näin pääsi käymään. :D 

Minua huvitti sama asia, aivan kuin tullimies olisi nyt pilannut pikkutytön koko Espanjan-matka, joka oli vielä hänen ensimmäisensä :D

Vierailija
240/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huumekoira on töissä kuten näkövammaisenkin. Työkoira opetetaan lähestymään ystävällisesti ihmisiä. Miten se muuten voisi tehdä työtään? 

Ja rajavartiolaitoksen tai poliisilaitoksen koirat ei todellakaan ole mitään auttajakoira-labbiksia. Olen eläintenhoitaja ja meidän klinikalla hoidetaan paljon näitä, niihin ei koske yleensä eläinlääkärikään ilman kuonokoppaa. Joten eiköhän tässä ollut todelliset riskit että lapsi olisi saanut muutakin kuin henkisiä vaurioita. Vahdi lastasi ap!