Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis MIKSI lastenrattailla pääsee bussissa ilmaiseksi?

Vierailija
08.02.2018 |

Mikä on se syy ettei tarvitse lippua? Äidit käyttää tätä hyväkseen jotta mikään liikkuminen ei maksaisi mitään.

Lisäksi yksi ilmiö ulkomaalaiset miehet joilla rattaat täynnä tavaraa. Niin no, eihän missään sanota että pitäisi olla lapsi...

Kommentit (250)

Vierailija
61/250 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Tampereella ainakin säännöt on, että lasta ei jätetä yksin rattaisiin ja mennä istumaan penkille. Myöskään lasta ei saa matkan aikana ottaa pois vaunuista/rattaista ja mennä penkille istumaan. Myös se on määritelty, että vaunut ovat oikea kylki menosuuntaan päin, näin eivät pääse kippaamaan niin helposti jos tilee kova jarrutis/kolari. Myös siihen on ohjeet, että rattaat työnnetään sisään ja vedetään ulos peruuttamalla. Ja jos vaunupaikat ovat täynnä, ei sinne kyytiin oteta enempää vaan odotetaan seuraavaa bussia. Nämä ohjeet on melkein jokaisessa bussissa vaunupaikan kohdalla, myös kivina, että suomea taitamattomat ymmärtävät myös. Täällä kuskit ainakin huutelevat että täytyy poistua tai tulla maksamaan jos lapsi ei istu rattaissa. Parilla kaverille käynyt ainakin näin kun on päällekkäin istuimet sisarusvaunuissa eikä kuski ole huomannut alhaalla makoilevaa vauvaa. Myös yhdelle ystävälle oli kuski tullut raivoamaan että sen pitäö mennä istumaan kun pitää lasta sylissä. Oikesti vauva oli rintarepussa ja parivuotias rattaissa. No eihän se onnistunut kun vaunuja ei voi jättää valvomatta ja markanteko sitten jatkui...

Niin ja nykyään pääsee kaikille vyöhykkeille TKL busseilla ilmaiseksi vaunuilla, korjatkaa jos olen väärässä tässä asiassa.

Pari kertaa myös nähnyt näitä rattaat täynnä vaatekasseja ja muita ruokapussukoita ja lapsesta ei tietoakaan. Yleensä peitetty jollain liinalla, että kuski ei nää mitä rattaissa on....

Se ehkä olin minä. Vauva alakerrassa rattaissa ja kassit yläkerrassa tasapainottamassa. Sori hämmingistä.

No eihän se mua ole hämmentänyt, kun tiedän ja näen, että lapsi on kyydissä. Kuskeja ehkä enemmänkin. Varmaan kaikista vaikeimmat ne phil&tedsit missä vauva laitetaan ihan sinne ylemmän istuimen alle makaamaan täysin näkymättömiin, kun sisarusistuin vielä liian jyrkässä kulmassa niin pienelle ja vielä verho eteen, niin ei varmasti kuski näe, että vauva on tosiaan kyydissä:D mutta itse siis en ole näitä kuskin huutamisia todistanut, kavereille vaan on sattunut kohdalle...

Vierailija
62/250 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule tarkastusmaksua jos lapsi ei ole vaunuissa/rattaissa istumassa. Lapsen voi hyvin antaa vaikka istua muualla mutta hänen täytyy olla max. 6-vuotias.

Joiltakin myös unohtuu että vain 1 aikuinen per vaunut+lapsi pääsee ilmaiseksi.

t: Lipuntarkastaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/250 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi epäoikeudenmukaista. Itse kuljen hsl:n kalleimmalla vyöhykkeellä, sisäisestä kolmosalueelle, joka maksaa jotain 6.50 / suunta. Samaa pitkää reittiä matkustaa nämä naiset vaunuineen ilmaiseksi, itse työttömänä en saa edes mitään alennusta. On väärin.

Saat muiden maksamaa työttömyyskorvausta, epäoikeudenmukaista.

Vierailija
64/250 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussiin/ratikkaan ei välttämättä mahdu sisälle vaunujen kanssa. Mitä jos olis maksullista eikä mahtuis sisälle lipun vaihtoajalla. Ei ois reilua joutua maksamaan useampia lippuja siitä syystä. On myös hyvä, että köyhien perheiden pikkulasten vieminen lääkäriin ei viivästy tai jää välistä siitä syystä ettei rahaa ole. Lapsia täytyy suojella.

Vierailija
65/250 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla näin kateellista ja katkeraa porukkaa. Itselläni ei ole lapsia, mutta eipä ole koskaan tullut mieleen narista siitä, että joku pääsee lapsen ja vaunujen kanssa ilmaiseksi. Uskomatonta :D

Vierailija
66/250 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska sitten lasta ei tarvi jättää yksin siksi aikaa kun äiti  käy näyttämässä lippuaan

Miten niin ÄITI?!

Vierailija
67/250 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska tällä suunnalla joutuu maksamaan jokainen yli kuusivuotias, oli rattaat mukana tai ei. 

Vierailija
68/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Tampereella ainakin säännöt on, että lasta ei jätetä yksin rattaisiin ja mennä istumaan penkille. Myöskään lasta ei saa matkan aikana ottaa pois vaunuista/rattaista ja mennä penkille istumaan. Myös se on määritelty, että vaunut ovat oikea kylki menosuuntaan päin, näin eivät pääse kippaamaan niin helposti jos tilee kova jarrutis/kolari. Myös siihen on ohjeet, että rattaat työnnetään sisään ja vedetään ulos peruuttamalla. Ja jos vaunupaikat ovat täynnä, ei sinne kyytiin oteta enempää vaan odotetaan seuraavaa bussia. Nämä ohjeet on melkein jokaisessa bussissa vaunupaikan kohdalla, myös kivina, että suomea taitamattomat ymmärtävät myös. Täällä kuskit ainakin huutelevat että täytyy poistua tai tulla maksamaan jos lapsi ei istu rattaissa. Parilla kaverille käynyt ainakin näin kun on päällekkäin istuimet sisarusvaunuissa eikä kuski ole huomannut alhaalla makoilevaa vauvaa. Myös yhdelle ystävälle oli kuski tullut raivoamaan että sen pitäö mennä istumaan kun pitää lasta sylissä. Oikesti vauva oli rintarepussa ja parivuotias rattaissa. No eihän se onnistunut kun vaunuja ei voi jättää valvomatta ja markanteko sitten jatkui...

Niin ja nykyään pääsee kaikille vyöhykkeille TKL busseilla ilmaiseksi vaunuilla, korjatkaa jos olen väärässä tässä asiassa.

Pari kertaa myös nähnyt näitä rattaat täynnä vaatekasseja ja muita ruokapussukoita ja lapsesta ei tietoakaan. Yleensä peitetty jollain liinalla, että kuski ei nää mitä rattaissa on....

Se ehkä olin minä. Vauva alakerrassa rattaissa ja kassit yläkerrassa tasapainottamassa. Sori hämmingistä.

No eihän se mua ole hämmentänyt, kun tiedän ja näen, että lapsi on kyydissä. Kuskeja ehkä enemmänkin. Varmaan kaikista vaikeimmat ne phil&tedsit missä vauva laitetaan ihan sinne ylemmän istuimen alle makaamaan täysin näkymättömiin, kun sisarusistuin vielä liian jyrkässä kulmassa niin pienelle ja vielä verho eteen, niin ei varmasti kuski näe, että vauva on tosiaan kyydissä:D mutta itse siis en ole näitä kuskin huutamisia todistanut, kavereille vaan on sattunut kohdalle...

Kärryyttelen juuri kyseisillä rattailla. Vie ei ole huudettu, mutta sitä päivää odottaessa. Monesti on muikeita ilmeitä kun menen ja yllätys ollut kun alakerrasta määkäistään.

Vierailija
69/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule tarkastusmaksua jos lapsi ei ole vaunuissa/rattaissa istumassa. Lapsen voi hyvin antaa vaikka istua muualla mutta hänen täytyy olla max. 6-vuotias.

Joiltakin myös unohtuu että vain 1 aikuinen per vaunut+lapsi pääsee ilmaiseksi.

t: Lipuntarkastaja

Oikeestikko useampi aikuinen yrittää yhden rattaan mukana? Ohhoh, mikähän logiikka siinäkin on..?

Vierailija
70/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun lastenrattailla pääsee bussiin vaan siitä keskiovesta, mutta "virallinen"sisäänkäynti lipunlukulaitteineen ja lipunmyyntineen on bussin etuosassa. Ei niitä vaunuja ja lasta voi itsekseen sinne keskiosaan jättää, ja pujotella lippua näyttämään/ostamaan. Siksi. Turvallisuussyistä. Daa.

Mutta rollaattorin voi, ja vaarallisesti vastavirtaan huojuen rollon käyttäjä käy maksamassa. Älytöntä.

Vierailija
71/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun lastenrattailla pääsee bussiin vaan siitä keskiovesta, mutta "virallinen"sisäänkäynti lipunlukulaitteineen ja lipunmyyntineen on bussin etuosassa. Ei niitä vaunuja ja lasta voi itsekseen sinne keskiosaan jättää, ja pujotella lippua näyttämään/ostamaan. Siksi. Turvallisuussyistä. Daa.

Mutta sitten kun mennään vyöhykkeiden ulkopuolelle, niin täytyyhän kuitenkin käydä maksamassa?

Toisekseen esimerkiksi pienet Citybussit, niissä rattaat on heti kuskin takana eli ei edes tarvitsisi jättää yksin.

Jos tämä on syy niin minusta käsittämätöntä. Ap

Vyöhykkeiden ulkopuolelle? 

Jos niin pitkälle lähdet niin matkustat linja-autolla, ja niihin ei edes saa rattaita sisälle. Ne laitetaan kokoontaitettuina tavaratilaan, matkustaja maksaa lipustaan.

Näin. U-linjan bussissa taaperoni kanssa matkustaessa rattaat taiteltiin tavarasäiliöön ja maksoin matkani kuten muutkin.

Ja silti btw tuli mulkoiluja, vaikka lapsi istui hiljaa ja nätisti koko matkan.

Vierailija
72/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla näin kateellista ja katkeraa porukkaa. Itselläni ei ole lapsia, mutta eipä ole koskaan tullut mieleen narista siitä, että joku pääsee lapsen ja vaunujen kanssa ilmaiseksi. Uskomatonta :D

Se on katsos kaikki pois itseltään, mitä joku muu saa 👍

Jos vaunumatkustus menisi maksulliseksi, niin seuraavaksi alettaisiin kyräillä opiskelijoiden alennuslippuja, siitä seuraavaksi varmaan eläkeläisten ja varusmiesten.

Vierailija
73/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi epäoikeudenmukaista. Itse kuljen hsl:n kalleimmalla vyöhykkeellä, sisäisestä kolmosalueelle, joka maksaa jotain 6.50 / suunta. Samaa pitkää reittiä matkustaa nämä naiset vaunuineen ilmaiseksi, itse työttömänä en saa edes mitään alennusta. On väärin.

Voi härregyyd, tee lapsi niin saat saman edun.

Ja kävele sen verran, että ylität vyöhykkeen kävellen. Sitten vasta bussiin ja heti halpenee matka.

Minäkin "laiska vaunumamma" kävelen toisinaan jopa yli 10km matkoja niiden vaunujeni kanssa, kesällä etenkin käytän todella harvoin busseja kun jalankin pääsee.

Vierailija
74/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapset ja vanhemmat ovat yhteiskunnan loisia, joita ei kunnon maassa tarvita ollenkaan, tarvitaan vaan veronmaksajia ja työntekijöitä, joita saa Afrikasta.

Vierailija
75/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

Siinä vois olla tietysti toinenkin scanneri johon vilauttaa joko kuittia tai lipuketta?

Köyhien pitää maksaa siinä missä rikkaiden, mutta lapsiperheiden ei siinä missä lapsettomat joutuu, seon vähän niinkun piikitys niille jotka ei pysty saamaan omaa, tästä vois joku pahottaa mielensä?

Mutta se tässä ihmetyttää miksi tehdä lapsia jos eiole varaa omaan autoon? Ja sitte tuodaan se rääkyvä kakara julkisiin tiloihi, ei tulis mieleenkää perustaa perhettä ennenkö rahasto on turvattu eli sijoituksia, pelkkä vakityö ei enää riitä koska seuraavana pvm voi olla yt

Just :D

Vai että syrjintää tahattomasti lapsettomia kohtaan... kyllä sitä saa aiheesta kuin aiheesta ongelman, kun tarpeeksi kaivelee :D

Ja miksi pitäisi olla auto? Turhia päästöjä.

Vierailija
76/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä, miksi pitää näin olla. Itse olen maksanut paitsi itsestäni myös rattaista ja käynyt kuskille maksamassa. Samoin rollaattorivanhukset tekevät niin.

Sama saa kelvata rattaiden kanssa liikkuville vai oliko sillä tasa-arvolla jotakin merkitystä jossakin maassa? Muistelen kuulleeni.

Vierailija
77/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, miksi pitää näin olla. Itse olen maksanut paitsi itsestäni myös rattaista ja käynyt kuskille maksamassa. Samoin rollaattorivanhukset tekevät niin.

Sama saa kelvata rattaiden kanssa liikkuville vai oliko sillä tasa-arvolla jotakin merkitystä jossakin maassa? Muistelen kuulleeni.

Eli poistaisit myös alennukset opiskelijoilta, eläkeläisiltä ja varusmiehiltä?

Vierailija
78/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävintä on kun äiti rattaineen matkustaa kahden pysäkin välin, ja sen vuoksi toinen äiti, joka on menossa kaupunkiin asti 10 km, ei mahdu linja-autoon. Näin tehdään Tampereella.

Myöskin ihan yleistä on että äiti ottaa lapsen viereensä penkille istumaan, tai käytännössä seisomaan kuraisine saappaineen ja jättää rattaat valvomatta. Olen useasti joutunut pitämään rattaita paikoillaan, kun äiskän pitää saada istua. Kun tästä huomauttaa, niin ei yhtäkkiä ymmärretä kieltä.

Kun minulla oli ratasikäinen, käytiin silloin maksamassa ja pidemmälle ajettaessa myös rattaista meni maksu. Nyt en tiedä, kuinka nuo maksut menee jos matkustaa keskustavyöhykkeen yli.

Mielestäni rollaattoria käyttävät pitäisi vapauttaa myös maksusta.

Täällä myös äiti maksaa, mutta alle 7-vuotiaat ilman rattaita pääsevät mukana maksutta. Ei ole niinkuin joku pääkaupunkilainen kirjoitti että saattaja pääsee maksutta kävelevien alle 7- vuotiaiden kanssa.

Vierailija
79/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli poistaisit myös alennukset opiskelijoilta, eläkeläisiltä ja varusmiehiltä?

Mitä se tähän kuuluu? Yhtään millään tavalla?

80/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska rattailla mennään sisään keskiovesta ja on turvallisuusriski jättää vaunut yksin maksamisen ajaksi. Monella vaunuilla liikkuvalla muuten on kuukausikortti muutenkin olemassa työmatkoja ym. varten

Espanjassa menevät vaunuinensa sisään etuovesta niinkuin muutkin ja maksavat matkansa. Miten ei onnistuisi Suomessa?

Espanjassa olen heittänyt rattaat tai vaunut aina bussin tavaratilaan ja lapsi on ollut sillä välin tai jopa koko matkan aina jonkun paikallisen abuelan sylissä.