Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis MIKSI lastenrattailla pääsee bussissa ilmaiseksi?

Vierailija
08.02.2018 |

Mikä on se syy ettei tarvitse lippua? Äidit käyttää tätä hyväkseen jotta mikään liikkuminen ei maksaisi mitään.

Lisäksi yksi ilmiö ulkomaalaiset miehet joilla rattaat täynnä tavaraa. Niin no, eihän missään sanota että pitäisi olla lapsi...

Kommentit (250)

Vierailija
81/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun lastenrattailla pääsee bussiin vaan siitä keskiovesta, mutta "virallinen"sisäänkäynti lipunlukulaitteineen ja lipunmyyntineen on bussin etuosassa. Ei niitä vaunuja ja lasta voi itsekseen sinne keskiosaan jättää, ja pujotella lippua näyttämään/ostamaan. Siksi. Turvallisuussyistä. Daa.

Mutta rollaattorin voi, ja vaarallisesti vastavirtaan huojuen rollon käyttäjä käy maksamassa. Älytöntä.

Miksei sillä rollaattorilla voi kulkea etuovesta? Uusissa busseissa tämä asia on otettu huomioo. On myös turvallisuuskysymys. T: linja-autonkuljettaja

Vierailija
82/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitten jos palvelusta pitäisi alkaa maksaa niin pitäisi taata, että palvelu pelaa ja kyytiin mahtuu.

Aikatauluja pitäisi sitten kyllä löysentääkin, kun bussin pitäisi olla pysähdyksissä niin kauan, että kuskin luona on käyty maksamassa matka ja palattu keskioville ja noustu kyytiin.

Itse en ole nähnyt koskaan, että rollan tai pyörätuolin kanssa liikkuvan olisi helsingissä täytynyt käydä erikseen näyttämässä lippua kuskille, ihan samoin kun rattaiden kanssa on tultu keskiovesta ja siihen parkkeerattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, miksi pitää näin olla. Itse olen maksanut paitsi itsestäni myös rattaista ja käynyt kuskille maksamassa. Samoin rollaattorivanhukset tekevät niin.

Sama saa kelvata rattaiden kanssa liikkuville vai oliko sillä tasa-arvolla jotakin merkitystä jossakin maassa? Muistelen kuulleeni.

Eli poistaisit myös alennukset opiskelijoilta, eläkeläisiltä ja varusmiehiltä?

Mitä se tähän kuuluu? Yhtään millään tavalla?

Kuuluu, sillä aloit puhua tasa-arvosta. Ja siihenhän sitten kuuluu se, että kaikki maksavat täsmälleen saman hinnan.

Vierailija
84/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheille nyt halutaan Suomessa tunkea ylimääräistä rahaa minkä ehtii. Toisaalta ei varmaan maksa vaivaa laittaa maksupäätettä keskiosaan pelkästään vaunullisia asiakkaita varten. 

Vierailija
85/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheille nyt halutaan Suomessa tunkea ylimääräistä rahaa minkä ehtii. Toisaalta ei varmaan maksa vaivaa laittaa maksupäätettä keskiosaan pelkästään vaunullisia asiakkaita varten. 

Jep, onhan se nyt idioottimaista tukea väestön uusiutuvuutta. Etenkin kun syntyvyys on rajussa laskussa.

Vierailija
86/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävintä on kun äiti rattaineen matkustaa kahden pysäkin välin, ja sen vuoksi toinen äiti, joka on menossa kaupunkiin asti 10 km, ei mahdu linja-autoon. Näin tehdään Tampereella.

Myöskin ihan yleistä on että äiti ottaa lapsen viereensä penkille istumaan, tai käytännössä seisomaan kuraisine saappaineen ja jättää rattaat valvomatta. Olen useasti joutunut pitämään rattaita paikoillaan, kun äiskän pitää saada istua. Kun tästä huomauttaa, niin ei yhtäkkiä ymmärretä kieltä.

Kun minulla oli ratasikäinen, käytiin silloin maksamassa ja pidemmälle ajettaessa myös rattaista meni maksu. Nyt en tiedä, kuinka nuo maksut menee jos matkustaa keskustavyöhykkeen yli.

Mielestäni rollaattoria käyttävät pitäisi vapauttaa myös maksusta.

Täällä myös äiti maksaa, mutta alle 7-vuotiaat ilman rattaita pääsevät mukana maksutta. Ei ole niinkuin joku pääkaupunkilainen kirjoitti että saattaja pääsee maksutta kävelevien alle 7- vuotiaiden kanssa.

Tuo on tosi kurjaa, itse ainakin nousen ja annan tilaa, jos päämääräni on pysäkin tai parin päässä jos uusi pyrkii kyytiin. Pahemmin en tampereella enää ole nähnyt että rattaat jätettäisiin yksin.

Vierailija
87/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o... Työskentelen alle kouluikäisten pikkulasten parissa, ja välillä on jutut niin samanlaisia: "Miks toi saa tollasen ja mä en?".

Luulisi, että aikuiset ihmiset ymmärtäisivät perusteet paremmin kuin pikkulapset, mutta todellisuudessa näyttää usein menevän toisinpäin.

Vierailija
88/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahden Seudun Liikenteen alueella ilmaiseksi pääsee lastenrattaiden kanssa yksi aikuinen, pyörätuoli + yksi saattaja, sekä rollaattorin kanssa kulkeva. Vanhempi saa ottaa lapsen penkille istumaan matkan ajaksi.

Kun oma esikoinen oli pieni, vaunujen kanssa kulkevan piti maksaa. Se oli aika hurjaa: kuski ei läheskään aina odottanut että myös vaunujen kanssa kulkenut tulee maksamaan, vaan lähti ajamaan kun itse vielä puikkelehti etuosaan.

Ja pakko sanoa, että ainakaan tällä linjalla ei ole läheskään aina yhtään rattaita kyydissä, vaikka lapsiperheitä on paljon. Bussilla matkustaminen ei ole kovin mukavaa rattaiden/vaunujen kanssa vaikka se ilmaista onkin.

Vierailija
89/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaunu-asia vetää kyllä ihmisiltä niin pasmat sekaisin, ettei enää olla edes varmoja mitä halutaan.

Osa haluaa vaunulaisten maksavan matkan, mutta liikennettä tämä ei saa hidastaa.

Osa haluaa lapset kokonasn pois busseista, koska "miten ei muka voi olla varaa ostaa autoa??". Minä kysyn, että miksi tällaisella valittajalla ei ole autoa? Helpointa olisi siirtyä sellaiseen, jos matkakumppanit ärsyttää.

Osa taas huutaa tasa-arvon perään matkamaksuissa. Mutta siinä taas kieli solmuun kun tiedustellaan, että tosissaanko kannattaa myls alennusryhmien poistoa, joka on olennainen osa matkamaksujen tasa-arvottamisessa.

Ja joo, itse kävelen vaunuineni niin paljon kuin mahdollista, jottei tarvitse bussia käyttää. Raitista ilmaa ja ilmaista liikuntaa. Jos bussia joudun käyttämään, niin en tunge ruuhkabusseihin sekaan, vaan odotan seuraavaa. Otan muut huomioon bussissa, ja jään pois kesken kaiken jos lapsi järjestää raivarit kesken matkan.

Ja töihin palattua maksan veroni ja bussilippuni ihan kuten muutkin. Ja myöhemmin lapseni lipun myös.

Joten eiköhän kyräilyjen sijaan keskitytä kaikki vaan siihen omaan matkustukseen.

Vierailija
90/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen btw muuten, että vaunuttomien kannattaisi vaunujen kyröilyn sijaan keskittyä siihen omaan bussikäytökseen.

Esimerkiksi kun kuljin keppien kanssa jalka paketissa, ei kukaan tehnyt elettäkään päästääkseen minut istumaan. Kerran jopa eräs todella röyhkeä säntäsi ottamaan viimeisen vapaan istumapaikan, johon olin juuri keppineni linkuttamassa.

Samoin olen nähnyt, ettei esimerkiksi huonokuntoiselle vanhukselle luovuteta täydessä bussissa istumapaikkaa, vaan vanhusparka poukkoilee kuin sätkynukke kaarteissa. Kerran jopa kuski pysäytti ja ärjäisi, että antakaa nyt herranjumala istumapaikka sille vanhukselle.

Ja joo, itse olen seissyt noilla kerroilla, ettei ole ollut paikkaa valitettavasti annettavana.

Vierailija
91/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikesta voi taas aikuiset ihmiset olla kateellisia :D Kyllä on pieni elämä niillä jotka vaunujen kanssa matkustavia kyräilevät.

Vierailija
92/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska sitten lasta ei tarvi jättää yksin siksi aikaa kun äiti  käy näyttämässä lippuaan

Laivalta kaljakärryn kanssa tulevat voivat myös tällä logiikalla jättää maksamatta.

Vierailija
93/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska sitten lasta ei tarvi jättää yksin siksi aikaa kun äiti  käy näyttämässä lippuaan

Laivalta kaljakärryn kanssa tulevat voivat myös tällä logiikalla jättää maksamatta.

Niin. Vai olisiko sillä kuitenkin PIKKUISEN eroa, onko niissä kärryissä kaljaa/muuta tavaraa, vai elävä lapsi?

Samalla logiikalla sinä voisit matkustaa henkilöautossa takaluukussa muiden rojujen seassa, tai u-linjan bussissa tavarasäiliössä.

Vierailija
94/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa kaupungissa asuva kaverini kertoi, että vaunuissa/rattaissa pitää olla lapsi tai muuten joutuu maksamaan, jotkut kuskit kuulemma kurkkivat vaunujen sisään että onko siellä vauvaa.

Omassa kotikaupungissani rattaissa taas voi olla vaikka telkkari, ilmainen kyyti tulee silti.

Vierailija
95/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen btw muuten, että vaunuttomien kannattaisi vaunujen kyröilyn sijaan keskittyä siihen omaan bussikäytökseen.

Esimerkiksi kun kuljin keppien kanssa jalka paketissa, ei kukaan tehnyt elettäkään päästääkseen minut istumaan. Kerran jopa eräs todella röyhkeä säntäsi ottamaan viimeisen vapaan istumapaikan, johon olin juuri keppineni linkuttamassa.

Samoin olen nähnyt, ettei esimerkiksi huonokuntoiselle vanhukselle luovuteta täydessä bussissa istumapaikkaa, vaan vanhusparka poukkoilee kuin sätkynukke kaarteissa. Kerran jopa kuski pysäytti ja ärjäisi, että antakaa nyt herranjumala istumapaikka sille vanhukselle.

Ja joo, itse olen seissyt noilla kerroilla, ettei ole ollut paikkaa valitettavasti annettavana.

Koetin viimeisilläni raskaana antaa ruuhkabussissa paikan vanhalle mummolle, mummi kimitti että " Rouva istuu vain vatsansa kanssa, mie voin seistä" . Hetki siinä jankattiin "Istukaa te" , "Ei istukaa te" kunnes  kaksi keski-ikäistä miestä löysi sisäisen herrasmiehensä ja pääsimme molemmat istumaan.

Vierailija
96/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikesta voi taas aikuiset ihmiset olla kateellisia :D Kyllä on pieni elämä niillä jotka vaunujen kanssa matkustavia kyräilevät.

Voi kuule, ei se tähän pääty. Jos joku saa mitään tukea edes euron arvosta, niin soihtujen ja talikoiden kanssa mylvimässä epistä.

Kannattaisi tutustua tarkkaan esim. Amerikan malliin, sillä sehän on ihan unelma sellaiselle, joka kokee kaikki muiden saanat yhteiskunnan tms. tuet epäreiluiksi muita kohtaan.

Muista tosin, että niissä malleissa itsekään et saa mitään. Et edes elintärkeää sydänleikkausta, jos vakuutus uupuu/vakuutus on kieroillut itsensä ulos kustannuksista.

Kannattaa kaikki asiat pohtia vähän isommassa mittakaavassa, ja muistaa mitä kaikkea itse saa / on oikeutettu saamaan. Naapurilla on aina vihreämpi nurmikko, jos katselet vain kateellisena sitä naapurin nurmea sen sijaan, että katsoisit miten vihreä omakin nurmikkosi on.

Vierailija
97/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetin viimeisilläni raskaana antaa ruuhkabussissa paikan vanhalle mummolle, mummi kimitti että " Rouva istuu vain vatsansa kanssa, mie voin seistä" . Hetki siinä jankattiin "Istukaa te" , "Ei istukaa te" kunnes  kaksi keski-ikäistä miestä löysi sisäisen herrasmiehensä ja pääsimme molemmat istumaan.

Tuo on vaan jo h*lvetin surullista, että kaksi istumapaikkaa tarvitsevaa yrittää luovuttaa toiselle sitä viimeistä istumapaikkaa, samalla kun moni täysin seisomaan kykenevä leikkii ettei kuule / näe tilannetta 😕

Vierailija
98/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa kaupungissa asuva kaverini kertoi, että vaunuissa/rattaissa pitää olla lapsi tai muuten joutuu maksamaan, jotkut kuskit kuulemma kurkkivat vaunujen sisään että onko siellä vauvaa.

Omassa kotikaupungissani rattaissa taas voi olla vaikka telkkari, ilmainen kyyti tulee silti.

Kyllä omassa kotikaupungissasi niin ikään tarkastusmaksu tulee, mikäli tarkastaja tulee eikä sinulla ole lasta vaunujen mukana, eikä lippua.

Vierailija
99/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se syy ettei tarvitse lippua? Äidit käyttää tätä hyväkseen jotta mikään liikkuminen ei maksaisi mitään.

Lisäksi yksi ilmiö ulkomaalaiset miehet joilla rattaat täynnä tavaraa. Niin no, eihän missään sanota että pitäisi olla lapsi...

KUULE, ettet olisi niin kade, mun tuttavamieheltä tarkastivat HKL:llä, että rattaissa oli oikeasti vauva. Mies on tumma, mutta suomalainen.

Vierailija
100/250 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä omassa kotikaupungissasi niin ikään tarkastusmaksu tulee, mikäli tarkastaja tulee eikä sinulla ole lasta vaunujen mukana, eikä lippua.

Täällä mikkelissä ei ole tarkastajia, olen asunut täällä 40v enkä nähnyt yhtäkään. Hassu ajatus :D 15min bussissa ja joku tulee tarkistamaan onko siula vauva tai lippu.