Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Porvoo ehdottomasti. Miehesi voi jatkaa töissä käymistä Helsingissä ja teinit pääsevät helposti moikkaamaan vanhoja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).
Eli joko venäläisiä tai lestoja naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Porvoo ehdottomasti. Miehesi voi jatkaa töissä käymistä Helsingissä ja teinit pääsevät helposti moikkaamaan vanhoja kavereita.
Helposti? Ei ole helppoa nähnytkään
Porvoo on kaunis ja bussimatkan päässä Helsingistä. Loviisa on viehättävä.
Minä muuttaisin mielelläni Tammisaareen.
Vaasa ehdottomasti ja sieltä asunto 5km keskustasta. Hyvät koulut, työllisyys ja lisäksi kahvilat ja leipomot, missä on edullista käydä. Paljon vaikutteita ruotsista, joten nuoret tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vaasa ehdottomasti ja sieltä asunto 5km keskustasta. Hyvät koulut, työllisyys ja lisäksi kahvilat ja leipomot, missä on edullista käydä. Paljon vaikutteita ruotsista, joten nuoret tykkää.
Mitä vaikutteita Ruotsista? Mun nähdäkseni nuoriso lähinnä luuhaa Rewelissä ja torilla, mikäli ei satu harrastamaan jotain rajoittuneista liikuntamahdollisuuksista. Kahvilat ja leipomot ihan samanhintaista kun muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsinkiin. Nyt haluaisin muuttaa täältä pois. Seuraan ketjua mielenkiinnolla!
Naantali houkuttelisi, mutta talvea siellä ei taida olla eli olisiko jokin Pohjoisempi kuitenkin parempi.
Just nyt ei ole, mutta eipä ole oikein muuallakaan. Välillä on ihan normaaleja talvia. Lahdella voi hiihtää ja luistella, ja hoidettuja latujakin on. Yhdellä pienellä järvellä on retkiluistelurata.
Pohjois-Suomessa on kyllä ollut jo kuukausia ihan kunnon talvi.
Jos noinkin ylös tahtoo, kuin Vaasaan niin myös Oulu on hyvä vaihtoehto. Rannikolla ja erityisesti Vaasassa ruotsinkielisyys ja kulttuuri ovat näkyvästi esillä. Se ei ole huono asia mutta omanlaisensa kulttuurin tuo. Oulu on kaupunkina todella vireä ja kiinnostava.
Mun vanhemmat muuttivat Helsingistä Joensuuhun kun olin 7 - vuotias. Olen siis syntynyt Helsingissä. Äiti halusi, että me kasvetaan jossain muualla kuin Helsingissä. Hyvä niin:)
Tsemppiä ja Voimaa muuttoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helposta? Ei tuossa lainaamassasi tekstissä edes ollut mainittu helppoa. Busseja menee Porvoosta Helsinkiin noin 4 kertaa tunnissa. Itse olen käynyt 10 vuotta töissä Helsingissä, matkaa 40 km ja motari vetää hyvin. Mutta halpa asuinpaikka Porvoo ei kylläkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Onhan muuallakin elämää, mutta Helsingin työ-, opiskelu-,kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumatarjonta yms. on aivan ylivertaista muuhun Suomeen verrattuna. - ei-helsinkiläinen
Niin mutta paljonko niitä loppupeleissä tarvitsee ja voi käyttää? Helsinkiin pääsee muualtakin käymään, jos jotain happeningia haluaa.
Ai muualta käymään, jos haluaa opiskella Hgissä? Ei olisi kauhean käytännöllistä. Kyllä pääkaupungissa on aina eniten mahdollisuuksia, niin kovaa kuin se on joillekin myöntää.
Itse stadilaisena arvostan sitä, että pääsen kulkemaan vaikka keskellä yötä, kuntosaleista on varaa valita ja voin valita hetken mielijohteesta mihin sushiravintolaan tai nepalilaiseen haluan tänään mennä. Hajoisi pää, jos sushiravintolaan pitäisi matkustaa puoli tuntia bussilla, joka kulkee tuurilla kerran tunnissa. Lisäksi jos haluan käydä Korkeasaaressa, se onnistuu helposti eikä ole mikään päivän projekti
Käyt sitten ilmeisesti useinkin Korkeasaaressa?
Vierailija kirjoitti:
Beowulf kirjoitti:
Missään tapauksessa älkää harkitko Vaasaa, mikäli ette ole valmiita (varsinkin itse ap yrittäjänä) oppimaan sujuvaa ruotsinkieltä ja vähintään ymmärtämään kaikkia sen rannikkomurteita. Ruotsinkielen asema on tämän tuppukylän ja ympäröivän talousalueen tärkein asia, minkä takia normaaliin elämään liittyvät tekemiset ja toimenpiteet saavat haasteellisen käänteen. Itse olen siis asunut Vaasassa nyt useamman vuoden, töiden perässä tulin itä-Suomesta, ja käsi sydämellä, en ole koskaan tänne sopeutunut. Kieli ei ole itselleni se ongelma, koska pärjään myös toisella kotimaisella, mutta kun se määrää tässä pitäjässä ihan KAIKESTA!
Ihmiset ovat myös enemmän ”sisäänpäinkääntyneitä”, omissa porukoissaan viihtyviä ja itselleni ainakin täysin erilaista sosiaalista kanssakäymistä edustavia yksilöitä, jonka monet paikalliset ovat myös myöntäneet. Työn kautta olen toki saanut ystäviä ja löytänyt jopa parisuhteen, mutta lähinnä kaikki kaverit täällä, poikaystävä mukaanlukien, ovat muualta muuttaneita, liekö sitten yhteinen asia, eli sosiaaliset taidot, yhdistäneet..
Kulttuurielämä (keikat, konsertit, yms) on melko köyhää. Konsertteihin haalitaan esiintymään yhden hitin ihmeitä naapurimaasta, joilla ilmeisesti jonkinlainen suosio sitten on ruotsinkielisten keskuudessa. Vaasassa luullaan, että 60km matka Ruotsiin tarkoittaa edistyksellisyyden, muodin, tai minkä vaan uutuuden rantautumista tänne ensimmäisenä Suomen kaupungeista, mutta enempää ei voisi väärässä olla. Pikemminkin välillä tuntuu, että täällä eletään vähintään vuosikymmen ajasta jäljessä muuta maata.
Eli, kannattaa harkita vakavasti Vaasaan muuttamista, itse en suosittele. Jotenkin tuntuu, että Pohjanmaasta pitävät vain pohjanmaalaiset itse. Ja ennenkin kukaan ehtii sanomaan, niin olen aikeissa muuttaa pois, kunhan saan jatko-opintoni loppuun ja näin ollen paremmin työmahdollisuuksia muualta. Enkä halunnut ketään loukata, me emme vain sovi Vaasan kanssa yhteen.
Tämä on niin totta! Olen itse muuttanut myös muualta Vaasaan ja asunut täällä 7 vuotta, ei yhtäkään kaveria tai ystävää ole löytynyt. Täällä on kaikilla omat kuviot valmiiksi eikä mitään halua tutustua ulkopuolisiin. Asun täällä perheeni kanssa ja mies vihaa tätä kaupunkia yllä mainituista syistä. Suunnittelemme muuttoa muualle koko ajan vaikka onkin kouluikäiset lapset. Täällä ei vaan jaksa asua. Vaasa on muuten kaupunkina ihan jees, mutta nämä ihmiset...
Joku ei tutustu koskaan, ja toisella on viikossa ystäviä vaikka muuttais minne. Oma avoimuus on tärkeää, jos haluaa tutustua muihin. Se on niin paljon itsestä kiinni.
Nuoren on vaikea päästä joukkoon sisään. Hän tulee pitkään olemaan se hesalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).
Kotka on jees, mutta työtilanne heikko.
En suosittele Kotkaa enkä myöskään Oulua.
Liian pieniä ja kyräily kauheaa. Nuorille vaikea sopeutua Hesan jälkeen.HÖPÖHÖPÖ, Kotka on olut kansainvälinen kaupunki ennen kuin sisämaassa on tiedetty muita maita olevankaan saatikka muun värisiä ihmisä.
Suurin osa asukkaista on kyllä muualta tulleita jossain vaiheessa.
Työtilanne ei ole kovin hyvä, mutta asunnot ovat sikahalpoja ja olisi nyt hyvä sijoittaa, sillä pian rakennetaan rantarata, joka nostaa rutkasti asuntojen hintoja.
Siis Kotka, Loviisa, Hamina.
Itse olen asunut Helsingissä, Kotkassa, Tukholmassa ja nyt Uudellamaalla keskisuuresas kaupungissa. Kesät asun järvi-Suomessa, joka on tällä hetkellä mieluisin paikka.
Jos ap:lle riittää järvi, niin suosittelen Mikkeliä.
Mikä pakko on inttää noita Kotkaa (jossa työtilanne surkea) ja pikkupaikkakuntia Loviisa ja Hamina. Loviisa on kaunis ja aktiivinen kesällä, mutta ei näissä pikkukaupungeissa tapahdu yhtään mitään talvella. Kulttuuri-, harrastus- ja ostostarjonta surkea. Omatkin nuoret käy Porvoossa ja Kouvolassa, kun Loviisassa ei tapahdu mitään. Väkiluku on vähän päälle 15 000. Haminassa muutama tuhat asukasta enemmän.
Minun paljasjalkaiset helsinkiläiset vanhempani muuttivat Kotkaan ja viihtyvät yhä edelleen. Kotka on muihin keskikokoisiin kaupunkeihin verrattuna raikas paikkakunta juuri kansainvälisyytensä ansiosta. Täällä on Suomen suurin vientisatama ja nyt ollaan puuhaamassa risteilyliikennettä. Viime kesänä täällä kävi muun muassa Costa Mediterranean.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotka on jees, mutta työtilanne heikko.
En suosittele Kotkaa enkä myöskään Oulua.
Liian pieniä ja kyräily kauheaa. Nuorille vaikea sopeutua Hesan jälkeen.HÖPÖHÖPÖ, Kotka on olut kansainvälinen kaupunki ennen kuin sisämaassa on tiedetty muita maita olevankaan saatikka muun värisiä ihmisä.
Suurin osa asukkaista on kyllä muualta tulleita jossain vaiheessa.
Työtilanne ei ole kovin hyvä, mutta asunnot ovat sikahalpoja ja olisi nyt hyvä sijoittaa, sillä pian rakennetaan rantarata, joka nostaa rutkasti asuntojen hintoja.
Siis Kotka, Loviisa, Hamina.
Itse olen asunut Helsingissä, Kotkassa, Tukholmassa ja nyt Uudellamaalla keskisuuresas kaupungissa. Kesät asun järvi-Suomessa, joka on tällä hetkellä mieluisin paikka.
Jos ap:lle riittää järvi, niin suosittelen Mikkeliä.
Mikä pakko on inttää noita Kotkaa (jossa työtilanne surkea) ja pikkupaikkakuntia Loviisa ja Hamina. Loviisa on kaunis ja aktiivinen kesällä, mutta ei näissä pikkukaupungeissa tapahdu yhtään mitään talvella. Kulttuuri-, harrastus- ja ostostarjonta surkea. Omatkin nuoret käy Porvoossa ja Kouvolassa, kun Loviisassa ei tapahdu mitään. Väkiluku on vähän päälle 15 000. Haminassa muutama tuhat asukasta enemmän.
Minun paljasjalkaiset helsinkiläiset vanhempani muuttivat Kotkaan ja viihtyvät yhä edelleen. Kotka on muihin keskikokoisiin kaupunkeihin verrattuna raikas paikkakunta juuri kansainvälisyytensä ansiosta. Täällä on Suomen suurin vientisatama ja nyt ollaan puuhaamassa risteilyliikennettä. Viime kesänä täällä kävi muun muassa Costa Mediterranean.
Kaikki vähänkään uutisia seuranneet tietävät, että Kotkassa on Kaakkois-Suomen korkein työttömyys. Kannattaa muuttaa sinne, missä ei ole töitä.
Korsoon. On Ankkalammen rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Sisäänpäin lämpiävä, kallis, yrittäjälle ahdasmielinen, jos et satu kuulumaan ruotsinkieliseen hyväveliverkostoon, niin unohda koko juttu. Hintataso hipoo pilviä. Itse muuttanut yrittäjäksi 20 v. Sitten ja muutan heti pois kun voin.
Vierailija kirjoitti:
Muutimme ruotsikieliselke paikkakunnalle. Nuoriso inhoaa. Ei yhtään kaveria sisäpiirisvedukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helposta? Ei tuossa lainaamassasi tekstissä edes ollut mainittu helppoa. Busseja menee Porvoosta Helsinkiin noin 4 kertaa tunnissa. Itse olen käynyt 10 vuotta töissä Helsingissä, matkaa 40 km ja motari vetää hyvin. Mutta halpa asuinpaikka Porvoo ei kylläkään ole.
Täh siinähän ihan lukee sana "helposti". Luepa uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Onhan muuallakin elämää, mutta Helsingin työ-, opiskelu-,kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumatarjonta yms. on aivan ylivertaista muuhun Suomeen verrattuna. - ei-helsinkiläinen
Niin mutta paljonko niitä loppupeleissä tarvitsee ja voi käyttää? Helsinkiin pääsee muualtakin käymään, jos jotain happeningia haluaa.
Ai muualta käymään, jos haluaa opiskella Hgissä? Ei olisi kauhean käytännöllistä. Kyllä pääkaupungissa on aina eniten mahdollisuuksia, niin kovaa kuin se on joillekin myöntää.
Itse stadilaisena arvostan sitä, että pääsen kulkemaan vaikka keskellä yötä, kuntosaleista on varaa valita ja voin valita hetken mielijohteesta mihin sushiravintolaan tai nepalilaiseen haluan tänään mennä. Hajoisi pää, jos sushiravintolaan pitäisi matkustaa puoli tuntia bussilla, joka kulkee tuurilla kerran tunnissa. Lisäksi jos haluan käydä Korkeasaaressa, se onnistuu helposti eikä ole mikään päivän projekti
Käyt sitten ilmeisesti useinkin Korkeasaaressa?
Juu käyn. Mulla on sinne vuosilippu
Tampere