Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,

Vierailija
27.01.2018 |

itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...

Kommentit (1031)

Vierailija
201/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pori on OK, olen työskennellyt ja asunut siellä. 

Helsingistä muuttaville nuorille ehkä ainoa paikka jossa löytyy tekemistä ja saa ystäviä suhteellisen helposti vielä, ainakin Suomen mittakaavassa. Me muutettiin aikanaan Helsingistä Poriin kahden täysin helsinkiläisen teinin kanssa joilla oli todelliset antipatiat muuttoa kohtaan (myös syntyneet Helsingissä) Jos joku Porissa on hyvää niin nuorisolle on järjestetty ja löytyy kaikenlaista, mielestäni jopa paremmin ulottuvilla kuin Helsingissä. Koulut ovat hyviä ja nuoriso aika uteliasta uusien tulokkaiden suhteen. Helsingistä kaverit tulivat mielellään yökylään esim. jazzeilla ja muutenkin kesällä oli välillä ylibuukkausta vierailijoiden suhteen. Vaikka matkat on pitkät niin junalla (vaihto Tampereella) ja bussilla suoraan Helsinkiin monta kertaa päivässä oli itseasiassa suhteellisen edullista. Me aikuiset emme asuu enää Porissa mutta nuoret jäivät sinne. Myös yksi heidän lapsuudenkavereistaan Helsingistä muutti sinne pikkuisen aikaa sitten ja opiskelee siellä nykyään . Löysi tyttöystävän Porista. Emme tienneet muuten silloin etukäteen että Porissa voi opiskella muuallakin kuin kauppiksessa tai ammattikoulussa. Asuminen on todella halpaa.

Vierailija
202/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuuko Porin hernekeitto-murteeseen ikinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalajoki tai Kokkola. Hiekkarantaa pitkästi molemmissa. Kokkolassa lentokenttä, josta pääsee Helsinkiin. Kalajoen asunnot halvempia kuin Kokkolan, lisäksi uusia asuntoja rakennetaan rantojen Hiekkasärkille ja uusia kauppoja ja kauppakeskuksia tulossa. Olen täältä kotoisin.

Vierailija
204/1031 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkolaan Koivuhakaan, on halpaa! Ja sit seiskabussilla keskustaan, Sunti on nyt kauneimmillaan (jäätyny paskaoja)!

Vierailija
205/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Vaasa! Sitä olin tulossa ehdottamaan, ja näköjään olit jo itsekin sitä ajatellut. Tervetuloa energiseen Vaasaan!

Vierailija
206/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mahdollisuuksia Vaasassa, Raumalla ja Kokkolassa on teini-ikäisille ja kuinka paljon siellä on tuota nuorta populaatiota ja heille suunnattuja palveluita?

Vierailija
207/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanko, paljon vaihtoehtoja asumiselle, edullisia. Lyhyt matka Helsinkiin, kesällä paljon menojamestoja.

Vierailija
208/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin pariin kertaan kun olin lapsi ja nuori. Viimeisin muutto kun me lapset oltiin 12-16-vuotiaita. Ei siinä pikkukaupungissa ollut meille järkeviä opiskelumahdollisuuksia ja lähdettiin kaikki sitten eri puolille Suomea lukion jälkeen kuten iso osa paikallisista koulukavereistakin.

Nyt asun perheellisenä pk-seudulla ja vähän kadehdin sitä, kun pääkaupunkiseutulaisilla tutuilla on omat vanhemmat, sisarukset ja nuoruudenkaverit lähellä, ja sen lisäksi hyvät työ- ja opiskelumahdollisuudet.

Vierailija
209/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta porilaiset sanovat "hernekeitto", kun pitäisi sanoa "hernekkeitto". Sitä ei kestä kuunnella, vaikka muuten olisi kuinka hyvä kaupunki tahansa.

Turkuakin on täällä ehdotettu ahkeraan vaikka se murre on jotain järkyttävää! Lapsiin se tarttuu helposti ja sitten sitä joutuu kuuntelemaan kotonakin. Ja vaikka asuisit siellä 20 vuotta, niin aina vaan olet se muualta tullut eikä sinua hyväksytä turkulaiseksi.

Otan kantaa vain tuohon hernekeitto vs hernekkeitto asiaan, Kyllä suomessa lausutaan sanat miten ne kirjoitetaan eli ehdottomasti hernekeitto. Ei mikään "henekkeitto" kuten tamperelaiset tamperelaiset sen lausuvat

Vierailija
210/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku, Vaasa tai Oulu.

Riippuu paljon mitä työtä pystyy tekemään. Vaasassa hyvin tekniikan alan työpaikkoja: Wärtsilä, ABB jne.

Oulussa hyvät yhteydet talviurheiluun ja isompi kaupunki. Toisaalta talvi ja pimeys kestää kauemmin jos ei niin piittaa talvesta.

Turku eteläisin, iso kaupunki, hyvät yhteydet pääkaupunkiseudulle.

Jos muuttaa helsingistä ouluun, niin tuskin pimeys järkyttää. Valosampaa siellä oulussa on jopa kesällä kuin helsingissä. Saati talvella, oulussa kun toistaiseksi on vielä lumiset talvet.

Vierailija
211/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beowulf kirjoitti:

Missään tapauksessa älkää harkitko Vaasaa, mikäli ette ole valmiita (varsinkin itse ap yrittäjänä) oppimaan sujuvaa ruotsinkieltä ja vähintään ymmärtämään kaikkia sen rannikkomurteita. Ruotsinkielen asema on tämän tuppukylän ja ympäröivän talousalueen tärkein asia, minkä takia normaaliin elämään liittyvät tekemiset ja toimenpiteet saavat haasteellisen käänteen. Itse olen siis asunut Vaasassa nyt useamman vuoden, töiden perässä tulin itä-Suomesta, ja käsi sydämellä, en ole koskaan tänne sopeutunut. Kieli ei ole itselleni se ongelma, koska pärjään myös toisella kotimaisella, mutta kun se määrää tässä pitäjässä ihan KAIKESTA!

Ihmiset ovat myös enemmän ”sisäänpäinkääntyneitä”, omissa porukoissaan viihtyviä ja itselleni ainakin täysin erilaista sosiaalista kanssakäymistä edustavia yksilöitä, jonka monet paikalliset ovat myös myöntäneet. Työn kautta olen toki saanut ystäviä ja löytänyt jopa parisuhteen, mutta lähinnä kaikki kaverit täällä, poikaystävä mukaanlukien, ovat muualta muuttaneita, liekö sitten yhteinen asia, eli sosiaaliset taidot, yhdistäneet..

Kulttuurielämä (keikat, konsertit, yms) on melko köyhää. Konsertteihin haalitaan esiintymään yhden hitin ihmeitä naapurimaasta, joilla ilmeisesti jonkinlainen suosio sitten on ruotsinkielisten keskuudessa. Vaasassa luullaan, että 60km matka Ruotsiin tarkoittaa edistyksellisyyden, muodin, tai minkä vaan uutuuden rantautumista tänne ensimmäisenä Suomen kaupungeista, mutta enempää ei voisi väärässä olla. Pikemminkin välillä tuntuu, että täällä eletään vähintään vuosikymmen ajasta jäljessä muuta maata.

Eli, kannattaa harkita vakavasti Vaasaan muuttamista, itse en suosittele. Jotenkin tuntuu, että Pohjanmaasta pitävät vain pohjanmaalaiset itse. Ja ennenkin kukaan ehtii sanomaan, niin olen aikeissa muuttaa pois, kunhan saan jatko-opintoni loppuun ja näin ollen paremmin työmahdollisuuksia muualta. Enkä halunnut ketään loukata, me emme vain sovi Vaasan kanssa yhteen.

Tämä on niin totta! Olen itse muuttanut myös muualta Vaasaan ja asunut täällä 7 vuotta, ei yhtäkään kaveria tai ystävää ole löytynyt. Täällä on kaikilla omat kuviot valmiiksi eikä mitään halua tutustua ulkopuolisiin. Asun täällä perheeni kanssa ja mies vihaa tätä kaupunkia yllä mainituista syistä. Suunnittelemme muuttoa muualle koko ajan vaikka onkin kouluikäiset lapset. Täällä ei vaan jaksa asua. Vaasa on muuten kaupunkina ihan jees, mutta nämä ihmiset...

Vierailija
212/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beowulf kirjoitti:

Missään tapauksessa älkää harkitko Vaasaa, mikäli ette ole valmiita (varsinkin itse ap yrittäjänä) oppimaan sujuvaa ruotsinkieltä ja vähintään ymmärtämään kaikkia sen rannikkomurteita. Ruotsinkielen asema on tämän tuppukylän ja ympäröivän talousalueen tärkein asia, minkä takia normaaliin elämään liittyvät tekemiset ja toimenpiteet saavat haasteellisen käänteen. Itse olen siis asunut Vaasassa nyt useamman vuoden, töiden perässä tulin itä-Suomesta, ja käsi sydämellä, en ole koskaan tänne sopeutunut. Kieli ei ole itselleni se ongelma, koska pärjään myös toisella kotimaisella, mutta kun se määrää tässä pitäjässä ihan KAIKESTA!

Ihmiset ovat myös enemmän ”sisäänpäinkääntyneitä”, omissa porukoissaan viihtyviä ja itselleni ainakin täysin erilaista sosiaalista kanssakäymistä edustavia yksilöitä, jonka monet paikalliset ovat myös myöntäneet. Työn kautta olen toki saanut ystäviä ja löytänyt jopa parisuhteen, mutta lähinnä kaikki kaverit täällä, poikaystävä mukaanlukien, ovat muualta muuttaneita, liekö sitten yhteinen asia, eli sosiaaliset taidot, yhdistäneet..

Kulttuurielämä (keikat, konsertit, yms) on melko köyhää. Konsertteihin haalitaan esiintymään yhden hitin ihmeitä naapurimaasta, joilla ilmeisesti jonkinlainen suosio sitten on ruotsinkielisten keskuudessa. Vaasassa luullaan, että 60km matka Ruotsiin tarkoittaa edistyksellisyyden, muodin, tai minkä vaan uutuuden rantautumista tänne ensimmäisenä Suomen kaupungeista, mutta enempää ei voisi väärässä olla. Pikemminkin välillä tuntuu, että täällä eletään vähintään vuosikymmen ajasta jäljessä muuta maata.

Eli, kannattaa harkita vakavasti Vaasaan muuttamista, itse en suosittele. Jotenkin tuntuu, että Pohjanmaasta pitävät vain pohjanmaalaiset itse. Ja ennenkin kukaan ehtii sanomaan, niin olen aikeissa muuttaa pois, kunhan saan jatko-opintoni loppuun ja näin ollen paremmin työmahdollisuuksia muualta. Enkä halunnut ketään loukata, me emme vain sovi Vaasan kanssa yhteen.

Tämä on niin totta! Olen itse muuttanut myös muualta Vaasaan ja asunut täällä 7 vuotta, ei yhtäkään kaveria tai ystävää ole löytynyt. Täällä on kaikilla omat kuviot valmiiksi eikä mitään halua tutustua ulkopuolisiin. Asun täällä perheeni kanssa ja mies vihaa tätä kaupunkia yllä mainituista syistä. Suunnittelemme muuttoa muualle koko ajan vaikka onkin kouluikäiset lapset. Täällä ei vaan jaksa asua. Vaasa on muuten kaupunkina ihan jees, mutta nämä ihmiset...

Onko lapsillanne kavereita? Miksi vanhempien kaverisuhteet on lasten vastaavia tärkeämpiä?

Vierailija
213/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Vau. Ollaan muutettu miehen kanssa ulkopaikkakuntalaisina Vaasaan ja saatu hyvin ystäviä. Tykätään kaupungista, talvikausi vähän surkeahko, mut muuten ei valittamista. Et en osaa sanoa Vaasasta mitään pahempaa ku mistään muustakaan kaupungista. Ruotsia oppii jos on palveluammatissa. Junalla pääsee pääkaupunkiin nopeasti jos lapsilla tulee ikävä.

Vierailija
214/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Vau. Ollaan muutettu miehen kanssa ulkopaikkakuntalaisina Vaasaan ja saatu hyvin ystäviä. Tykätään kaupungista, talvikausi vähän surkeahko, mut muuten ei valittamista. Et en osaa sanoa Vaasasta mitään pahempaa ku mistään muustakaan kaupungista. Ruotsia oppii jos on palveluammatissa. Junalla pääsee pääkaupunkiin nopeasti jos lapsilla tulee ikävä.

Muutitteko Vaasaan jostain läheltä kuitenkin?

Vierailija
215/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu. Täällä yksi joka pakkaa laukkunsa espoosta kolmen vuoden päästä kun nuorempi aloittaa opiskelun. Asukoot tässä ja minä asun pohjosessa.

Vierailija
216/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio ja Kuopion Saaristokaupunki. Asun itse Helsingissä, mutta jos johonkin muuttaisin, niin sinne. Kuopio on suht iso, kehittyvä kaupunki loistavine palveluineen. Työmahdollisuuksiakin on. Savolaiset on myös ihan mukavaa porukkaa kunhan pääsee tutustumaan ;)

Vierailija
217/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).

Kotka on jees, mutta työtilanne heikko.

En suosittele Kotkaa enkä myöskään Oulua.

Liian pieniä ja kyräily kauheaa. Nuorille vaikea sopeutua Hesan jälkeen.

HÖPÖHÖPÖ, Kotka on olut kansainvälinen kaupunki ennen kuin sisämaassa on tiedetty muita maita olevankaan saatikka muun värisiä ihmisä.

Suurin osa asukkaista on kyllä muualta tulleita jossain vaiheessa.

Työtilanne ei ole kovin hyvä, mutta asunnot ovat sikahalpoja ja olisi nyt hyvä sijoittaa, sillä pian rakennetaan rantarata, joka nostaa rutkasti asuntojen hintoja.

Siis Kotka, Loviisa, Hamina.

Itse olen asunut Helsingissä, Kotkassa, Tukholmassa ja nyt Uudellamaalla keskisuuresas kaupungissa. Kesät asun järvi-Suomessa, joka on tällä hetkellä mieluisin paikka.

Jos ap:lle riittää järvi, niin suosittelen Mikkeliä.

Vierailija
218/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammisaari ja etenkin Hanko ovat vallan ihania. Lähellä Hesaakin, jos se on sulle tärkeää ?

Vierailija
219/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti. Vesijärven "rannikolla", josta pääsee Päijänteelle. Siellä mahtavat vesistöt ja saaret tukikohtineen veneilyyn. Kunnon talvi toisin kuin meren rannalla, laskettelukeskus Messilä ja maailmanluokan ladut. Lapsille monipuolinen harrastustarjonta. Kaikki lähellä, ei ruuhkia ja toimiva joukkoliikenne. Junat Helsinkiin vähintään kerran tunnissa, matka-aika n. 45 min. joten miehesi voi jatkaa nykyisessä työssä.

Ai niin vielä. Ihmiset ja niiden murre mukavia ja neutraalia. Asunnot edullisia.

Lahti on totaalisen aliarvostettu helmi. Tulin 10 v. sitten töiden perässä enkä enää pois muuta, paitsi eläkkeellä etelän maille.

Vierailija
220/1031 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pori on asumiskustannuksiltaan halvin suuri kaupunki tilastoissa ja tutkimuksissa. Tällä viikolla oli tutukimustulos, että Porissa keskituloisella jää eniten rahaa käteen eli pelkästään talot eivät ole halpoja vaan kulut yleensäkin pienet. Porissa raha riittää elämiseen jaa vielä säästöön/sijoittamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi