Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Olisi helpompi suositella, jos kertoisit enemmän perheestänne: minkä alan töitä miehesi tekee, mitä lapset harrastavat tai mistä ovat kiinnostuneita?
Vierailija kirjoitti:
Lahti
Lahti ei ole rannikkokaupunki, jota tässä kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Onhan muuallakin elämää, mutta Helsingin työ-, opiskelu-,kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumatarjonta yms. on aivan ylivertaista muuhun Suomeen verrattuna. - ei-helsinkiläinen
Niin mutta paljonko niitä loppupeleissä tarvitsee ja voi käyttää? Helsinkiin pääsee muualtakin käymään, jos jotain happeningia haluaa.
Ai muualta käymään, jos haluaa opiskella Hgissä? Ei olisi kauhean käytännöllistä. Kyllä pääkaupungissa on aina eniten mahdollisuuksia, niin kovaa kuin se on joillekin myöntää.
Itse stadilaisena arvostan sitä, että pääsen kulkemaan vaikka keskellä yötä, kuntosaleista on varaa valita ja voin valita hetken mielijohteesta mihin sushiravintolaan tai nepalilaiseen haluan tänään mennä. Hajoisi pää, jos sushiravintolaan pitäisi matkustaa puoli tuntia bussilla, joka kulkee tuurilla kerran tunnissa. Lisäksi jos haluan käydä Korkeasaaressa, se onnistuu helposti eikä ole mikään päivän projekti
Käyt sitten ilmeisesti useinkin Korkeasaaressa?
Juu käyn. Mulla on sinne vuosilippu
Hahahaha, onkohan ap:llä? Siinä tapauksessa ei voi muuttaa pois Helsingistä!
Vierailija kirjoitti:
Turku (tai Turun seutu). Kaunis ja perinteikäs, tarpeeksi iso kaupunki, hyvät kulkuyhteydet, halvahkot asunnot.
Jos pk-seudulle jää tuttuja, joihin haluaa edelleen joskus nähdä tai siellä muuten käydä, ei kannata muuttaa 200km kauemmas. Tulee muuten raskasta ja vaikeaa. Pk-seutu on Suomen keskus ja kaikki muu on siitä enemmän tai vähemmän syrjässä ja jäljessä, tämä vaan on fakta ja huomaat sen pian käytännössä jos muualle muutat.
Muutin kesällä Tampereelle asuttuani vuosikymmenet pk-seudulla. En ole vielä törmännyt tunteeseen, että en olisi enää Suomen keskuksessa, mitä se sitten tässä tarkoittaneekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan Vaasaa ja Oulua molemmissa asuneena. Vaasa sijainniltaan etelämpänä on vähän "leudonpi", toki ruotsinkielisyys vahvaa alueella. Oulusta lyhyt matka pohjoiseen tuntureille.
Vaasa on "pussinperä", kuten paikalliset itsekin sanovat. Lähin "kaupunki" superjunttila Seinäjoki, kaikkialle muualle vähintään 3h matka ja saa maksaa itsensä kipeäksi.
Seinäjoki! Valitte se! Me teherään teille se meri, jos soon niin tärkiä teille. Meille ei mikään oo maharotoonta. Me tehtiin järvikin kun sitei ollu ja vuori. Noon Kyrkösjärvi ja Kyrkkärin vuori vieres. Piankos me nyt yksi meri teherään. Tervetuloo vaan tänne. Täällä yrittäjiä ymmärretähän! Ja koulut on komeita. Tupia löytyy jokahittelle sopivia. Pendoliinolla pääsöö nopiaa vaikka minne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsinkiin. Nyt haluaisin muuttaa täältä pois. Seuraan ketjua mielenkiinnolla!
Naantali houkuttelisi, mutta talvea siellä ei taida olla eli olisiko jokin Pohjoisempi kuitenkin parempi.
Naantali on kiva kesällä, mutta todella ankea talvella. Kesällä on vilkasta turistien ansiosta ja kivoilla ilmoilla, mutta talvea kohden kaupunki hiljenee. Toki on lyhyekö matka Turkuun.
Hiljainen kyllä, mutta kaukana ankeasta.
Jos asuu nyt Helsingissä ja on nuorisoa, niin ei kannata muuttaa ihan kauas muualle. Kuitenkin saavat silloin helpommin tavata vanhoja kavereitaan tai muuta vastaavaa.
Vaasa, Oulu, Kokkola, jne. saattavat tuntua hankalilta, jos kuitenkin tulee kaipuu sillointällöin käydä Helsingissä.
Itse asun sisäsuomessa, mutta Helsinki, Turku ja Tampere noin sadan kilsan säteellä kaikki.
Helppoa ja käytännöllistä mennä jos tulee tarvetta tai haluaa muuten vain lähteä huvittelmaan.
Minulle Oulu, Tornio, kaikki yli keskisuomea tuntusivat sellaisilta paikoilta joissa en haluaisi asua, vaikka vikaa mitenkään niissä ei olisikaan.
Mukavavia paikkoja käydä, mutta mukava taas tulla tänne alemmaksi Suomea.
Lisäksi olen erittäin viluinen enkä tykkää talvesta, joten sekin vaikuttaa.
Tosiaan paljon riippuu siitä minkätyylinen perhe olette tavoiltanne ja harrastuksiltanne jne.
Rauma :) Kiva pieni kaupunki, eläminen ja asuminen taatusti edullisempaa, kuin Helsingissä.
Naantali on toinen omista suosikeistani (siis merenranta-kaupungeista puhuttaessa), ihana kesällä ja talvellakin varmasti oikein mukava paikka, lyhyt matka Turkuun töihin/harrastuksiin.
Muuta Kihniölle, siellä voit vaihtaa lapsiasi viinaan.
Mikkelissä on Suomen mukavimmat ihmiset, ei niuhoteta turhasta. Iso Saimaa on vieressä. Kesällä aivan huippuhieno kaupunki! Ei haittaa ruotsinkielisistä (Vaasa) tai venäjänkielisistä (Lappeenranta). Käykää edes kahtomassa!
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Porvoo paras ja saahan 2 km:n säteellä keskustasta omakotitalon jopa alle 250000 €.
Täältä lapset pääsevät mukavasti Onnibussilla Helsinkiin halutessaan, kaupungissa pärjää hienosti kävellen ja pyörällä.
Lapseni luokalla oli yksi tyttö Porvoosta ja hän tuli sieltä joka halvatun päivä bussilla Helsingin keskustaan kouluun. Ja olen kuullut muistakin jotka tekevät samaa matkaa samaan kouluun. Minusta tuo on liian rankkaa peruskouluikäiselle lapselle, kyllä vanhempien pitäisi suostua asumaan lähempänä koulua vaikka sitten maksaisikin vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse lasten kanssa muuttaneena, en kannata ajatusta, jollei lapset hihku innosta ajatuksesta. Murrosikäisten on välillä todella vaikea päästä uusiin kaveriporukoihin. Muutama vuosi kärvistelyä aikuisten puolelta ja sitten muutto, kun lapset ovat vanhempia.
Tekeekö teillä teinit muutenkin päätökset perheen taloudellisista asioista? Jos ap valittaa Helsingin hintatasoa niin ehkä syyt ovat taloudelliset.
Vierailija kirjoitti:
Vaasa ehdottomasti ja sieltä asunto 5km keskustasta. Hyvät koulut, työllisyys ja lisäksi kahvilat ja leipomot, missä on edullista käydä. Paljon vaikutteita ruotsista, joten nuoret tykkää.
Nuoruus Vaasassa oli sitä että kun pyöräilit kotiin niin joku seurasi sinua autolla. Vaasan kokoisessa kaupungissa on kaksi pöpilää; ne kaikista Suomen hulluimmat jotka kävelivät oman lapsuuden ohi tumput roikkuen jonossa normaalielämässä ja sitten ne Hutskin tapaukset.. Ja se lääninvankila on siellä Vaasan Rantakadulla paraatipaikalla. Sieltä voivat omaiset huudella kadulta vankilaan ja takaisin yms.
Onhan ne hienoja mainoslauseita mutta todellisuus voi aivan toinen asumisviihtyvyyden kannalta. Kaupunki on kesällä kaunis, totta. Asiat joista on puhuttu rakentamisen suhteen se onkin aivan toinen tarina. Tai sitten se ruotsinkieli.
Onko se (laihian)hiippari muuten hävitetty sieltä?
Itse en myöskään kannata muuttoa, kun lapset ovat tuon ikäisiä. Toinen yläkoulussa ja toinenkin vähän ajan päästä. Itselle kävi juuri niin, että muuton myötä meni kaikki loputkin kaverit ja jouduin kiusatuksi. Ei ole hyvä rikkoa lasten ystävyyssuhteita. Ymmärrän kyllä tilanteet, joissa muutto on pakko tehdä. Vanhempanikin kyllä silloin ajattelivat, että elämämme jotenkin parantuu muuton myötä, mutta meillä ainakin meni niin pieleen, kun voi vaan mennä. Talo paljastui huonoksi ja silti kauheat velat siitä, emme viihtyneet paikkakunnalla, rahattomuus vain lisääntyi, riitely lisääntyi, omat ikävät kiusaamiskokemukset jne. Olenkin monesti ajatellut, että olisi koko muutto saanut jättää tekemättä, koska sen jälkeen alkoi selvä alamäki. Nyt olen varmaan jo "pelotellut" tarpeeksi.
E.H kirjoitti:
Kuopio ja Kuopion Saaristokaupunki. Asun itse Helsingissä, mutta jos johonkin muuttaisin, niin sinne. Kuopio on suht iso, kehittyvä kaupunki loistavine palveluineen. Työmahdollisuuksiakin on. Savolaiset on myös ihan mukavaa porukkaa kunhan pääsee tutustumaan ;)
Kuopio ei ole rannikkokaupunki
Raahe on kiva. :) Ei mikään iso kaupunki muttei myöskään niin pieni että kaikki tietäis kylillä kaikkien asiat (ainakaan oman kokemuksen perusteella). Raahella voi olla joidenkin mielestä vähän huono maine mutta mulla on vain hyviä kokemuksia. Riippuu toki kaupunginosasta, mutta niinhän se on kaikilla paikkakunnilla. Oulukaan ei ole mahottoman kaukana jos haluaa välillä vähän isompaan cityyn tuulettumaan. :D
Vierailija kirjoitti:
E.H kirjoitti:
Kuopio ja Kuopion Saaristokaupunki. Asun itse Helsingissä, mutta jos johonkin muuttaisin, niin sinne. Kuopio on suht iso, kehittyvä kaupunki loistavine palveluineen. Työmahdollisuuksiakin on. Savolaiset on myös ihan mukavaa porukkaa kunhan pääsee tutustumaan ;)
Kuopio ei ole rannikkokaupunki
Rantaa sillä on kuitenkin enemmän kuin rannikkokaupungeilla.
Vierailija kirjoitti:
Pori on tutkitusti edullinen kirjoitti:
Pori on asumiskustannuksiltaan halvin suuri kaupunki tilastoissa ja tutkimuksissa. Tällä viikolla oli tutukimustulos, että Porissa keskituloisella jää eniten rahaa käteen eli pelkästään talot eivät ole halpoja vaan kulut yleensäkin pienet. Porissa raha riittää elämiseen jaa vielä säästöön/sijoittamiseen.
Tulee ihan mieletön säästö, kun teinit möllöttävät viikonloput sisällä pleikkarin ääressä eikä tarvitse antaa leffa/kahvirahaa
Leffaliputkin ovat monta eroa halvemmat Porissa kuin Helsingissä. Kahvia saa Porin keskustasta vitosen halvemmalla kuin Espalla. Pleikka toki Gigantissa samanhintainen kuin pääkaupunkiseudulla.
Luuletko, että muissa suuremmissa kaupungeissa on vain yksi kuntosali ja yksi etninen ravintola kutakin?