Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Vierailija kirjoitti:
Uusikaupunkihan työllistää nyt paljon. Muuta en siitä tiedä, en ole koskaan edes käynyt.
Itse suosittelen Saloa. Se ei ole avoimen rannikon äärellä mutta lahdenpohjukassa kuitenkin, ja merelliset harrastukset ovat lähellä. Hyvät yhteydet Helsinkiin ja Turkuun, mukavan kokoinen pikkukaupunki jossa paljon harrastusmahdollisuuksia ja erittäin edullista asua.
Komppaan Salon ja Halikon puolesta. Täällä on duunaritason työpaikkoja ja asiantuntijatason työpaikat junayhteyden päässä Helsingissä ja Turussa.
Edulliset harrastusmahdollisuudet keskustassa, uudehko uimahalli ja urheiluhalli, uusi urheilukenttä, Teijon laskettelurinne 20 min, Teijon luonnonpuisto n. 30 min. ,pari parempaa ruokaravintolaa, etnisiä lounaspaikkoja (thai, intialainen, nepalilainen), pari trendikästä kahvilaa, hyvä kirjasto, pari leffateatteria, pari teatteria, yksityisiä lääkäriasemia, kesän torstaitori, edulliset omakotitalot pk- seudun näkökulmasta.
Lyhyet välimatkat, kun asuu Salon tai Halikon keskustassa. Palvelut toimivat.
Jos etsii asuntoa, kanattaa etsiä sitä Salon uusilta asunto-alueilta. On uusia ja muutaman vuoden vanhoja taloja tarjolla. Eo tarvitse ostaa mitään vanhaa, joka pitää rempata, Vanhemmat alueet alkavät ränsistyä ja vetää heikompaa ainesta puoleensa.
Perheelliselle kaikin puolin sopiva. Kaikki lähellä, ei ruuhkaa, eläminen edullista.
Pori on tutkitusti edullinen kirjoitti:
Pori on asumiskustannuksiltaan halvin suuri kaupunki tilastoissa ja tutkimuksissa. Tällä viikolla oli tutukimustulos, että Porissa keskituloisella jää eniten rahaa käteen eli pelkästään talot eivät ole halpoja vaan kulut yleensäkin pienet. Porissa raha riittää elämiseen jaa vielä säästöön/sijoittamiseen.
No, totta Mooses Pori on halvin, koska kukaan ei halua sinne :D. Keskusta esim. erittäin ruma ja ihmisten puhetapa/aksentti aivan järkyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pori on OK, olen työskennellyt ja asunut siellä.
Helsingistä muuttaville nuorille ehkä ainoa paikka jossa löytyy tekemistä ja saa ystäviä suhteellisen helposti vielä, ainakin Suomen mittakaavassa. Me muutettiin aikanaan Helsingistä Poriin kahden täysin helsinkiläisen teinin kanssa joilla oli todelliset antipatiat muuttoa kohtaan (myös syntyneet Helsingissä) Jos joku Porissa on hyvää niin nuorisolle on järjestetty ja löytyy kaikenlaista, mielestäni jopa paremmin ulottuvilla kuin Helsingissä. Koulut ovat hyviä ja nuoriso aika uteliasta uusien tulokkaiden suhteen. Helsingistä kaverit tulivat mielellään yökylään esim. jazzeilla ja muutenkin kesällä oli välillä ylibuukkausta vierailijoiden suhteen. Vaikka matkat on pitkät niin junalla (vaihto Tampereella) ja bussilla suoraan Helsinkiin monta kertaa päivässä oli itseasiassa suhteellisen edullista. Me aikuiset emme asuu enää Porissa mutta nuoret jäivät sinne. Myös yksi heidän lapsuudenkavereistaan Helsingistä muutti sinne pikkuisen aikaa sitten ja opiskelee siellä nykyään . Löysi tyttöystävän Porista. Emme tienneet muuten silloin etukäteen että Porissa voi opiskella muuallakin kuin kauppiksessa tai ammattikoulussa. Asuminen on todella halpaa.
Kyllä täytyy aika puusilmä olla, jos ei tiedä, että muuallakin kuin Helsingissä voi opiskella yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Muuten, esim. Raumalla on hyvin vireä opiskelijaelämä. Ja yllättää monen, miten kansainvälinen paikka se on. On ulkomaalaisia opiskelijoita sekä työntekijöitä pilvin pimein. Ja muutama maahanmuuttajakin siellä harhailee.
Itse muutin Tampereelta sinne ja olin erittäin positiivisesti yllättynyt. Nuorisolle on myös tosi hyvät harrastusmahdollisuudet. Ja vanha leirintäalue on rempattu aivan ihanaksi ajanviettopaikaksi myös muille kuin ulkopaikkakuntalaisille. Suosittelen lämpimästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvia kirjoitti:
Myykää autotallinne hesasta ja ostakaa kolmio sillä rahalla porista. Näin merenranta asuminen toteutuu, mutta jättäkää asunto myymättä jos vaikka tulee paaluulle tarvetta.
Missähän päin Poria sitä merenrantaa löytyy?
kysyy raumalainen
Et oo Yyteristä koskaan kuullu?
Olen tietty, mutta jos sieltä ostaa asunnon niin on kyllä aika kaukana Porista :). Eli eihän Porissa merenranta-asuminen toteudu millään. Ei nyt kannata vääntää faktoja siellä...
Inkoo. http://inkoo.fi/
Löytyy merenrantaa, on suht lähellä,Helsinkiä, maaseutua ja rauhaa riittää. On mielestäni yrittäjämyönteinen asuinpaikka. Paikkakunta tuntuu aktiiviselta, kts esim yhteistyö asuntomessujen kanssa http://asuntomessut.fi/ajankohtaista/osuuskunta-suomen-asuntomessut-laa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).
Kotka on jees, mutta työtilanne heikko.
En suosittele Kotkaa enkä myöskään Oulua.
Liian pieniä ja kyräily kauheaa. Nuorille vaikea sopeutua Hesan jälkeen.HÖPÖHÖPÖ, Kotka on olut kansainvälinen kaupunki ennen kuin sisämaassa on tiedetty muita maita olevankaan saatikka muun värisiä ihmisä.
Suurin osa asukkaista on kyllä muualta tulleita jossain vaiheessa.
Työtilanne ei ole kovin hyvä, mutta asunnot ovat sikahalpoja ja olisi nyt hyvä sijoittaa, sillä pian rakennetaan rantarata, joka nostaa rutkasti asuntojen hintoja.
Siis Kotka, Loviisa, Hamina.
Itse olen asunut Helsingissä, Kotkassa, Tukholmassa ja nyt Uudellamaalla keskisuuresas kaupungissa. Kesät asun järvi-Suomessa, joka on tällä hetkellä mieluisin paikka.
Jos ap:lle riittää järvi, niin suosittelen Mikkeliä.
Mikä pakko on inttää noita Kotkaa (jossa työtilanne surkea) ja pikkupaikkakuntia Loviisa ja Hamina. Loviisa on kaunis ja aktiivinen kesällä, mutta ei näissä pikkukaupungeissa tapahdu yhtään mitään talvella. Kulttuuri-, harrastus- ja ostostarjonta surkea. Omatkin nuoret käy Porvoossa ja Kouvolassa, kun Loviisassa ei tapahdu mitään. Väkiluku on vähän päälle 15 000. Haminassa muutama tuhat asukasta enemmän.
Onkohan ap vielä jaksanut lukea näitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsinkiin. Nyt haluaisin muuttaa täältä pois. Seuraan ketjua mielenkiinnolla!
Naantali houkuttelisi, mutta talvea siellä ei taida olla eli olisiko jokin Pohjoisempi kuitenkin parempi.
Naantali on kiva kesällä, mutta todella ankea talvella. Kesällä on vilkasta turistien ansiosta ja kivoilla ilmoilla, mutta talvea kohden kaupunki hiljenee. Toki on lyhyekö matka Turkuun.
Ihan tavallinen kaupunki talvisin, ei muualla ole sen kummempaa.
Matkailubisnestä voisi vähän piristää talvella. Onneksi on mm. Tuhkamarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Ahvenanmaalle! Ahvenanmaalla on käytännössä täystyöllisyys kun kortistossa ovat vain työkyvyttömyyseläkkeelle hakevat ja nuoret hetken valmistumisensa jälkeen. Keskivertoahvenanmaalaisella on vakituinen työpaikka ja sen lisäksi hän tekee keikkatöitä olemalla all-i-allo eli jokapaikanhöylä tarpeen mukaan. Ummikot voivat hakea vuoden kestävälle ruotsin kurssille, jonka aikana käydään työharjoittelussa.
Ahvenanmaalaiset elävät mantereelta tulevien tukirahojen varassa ja suurin osa työpaikoista on turhaa puuhastelua kunnallisissa viroissa.
Ovat itseasiassa parhaita veromaksajia kun melkein jokaikinen on osakeomistaja.
Eikä matkustajaliikennetukia viking linelle jne kuulu laskea mukaan ahvenanmaan tukiin vaikka monet suomenruotsalaisia vihaavista näin tykkääkin laskeskella.Ja miksiköhän ei voi laskea? Tuki valuu suoraan ahvenanmaalaisten osakkeenomistajien osinkoihin.
Niin valuu, se on totta. Mutta valtionjohto haluaa pitäää laivat liikkeellä,koska Suomella ei ole laivoja, jotka voisivat turvata huoltovarmuuden kriisin (sota) sattuessa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Onhan muuallakin elämää, mutta Helsingin työ-, opiskelu-,kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumatarjonta yms. on aivan ylivertaista muuhun Suomeen verrattuna. - ei-helsinkiläinen
Niin mutta paljonko niitä loppupeleissä tarvitsee ja voi käyttää? Helsinkiin pääsee muualtakin käymään, jos jotain happeningia haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Helsinkiin. Nyt haluaisin muuttaa täältä pois. Seuraan ketjua mielenkiinnolla!
Naantali houkuttelisi, mutta talvea siellä ei taida olla eli olisiko jokin Pohjoisempi kuitenkin parempi.
Just nyt ei ole, mutta eipä ole oikein muuallakaan. Välillä on ihan normaaleja talvia. Lahdella voi hiihtää ja luistella, ja hoidettuja latujakin on. Yhdellä pienellä järvellä on retkiluistelurata.
Raahe. Kaunis pieni kaupunki meren rannalla. Lyhyet matkat kouluihin ja harrastuksiin. Lentokenttä ja Oulu tunnin ajomatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Inkoo. http://inkoo.fi/
Löytyy merenrantaa, on suht lähellä,Helsinkiä, maaseutua ja rauhaa riittää. On mielestäni yrittäjämyönteinen asuinpaikka. Paikkakunta tuntuu aktiiviselta, kts esim yhteistyö asuntomessujen kanssa http://asuntomessut.fi/ajankohtaista/osuuskunta-suomen-asuntomessut-laa… .
Meillä on mökki Inkoon lähellä ja olisin varmasti teininä hukuttautunut mereen, jos Inkoossa olisi pitänyt asua vakituisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).
Kotka on jees, mutta työtilanne heikko.
En suosittele Kotkaa enkä myöskään Oulua.
Liian pieniä ja kyräily kauheaa. Nuorille vaikea sopeutua Hesan jälkeen.HÖPÖHÖPÖ, Kotka on olut kansainvälinen kaupunki ennen kuin sisämaassa on tiedetty muita maita olevankaan saatikka muun värisiä ihmisä.
Suurin osa asukkaista on kyllä muualta tulleita jossain vaiheessa.
Työtilanne ei ole kovin hyvä, mutta asunnot ovat sikahalpoja ja olisi nyt hyvä sijoittaa, sillä pian rakennetaan rantarata, joka nostaa rutkasti asuntojen hintoja.
Siis Kotka, Loviisa, Hamina.
Itse olen asunut Helsingissä, Kotkassa, Tukholmassa ja nyt Uudellamaalla keskisuuresas kaupungissa. Kesät asun järvi-Suomessa, joka on tällä hetkellä mieluisin paikka.
Jos ap:lle riittää järvi, niin suosittelen Mikkeliä.
Mikä pakko on inttää noita Kotkaa (jossa työtilanne surkea) ja pikkupaikkakuntia Loviisa ja Hamina. Loviisa on kaunis ja aktiivinen kesällä, mutta ei näissä pikkukaupungeissa tapahdu yhtään mitään talvella. Kulttuuri-, harrastus- ja ostostarjonta surkea. Omatkin nuoret käy Porvoossa ja Kouvolassa, kun Loviisassa ei tapahdu mitään. Väkiluku on vähän päälle 15 000. Haminassa muutama tuhat asukasta enemmän.
Kertoo aika paljon paikkakunnasta, jos sieltä lähtee mielellään Kouvolaan käymään :D
Pori on tutkitusti edullinen kirjoitti:
Pori on asumiskustannuksiltaan halvin suuri kaupunki tilastoissa ja tutkimuksissa. Tällä viikolla oli tutukimustulos, että Porissa keskituloisella jää eniten rahaa käteen eli pelkästään talot eivät ole halpoja vaan kulut yleensäkin pienet. Porissa raha riittää elämiseen jaa vielä säästöön/sijoittamiseen.
Tulee ihan mieletön säästö, kun teinit möllöttävät viikonloput sisällä pleikkarin ääressä eikä tarvitse antaa leffa/kahvirahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Onhan muuallakin elämää, mutta Helsingin työ-, opiskelu-,kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumatarjonta yms. on aivan ylivertaista muuhun Suomeen verrattuna. - ei-helsinkiläinen
Niin mutta paljonko niitä loppupeleissä tarvitsee ja voi käyttää? Helsinkiin pääsee muualtakin käymään, jos jotain happeningia haluaa.
Ai muualta käymään, jos haluaa opiskella Hgissä? Ei olisi kauhean käytännöllistä. Kyllä pääkaupungissa on aina eniten mahdollisuuksia, niin kovaa kuin se on joillekin myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai muualta käymään, jos haluaa opiskella Hgissä? Ei olisi kauhean käytännöllistä. Kyllä pääkaupungissa on aina eniten mahdollisuuksia, niin kovaa kuin se on joillekin myöntää.
Itse stadilaisena arvostan sitä, että pääsen kulkemaan vaikka keskellä yötä, kuntosaleista on varaa valita ja voin valita hetken mielijohteesta mihin sushiravintolaan tai nepalilaiseen haluan tänään mennä. Hajoisi pää, jos sushiravintolaan pitäisi matkustaa puoli tuntia bussilla, joka kulkee tuurilla kerran tunnissa. Lisäksi jos haluan käydä Korkeasaaressa, se onnistuu helposti eikä ole mikään päivän projekti
Ehdottomasti Turku ja siellä asumaan Uittamolle.Uittamolla ron rauhallista ja luonto/ranta vieressä. Lapset pääee lähikouluihin kävellen ,fillarilla ja bussilla , sekä keskustan kouluihin nopea bussiyhteys.
Yliopisto ja Tyks fillari ja bussietäisyydellä.
Suosittelen lämpimästi .
Asunnot kohtuuhintaisia.
Vaasaan kannattaa tosiaan muuttaa vain jos osaa ruotsia sujuvasti tai suunnitelmissa on työllistyä esim. ABB:lle. ABB:n tapaisissa isoissa kansainvälisissä yrityksissä ei ruotsinkielen handlausta vaadita. Asiakaspalveluun tai julkiselle sektorille ei ole kuitenkaan asiaa ilman kielitaitoa.
Itse asun nyt toista vuotta Vaasassa ja olen yllättynyt kuinka kiva kaupunki onkaan. Kaunis ja vireä kesäkaupunki. Isona miinuksena (ja jopa yllätyksenä) ainoastaan tuo ruotsinkielen korostuminen.
Lappeenranta. Halvat asunnot, Saimaa lähes keskustan kupeessa, yliopisto ja ammattikorkeakoulu. Tämän lisäksi mukavan rauhallinen ja ei ruuhkia. Kaupungissa on myös Liigatason jääkiekkojoukkue.