Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Luulin olevani aika alykas. Keskustelin sujuvasti julkisuudessakin erittain alykkaiksi julistettujen kanssa. Keskustelin niin oppineen, menestyneen, kuin putkarinkin kanssa ilman etta koin itseani tyhmaksi.
Sitten menin naimisiin. Vahan alykkaaman kanssa, joka ei kesta kun olen niin tyhma ja hidas. Ja talla hetkella kuvittelen olevani kehitysvammaisen tasolla.
Sen vuoksi aloin pohtimaan, ettei alykkyytta pysty mittaamaan ja yhden mielesta fiksu on toisen mielesta patatyhma. Toisekseen se mita pitaa muissa tyhmana on usein vain laiskuutta. Esim. Elaman filosofia ja elintavat.
Uskon, etta ihmiset huomaamatta laskeutuvat tai nousevat tietylle tasolle sen mukaan kenen kanssa asioivat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä sanon muuttuu mielipiteekseni. Jos pallottelen vaikka jotain isoa eettistä kysymystä ja siihen ratkaisua, saatan saada niskaani paskamyrskyn tyyliin "et voi ajatella noin ja diipadaapa". Suurin osa ihmisistä ei kykene näkemään asioidan laajuutta, monimuotoisuutta ja niihin liittyviä erilaisia syy-seuraussuhteita. Olen aika usein hiljaa keskusteluissa.
Tämä oli hyvä pointti. Näkyy näissä keskusteluissakin. Siis että asian ympärillä ei voi keskustella monelta kantilta, aina pitää olla vain yksi kanta, mielipide, näkökulma, ei pidetä mahdollisena että näkee asian monelta kantilta ja ymmärtää eri mielipiteitä.
Kovin mustavalkoista. Ja tappaa aidon keskustelun.
Asian ytimessä. Monet muita älykkäämmät joutuvat tasoittamaan oloaan alkoholilla.
Muutenkin keskustelu taviksen kanssa on vaikeaa, mutta varsinkin, jos on kyse biologian perusasioista, seksistä, seurustelusta ja sukupuolten BIOLOGISISTA eroista, mahdotonta.
Korkeasti älykäs ja luonnontieteellisesti orientoitunut harvoin löytää seuraa, jossa ei tunne pitkästyneisyyttä, eikä pitkästytä taviksia. Kynis.mi
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Luulin olevani aika alykas. Keskustelin sujuvasti julkisuudessakin erittain alykkaiksi julistettujen kanssa. Keskustelin niin oppineen, menestyneen, kuin putkarinkin kanssa ilman etta koin itseani tyhmaksi.
Sitten menin naimisiin. Vahan alykkaaman kanssa, joka ei kesta kun olen niin tyhma ja hidas. Ja talla hetkella kuvittelen olevani kehitysvammaisen tasolla.
Sen vuoksi aloin pohtimaan, ettei alykkyytta pysty mittaamaan ja yhden mielesta fiksu on toisen mielesta patatyhma. Toisekseen se mita pitaa muissa tyhmana on usein vain laiskuutta. Esim. Elaman filosofia ja elintavat.
Uskon, etta ihmiset huomaamatta laskeutuvat tai nousevat tietylle tasolle sen mukaan kenen kanssa asioivat.
Tämä ja vauvapalstalla tapahtuu juuri laskeutumista, vaikka juntit luulevat nousevansa, onnettomassa seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Hengenheimolaisia on vaikea löytää. Vaaleissa äänestäminen tuntuu useimmiten mahdottomalta, tarpeeksi hyvää ehdokasta ei vain löydy.
Vähän sama täälläkin. Minä äänestin Marinia aina, mutta enää, koska tämä translaki mahdollistaa mulkut naisten intiimitiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Hengenheimolaisia on vaikea löytää. Vaaleissa äänestäminen tuntuu useimmiten mahdottomalta, tarpeeksi hyvää ehdokasta ei vain löydy.
Vähän sama täälläkin. Minä äänestin Marinia aina, mutta enää, koska tämä translaki mahdollistaa mulkut naisten intiimitiloissa.
Kuka fiksu äänestäisi tyyppiä, joka on poliittinen broileri ilman mitään kosketuspitaa todellisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka fiksu äänestäisi tyyppiä, joka on poliittinen broileri ilman mitään kosketuspitaa todellisuuteen?
No me naiset ollaan aika usein oikeassa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ei tiedosta olevansa muita älykkäämpi, vaan pitää sitä itsessään normaalina. Älykkyys ei tarkoita että tietää paljon, vaan että osaa käyttää ja hyödyntää saamansa tietoa.
No kyllä sen huomaa esim. siinä, että keksii vaikka 3 vastausta samantien johonkin kysymykseen ennen kuin muut ovat. Näin niinkuin esimerkiksi.
Turhauttaa keskivertojen itsekritiikin puute. Ne uskovat ensimmäisenä mieleensä juolahtavan ajatuksen olevan totuus, eivätkä muuta mieltään.
Muutenkin tympii sellainen yleinen asenne, että on ns. vahvoja mielipiteitä, joiden pohjana ei ole yhtään faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin keskustelu taviksen kanssa on vaikeaa, mutta varsinkin, jos on kyse biologian perusasioista, seksistä, seurustelusta ja sukupuolten BIOLOGISISTA eroista, mahdotonta.
Korkeasti älykäs ja luonnontieteellisesti orientoitunut harvoin löytää seuraa, jossa ei tunne pitkästyneisyyttä, eikä pitkästytä taviksia. Kynis.mi
"jos on kyse biologian perusasioista, seksistä, seurustelusta ja sukupuolten BIOLOGISISTA eroista, mahdotonta."
Minkälaisessa seurassa sinä alat keskustelemaan tuollaisista asioista?
Voin sanoa että en keskustelisi. Minun kanssani noista aiheista voisi olla jopa mahdotonta keskustella jos jossain pönötysjuhlissa tai työpaikan tyhypäivillä avaat tuollaisella aiheella. Tuntisin oloni varsin epämukavaksi. Ei se kuitenkaan tee minusta "tavista", kuulun mensaan, mutta oikeasti missä tilanteessa ja ympäristössä nuo on sinusta hyviä keskustelunaiheita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja vauvapalstalla tapahtuu juuri laskeutumista, vaikka juntit luulevat nousevansa, onnettomassa seurassa.
No täällä ei tosiaan viitsi ihan parastaan antaa. Luuleekohan moni sen perusteella, kun täällä on puolihuolimattomia kommentteja ketju täynnä, että toiset on sen vuoksi oikeasti tyhmiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulle raskainta on että kaikki luulee että olen kävelevä tietopankki, työkaverit käyttää hyväksi edistääkseen omia urapolkujaan antamatta siitä yhtään mitään krediittiä, ja jos en satu tietämään jotain (tai teeskentelen etten muka tiedä ettei tarvitsisi auttaa toista enempää) niin alkaa äänekäs kauhistelu että oho enkö nyt tiennyt juuri tuota kun tiedän aina kaiken. :((
Älykkyys ei ole sitä että "tietää jotain." Älykäs ihminen osa tehdä johtopäätöksiä pienistäkin tiedonmuruista. pystyy loogiseen päättelyyn, näkee säännönmukaisuutta siinä mikä tyhmälle on pelkkää kaaosta. Älykäs myös tietää rajansa, mihin omat kyvyt riittävät. Sosiaalisesti älykän pystyy asettumaan vähemmän älykkään asemaan ja osaa ns. vääntää asiat rautalangasta, niin että tyhmempikin ymmärtää ne - jollain tasolla. Älykäs ymmärtää että oma ego erittäin huono tuomari päättämään, mikä on totta ja mikä ei. Älykäs on valmis korjaamaan käsityksiään heti kun todisteet niin vaativat. Älykäs osaa väitellä itsensä kanssa, muodostaa mielessään vastakkaisia näkökantoja ja hyökätä vuoroon kumpaakin vastaan, kunnes toinen osoittautuu vahvemmaksi. Älykäs ei usko ehdoitta yhtään mihinkään, ei ihmiseen, aatteeseen eikä ainakaan jumaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tällä palstalla joku voi kirjoittaa ihan puuta heinää, mutta jos hän kirjoittaa hyvin, niin muut olettaa hänen tietävän jostain jotain. Sama toistepäin, jos joku puhuu asiaa, mutta ei kirjoita hyvin, niin pölkkypäät takertuu kirjoitusvirheisiin sisäistämättä sitä sanomaa. Senhän takia ne poliitikkojakin kuuntelee ja kaikenmaailman asiantuntijoita, koska ne opetetaan puhumaan ja kirjoittamaan, vaikka sanoma olisi kuinka puppua. Turhauttavaa. Lukekaa ja kuunnelkaa sanoma ennen kuin itse kommentoitte yhtään mitään mihinkään, sisäistäkää se sanoma, koko juttu.
Helpompaa olisi älykkään vaan opetella ilmaisemaan itseään niin, että muutkin ymmärtävät kuin vetää pultit joka kerta, kun tyhmät eivät taaskaan tajunneet sitä, mitä en osannut ymmärrettävästi ilmaista.
"On myös ihmisiä, joilla on oikeasti kognitiivisia ongelmia, eivät ehkä ymmärrä kelloa tai ajantajua, he eivät tule ymmärtämään ratakiskonkaan kanssa sitä vaikeampia asioita."
Ajantaju tai kellotaulun hahmottaminen eivät suoraan liity älyyn, kuten ei lukihäiriökään. Toisin sanoen, ne voivat esiintyä spontaanisti myös keskivertoa paremmin loogis-matemaatisissa testeissä pärjäävillä aka älykkäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ei tiedosta olevansa muita älykkäämpi, vaan pitää sitä itsessään normaalina. Älykkyys ei tarkoita että tietää paljon, vaan että osaa käyttää ja hyödyntää saamansa tietoa.
"Älykäs ihminen ei tiedosta olevansa muita älykkäämpi, vaan pitää sitä itsessään normaalina."
Miten ihmeessä toi voisi pitää paikkansa. Tottakai toisen kanssa keskustellessa huomaa piankin, onko se toinen yhtään kartalla vai ei. Vai joutuuko koko ajan selittämään asioita auki. Kyllä älykäs tiedostaa olevansa älykkäämpi. Eihän se muuten olisi kovinkaan älykäs jos ei sitä edes huomaisi.
Kartalla oloon voi vaikuttaa älykkyyden lisäksi myös kiinnostus, vireystila, kontekstin tulkinta ja moni muu. Älykäs ymmärtää omaan tulkintaan vaikuttavia vaihtoehtoja ja oman näkökulman rajallisuuden, joskus.
Ihan se arki ja ihmisten sietäminen
Vierailija kirjoitti:
Asian ytimessä. Monet muita älykkäämmät joutuvat tasoittamaan oloaan alkoholilla.
Ettekö te voi oleskella ja pitää yhteyttä keskenänne niin ei tarvitse kärsiä tyhmistä, ymmärrän jos on raskasta. En ole muita älykkäämpi mutta minua häiritsee suuresti se miten ei olla kunnioitettu luontoa ja ihmisyyttä vaan maapallo ollaan tuhoamassa älykkäiden ihmisten toimesta. Kehitetään asioita jotka kuluttaa, saastuttaa ja tuhoaa elämää. Se toinen puoli eli rakkaus ja kunnioitus elämää kohtaan on jätetty ilman arvoa ja se on oikeasti tyhmintä mitä voi tehdä. Miksi näin on käynyt.
raskasta seurata suomen surkein kuski ohjelmaa
Minulle raskainta on että kaikki luulee että olen kävelevä tietopankki, työkaverit käyttää hyväksi edistääkseen omia urapolkujaan antamatta siitä yhtään mitään krediittiä, ja jos en satu tietämään jotain (tai teeskentelen etten muka tiedä ettei tarvitsisi auttaa toista enempää) niin alkaa äänekäs kauhistelu että oho enkö nyt tiennyt juuri tuota kun tiedän aina kaiken. :((