Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?

Vierailija
13.01.2018 |

Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?

Kommentit (1229)

Vierailija
1141/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen ei tiedosta olevansa muita älykkäämpi, vaan pitää sitä itsessään normaalina. Älykkyys ei tarkoita että tietää paljon, vaan että osaa käyttää ja hyödyntää saamansa tietoa.

Vierailija
1142/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin ihmisillä huono maku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanvalloituksen hitaus. Se se on .. raskainta.

Vierailija
1144/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen ei tiedosta olevansa muita älykkäämpi, vaan pitää sitä itsessään normaalina. Älykkyys ei tarkoita että tietää paljon, vaan että osaa käyttää ja hyödyntää saamansa tietoa.

"Älykäs ihminen ei tiedosta olevansa muita älykkäämpi, vaan pitää sitä itsessään normaalina."

Miten ihmeessä toi voisi pitää paikkansa. Tottakai toisen kanssa keskustellessa huomaa piankin, onko se toinen yhtään kartalla vai ei. Vai joutuuko koko ajan selittämään asioita auki. Kyllä älykäs tiedostaa olevansa älykkäämpi. Eihän se muuten olisi kovinkaan älykäs jos ei sitä edes huomaisi. 

Vierailija
1145/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että saa viedä joka ilta kauniita naisia baarista kotiin. Mikä tässä on sitten niin ahdistavaa? No ne mustasukkaiset aviomiehet.

Vierailija
1146/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim tällä palstalla joku voi kirjoittaa ihan puuta heinää, mutta jos hän kirjoittaa hyvin, niin muut olettaa hänen tietävän jostain jotain. Sama toistepäin, jos joku puhuu asiaa, mutta ei kirjoita hyvin, niin pölkkypäät takertuu kirjoitusvirheisiin sisäistämättä sitä sanomaa. Senhän takia ne poliitikkojakin kuuntelee ja kaikenmaailman asiantuntijoita, koska ne opetetaan puhumaan ja kirjoittamaan, vaikka sanoma olisi kuinka puppua. Turhauttavaa. Lukekaa ja kuunnelkaa sanoma ennen kuin itse kommentoitte yhtään mitään mihinkään, sisäistäkää se sanoma, koko juttu.

Helpompaa olisi älykkään vaan opetella ilmaisemaan itseään niin, että muutkin ymmärtävät kuin vetää pultit joka kerta, kun tyhmät eivät taaskaan tajunneet sitä, mitä en osannut ymmärrettävästi ilmaista.

LoL RoF

Olet kuin se yksi pieni joka sanoi olevansa Nero. Kun noppa nappa osasi laskea. 

Se ei ole neroutta vaan vanhempien opettamaa itseluottamusta.

Oikeasti älykäs osaa puhua vastaanottajan kykyjen mukaisesti.

Se että osaa kertoa asian helpolla tavalla osoittaa että ymmärtää oikeasti asian.

T. Ihan oikeasti älykäs ja matemaattisesti lahjakas.

PS. Mensan testit mittaa sellaista johon on kehitetty testit. Onko hyvä ristikon täyttäjä viisas? No ehkäpä ei.

Vierailija
1147/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että saa viedä joka ilta kauniita naisia baarista kotiin. Mikä tässä on sitten niin ahdistavaa? No ne mustasukkaiset aviomiehet.

Ei. Ei se ole älykkyyttä.

Ehkä melkein päinvastoin

Vierailija
1148/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en voi sietää maahanmuuttajia, enää missään suhteessa.  No more.

Vierailija
1149/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan nettitestin mukaan älykkyysosamääräni riittää Mensan jäsenyyteen. Oikeassa testissä en kuitenkaan ole käynyt, joten ei ole takeita tästä.

Joskus nuorena ärsytti myös ihmisten tyhmyys. Sitten ymmärsin, että se on ennen kaikkea omaa itsekeskeisyyttäni ja kapeakatseisuuttani.

Nuorempana myös ajattelin kirjoitustöissäni asiat joskus liian monimutkaisesti, mikä saattoi turhaan hidastuttaa. Ihmettelin, miten työkaverini osasivat ajatella niin suoraviivaisesti. Opettelin sitten ajattelemaan töissä kuin työkaverini.

Nykyään, yli 35-vuotiaana, en keksi älykkyydestä raskaita puolia. Sen ansiosta olen selvinnyt todella vaikeistakin elämäntilanteista ja maisterintutkinto tuntui vähän liian helpolta.

En muuten lapsena ja teininä ollut matemaattisesti lahjakas. Aikuisena aloin kuitenkin huomasin ymmärtäväni matematiikkaa. Ehkä se ei nuorempana kiinnostanut tarpeeksi.

Vierailija
1150/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim tällä palstalla joku voi kirjoittaa ihan puuta heinää, mutta jos hän kirjoittaa hyvin, niin muut olettaa hänen tietävän jostain jotain. Sama toistepäin, jos joku puhuu asiaa, mutta ei kirjoita hyvin, niin pölkkypäät takertuu kirjoitusvirheisiin sisäistämättä sitä sanomaa. Senhän takia ne poliitikkojakin kuuntelee ja kaikenmaailman asiantuntijoita, koska ne opetetaan puhumaan ja kirjoittamaan, vaikka sanoma olisi kuinka puppua. Turhauttavaa. Lukekaa ja kuunnelkaa sanoma ennen kuin itse kommentoitte yhtään mitään mihinkään, sisäistäkää se sanoma, koko juttu.

Helpompaa olisi älykkään vaan opetella ilmaisemaan itseään niin, että muutkin ymmärtävät kuin vetää pultit joka kerta, kun tyhmät eivät taaskaan tajunneet

LoL RoF

Olet kuin se yksi pieni joka sanoi olevansa Nero. Kun noppa nappa osasi laskea. 

Se ei ole neroutta vaan vanhempien opettamaa itseluottamusta.

Oikeasti älykäs osaa puhua vastaanottajan kykyjen mukaisesti.

Se että osaa kertoa asian helpolla tavalla osoittaa että ymmärtää oikeasti asian.

T. Ihan oikeasti älykäs ja matemaattisesti lahjakas.

PS. Mensan testit mittaa sellaista johon on kehitetty testit. Onko hyvä ristikon täyttäjä viisas? No ehkäpä ei.

"Oikeasti älykäs osaa puhua vastaanottajan kykyjen mukaisesti."

Tiettyyn rajaan asti.

Joskus se vastaanottaja ei ole vastaanottavainen, vaikka miten yksinkertaistaisi. Lisäksi, se vaatii kärsivällisyyttä. Ei kaikki ole loputtoman kärsivällisiä "opettajatyyppejä". Mieluummin annan joskus vain olla kuin jatkuvasti hakkaan päätä seinään. Esim kehitysvammaisen kanssa en ala joka kerta selostamaan joitain asioita, jos todennäköisesti ei päästä maaliin vaikka miten yksinkertaistaisin. Samoin autistinen voi olla sellainen, näkee asiat varsin omalla logiikallaan, että joskus parempi antaa olla ettei tule melttari. 

Toimin siis erityisten nuorten kanssa. Aina ei kannata jääräpäisesti yrittää saada toisen ymmärtämään että "asia on näin kuten minä sanon". Ei ole kohteliastakaan pyrkiä aina olemaan sillä ylemmällä jalustalla, että kyllä minä tajuan, ja sinä et. Monesti jätän siihen uskoon, että kehitysvammainen tunteekin itsensä fiksummaksi. 

Ja olen ihan oikeasti älykäs. 

Vierailija
1151/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen ihan oikeasti hetero ja en ole koskaan käytännössä kokeillut kiihottuisinko samasta sukupuolesta. Kiihotun kuitenkin kullistani ja käsistäni. Olen kätevä käsistäni.

Mutta olen hetero. Olen ihan oikeasti hetero. 

Vierailija
1152/1229 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen ihan oikeasti hetero ja en ole koskaan käytännössä kokeillut kiihottuisinko samasta sukupuolesta. Kiihotun kuitenkin kullistani ja käsistäni. Olen kätevä käsistäni.

Hienoo sulle. Taidat olla vähän väärässä ketjussa, moron. 

Vierailija
1153/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät ihmiset ei usein ole pelkästään heteroita. He ymmärtävät monet vaihtoehdot ja näkökulmat. Älykäs ihiminen kiinnostuu toisesta ihmisestä, ei sukupuolesta.

Älykäs tutkii asioita ja hankkii evidenssejä heteroudelleen käytännön kautta.

Vierailija
1154/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoo sulle. Taidat olla vähän väärässä ketjussa, moron. 

Epäilet sitä.

Vierailija
1155/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihmiset tituleeraavat itseään keskivertoa älykkäämmäksi.

Luulet olevasi nokkela, mutta tämä juttusi on vanhempi kuin kategorinen imperatiivi.

Mitä...? Väitän, että sinä et ole käynyt edes lukiota.

Käytä sitä nettiäsi oikein.

Vierailija
1156/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihmiset tituleeraavat itseään keskivertoa älykkäämmäksi.

Luulet olevasi nokkela, mutta tämä juttusi on vanhempi kuin kategorinen imperatiivi.

Mitä...? Väitän, että sinä et ole käynyt edes lukiota.

Käytä sitä nettiäsi oikein.

Eihän älykkään tarvitse käydä edes peruskoulua läpi. Peruskoulu on vain keino tehdä ihmisistä tuottavia halvalla. Laitos joka tuottaa yhteiskuntaan orjalampaita.

Vierailija
1157/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä sanon muuttuu mielipiteekseni. Jos pallottelen vaikka jotain isoa eettistä kysymystä ja siihen ratkaisua, saatan saada niskaani paskamyrskyn tyyliin "et voi ajatella noin ja diipadaapa". Suurin osa ihmisistä ei kykene näkemään asioidan laajuutta, monimuotoisuutta ja niihin liittyviä erilaisia syy-seuraussuhteita. Olen aika usein hiljaa keskusteluissa. 

Vierailija
1158/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älynystyrät on raskaita.

Vierailija
1159/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raskainta on viihde.  Radiokanavat ja telkkarin tarjonta tuntuu olevan suunnattu aika yksinkertaisille ihmisille.

Toinen on liikenne. Sellainen ennakoimaton, aggressiivinen käytös impulssikontrollin puutteella tekee pahaa. 

Vierailija
1160/1229 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Älykkäänä on hienoa. Suosittelen muillekin.