Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?

Vierailija
16.12.2017 |

Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.

Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.

Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (1869)

Vierailija
1801/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kyse varmaankin pelosta ja monesti itsekkyydestä ja sitoutumiskammosta, sekä tulevaisuuteen liittyvistä huolista. Rohkeutta on perustaa perhe.

Päätöksen perheenlisäyksestä tulee aina olla itsekäs. Jos tekee omaa tahtoaan vastaan, on ongelmissa ja se on epäreilua kaikille osallisille.

Vierailija
1802/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus on mennyt enimmäkseen työttömänä, eikä miehellä ole markkina-arvoa koti-isänä. Siinäpä sitä dataa. Eipä ole koskaan käynyt edes mielessä mikään lastenhankinta tai perhearki, ei ole tullut sellaista tilannetta vaan vastaan. Ehkä tämä kertoo jotain nykyajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset parisuhdemarkkinat. Siinä syy.

Vierailija
1804/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten miesten osalta kyse on erittäin fiksusta riskien hallinnasta. Iso osa avioliitoista päätyy eroon, jonka seurauksena mies on todella heikoilla lasten huoltajuuden ja elatuksen suhteen. Menetät sekä lapsesi että rahasi.

Tuleeko se siis yllätyksenä että joutuu elättämään lastaan myös eron jälkeen?

Lähinnä se että sosiaalitoimi järjestelmällisesti rikkoo lakia joka viikko ainakin minun kohdalla. Olen absolutisti enkä ole elämässäni lyönyt toista ihmistä. Kohtelevat kuin rikollista, eivät anna edes suunvuoroa, jokaikinen saat*nan asia pitää selvittää lakimiehen kautta. Se tuli yllätyksenä.

Vierailija
1805/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiennyt koko ikäni etten halua tai tule tekemään lapsia. Tyytyväinen olen päätökseeni. Paljolta olen säästynyt kun ei ole omia lapsia. Voin keskittyä omaan elämääni ja tehdä mieluisia asua eikä lapset siinä tiellä ole. Olen onnellinen ja tyytyväinen päätökseeni. Ei yhtään kaduta kun ei omia lapsia ole.

t. 49v mies

Vierailija
1806/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tiennyt koko ikäni etten halua tai tule tekemään lapsia. Tyytyväinen olen päätökseeni. Paljolta olen säästynyt kun ei ole omia lapsia. Voin keskittyä omaan elämääni ja tehdä mieluisia asua eikä lapset siinä tiellä ole. Olen onnellinen ja tyytyväinen päätökseeni. Ei yhtään kaduta kun ei omia lapsia ole.

t. 49v mies

Minä taas olen paljolta säästynyt, kun en ole hankkinut omaa kania. Voin keskittyä omaan elämääni, kun kani/kanit ei ole siinä tiellä. Olen onnellinen ja tyytyväinen päätökseeni. Ei yhtään kaduta, kun omia kaneja ei ole.

Vierailija
1807/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. 49v mies

Minäkin rakastan vain itseäni. Saan nyt viettää aikaani itseni kanssa. Välillä piereskelen nenään ja haistelen itseäni. Kukaan ei ole niin täydellinen kuin minä.

Vierailija
1808/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen ahdinko, en halua köyhyyden rajoilla perhettä kehitellä.

Vierailija
1809/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerkee nyt tämmösiä miettiin kun seksikkäitä naisia juoksee kakkosella.

Vierailija
1810/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt, miksi en aio hankkia lapsia:

1. Maailma on sen verran kurja paikka kaikkine ilmastonmuutoksineen sun muineen, etten halua tuoda tänne uutta ihmistä mahdollisesti kärsimään.

2. Mitä jos lapsi olisi vaikka vaikeasti sairas/vammainen? En sitä paitsi jaksaisi henkisesti tervettäkään lasta. Tarvitsen paljon omaa rauhaa, ja olen muutenkin vasta toipumassa masennuksesta.

3. En ole ikinä erityisemmin välittänyt lapsista(en siis mitenkään vihaa), enkä kaikessa yksinkertaisuudessani koe tarveta lisääntyä. Onneksi puolisoni on samoilla linjoilla.

- N25

Vierailija
1811/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on mukavuudenhalusta

Vierailija
1812/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani ainakin vaadittiin rohkeutta siihen, että hankki ne lapset. Vaikka eihän pelkkä rohkeus riitä, vaan pitää myös tuntea haluavansa sitä haastetta. Mukavuudenhalua olisi ollut jatkaa helppoa elämää kuten ennenkin. Rohkeus kannatti ja olen varmasti tyytyväisempi nyt kuin mitä olisin ollut ilman lapsia.

Enkä tietenkään tarkoita, että kaikilla elämä olisi kuten minullakin.

Vierailija
1813/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin haluta lapsen, jos löytyisi puoliso tai hyvä kumppanuusvanhempi. Itse isättömänä kasvaneena haluaisin lapselle läsnäolevan isän. Nuoruus meni masennuksen syvissä vesissä, ja masennustaipumuksen periytyminen pelottaa. Sen sijaan oman vapauden väheneminen, toimeentulo tai lapsiarki eivät pelota. Yleinen maailmantilanne, ilmastonmuutos yms. mietityttävät kyllä, mutten näistä syistä jättäisi lasta hankkimatta. Rohkeutta elämässäni on vaadittu muissa asioissa.

Vierailija
1814/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani se on pelkoa, mutta ei sitä vastuuta kohtaan. Mua pelottaa, että tässä nykyisessä määräaikaisten työsopimusten maailmassa mulla ei oo varaa tarjota lapsille hyvää elämää ja sitten ollaan lasun asiakkaita ja lasten elämä on pilalla ja leima huonosta perheestä niskassa. Kun tekee vuodesta toiseen töitä sopimuksella, jossa on päättymispäivä ja joka paikka ketjuttaa ja pistää pihalle, kun pitäis vakinaistaa niin eipä niitä lapsia paljon tee mieli tehdä. Jos joskus ei olekaan uutta paikkaa hetkeen niin joku tekee kuitenkin lasun ja sitten katsotaan, että en ole kelvollinen äidiksi, koska en voi tarjota lapsille kuin sen elämisen minimin enkä kalliita harrastuksia ja lapset viedään. Kaikki tuntuu nykyään kyttäävän perheitä, naapurit, kaverit ja jopa sukulaiset tekee lasuun huoli-ilmoituksia heti, kun elämä ei ole täydellistä ja lapset viedään joskus myös turhaan.

Vierailija
1815/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 49v mies

Minä taas olen paljolta säästynyt, kun en ole hankkinut omaa kania. Voin keskittyä omaan elämääni, kun kani/kanit ei ole siinä tiellä. Olen onnellinen ja tyytyväinen päätökseeni. Ei yhtään kaduta, kun omia kaneja ei ole.

Stupid

Vierailija
1816/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätetään tunnepohjainen ajattelu sikseen, niin onko jotain järkevää syytä, miksi lapsia kannattaisi hankkia?

Vierailija
1817/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi lisääntyä koska olen vääränlainen. Helsingissä koko elämän pitää olla pelkkää urheilua, suorituskeskeistä,kilpailuhenkistä, kaikki pistetään samaan muottiin.

Itse en ikimaailmassa pukisi lapseni urhiluvaatteisiin,lippikseen ja verkkareihin. Hän käyttäisi hyvänäköisiä vaatteita vain. Opettelisin sille luonnonarvot, musiikkia ja kulttuuria.

Voitte vaa kuvitella miten häntä kiusattaisi koulussa.

Mä jäisin äitinä ulkopuolella kun en ole rikas fitnesspimu.

Oman polun kulkijat ei arvosteta Suomessa.

Vierailija
1818/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin tätä ketjua sieltä täältä ja pari kertaa törmäsin väittämään, että on rohkeutta perustaa perhe. Eli rohkeutta on perustaa perhe, vaikkei sellaista haluaisikaan. Minä kutsuisin sitä mieluummin typeryydeksi.

Vierailija
1819/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia, koska en pidä lapsista. 

Vierailija
1820/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia, koska en pidä lapsista. 

Minä tykkään lapsista ja voisin hyvin elää uusperhe-elämää kumppanin lasten kanssa, mutta en halua omia lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi