Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?

Vierailija
16.12.2017 |

Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.

Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.

Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (1869)

Vierailija
1821/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia, ehkä olisin tehnytkin jos sopiva mies olisi ilmestynyt, mutta kun ei. Toisaalta alitajunnassa oli aina, että minusta ei äitiä koskaan tule. Sillä ei ole mitään tekemistä itsekkyyden kanssa, näin vaan kävi. Elämäntyöni tein nimenomaan koululaisten kanssa, ja siinä näin, että kyllä vanhemmuus on iso urakka, huh mikä homma. Koskaan ei voi tietää, mitä omasta lapsesta tässä maailmassa lopulta tulee, kunnon kansalaiseksi kasvattaminen on 10+ saavutus.

Vierailija
1822/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia, koska en pidä lapsista. 

Minä pidän lapsista, mutta en silti halua omia. Asialle ei ole mitään sen mullistavampaa syytä kuin se, etten yksinkertaisesti vaan halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista ilmiötä, koska opiskelukavereistani hyvin moni on juuri parhaillaan raskaana tai äitiyslomalla. Pikemminkin on menossa jokin buumi. Itsekin kuumeilen, enkä todellakaan ole ainut. Tuntuu, että se on nyt juuri aika trendikästäkin. 

Vierailija
1824/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ikäviä ja haastavia. En pidä lapsista niistä pelkkää harmia. Lapset voitaisiin viedä Afrikkaan ja jättää sinne.

Vierailija
1825/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä työelämä on jo tarpeeksi rankkaa ja energiaa vievää. Kauhistuttaa ajatuskin perheen ja työn yhdistämisestä.

N27

Vierailija
1826/1869 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi ansaitse syntyä tähän maailmaan haluttuna eikä ei-haluttuna!!. Piste.

Vierailija
1827/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kiinnostanut haisevan seksin harrastaminen, likaisten synnytysten kokeminen ja sotkuinen kakaraperhe-elämä.

Vierailija
1828/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen lapsen pitäisi saada syntyä toivottuna ja rakastettuna ja vanhemmilla pitäisi olla realistinen käsitys, mitä on odotettavissa. Jos jotain  odottamatonta tapahtuu, niin tietenkin tarvitaan sitten yhteiskunnan mahdollisuus auttaa, mutta nykyisin niitä avuntarvitsijoita on liikaa. Tarvittaisiin jonkinlainen tutkinto ennen lisääntymislupaa.

Juuri avasin uutisflashejä, ja siellä oli tälläistä: Nuori äiti ja hänen naisrakastajansa koulutti vauvaa ja lopulta tamppasi sen kuoliaaksi, koska se vauva ei osannut käyttäytyä hyvin.

11-vuotias seksiaddikti poika tappoi 6-vuotiaan tytön.

Ei tämä maailma enää ole terve.

Vierailija
1829/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmikymppinen ja lähdin opiskelemaan sosionomiksi amk:ssa. Olen luokallani iso poikkeus, kun lapsia ei ole. Parilla muulla ei taida olla, mutta he ovat 20v. Luokallani n. 50 oppilasta. Itse elän kuplassa, jossa tämä on normaalia. Ehkä se on somekupla, koska ympärilläni kaikki kyllä lisääntyvät tai aikovat lisääntyä. Minuun verrattuna heillä on parempi rahatilanne, parempi mielenterveys ja paremmat tukiverkostot. Toki myös energiaa ja halua ryhtyä hommaan.

Vierailija
1830/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan halunnut lapsia, sillä koen vahvasti tehneeni jo kasvatustyön. Olen oman lapsuuteni ja nuoruuteni uhrannut (pikku)veljieni hyvinvointiin, sillä äidistä ei ollut huolenpitäjäksi, lisääntyjäksi kylläkin. Alkoholi ja irtosuhteet kiinnostivat häntä enemmän.

Jotenkin ajauduin vielä kasvatusalalle. Olen kursinut kokoon lapsia ja nuoria, joiden perheolot ovat huonot. Olen ollut turvallinen aikuinen jokaiselle. Nähnyt, kuullut ja ollut läsnä. Teen niin edelleenkin joka päivä.

Kun menen kotiin, haluan olla vain itseäni varten.

Vierailija
1831/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen ihan kauhulla lähipiirin juttuja 200€ välikausihaalareista ja tonnin vaunuista. Yhtä hävettää, kun pmat vaunut ovat niin huonot. Itse en ole ikinä kiinnittänyt lastenrattaisiin- tai vaunuihin huomiota, mut sillä on varmaan huono lohdutta, koska olen lapseton. Kuuntelen ihmeissäni juttuja siitä, miten koko perheen on mentävä ruokakauppaan. Aina kaikki yhdessä Prismaan. Kuuntelen juttuja perhekalentereista ja siitä, kuinka kouluikäisen lapsen vahempana saa toimia jatkuvasti autokuskina. Ihmiset eivät muista, millon olisivat viimeksi olleet yksin kotona tai viettäneet yhteistä aikaa kumppaninsa kanssa. 

Samaan aikaan sitä pohtii, et jääkö itse katumaan, jos ei lapsia tee. Sinääsä mielenkiintoista, koska tuo yllä kuvailemani elämä kuulostaa kamalalta. Ennen päässä pyöri se klassikko, että entäs kun olen vanha, kuka käy minua katsomassa. No, molempien mummojeni kohdalla voin sanoa, että harvoin käy kukaan katsomassa. Lapseen on voinut mennä välit ja osa asuu kaukana. Osa on kuollut. Ne lapsenlapset, joilla on lapsia, ovat niin kiireisiä, etteivät käy.

Vierailija
1832/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt syntyvä lapsi elää ehkä 2120. Millainen maailma silloin on kun nykyskenaarioilla jo 2080-2100 on täysi maailmanlaajuinen katastrofi tosiasia?

Mitä nyt syntyvä lapsi joutuu elämässään kokemaan ja kärsimään?

Vierailija
1833/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisöllisyyden puute ja ymmärtämättömyys elämän rajallisuudesta. Kaikki sairaat, vanhat ja kehitysvammaiset on laitettu muutaman vuosikymmenen ajan laitoksiin ja sairaaloihin ja kosketus elämän monimuotoisuuteen ja elämän lyhyyteen on kadonnut.

Ei ole yllättävää, että ammattiryhmissä, joissa nähdään erilaisia ihmisiä ja kuolemaa, kuten lääkäreillä ja muilla pelastus- ja terveydenhuoltoalan ammateissa, lapsia tehdään melkein kuten ennenkin.

Vierailija
1834/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta lapset eikä perhearki - ei sen kummempia syitä. Parempaakin tekemistä käyttää aikaansa ja elämäänsä.

Samat sanat, ei vain kiinnosta. Olen työssäkäyvä kolmekymppinen nainen, en seurustele, en kaipaa perhe-elämää. Minulla on paljon lapsettomia ystäviä ja vietämme paljon aikaa keskenämme, siitä ja harrastuksista saan sisältöä elämään. Ei tarvitse pokata ensimmäistä miestä joka tulee vastaan jotta voi olla pelkkänä äitinä seuraavat 20-30 vuotta, varsinkin kun miehet nykyisin havahtuvat lapsihaaveisiinsa vasta lähemmäs nelikymppisinä jolloin on jo liian myöhäistä. 

Vierailija
1835/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä työelämä on jo tarpeeksi rankkaa ja energiaa vievää. Kauhistuttaa ajatuskin perheen ja työn yhdistämisestä.

N27

Nämä on näitä köyh.ien ongelmia. Kun tekee vajaata työaikaa on helppo yhdistää perhe ja työ, toki myös osansa tekevä mies on hyvä olla.

Vierailija
1836/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä nyt olisi muka varaa tehdä lapsia? :D Varmaan monet voisivat tehdäkin lapsen tai pari, mutta lapsiperheköyhyys ei houkuttele. Luulen että aika harvalla tulee sensortin vauvakuumetta että olisi valmis uhraamaan kaiken (talouden, työuran, vapaa-ajan, kehonsa..) lapsensaannin takia.

Asenteet äitiyttä kohtaan voi myös vaikuttaa. Olen itse vela, mutta olen melko järkyttynyt siitä miten yleinen ajatus on että lapsen saadessaan naisesta tulee ensisijaisesti ÄITI, siis se myyttinen äitihahmo joka uhraa itsensä perheensä vuoksi. Mieheltä odotetaan kyllä jonkunlaista vastuunkantoa mutta ei niin täysipainoista uhrautumista kuin äidiltä.

Tämä ankea asenne näkyy myös terveydenhuollossa, väliäkö sillä miten pelottava ja kivulias, jopa traumaattinen, kokemus synnytys voi olla, synnyttäjiä kohdellaan kuin karjaa. Synnytysjuttuja lukeneena en ihmettele miksi niin monet haluavat synnyttää kotona riskeistä huolimatta. Olen itse vela, mutta tuntuu hirveän pahalta niiden naisten puolesta jotka jäävät synnyttäessä ilman tukea ja neuvoja koska hoitajat ja kätilöt ovat vaan liian kiireisiä.

Ihme että kukaan haluaa enää lapsia.

Just tämä!! Itse olen tosissaan ihmetellyt, miten kukaan suostuu lapsen saamiseen. Sorsikaa vaan naisia, tässä on tulos: lapsia ei tule.

Vierailija
1837/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sukupolvi muka on halunnut lapsia 18-25v?

Mun kaikki lapset on syntyneet, kun olen ollut tuossa ikähaarukassa. Ja kyllä, halusimme ne miehen kanssa yhdessä. Nyt vähän alta kolmekymppisenä voi ihan luoda uraa ja seurata sivusta, kun ystävät saavat vauvoja. Eikä ne lapset kyllä ole ollut esteenä työn teolle. Se on vähän, että kuinka ne asiat ottaa ja niihin asennoituu. Arvostan myös heitä, jotka eivät halua lapsia. Et voi olla vasten omaa tahtoasi hyvä vanhempi.

Vierailija
1838/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuuntelen ihan kauhulla lähipiirin juttuja 200€ välikausihaalareista ja tonnin vaunuista. Yhtä hävettää, kun pmat vaunut ovat niin huonot. Itse en ole ikinä kiinnittänyt lastenrattaisiin- tai vaunuihin huomiota, mut sillä on varmaan huono lohdutta, koska olen lapseton. Kuuntelen ihmeissäni juttuja siitä, miten koko perheen on mentävä ruokakauppaan. Aina kaikki yhdessä Prismaan. Kuuntelen juttuja perhekalentereista ja siitä, kuinka kouluikäisen lapsen vahempana saa toimia jatkuvasti autokuskina. Ihmiset eivät muista, millon olisivat viimeksi olleet yksin kotona tai viettäneet yhteistä aikaa kumppaninsa kanssa. 

Samaan aikaan sitä pohtii, et jääkö itse katumaan, jos ei lapsia tee. Sinääsä mielenkiintoista, koska tuo yllä kuvailemani elämä kuulostaa kamalalta. Ennen päässä pyöri se klassikko, että entäs kun olen vanha, kuka käy minua katsomassa. No, molempien mummojeni kohdalla voin sanoa, että harvoin käy kukaan katsomassa. Lapseen on voinut mennä välit ja osa asuu kaukana. Osa on kuollut. Ne lapsenlapset, joilla on lapsia, ovat niin kiireisiä, etteivät käy.

Voi hyvänen aika :,D elämä on lapsiperheessäkin sellaista mitä siitä tekee, jos haluaa ostaa tonnin vaunut ja kuskata lasta 4-5 eri harrastukseen niin ok. Tosin vaunut saa 50 eurollakin ja 1 harrastus riittää. Plus omaa aikaa on joka viikko..

Vierailija
1839/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti hyvä etteivät kaikki tee lapsia, osa niitä tehneistäkin olisivat kyllä voineet jättää tekemättä. Kaikille parempi että lapsia tekevät vain ne jotka siihen kykenevät niin taloudellisesti kuin henkisesti. Nykyisin on liikaa ihmisiä joille tavallinen työssäkäyntikin on haaste ja näiden ei todellakaan kannata siihen päälle lisääntyä. Jos oman elämän hallinta on heikkoa, ei voi eikä kannata ottaa siihen enää huollettavia. Ymmärrän täysin ettei kaikista ole vanhemmiksi eikä tarvitse ollakaan, toivottavasti tämä vähentäisi huono-osaisten lasten määrää myös jatkossa.

Vierailija
1840/1869 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret aikuiset ovat runsaan soijansyönnin vuoksi hedelmättömiä ja epäseksuaalisia. Ei olla enää miehiä ja naisia vaan tyttöjä ja poikia loputtomiin ja itsekkäitä vauvoja. Prossoitujen keinoruokien syöjät ovat luonteeltaankin heikkoja ja fyysiseltä olemukseltaan ryhdittömiä ja miespuoliset feminiinisiä. Laihoilla "miehillä" on hormoonitisulit ja alapää ei toimi, mikä.on vielä yleistynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä