Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?

Vierailija
16.12.2017 |

Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.

Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.

Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (1869)

Vierailija
781/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta lapsen saaminen tekee naisesta naisen.

👏🙄

Vierailija
782/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näen sen rohkeutena, uskallan tehdä omat valinnat elämässäni ja nautin siitä. Tiedän etten koskaan halua lapsia ja olla äiti, joten teen kaikkea muuta mistä pidän. En usko, että voisin nauttia perhe-elämästä ja toisesta jatkuvasti huolehtimisesta.  Puolisoni ei myöskään halua lapsia, näin ollut suhteen alkuajoista asti ja ollaan oltu yhdessä siitä asti kun olin 16 (nyt 20) Lisäksi liikakansoitus ja ilmastonmuutos vaikuttavat tähän päätökseen.

n20

Olet vielä lapsi ja tuo nykyinen suhde tulee hajoamaan, koska olette olleet niin nuoresta yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta lapsen saaminen tekee naisesta naisen.

Se että on nainen on biologian määrittämä asia, äityis on valinta. Minun kehoni tai olemukseni ei muutu vaikka tekisin lapsia, olen nainen joka ei halua lapsia ja that´s it.

Vierailija
784/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyyttä, pelkuruutta ja laiskuutta niillä jotka ovat terveitä saamaan lapsia.

Ja sama pätee myös korkeakoulutukseen, oman talouden hoitamiseen sijoittamalla, hyvän fyysisen kunnon hoitamiseen ja niin edelleen, eikö?

Normaalin ihmisen normaaliin elämään kuuluu kaikki tuo. 

Kuuluuko myös klassinen piilojuopottelu, harrastuksiin ja jätkien saunailtoihin karkaaminen, niin sekä pettäminen? Toi on meinaa vakiintunut kuvio jopa niissä paremmissa piireissä.

Joo elokuvissa

Uutisissakin on ollut juttua työssäkäyvien vanhempien alkoholismista.

Vierailija
785/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näen sen rohkeutena, uskallan tehdä omat valinnat elämässäni ja nautin siitä. Tiedän etten koskaan halua lapsia ja olla äiti, joten teen kaikkea muuta mistä pidän. En usko, että voisin nauttia perhe-elämästä ja toisesta jatkuvasti huolehtimisesta.  Puolisoni ei myöskään halua lapsia, näin ollut suhteen alkuajoista asti ja ollaan oltu yhdessä siitä asti kun olin 16 (nyt 20) Lisäksi liikakansoitus ja ilmastonmuutos vaikuttavat tähän päätökseen.

n20

Olet vielä lapsi ja tuo nykyinen suhde tulee hajoamaan, koska olette olleet niin nuoresta yhdessä.

Ai 20-vuotias on sinusta lapsi? Aika jännä, kun elätän itseni ja olen asunut omillanikin jo 17-vuotiaasta. Lainkin mukaan olen ollut aikuinen jo pari vuotta. Ja ompa pessimistinen ajatusmaailma jos luulet että kaikki nuorena alkaneet suhteet kaatuvat, olemme oikein onnellisia kiitos vain! :D

Vierailija
786/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n20

Taitaa sinua vaan vituttaa kun pilasit elämäsi tekemällä lapsia ja kun et ole onnellisessa suhteessa.

Vierailija
787/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n20

Kuinka kauan joudumme odottamaan 60v. äitimme äidiksi kasvamista? Huusi meille ettei halunnut lapsia. Lasulle näytteli rakastavaa äitiä. Ovien takana käytti henkistä ja fyysistä väkivaltaa.

Vierailija
788/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh-äiti eikä elämä ole todellakaan sujunut niin kuin olin nuorena haaveillut. Silti lapset ovat olleet parasta elämässäni. Heidän kauttaan olen joutunut pohtimaan monia keskeisiä asioita ihmiselämässä. Ovat lisäksi mielenkiintoisia ja mukavia tyyppejä. Ihanaa, että he kuuluvat elämääni. En osaa kuvitella, että mitkään omat harrastukset tai elämykset olisivat rikastuttaneet elämääni yhtä lailla. En ole silti äiti, joka elää vain lastensa kautta eikä äitiys ole minulle mitään suorittamista. Nykypäivänä olisi kenties syytä pohtia, mitä isyys merkitsee miehelle.

Vierailija
789/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh-äiti eikä elämä ole todellakaan sujunut niin kuin olin nuorena haaveillut. Silti lapset ovat olleet parasta elämässäni. Heidän kauttaan olen joutunut pohtimaan monia keskeisiä asioita ihmiselämässä. Ovat lisäksi mielenkiintoisia ja mukavia tyyppejä. Ihanaa, että he kuuluvat elämääni. En osaa kuvitella, että mitkään omat harrastukset tai elämykset olisivat rikastuttaneet elämääni yhtä lailla. En ole silti äiti, joka elää vain lastensa kautta eikä äitiys ole minulle mitään suorittamista. Nykypäivänä olisi kenties syytä pohtia, mitä isyys merkitsee miehelle.

Hyvä kuulla, mutta juurikin siksi etten halua päätyä yksinhuoltajaksi en tee lapsia. Elämä olisi painajaista, vaikka lapset olisi rakkaita.

Vierailija
790/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n20

Mikä on pointtisi? Sekö, että tämä henkilö tulee eroamaan jossain vaiheessa ja sitten haluaa alkaa lisääntymään jonkun toisen kanssa? Miksi painostat ihmisiä lisääntymään?

Vierailija
791/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lapsia hankkia, mutta eipä ole löytynyt kaunista naista vielä. T.29v

pistäkää viestiä urheilulliset likat.

Vierailija
792/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin suurin syy on pelko. Pelkään, että lasten myötä nykyinen tyydyttävä elämäni muuttuu pakonomaiseksi vihaiseksi raatamiseksi kuten omilla vanhemmillani. Pelkään, etten lastensaannin myötä enää jaksaisi/haluaisi toteuttaa itseäni. Pelkään, että mies jättää ja kerää kaikki vanhemmuuden edut ja kehut, kun itse taas saisin vain haitat. Pelkään etten enää saavuta urallani mitään, jos hankin lapsia.

Vierailija
793/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua saada lapsia näin epävakaaseen ja väkivaltaiseen maailmaan joka nykyään muistuttaa sotatannerta.

Harmi kyllä globaalius, jatkuva maailmanlaajuinen uutisvirta, some jne. ruokkivat tätä mielikuvaa virheellisesti. Tutkimusten mukaan maapallo on viime vuosina ollut historiallisen vauras ja rauhallinen. Ei isoja sotia ja laajamittaista nälänhätää kuten aiemmin.

Vierailija
794/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaat ovat huonoin mahdollinen kulttuuri onnelliselle ja idylliselle perhe-elämälle. Missä ovat naisen ja miehen roolimallit, tunteet, halaukset ja suudelmat?

Ei mitään muuta kuin työ, television katselu, laskujen maksu puoliksi ja riitelyä rahasta.

Epäempaattisia, heikko itsetuntoisia, mielenterveysongelmaisia, katkeria ja kyynisiä ihmisiä, koska kulttuurimme ajaa tähän. Sitten juodaan humalahaluisesti juuri yllämainituista syistä.

Vertaa vaikka muun Euroopan perhekeskeisiin kulttuureihin. Erot ovat uskomattoman isot.

Toivottavasti joku joskus muuttuu Suomessa parempaan suuntaan. Sen muutoksen tulisi lähteä jokaisesta.

Vierailija
795/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun koulujen seksuaalikasvatus on ainakin onnistuneesti mennyt perille. Sanoma oli "Älä vaan tule raskaaksi, se pilaa sun elämän" ja tietty miten se raskaus estetään.

Tässä muutenkin taidetaan korjata laman aikana kylvettyä satoa.

Suomessa yleensäkin on mentaliteetti, että miten vain mahdollisimman vähän eläisit - kunhan elät sata vuotiaaksi. Tärkeää on elää vanhaksi, vaikkei kellään ole mitään syytä siihen.

Eikä saa tehdä mitään, koska voi kuolla.

Tämä on jotenkin niin päästään pipi maa.

Ja vielä niin, että ne itsensä terveimmiksi luulevat on juuri niitä kaikkein pipi-päisimpiä.

Vrt. Pekka Puska ja porukkansa.

Näin aluksi.

No totta, samaa olen huomannut. Ihan ihme touhua. Miksi elää vain aina "sitten joskus" mentaliteetilla?

Vierailija
796/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoismaat ovat huonoin mahdollinen kulttuuri onnelliselle ja idylliselle perhe-elämälle. Missä ovat naisen ja miehen roolimallit, tunteet, halaukset ja suudelmat?

Ei mitään muuta kuin työ, television katselu, laskujen maksu puoliksi ja riitelyä rahasta.

Epäempaattisia, heikko itsetuntoisia, mielenterveysongelmaisia, katkeria ja kyynisiä ihmisiä, koska kulttuurimme ajaa tähän. Sitten juodaan humalahaluisesti juuri yllämainituista syistä.

Vertaa vaikka muun Euroopan perhekeskeisiin kulttuureihin. Erot ovat uskomattoman isot.

Toivottavasti joku joskus muuttuu Suomessa parempaan suuntaan. Sen muutoksen tulisi lähteä jokaisesta.

Monessa maassa on moninkertaisesti suurempi huono-osaisten ja köyhien joukko. Ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista heidän perhe-elämä. Ainut kiva asia elämässä voi olla se, että perhe on koossa. Mikään muu ei ole hyvin. Sikäli täällä menee ihmisillä kohtuullisen hyvin. Toki meillä,ei halailla ja pussailla yhtä paljon kuin jossain, mutta ei se elämästä välttämättä ihanaa tee.

Vierailija
797/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei halua vai? Meillä nytkin eräs nuori nainen töissä äitiyslomalla, toinen jää kuun lopulla ja kolmas ilmoitti juuri olevansa paksuna. Iältään nämä naiset kaikki alle 30 v. Mä olen ainoa työpaikallamme jolla ei ole (eikä tule) lapsia ja ihan siitä syystä että vihaan lapsia. Tuntuu että kaikkien muiden naisten elämän tehtävä on tulla äidiksi.

Nämä lastenvihaajat ihmetyttää kyllä. Onkohan vihan pohjalla se että lasten olemassaolo muistuttaa kipeästi omasta kyvyttömyydestä/kypsymättömyydestä äitiyden haastavaan rooliin? Koiruleita nämä kyllä jaksavat rakastaa. Aivan ihme tyyppejä.

Vierailija
798/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin että siihen vaan ei ole monella mahdollisuutta. Puuttuu työ, raha ja puoliso. Lisäksi voi siinä pelollakin olla jotain osuutta, sillä maailma vaikuttaa aika turvattomalta nykyään ja tulevaisuus on epävarma.

Mulla ikää kohta 40. Työn puuttumisen, rahan puuttumisen ja naisen puuttumisen lisäksi ei ole terveyttä.

Kyllä ottaa suku pientä osumaa kun suurin osa elää lapsettomana.

Eliitille ja menestyjille tsemppiä.

Vierailija
799/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, mitä sinä näet arjessasi ei päde kaikkialla Suomessa. Ei kannata luulla, että kaikkialla asiat ovat samoin kuin omassa lähipiirissä, se on iso harha. 

Omien havaintojeni perusteella Suomen tulevaisuus näyttää hyvältä. Olen töiden takia tavannut paljon pk-seutulaista nuorisoa, ja oikein fiksua porukkaa heistä suurin osa.

Vierailija
800/1869 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies56432 kirjoitti:

Monella nuorella on täysi työ oman identiteetin etsinnässä ja toisaalta pitää omat sieraimensa pinnan yläpuolella. Ylimääräiseen vastuunkantoon ei kerta kaikkiaan ole resursseja. Lumihiutale-termi tulee mieleen myös tässä yhteydessä. Sitten on niitäkin joille ei vaan normaali elämä jostain syystä sovi. Briteissähän on naisparien määrä kasvanut viime aikoina. Tuokin selittää paljon. Oma hedonismi kiinnostaa enemmän kuin terveen yhteiskunnan rakennuspalikkana toimiminen.

Ihan jo huomisen sää kiinnostaa enemmän kuin terveen yhteiskunnan rakennuspalikkana toimiminen.