Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?

Vierailija
16.12.2017 |

Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.

Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.

Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (1869)

Vierailija
521/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään lapset houkuta. Mutta , yksinäinen vanhuus kyllä houkuttaa.

Mietin että kun tulee ikää tarpeeksi ja juna on jo mennyt perheenperustamisen osalta jollen halua sitten olla paljonkin yli 60v kun esikoinen täyttää 20v. Ehkä joskus pariudun jonkun velan tai nuorena liian valikoivan naisen kanssa jolle jäi tuolloin luu käteen. Myrkytämme sitten toistemme elämän kun ikää tulee ja alkaa valjeta karvas totuus että vanhana on sitten todella yksin. On ihan totta että lapset pitäisi tehdä viimeistän siinä 30 ikävuoden tienoilla. On ihan turha venyttää sinkkuaikaa. Uskon että elämä avioliitossa ja lasten kasvun seuraaminen on rikkaampaa elämää kuin ikuinen sinkkuilu.

Nyt en ymmärrä järjenjuoksuasi. En ole ollut sinkku kymmeneen vuoteen. Ei meillä silti lapsia ole tai tule. Vuosi vuodelta elämä on rikkaampaa ja merkityksellisempää. Joskus voi olla toisin, mutta sekin on vain elämää. En ole koskaan ollut onneton ihminen lapsettomana, miksi sellaiseksi yhtäkkiä muuttuisin? Samat nautinnon ja merkityksellisyyden aiheet ovat olemassa silti, kyky ohjata elämääni uusiin suuntiin. Se kertoo enemmän tylsämielisyydestä luonteessa, kuin lapsettomuudesta, jos ei osaa etsiä näin mielenkiintoisesta elämästä rikkautta ilman lapsia. Entäs jos jäisi lapsettomaksi tahtomattaan? Eihän nekään ihmiset mihinkään kuole. Ovat mokomat onnellisiakin vielä joskus. 

Ei sulta varmaan kukaan lasta haluakaan.

Näpytteli joku lapseton 40v maho nainen latten ääressä joka rupesi yhtäkkiä maistumaan happamalta:D

Vierailija
522/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on liian kallista, ei huvita tehdä elämästä vielä surkeempaa. Kuhan saan vähän massia päälle niin lähden maailmalle ja se on sitten moro suomelle. Tapelkaa keskenänne vaikka seuraavat 20 vuotta maamuista tun dillet :-------D kun ette muuhunkaan pysty, ei helevetti mitä pellehermanneja koko maa täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
524/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko.

Itteäni ainakin pelottas tehdä lapsi kun miettii mitä kaikkea maailmalla on tapahtunut. Ne voi käydä myös täällä Suomessa. Niin useassa paikassa..

lapset on ihania mitkä oon tavannut ja haluan koittaa silti niille tehdä turvallisen ympäristön.

Vierailija
525/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se sitten hyvä, että vaikka susta ei ole äidiksi, ei työtä, ei rahaa, ei sitä eikä tätä, nii pitäisikö silti olla p*rse p*styssä tekemässä lasta jota sä et halua? Olisko se sit hyvä, et lapsi ei välttämättä löydä sijaisperhettä tai sopivaanuutta kotia? Jne.Itte ennemmin olen hankkimatta lasta, kun se, että teetän sellaisen väkisin tänne mitä en edes halua. En haluaisi myöskään, että se joutuisi pois mun, biologisen vanhemman luota pois. Biologinen on aina biologinen, ei se muuksi muutu. Lapselle tulisi vain sellainen outo ja hämmentävä olo, kun saisi tietää etten edes halua lapdia. Mulla ei edes ole varaa pitää lasta. Lapset tulevat kalliiksi. Monta vuotta joskus sitten miettisin, että tulen hankkimaan lapsia. Ajattelin tarkemmin, ja muutin mieltäni. Edelleenkään mulla ei ole lapsia. Toki voin jonkun ladta jonkin aikaa hoitaa, mutta se on eri asia kun olen 24/7 kiinni siinä sun omassa lapsessa, ja siihen en ole edelleenkään halunnut ryhtyä. En ymmärrä miksi kenenkään tarvitsee selitellä, että miki/miksi ei halua lapsia. Kun sä haluat lapsen, sä haluat lapsia. Kun sä et halua lapsia, sä et halua lapsia. Siisi mun mielestä tuo riittää syyksi, piste. Ei kaikkea tarvitse selitellä, koska silloin jo se vaikuttaisi valheelta.Eli ei, ei kyse ole aina rohkeudesta sen paremmin pelostakaan. Jokaisella on omat syynsä, tai ei välttämättä syytä. Tai ovat omien mielipiteitensä turvassa, jotka päättää asian. Lapsi on kuitenkin sen verran iso vastuu, että sun täytyy kaikki kustannukset jne maksaa. Se ei ole halpaa. Ja mahdollinen sairaus, niin kaikki lääkkeetkin siihen. Ei sellaisene mulla ole varaa. Sitä paitsi se veisi mun vapauden. En voisi pitää hauskaa, en voisi jäädä sohvalle lepämään, koska aina se tarvitsee jollain tapaa huolenpitoa. Itsellä on mt-ongelmia muutenkin, joten ei kiitos. Mun puolesta ne ketkä haluaa lisääntyö kuin kanit, niin lisääntykööt ne kanit vielä tripla tai tupla tusinalla. Ihan sama mulle, mutta itte en edes 1 tule hankkimaan. En siitä 1 edes puolikasta. En ole kykenevä muutenkaan siis täs kaiken keskellä hoitaa lasta. Oma on jokaisen asia. Et jos joku viel ihmettelee miksei moni hanki lapsia, nii ottakaa nyt ne aivot käyttöön ja miettikää miks. Mä ja moni muukaan ei varmasti jaksaisi syitään ladella joka suuntaan. Mun mielestä todellla moni on sanonut syynsä miksi ei hanki lapsia ollenkaan, tai lisää. Aika tyhmiä, anteels vaan, saa ihmiset olla ettei näe tai pysty lukemaan muiden viestejä. Ok, ihan sama mitä ajattelette. Tää oli vaan mun mp. Ja jos joku uli tulee, nii ulise rauhassa. Sinun viesteihisi, uli, en tule ikinä vastaamaan, koska tässä se vastaus on.

Vierailija
526/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin lapsia vasta päädyttyäni suhteeseen jossa vastapuoli tasapainoinen ja rakkaus molemminpuolinen sekä oltiin avoliitossa. Nykypäivän suhteet nuorilla usein vaihtuu siinä missä tinder-pyyhkäisyt

Vierailija
527/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että viitsit nostaa tämän kyllästyttävän ihmisiä eri ryhmiin jakavan naiivin aiheen aina uudestaan ja uudestaan. Eiköhän kyse ole ihan ihmisten omista päätöksistä. Jokaisella on oma elämänsä, omat ilonsa ja omat tavoitteensa. Hanki elämääsi sisältöä sinäkin jota muiden ihmisten valinnat noin kiinnostavat. Hyvää päivänjatkoa,

terveisin eräs äiti

Vierailija
528/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi jo lukemattomia lapsia jos olisin yksneuvonen.

Vierailija
529/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko se sitten hyvä, että vaikka susta ei ole äidiksi, ei työtä, ei rahaa, ei sitä eikä tätä, nii pitäisikö silti olla p*rse p*styssä tekemässä lasta jota sä et halua? Olisko se sit hyvä, et lapsi ei välttämättä löydä sijaisperhettä tai sopivaanuutta kotia? Jne.Itte ennemmin olen hankkimatta lasta, kun se, että teetän sellaisen väkisin tänne mitä en edes halua. En haluaisi myöskään, että se joutuisi pois mun, biologisen vanhemman luota pois. Biologinen on aina biologinen, ei se muuksi muutu. Lapselle tulisi vain sellainen outo ja hämmentävä olo, kun saisi tietää etten edes halua lapdia. Mulla ei edes ole varaa pitää lasta. Lapset tulevat kalliiksi. Monta vuotta joskus sitten miettisin, että tulen hankkimaan lapsia. Ajattelin tarkemmin, ja muutin mieltäni. Edelleenkään mulla ei ole lapsia. Toki voin jonkun ladta jonkin aikaa hoitaa, mutta se on eri asia kun olen 24/7 kiinni siinä sun omassa lapsessa, ja siihen en ole edelleenkään halunnut ryhtyä. En ymmärrä miksi kenenkään tarvitsee selitellä, että miki/miksi ei halua lapsia. Kun sä haluat lapsen, sä haluat lapsia. Kun sä et halua lapsia, sä et halua lapsia. Siisi mun mielestä tuo riittää syyksi, piste. Ei kaikkea tarvitse selitellä, koska silloin jo se vaikuttaisi valheelta.Eli ei, ei kyse ole aina rohkeudesta sen paremmin pelostakaan. Jokaisella on omat syynsä, tai ei välttämättä syytä. Tai ovat omien mielipiteitensä turvassa, jotka päättää asian. Lapsi on kuitenkin sen verran iso vastuu, että sun täytyy kaikki kustannukset jne maksaa. Se ei ole halpaa. Ja mahdollinen sairaus, niin kaikki lääkkeetkin siihen. Ei sellaisene mulla ole varaa. Sitä paitsi se veisi mun vapauden. En voisi pitää hauskaa, en voisi jäädä sohvalle lepämään, koska aina se tarvitsee jollain tapaa huolenpitoa. Itsellä on mt-ongelmia muutenkin, joten ei kiitos. Mun puolesta ne ketkä haluaa lisääntyö kuin kanit, niin lisääntykööt ne kanit vielä tripla tai tupla tusinalla. Ihan sama mulle, mutta itte en edes 1 tule hankkimaan. En siitä 1 edes puolikasta. En ole kykenevä muutenkaan siis täs kaiken keskellä hoitaa lasta. Oma on jokaisen asia. Et jos joku viel ihmettelee miksei moni hanki lapsia, nii ottakaa nyt ne aivot käyttöön ja miettikää miks. Mä ja moni muukaan ei varmasti jaksaisi syitään ladella joka suuntaan. Mun mielestä todellla moni on sanonut syynsä miksi ei hanki lapsia ollenkaan, tai lisää. Aika tyhmiä, anteels vaan, saa ihmiset olla ettei näe tai pysty lukemaan muiden viestejä. Ok, ihan sama mitä ajattelette. Tää oli vaan mun mp. Ja jos joku uli tulee, nii ulise rauhassa. Sinun viesteihisi, uli, en tule ikinä vastaamaan, koska tässä se vastaus on.

Ihana JA järkevä nainen ! Ei ole kersan kiilu silmissä aina ensimmäisenä ja toisena se, että saa jollekkin muulle (miehelle) sen taloudelliden vastuun sysättyä vaikka se ei sitä halua. Tajuaa ilman eri sanomista elämään ja talouteen liittyvät realiteetit kakaroiden suhteen.  ♥♥♥

Vierailija
530/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan elää omaa, rauhallista, onnellista elämääni, joita minulla on vain yksi. Jos hankkisin lapsen, niin siinä menisi se elämä. En pidä lapsista lainkaan! Todella raivostuttavia, manipuloivia riiviöitä. Juuri katselin yhden ystävän kakaran temppuilua vähän aikaa piknikillä ja mietin, että luojan kiitos en koskaan laittanut kättäni tuohon p*skaan. Olen rohkea, koska olen aina sanonut suoraan, ettei kiinnosta saada kakaroita.

Vierailija
531/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän jälkeemme vedenpaisumus -ajattelua.

Vierailija
532/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki lapsia omien elämänhallinnan ongelmien ja traumaattisen lapsuuden ja siitä seuranneiden mielenterveysongelmien takia. Suvussamme on myös kaksisuuntaista mieliahäiriötä ja skitsofreniaa, enkä halua siirtää paskoja geenejäni eteenpäin. Ei muutenkaan olisi lapselle oikein, että jonain päivänä äiti tappaa itsenä, kun ei enää jaksa elää.

Vierailija
533/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hanki lapsia omien elämänhallinnan ongelmien ja traumaattisen lapsuuden ja siitä seuranneiden mielenterveysongelmien takia. Suvussamme on myös kaksisuuntaista mieliahäiriötä ja skitsofreniaa, enkä halua siirtää paskoja geenejäni eteenpäin. Ei muutenkaan olisi lapselle oikein, että jonain päivänä äiti tappaa itsenä, kun ei enää jaksa elää.

Ja jatkan vielä, että tämä maailma on niin kamala paikka etenkin tulevaisuudessa, etten tahdo sitä paskaa kenenkään kokevan. Sääliksi käy kavereiden lapsia kun joutuvat elämään ilmastonmuutosten seurausten kanssa.

Ja olen lisäksi pitkäaikaistyötön. Sekin riittää jo yksistään syyksi olla hankkimatta lapsia.

Vierailija
534/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viralliset ja hyväksytyt selitykset ovat jotain, että "en koe olevani valmis" tai "oikeaa miestä ei ole löytynyt". Näitä voi toki tuunata jollain maailmankatsomuksellisella pointilla, että "täällä on liikaa ihmisiä/pahuutta/jatka sopivalla sanalla". Hyväksyttynä selityksenä menee myös "aikomus ehkä vielä jatko-opiskella" tai muuta vastaavaa.

Kielletty peruste on itsekkyys. Haluaa elää vapaata elämää, tai siis korjaan: kaupunki-elämää. Voi käydä kavereiden kanssa latella iltaisin, juoda valpollicellan punaviiniä viikonloppuisin kampasimpukoita grillatessa ja matkustella Euroopan kaupungeissa pari kertaa vuodessa. 

Eikä siinä kielletyssä perusteessa ole mitään vikaa. Mutta pitäisi olla rohkeutta sanoa se ääneen. Ja se ettei sitä oikeaa miestäkään ole löytynyt, liittyy samaan. Ei tuolla elämäntavalla usein löydy sitä kenen kanssa haluaa vain mennä kammariin ja alkaa rakentamaan perhettä.

Vierailija
535/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poisluen nyt kaikki muut syyt kuten esim.terveydelliset. Uskon itse kyseessä olevan enemmän pelko jos noista kahdesta on pakko valita. Pelko siitä, että menettää asioita ja mukavuuksia elämässään.

Itse ainakin pelkäsin tai murehdin ennen lapsen hankintaa, että se vie elämästäni kaiken hyvän. Lopputulos oli se, että lapsi on vienyt asioita, mutta antanut tilalle muuta ihanaa. Osan niistä menetetyistä asioista saa myös takaisin lapsen kasvaessa.

Alkoi sitä paitsi itseäni ahdistaa se ainainen saman levyn pyöritys sekä hedonistinen minäminä elämä maistumaan puulta. Nämä pelot ja murheet ovat siis mielestäni epäluotettavia jos pohjautuvat kokemuksiin jostain kaveriperheiden perhe-elämästä yms. Toki jos ajatus lapsesta kuvottaa ja tuntuu vankilatuomiolta niin ehkä kannattaa passata, koska pilaisi vain omalla asenteellaan vanhemmuuden.

Vierailija
536/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyydestä, laiskuudesta, mukavuudenhalusta, tilaisuuden tai mahdollisuuksien puutteesta, perusarvojen ja traditioiden muuttumisesta... Nykyihminen haluaa pysyä "nuorena, vapaana ja huolettomana" nelikymppiseksi asti ja silloin lasten tekeminen voi olla monelle naiselle jo fysiologinen mahdottomuus.

Vierailija
537/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huvittavaa, että asiasta on nyt Suomessa suuri huoli, kun nuoret eivät halua lisääntyä. Itse olen nelikymppinen nainen ja olen tiennyt lapsesta saakka, etten halua lapsia. En pitänyt lapsenakaan rasittavista pikkkulapsista ja lapsensaanti tuntuu nykyäänkin linnatuomiolta. Ystäväpiirissäni on puolet samanlaisia kuin minä eli mistään uudesta ilmiöstä ei ole kyse. Siksi minua hämmästyttää, asiasta nousee aika ajoin kohu ja lapsettomuutta ihmetellään ja etsitään sille syitä. Syy voi olla niinkin yksinkertainen, että ei halua lasta. Ihmisillä on monia muitakin asioita elämässään, mitä he eivät halua. Ei niillekään etsitä syitä. Onneksi ihmiset voivat tehdä valintoja, eikä lisääntymispakkoa ole.

Vierailija
538/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskuudesta ja mukavuudenhalusta. Elikä kai se on rohkeutta että uskaltaa elää mahdollisimman mukavaa elämää.

Lapsettomat ovat onnellisempia ja heillä on parempi elämä. He saavat elää koko elämänsä itselleen, kehittää itseään, nauttia elämästä ja olla onnellisia nuoria, keski-ikäisiä ja vanhuksia. On väärin, että yhteiskunta tuputtaa perheellisyyttä. Perheetön on onnellisempi.

Et usko tuota itekkään!

Vierailija
539/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jospa oisin vielä nuori, yrittäisin hommata niin monta lasta kuin mahdollista.

Mulla olosuhteiden pakosta lapsen "hommaaminen" lykkääntyi yli 30 vuotiaaksi, eikä se sitten meinannu onnistua ollenkaan. Mutta onneksi yhden sain joka on niin rakas, niin rakas.

Mikään tässä maailmassa ei ole parempaa kuin hän.

Ihan samaa olen ajatellut minäkin, yhden ihanan pojan Äiti.

Vierailija
540/1869 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jospa oisin vielä nuori, yrittäisin hommata niin monta lasta kuin mahdollista.

Mulla olosuhteiden pakosta lapsen "hommaaminen" lykkääntyi yli 30 vuotiaaksi, eikä se sitten meinannu onnistua ollenkaan. Mutta onneksi yhden sain joka on niin rakas, niin rakas.

Mikään tässä maailmassa ei ole parempaa kuin hän.

Ihan samaa olen ajatellut minäkin, yhden ihanan pojan Äiti.

Äiti on maailman kaunein sana,

äiti sut pidän rakkaimpana.