Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?
Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.
Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.
Mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (1869)
Haluaisin lapsia ja pidän lapsista mutta ainakaan toistaiseksi niitä ei ole seuraavista syistä:
1) Olen lukenut liikaa tietoa siitä, miten negatiivinen vaikutus äitiydellä on naisen uraan ja palkkaan. Ne ovat minulle tärkeitä asioita.
2) Pelkään olevani sairas koko raskauden ajan, muutenkin kärsin kovista kivuista jne. mutta voin käyttää niihin lääkkeitä. Raskaana ollessa ei voi syödä lääkkeitä.
3) En halua olla koko vuotta kotona vauvan kanssa, vauvat ovat minusta epäkiinnostavia.
4) Olen tehnyt kovasti töitä hyvännäköisen kroppani eteen, ja pelkään, etten palaudu raskaudesta, seksielämääni tulee pysyviä muutoksia (huonoon suuntaan.)
Millä rahalla niitä lapsia elätetään? Ei ole rahaa! Siinäpä syy. Ja kyllä, olen myös erittäin mukavuudenhaluinen enkä näe siinä mitään pahaa. Tykkään matkustella ja tehdä mieleisiä asioita, nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla niitä lapsia elätetään? Ei ole rahaa! Siinäpä syy. Ja kyllä, olen myös erittäin mukavuudenhaluinen enkä näe siinä mitään pahaa. Tykkään matkustella ja tehdä mieleisiä asioita, nauttia elämästä.
Lapsilisä 100e kuukaudessa. Pampersin paketti 42kpl maksaa 11€. Pilttipurkki maksaa 0,33€/kpl. Isommat lapset syövät sitä mitä sinäkin ja vähän. Että jos nyt latte-kupin tai viinilasin verran pistää omaa rahaa päälle, niin varmaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jospa oisin vielä nuori, yrittäisin hommata niin monta lasta kuin mahdollista.
Mulla olosuhteiden pakosta lapsen "hommaaminen" lykkääntyi yli 30 vuotiaaksi, eikä se sitten meinannu onnistua ollenkaan. Mutta onneksi yhden sain joka on niin rakas, niin rakas.
Mikään tässä maailmassa ei ole parempaa kuin hän.
Ihan samaa olen ajatellut minäkin, yhden ihanan pojan Äiti.
Olen yhden ihanan pojan äiti, mutta jos olisin jäänyt lapsettomaksi ei olisi haitannut sekään. Nuorena sain hänet, enkä koskaan ole halunnut lisää lapsia. Hän on niin ihana poika, ettei halua omia lapsia ja säästää minut mummona olemisen taakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun mielestä lapsettomuus on jo varsinkin isoissa kaupungeissa niin yleistä, ettei lisääntymiseen mitään sosiaalista painetta ole kuin korkeintaan vanhemmilta sukupolvilta. Itse asiassa omassa noin kolmekymppisten kaveripiirissäni valintaani yrittää lasta on pidetty vähän hulluna ja olen lastensaantihalujeni kanssa selvässä vähemmistössä. Siinähän menettää oman ajan, monet nautinnot, orastavan urakehityksen ja pahimmassa tapauksessa kehonsa. Ihmiset siis nykyään tiedostavat paremmin riskit ja hyvä niin. Lapsen kuuluukin olla haluttu, muuten kitkee vain katkeruutta.
Tässä on onneksi tapahtunut iso asennemuutos ihan lähivuosina. Olen syntynyt 1979, ja mun ikäluokassa lasten tekeminen on ihan automaatio ja oletus. Kun olin 20-30, olin todella oudoksuttu kun kerroin että en aio koskaan tehdä lapsia. Ainoa kysymys ihmisiltä oli "milloin teet", ei "aiotko tehdä". Aihetta sivuavissa nettikeskusteluissa saattoi olla yksi tai kaksi muuta velaa, nykyään helposti puolet. Asiat ovat muuttuneet paljon!
Mä olen syntynyt 1983, myös vela, ja tosiaan, ihan sama meininki on ollut kuin sinulla. Naurettiin päin naama tai virnuiltiin hyväntahtoisesti, että kyllä se mieli vielä muuttuu, kun teini-iässä kerroin, etten aio hankkia lapsia (tiesin jo lapsena, etten halua olla äiti tai perheellinen).
Nyt velaus ei enää ole läheskään niin iso tabu ja muutos on tapahtunut todella, todella nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
.Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä
Niin? Sehän on ihan realismia, että lapset tuovat elämään epämukavuutta ja vaivaa.
Yhtä järkevää olisi sanoa, että ihmiset jotka eivät harrasta triathlonia tai vuoristokiipeilyä tai kerää joka syksy saavillista sieniä, puolukoita ja lakkoja, pelkäävät näiden harrastusten tuomaa epämukavuutta ja vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä 100e kuukaudessa. Pampersin paketti 42kpl maksaa 11€. Pilttipurkki maksaa 0,33€/kpl. Isommat lapset syövät sitä mitä sinäkin ja vähän. Että jos nyt latte-kupin tai viinilasin verran pistää omaa rahaa päälle, niin varmaan riittää.
Alastiko sä lapsiasi pidät? Eikä heillä ole mitään harrastuksia? Eivät tarvitse kännykkää eikä lukiossa läppäriä?
Pelko ja rohkeus ovat tunnetiloja. Päätös olla hankkimatta lapsia voi olla myös puhtaasti rationaalinen. Voidaan ajatella, että rahat eivät riitä, jos yli kolmekymppisenä edelleen kitkutellaan alle 2000 euron kuukausituloilla. Voidaan myös ajatella, että elämä on tässä ja nyt, ei ole tilaa eikä aikaa lapsille. Ja ainahan on ollut yksilöitä, jotka eivät ole hankkineet lapsia tai niitä saaneet. Ihan normaalia elämää ovat eläneet.
Kaikki eivät halua sitä elämää, että töiden jälkeen tarhan kautta laittamaan ruokaa ja väsyneet muksut kukuttelee jaloissa. Monista isovanhemmista on myös tullut itsekkäitä, halutaan keskittyä itseensä eikä istua lukemassa satuja lapsenlapsille.
Lasten tekeminen ei kiinnosta. Ei kiinnostanut 15-vuotiaana, ei kiinnostanut 20-vuotiaana, ei kiinnostanut 30-vuotiaana eikä kiinnosta nyt 43-vuotiaanakaan.
Säälittävät ne naiset, joille elämän ainoa sisältö ja korkein saavutus on tulla äidiksi. Siihen kun pystyvät lehmät, koirat ja porsaatkin... Mutta toisaalta taas, jos muuta ei elämältään osaa haluta, niin mikäs siinä sitten.
Olen 60-vuotias. Toivon etteivät lapseni lisäänny, koska maapallo ei ole pitkäikäinen. Olen vain helpottunut etteivät tee tähän kurjuuteen kärsiviä. Tätä en ole sanonut heille. Itse päättävät.
Väsynyt mutta onnellinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jospa oisin vielä nuori, yrittäisin hommata niin monta lasta kuin mahdollista.
Mulla olosuhteiden pakosta lapsen "hommaaminen" lykkääntyi yli 30 vuotiaaksi, eikä se sitten meinannu onnistua ollenkaan. Mutta onneksi yhden sain joka on niin rakas, niin rakas.
Mikään tässä maailmassa ei ole parempaa kuin hän.
Ihan samaa olen ajatellut minäkin, yhden ihanan pojan Äiti.
Olen yhden ihanan pojan äiti, mutta jos olisin jäänyt lapsettomaksi ei olisi haitannut sekään. Nuorena sain hänet, enkä koskaan ole halunnut lisää lapsia. Hän on niin ihana poika, ettei halua omia lapsia ja säästää minut mummona olemisen taakasta.
Mun poikani onneks haluaa perheen, ja minäkin haluan vielä mummoks!
Mä haluun ison perheen.
Matkustelut sun muut "nautinnot" ei kiinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Halusin lapsia vasta päädyttyäni suhteeseen jossa vastapuoli tasapainoinen ja rakkaus molemminpuolinen sekä oltiin avoliitossa. Nykypäivän suhteet nuorilla usein vaihtuu siinä missä tinder-pyyhkäisyt
Surullista.
Jännä että silti haluataan koiria ja kissoja. Mutta lasta ei. Koirien määrä on valtava ja aina lisääntyy, lasten päinvastoin. Ympäristön kannalta ihan sama, monta koiraa syö lihaa ja paskantaa enemmän kuin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan perheen ja lapsia heti, kiitos. Nyt kun löytyisi mies tähän hommaan. Ilmoittaudu, olen kiva!
Nainen 31-vuotias.
Hyvä sinä!
Vierailija kirjoitti:
Jännä että silti haluataan koiria ja kissoja. Mutta lasta ei. Koirien määrä on valtava ja aina lisääntyy, lasten päinvastoin. Ympäristön kannalta ihan sama, monta koiraa syö lihaa ja paskantaa enemmän kuin lapsi.
Inhoon koiria ja kissoja!
Lapset on niin ihania, varsinkin omat!
Ei näillä lapsettomiksi julistautuneilla oo useinkaan mitään oikeaa syytä, kunhan haluavat nyt kuulua tuohon massaan kun se on muotia.
Elän edelleen tuota elämää ja olen äiti.