Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?

Vierailija
16.12.2017 |

Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.

Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.

Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (1869)

Vierailija
501/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuostakin voi jokainen olla omaa mieltä. Tiedän montakin eläkeläistä, joilla ei ole lapsia, ja 

sanovat olevansa hyvin yksinäisiä. Ei kenenkään tuntemuksia toinen voi määritellä onko tervettä tai epätervettä.

Samoin edellisessä työssäni oli useita vanhuksia, joilla ei ollut omaa perhettä ja kokivat itsensä hyvin yksinäiseksi.

Mutta teettekö te vastoin tahtoanne lapsia että ette olisi vanhoina yksinäisiä? Musta se kuulostaa ihan kamalalta.

On sekin yksi syy. Nähdä lasten kasvun ihme. Lopulta lapset ovat ainoa mitä meistä jää jäljelle.

Vierailija
502/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sekin yksi syy. Nähdä lasten kasvun ihme. Lopulta lapset ovat ainoa mitä meistä jää jäljelle.

Hetken kipinä pimeässä ne lapsetkin ovat. Jokainen suku sammuu viimeistään sitten kun auringosta tulee punainen jättiläinen.

-> Kenestö

äkään ei jää pidemmässä perspektiivissä jäljelle mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äärettömän kiitollinen nykylääketieteelle siitä, että se mahdollistaa minulle sterilisaation. Olen äärettömän kiitollinen siitä, että saan elää vapaassa länsimaassa ja päättää naisena itse kehostani ja siitä, lisääntyykö se vai ei.

Tunnen syvää myötätuntoa kaikkia niitä miljoonia maailman naisia kohtaan, joilta ei kysellä ja joita pallotellaan isältä aviomiehelle kuin karjaa ja elämä on synnytyskoneena olemista.

Jos olet sinkku ja aiot tehtä tai sulla jo netissä jollakin treffisivustolla profiili. Kerro profiilissasi että olet vela jotta miehet jotka haluavat lapsia eivät tuhlaa sinuun aikaansa.

Vierailija
504/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole rohkeudesta tai pelosta. 

Se vaan on trendi nyt sellainen. On hienoa olla sinkku ja elää itselleen. 

Toinen syy on vaan, että sopivan kumppanin, jonka kanssa voisi uskoa olevansa sen 20 vuotta mitä lasten kasvatus kestää, löytäminen on erittäin vaikeaa. Ennen kun oli oletusarvoista, että kaikki tähtäävät siihen. 

Vierailija
505/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äärettömän kiitollinen nykylääketieteelle siitä, että se mahdollistaa minulle sterilisaation. Olen äärettömän kiitollinen siitä, että saan elää vapaassa länsimaassa ja päättää naisena itse kehostani ja siitä, lisääntyykö se vai ei.

Tunnen syvää myötätuntoa kaikkia niitä miljoonia maailman naisia kohtaan, joilta ei kysellä ja joita pallotellaan isältä aviomiehelle kuin karjaa ja elämä on synnytyskoneena olemista.

Jos olet sinkku ja aiot tehtä tai sulla jo netissä jollakin treffisivustolla profiili. Kerro profiilissasi että olet vela jotta miehet jotka haluavat lapsia eivät tuhlaa sinuun aikaansa.

Tietenkin kerron, mutta lähinnä tietenkin siksi että en itse tuhlaisi aikaani. Auttaahan se muitakin, en ole vain osannut ajatella sitä niin.

Vierailija
506/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole rohkeudesta tai pelosta. 

Se vaan on trendi nyt sellainen. On hienoa olla sinkku ja elää itselleen. 

Toinen syy on vaan, että sopivan kumppanin, jonka kanssa voisi uskoa olevansa sen 20 vuotta mitä lasten kasvatus kestää, löytäminen on erittäin vaikeaa. Ennen kun oli oletusarvoista, että kaikki tähtäävät siihen. 

Naisilla on tarpeeksi elämänsisältöä ja tuloja tehdä kuten haluaa nyt vasta isossa mittakaavassa yhdistettynä tehokkaaseen ehkäisyyn.

EI niitä lapsia ennenkään haluttu, niitä vaan tuli, sanoi mummoni.

Vierailija
507/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeudesta, olla sitä mitä on ja mennä sitä kohti mikä tuntuu luonnolliselta ja hyvältä.

Jokainen ihminen tekee omat päätöksensä eikä siitä pitäisi ketään tuomita.

Antaa kaikkien kukkien kukkia, ihmiset ei maapallolta kesken lopu.

Vierailija
508/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään oletat että vapaaehtoisesti lapseton, sterilisaation saanut nainen tahtoisi tuhlata aikaansa lapsia tahtoviin miehiin? Kommenttisi oli aika latistava, nainen kertoo että on kiitollinen että saa (toisin kuin moni muu nainen tässä maailmassa) itse päättää kehostaan ja sinun ensimmäinen huolesi on että lisääntymistä kaipaavat miehet kärsivät tästä valinnasta.

Vierailija
509/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun koulujen seksuaalikasvatus on ainakin onnistuneesti mennyt perille. Sanoma oli "Älä vaan tule raskaaksi, se pilaa sun elämän" ja tietty miten se raskaus estetään.

Tässä muutenkin taidetaan korjata laman aikana kylvettyä satoa.

Vierailija
510/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YT neuvottelut tuli. kortistossa jo neljättä vuotta. Yksinkertaisesti EI OLE RAHAA! Kukaan ei lasta tänne synnytä että joutuisi elättämään muksun pelkillä tuilla.

Vierailija
511/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään lapset houkuta. Mutta , yksinäinen vanhuus kyllä houkuttaa.

Vaikka lapsia olisi 10, ei ole silti mitään taetta etteikö voisi vanhana olla yksinäinen.

Lapsilla on aikuisina oma elämänsä, eivätkä he välttämättä asu samassa kaupungissa saati samassa maassa.

Ei tietenkään välttämättä. MUTTA, onhan se mahdollisuus olemassa :)

Lapsettomilla ei ole edes sitä ..... 

No nykyäänhän voi vaikka kavereiden kesken olla yhteisöllisiä ja auttaa toisiaan sitten kun spua tarvitsee. Tietysti on hyvä jos on kiva perhe ja hyvät suhteet. Kaikilla nyt ei ole eikä siihen kannata hirttäytyä.

.

Vierailija
512/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä esperi caren lattialla ne makaavat niin lapsettomat kuin muutkin.

Vierailija
513/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään oletat että vapaaehtoisesti lapseton, sterilisaation saanut nainen tahtoisi tuhlata aikaansa lapsia tahtoviin miehiin? Kommenttisi oli aika latistava, nainen kertoo että on kiitollinen että saa (toisin kuin moni muu nainen tässä maailmassa) itse päättää kehostaan ja sinun ensimmäinen huolesi on että lisääntymistä kaipaavat miehet kärsivät tästä valinnasta.

Monet miehet eivät juurikaan puhu eikä mainitse siitä asiasta, haluavatko lapsia vaiko ei. Itse miespuolisena nuorena miehenä en esim. osaa arvioida ollenkaan, moniko omista mieskavereista tulee haluamaan lapsia tulevaisuudessa, kun niistä asioista harvemmin puhutaan näin porukassa. Itse en ole niin lapsien perään, mutta en oo vielä oikeen missään vaiheessa jutellut asiasta kumppaneideni kanssa, joten voi olla, että moni heistäkin saattaa luulla, että haluaisin mukamas lapsia. Sama toimii varmasti myös toisinpäin.

Vierailija
514/1869 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden keskeytyksiä eli abortti 2017   n 9360. Siellä voi olla konkareita ja abortit on laskemaan päin. Kerran oli luku että n 30 000 kärsii lapsettomuudesta, nuoret miehet tehneet lakon ettei lapsia, sitten on sinkkuja jotka ei oo löytäneet sopivaa miestä jne

Vierailija
515/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vaikuttaa myös esim. vaikeus yhdistää työtä ja lasta. Samalla  huoli toimeentulosta  ja pärjäämisestä on varmaan merkittävä tekiä ettei lapsia hankita tai lapsien lukumäärä on alhainen.

- Ainakin PK-seudulla päiväkotipaikan epävarmuus. Ei kukaan halua tehdä kaupunkikierrosta joka aamu ja ilta, vaan viettää aikaa lapsensa kanssa.

- Ei ole tukiverkkoja. Olettavat että perheellä on resursseja järjestää asioita, jos jotain tapahtuu (vakava sairastuminen). 80-luvulla kotiin sai apua, jos sairastui vakavasti. Nykyään pitäis pystyä hoitamaan vauvaa, vaikka on esim. nostokielto tai syöpähoidot päällä. Voihan sitä palkata kotihoitajan, mutta mistäs keskiverto suomalainen repii ne rahat ja jaksaa sairastuessaan alkaa järjestellä asiaa.  Varsinkaan kun normipalkka ei juokse.

- Kiky vei 24 tuntia kaikkien vapaa aikaa, eli on 24h vähemmän olla lapsen kanssa.

Vierailija
516/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuostakin voi jokainen olla omaa mieltä. Tiedän montakin eläkeläistä, joilla ei ole lapsia, ja 

sanovat olevansa hyvin yksinäisiä. Ei kenenkään tuntemuksia toinen voi määritellä onko tervettä tai epätervettä.

Samoin edellisessä työssäni oli useita vanhuksia, joilla ei ollut omaa perhettä ja kokivat itsensä hyvin yksinäiseksi.

Mutta teettekö te vastoin tahtoanne lapsia että ette olisi vanhoina yksinäisiä? Musta se kuulostaa ihan kamalalta.

Ihan turha odottaa, että heikkokuntoisena voisi muuttaa asumaan lastensa hoidettavaksi, eivätkä he aio tuhlata aikaansa hoitokodissa vierailuihin kuin ehkä joulun alla. Nykyvanhusten aikuiset lapset eivät välitä vanhemmistaan ja tulevat sukupolvet eivät takuulla ole sen pyyteettömämpiä.

Vierailija
517/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun koulujen seksuaalikasvatus on ainakin onnistuneesti mennyt perille. Sanoma oli "Älä vaan tule raskaaksi, se pilaa sun elämän" ja tietty miten se raskaus estetään.

Tässä muutenkin taidetaan korjata laman aikana kylvettyä satoa.

Suomessa yleensäkin on mentaliteetti, että miten vain mahdollisimman vähän eläisit - kunhan elät sata vuotiaaksi. Tärkeää on elää vanhaksi, vaikkei kellään ole mitään syytä siihen.

Eikä saa tehdä mitään, koska voi kuolla.

Tämä on jotenkin niin päästään pipi maa.

Ja vielä niin, että ne itsensä terveimmiksi luulevat on juuri niitä kaikkein pipi-päisimpiä.

Vrt. Pekka Puska ja porukkansa.

Näin aluksi.

Vierailija
518/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään lapset houkuta. Mutta , yksinäinen vanhuus kyllä houkuttaa.

Mietin että kun tulee ikää tarpeeksi ja juna on jo mennyt perheenperustamisen osalta jollen halua sitten olla paljonkin yli 60v kun esikoinen täyttää 20v. Ehkä joskus pariudun jonkun velan tai nuorena liian valikoivan naisen kanssa jolle jäi tuolloin luu käteen. Myrkytämme sitten toistemme elämän kun ikää tulee ja alkaa valjeta karvas totuus että vanhana on sitten todella yksin. On ihan totta että lapset pitäisi tehdä viimeistän siinä 30 ikävuoden tienoilla. On ihan turha venyttää sinkkuaikaa. Uskon että elämä avioliitossa ja lasten kasvun seuraaminen on rikkaampaa elämää kuin ikuinen sinkkuilu.

Nyt en ymmärrä järjenjuoksuasi. En ole ollut sinkku kymmeneen vuoteen. Ei meillä silti lapsia ole tai tule. Vuosi vuodelta elämä on rikkaampaa ja merkityksellisempää. Joskus voi olla toisin, mutta sekin on vain elämää. En ole koskaan ollut onneton ihminen lapsettomana, miksi sellaiseksi yhtäkkiä muuttuisin? Samat nautinnon ja merkityksellisyyden aiheet ovat olemassa silti, kyky ohjata elämääni uusiin suuntiin. Se kertoo enemmän tylsämielisyydestä luonteessa, kuin lapsettomuudesta, jos ei osaa etsiä näin mielenkiintoisesta elämästä rikkautta ilman lapsia. Entäs jos jäisi lapsettomaksi tahtomattaan? Eihän nekään ihmiset mihinkään kuole. Ovat mokomat onnellisiakin vielä joskus. 

Ei sulta varmaan kukaan lasta haluakaan.

Vierailija
519/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sulta varmaan kukaan lasta haluakaan.

Huutonaurua katkeralle mammalle

Vierailija
520/1869 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan taso nykyisessä Suomessa.

Sitten ne työt.

Kyllä se siitä lähtee että ei synny ihmisiä.

Suora verrannollisuus.