Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua hävettää olla aikuisena töissä kauppakeskuksen pikaruokaravintolassa/kahvilassa. Saako työkkäri tietää jos kieltäydyn työsopimuksen jatkamisesta vakinaiseksi?

Vierailija
30.11.2017 |

Mulla on tutkinto toiseen työhön, mutta se on todellasti vaikeasti työllistävä ala, joten pakko on tätä tehdä. Työkaverit on suurin osa nuoria opiskelijoita ja minä 32v. Nöyryyttävintä on törmätä töissä vanhoihin tuttuihin, koulukavereihin jne. Päivä päivältä ahdistaa enemmän.

Paikka ei sentään mikään hese ole, mutta ei paljon muutakaan. Ja palkka on niin huono, että työttömänä en paljoa jää häviölle, eikä tarvitsisi nöyryyttää itseään töissä.

Määräaikainen sopimukseni päättyy tammikuun lopussa ja pomo haluaisi vakinaistaa:( Saako työkkäri tietää jos kieltäydyn jatkosta ja jäänkin ansiosidonnaiselle?

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hävettää kans 😞 oon siis subwayssa ja ikää 25v toki opintojen ohella mut silti hävettää olla tämmönen luuseri

Vierailija
42/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin aloitusta.

En itse menisi ikinä moisiin paikkoihin aikuisena töihin. Nuo paikat on tarkoitettu nuorille ja opiskelijoille ensimmäisiksi hommiksi. Normaali aikuinen ei edes harkitsisi ja työttömyyskin on huomattavasti kunnioitettavampi valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan v...tu, toivottavasti saa tietää.

Teidän takiako veroja maksetaan? Hyeenalauma kiljuu, joo älä mene paskaduuniin, jos tuollainen lusmu paskakasa on, niin parempi olisi olla viemärirassina. Tuohon ikään olisi ehtinyt opiskella kolme tutkintoa ja tehdä töitä, voin kertoa sinusta ei koskaan tule yhtään mitään.

Vierailija
44/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elätät itsesi tekemälläsi työllä niin mitä väliä muiden mielipiteillä?

Vierailija
45/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän takiako veroja maksetaan? Hyeenalauma kiljuu, joo älä mene paskaduuniin, jos tuollainen lusmu paskakasa on, niin parempi olisi olla viemärirassina. Tuohon ikään olisi ehtinyt opiskella kolme tutkintoa ja tehdä töitä, voin kertoa sinusta ei koskaan tule yhtään mitään.

Niinkö?

Voin kertoa, että alkaa olla jo hankalahkoa löytää rahoitusta edes toiselle tutkinnolle, kun opintotuet on käytetty ja lainaa ei saa enempää. Ja raskaan työn ohessa opiskelu viivästyttää opintoja varmasti.

Vierailija
46/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö?

Voin kertoa, että alkaa olla jo hankalahkoa löytää rahoitusta edes toiselle tutkinnolle, kun opintotuet on käytetty ja lainaa ei saa enempää. Ja raskaan työn ohessa opiskelu viivästyttää opintoja varmasti.

Kuule kyllä! Mites ne toiset opiskelijat siellä paskaduunissa? Toki se on parempi olla pummi.

Vierailija
47/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinulla mahdollisuus saada jonkinlainen ylennys, jos jatkat työssä? Kysäisepä pomolta. Jos vaikka pääsisit pomottamaan niitä kaksikymppisiä ja palkka nousisi.

Mä ymmärrän ap:tä, koska olen itse nuorempana ollut ärrällä ja se oli kyllä niin paskaa, ettei ollut tosikaan. Tein itseni kanssa itsemurhadiilin ja sanoin, että tapan itseni, jos olen vielä kolmekymppisenä ärrällä. Ja olisin todellakin tehnyt sen.

Tuollaisessa työssä ei ole väliä sillä oletko esimies vai et. Se on silti sitä ihan samaa paskaa. Saa olla aika masentava elämä, että löytää ilonsa siitä, että pääsee pomottamaan jotain parikymppisiä, jotka vain tekevät sitä duunia opintojensa ohella matkalla kohti parempaa huomista kuin mitä itsellä on. Mielestäni se lähinnä vain alleviivaa sitä omaa kurjuutta, jos odotti elämältään jotain parempaa.

Vierailija
48/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan tajua näitä "periaatteen" paasottajia jotka jokaiseen työttömyysturvaa koskevaan keskusteluun mesoaa, että älkää vaaan suostuko siihen-eikä-tähän. Ja sitten vaan simsalabim: Valtio ja hallinto mystisesti ymmärtävät ja virheensä ja poks: Laki vaan yhtäkkiä muutetaan.

Kun se ei vaan toimi niin! Uskokaa jo.

Laki työttömyysturvasta on Eduskunnassa säädetty. Siellä ei todellakaan, varmasti säädetä lakia, jonka seuraamisesta voisi miniseriön/valtion saada vastuuseen kiristämisestä. Tai muutakaan liirumlaarumeja.

Jumankauta, jos näin tosiaan olisi niin johan olisi ennakkotapaukset tulleet jo hovista ja korkeimmasta oikeudestakin vuosia sitten päätökset kaikille.

Vituttaa älytön paasaaminen. Tuosta vaan koko kansan tottelemattomuua käyntiin ja siitä vaan jo ensi viikolla karenssit perutaan ja jengi voi ihan itse päättää että mihinkä sitä menis vai meniskö sittenkään mihinkään.

Pelkää sanahelinää ja uskottelua.

Poliittinen vaikuttaminen äänestämällä vaikuttaa. Revi siitä.

Vierailija
49/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee vuokrafirmaan, saat varmasti joka päivälle duunia, neuvottele parempi liksa niin ei tarvi samassa paikassa jumittaa. Opettele viinejä ja cartetarjoilu, fiinissä raflassa on kivempaa. Tai lähde sesongiksi lappiin?

Vierailija
50/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan tajua näitä "periaatteen" paasottajia jotka jokaiseen työttömyysturvaa koskevaan keskusteluun mesoaa, että älkää vaaan suostuko siihen-eikä-tähän. Ja sitten vaan simsalabim: Valtio ja hallinto mystisesti ymmärtävät ja virheensä ja poks: Laki vaan yhtäkkiä muutetaan.

Laki työttömyysturvasta on Eduskunnassa säädetty. Siellä ei todellakaan, varmasti säädetä lakia, jonka seuraamisesta voisi miniseriön/valtion saada vastuuseen kiristämisestä. Tai muutakaan liirumlaarumeja.

Jumankauta, jos näin tosiaan olisi niin johan olisi ennakkotapaukset tulleet jo hovista ja korkeimmasta oikeudestakin vuosia sitten päätökset kaikille.

Vituttaa älytön paasaaminen. Tuosta vaan koko kansan tottelemattomuua käyntiin ja siitä vaan jo ensi viikolla karenssit perutaan ja jengi voi ihan itse päättää että mihinkä sitä menis vai meniskö sittenkään mihinkään.

Pelkää sanahelinää ja uskottelua.

Oikein ja väärin.

Työttömyysturva ei ole kuin yksi osa Suomen turvaverkkoja, ja ainakin nykytoimien valossa (ja luultavasti paljolti menneisyydessäkin) sitä käytetään lähinnä jonkinlaisena kiristysmekanismina, jota kontrolloi puolestaan osaltaan myös työmarkkinajärjestöt. Olikohan myös jokin finanssiliitto tmv. mukana.

Kun työttömyysturva siirretään syrjään, tällöin tulee tilalle mm. toimeentulotuki, joka on sitten taas kokonaan eri lainsäädännön alla kuin työttömyysturva. Toimeentulo on jo sellainen asia, johon ei ole esim. työmarkkinajärjestöjen höpinöillä juurikaan merkitystä, koska ollaan jo siinä tilassa näiden työllisyys/työttömyys -pelaamisten kanssa, että kansalainen on joutunut hätään, ja silloin sitä hätää aletaan paikkaamaan sitten toisella tavalla.

Kyllä systeemi sinällään toimii ihan oikein, eli me kaikki teemme sopimusvapauden puitteissa neuvottelumme, ja jos ei neuvotteluista (tai työvoimahallinnon painostustoimista) saada aikaan tulosta, sitten voi vaihtoehtona olla myös muut tuet kuin työttömyysturva.

Lopputulos on aina se, että kansalainen saa toimeentulonsa, riippumatta siitä, mistä luukusta se tulee.

Ja tämä asia menee täsmälleen oikein, oikein toteutettu tuki pitää nimenomaan toimia PERÄLAUTANA tasapainottamaan sitä toimintaa jossa kotimarkkinoilla valtaa pitävät järjestöt ja hallinto keskenään huutelevat hintojen nosteluillaan Suomen ulos markkinoilta, ja siis samassa yhteydessä nimenomaan hävitetään ne työpaikat jota olisi tarvittu työttömiksi joutuville.

On mielestäni niin, että kilpailulle alttiin toiminnan RISKIT pitää ilman muuta jakaa KOKO SUOMEN kesken, me emme voi elää tässä maassa niin että mukavissa hommissa kotimarkkinoilla tehdään kivaa ja lyhyttä työpäivää korkealla palkalla, ja sitten laskutetaan laskut siitä heiltä, jotka hakevat palkkansa vapailta markkinoilta. Ilman muuta täysin kestämätön systeemi, jos riskejä ei jaeta.

Ja yhdellä tavalla nämä riskit jaetaan nyt em. tukien avulla, eli jos kotimarkkinat tuhoaa kilpailulle alttiiden alojen työllisyyden, pitäisi olla ILMAN MUUTA selvää se että samaiset kotimarkkina-hyvinvoijat alkavat sitten maksamaan myös laskua siitä, eli tekemään tulonsiirtoja työttömille.

Voisi itse asiassa olla korkeampiakin nämä tulonsiirrot, etenkin silloin jos työttömiä aletaan väkipakolla lisäämään.

Vierailija
51/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viestini ovat liian pitkiä, suosittelen että älä lue. Eikä tarvitse edes kommentoida.

Netti on siitä hyvä paikka, että tänne mahtuu kirjoittelemaan pitkiäkin tekstejä eikä maksa painokulut yhtään enempää.

En aio myöskään tiivistää tekstejä yhtikäs millään tavoin, se on aivan liian aikaavievää toimintaa, ja se myös aiheuttaa sen riskin että joitakin nyansseja viestistä saattaa hävitä, joka kasvattaa virhetulkintojen väärää selvästi.

Vierailija
52/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi100 kirjoitti:

On mielestäni niin, että kilpailulle alttiin toiminnan RISKIT pitää ilman muuta jakaa KOKO SUOMEN kesken, me emme voi elää tässä maassa niin että mukavissa hommissa kotimarkkinoilla tehdään kivaa ja lyhyttä työpäivää korkealla palkalla, ja sitten laskutetaan laskut siitä heiltä, jotka hakevat palkkansa vapailta markkinoilta. Ilman muuta täysin kestämätön systeemi, jos riskejä ei jaeta.

Ja yhdellä tavalla nämä riskit jaetaan nyt em. tukien avulla, eli jos kotimarkkinat tuhoaa kilpailulle alttiiden alojen työllisyyden, pitäisi olla ILMAN MUUTA selvää se että samaiset kotimarkkina-hyvinvoijat alkavat sitten maksamaan myös laskua siitä, eli tekemään tulonsiirtoja työttömille.

Voisi itse asiassa olla korkeampiakin nämä tulonsiirrot, etenkin silloin jos työttömiä aletaan väkipakolla lisäämään.

Ja lisäänpä tähän vielä senkin, että em. esimerkissäni asetetaan siis pitkälti työntekijöiden ryhmät tappelemaan keskenään.

Yksi iso ongelmaa on se, että pääomat eivät ota osaa em. tasapainottamiseen, tai ainakin se mekanismi miten se tehdään, on aika epäselvä vähintäänkin.

Pääomiahan voi siis hallituskin puhaltaa kuplaksi, se tapahtuu helposti esim. velkaantumalla keskuspankkirahan avulla, se ei muuta tarvitse kuin poliittiset päätökset siitä että kilpailukyvylle alttiilla aloilla toimivat heitetään veneestä ulos ja korjataan talous nostamalla velaksi asuntojen hintoja ja virkamiesten palkkoja, ja sitten uskotellaan maailmalle että hyvin menee.

Mielestäni taustalla jyrää paljolti pääoman ja työn välinen tasapaino, ja sitä tasapainoa siis yritetään väkisin vääntää pääomien eduksi, ja valtiolle (eli meille ihmisille eli kansalaisille) tämä voi yksittäisiä eturyhmittymiä lukuunottamatta tarkoittaa erittäin huonoja aikoja tai jopa hengenmenetystä, sisällissotaa tai mitä tahansa mikä alkaa tapahtumaan kun koko kansalta aletaan väkisin ulosmittaaamaan heidän työnsä kannattavuutta pois (esim. kustannuksia nostamalla).

Em. "kustannukset" nehän on siis kolikon kääntöpuolelta samalla myös jonkun pääoman voitto, esim. ansiotonta arvonnousua tmv. se on sitä oikeistoihmisten ajattelutapaa, mutta valtio ei vain valitettavasti voi toimia tällä tavoin ilman että se lopulta hajoaa omaan mahdottomuuteensa (käärme alkaa syömään omaa häntäänsä).

Vierailija
53/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt vaan, mutta yleensä nämä jotka eivät muka yhtään ymmärrä mitä hävettävää tuollaisessa työssä on,eivät todellakaan olisi itse valmiita menemään kyseiseen duuniin. Se on helppo huudella kun asia ei kosketa itseä,mutta kyllä muuttuisi ääni kellossa jos joutuisi menemään oikeasti tiskin taakse kohtaamaan niitä vanhoja,v*ttuilevia tuttuja.

Ei mulla ole yhtään sellaista tuttua, joka vittuilisi tuollaisesta asiasta. En edes tiedä mistä sellaisia tuttuja voisi saada. Stereotyyppisesti oletan, että ehkä jostain Eiran ruotsinkielisestä yksityisestä päiväkodista. Tavallisilla suomalaisilla ei ole tuota ongelmaa.

Ajoin taksia alle 10 euron tuntipalkalla. Asiaa auttoi kun pystyin tekemään 250 tuntia kuukaudessa työtä. Toki tämä ei sellaisessa paskaduunissa onnistu, jossa noudatetaan edes etäisesti työaikalakia. Kun ajoin taksia, ihmiset tulivat aina selittämään miten taksinkuljettajilla on varmaan kovat palkat kun kyydit ovat niin riistohintaisia. Ei asia minua haitannut, vaan kerroin rehellisesti että alle kympillä mennään tunnissa eikä ylityökorvauksia tule. Kyllä saa itsetunnossa olla vikaa, jos arvottaa omat tekemisensä sen mukaan mitä joku asiakas ajattelee.

Vierailija
54/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

Ongelmat ei useinkaan olekaan siinä miten lait on kirjoitettu, vaan siinä, miten ne tulkitaan. Juuri nämä lait ja niiden tulkinnat on TÄYNNÄ hyvin määrätietoista sanojen Orwellimaista vääristelyä ja virhetulkintaa, joiden tarkoituksena on siis hämärtää kansalaisten oikeustajua ja oikeusturvan toteutumista - kaikki vain siksi, että saataisiin aikaan halpatyövoimaa.

Toinenkin asia on vielä, nimittäin se, että kun käännät saman asian toisinpäin, ei myöskään kansalainen voi joutua rankaistavaksi siitä, jos noudattaa niitä oikeuksia joita hänelle on perustuslakia myöten turvattu.

Väitän niin, että jos lait alkavat olemaan keskenään vastakkain, kyllä ne on nimenomaan ne kansalaisen turvaksi tehdyt lait, jotka voittavat. Ovat yleensä vähän isompia lakeja kuin mikään etujärjestöjen ja hallinnon omiin tarkoitusperiinsä pyörittelemä työttömyysturvalaki, josta on löydettävissä todennäköisesti kymmenittäin jos ei sadoittain kaikenlaista sanojen väärintulkintaa ja muuta ongelmaa.

Näiden lakien toteuttajat tietävät takuuvarmasti sen että niitä ei edes haluta tuomioistuimiin kokeiltavaksi, siitä syystä työttömyysturvaa käsittelevien virkamiesten on osattava tasapainoilla toimissaan niin, että työtön ei tajua kyseenalaistaa koko lakeja ja sääntöjä.

Loppupeleissä tässä ei ole koskaan kyse mistään "pakottamisesta" vaan kyse on pikemminkin pelisilmästä ja painostamisesta, työtön on aina itse syypää siihen jos menee allekirjoittamaan huonoja sopimuksia, joskin viranhaltijan tehtävän näkökulmasta se ei ole ihan vähäinen rikos jos menee toimillaan harhaanjohtamaan asiakastaan aiheuttaen hänelle esim. merkittävän taloudellisen vahingon tai muuta haittaa.

Vierailija
55/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö?

Kuule kyllä! Mites ne toiset opiskelijat siellä paskaduunissa? Toki se on parempi olla pummi.

No vaikka siten, että ne saa opintotukea ja halutessaan lainaa, dille. Ja työskentelevät vain opintojen ohessa satunnaisesti/viikonloppuisin, eivät päätoimisesti.

Aika monelta on jäänyt toinen tutkinto kesken, jos siihen ei mitään tukea saa. Yksinasuvalle varsinkin hankala tilanne.

Vierailija
56/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee vuokrafirmaan, saat varmasti joka päivälle duunia, neuvottele parempi liksa niin ei tarvi samassa paikassa jumittaa. Opettele viinejä ja cartetarjoilu, fiinissä raflassa on kivempaa. Tai lähde sesongiksi lappiin?

Mulla on ihan täydet tunnit, ei ole kyse siitä. Olisi jopa vielä ahdistavampi ajatus olla joka päivä eri paikassa.

Cartea en voi tehdä, koska ne paikat on monesti niin myöhään auki, haluan työskennellä vain päivisin. Enkä halua lähteä noin vain toiselle paikkakunnalle, mulla on täällä kaikki harrastukset, arki, ystävät. Eikä kyllä ihan hirveästi kiinnosta edes lähteä raatamaan sesonkipaikkoihin, sehän on siis työtä aamusta iltaan. Ja usein asuminen kimppakämpissä ja siitäkin joutuu maksamaan.

Mut tämän ketjun innoittamana oon kyllä tämän illan nyt tosissani alkanut miettiä uutta koulutusta.. hitto kun en ehtinyt mukaan syksyn hakuun. Paitsi joihinkin yliopistoihin/koulutusohjelmiin on näköjään ns. jatkuva haku. Aina kai toimeentulotukea edes saa jos tiukka paikka tulee. Tukikuukaudet siis suurin osa käytetty, ehkä jokunen jäljellä.

Ap

Vierailija
57/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun pääsisin edes sinne pikaruokapaikkaan tai kahvilaan töihin. Alkaa vituttaa tämä kotona lojuminen.

Vierailija
58/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole saanut oman alasi työtä nyt, niin vielä huonommin saat sitä sitten jos heittäydyt työttömäksi. Tuossa on suuri todennäköisyys sille, että lopulta päädyt johonkin ihan vastaavaan pienipalkkaiseen duunarityöhön entistä köyhempänä, huonommilla ehdoilla ja pienemmällä palkalla. Häpeät ilmeisesti duunarityötä, mutta ei tuossa sinun nykyisessä työssäsi mitään hävettävää ole. Tietäisitpä vaan, että miten monella tarjoilijalla, siivoojalla tai kaupan myyjällä on taskussaan yliopistotutkinto. Itsekin lukeudun heihin, ja olen onnellinen siitä, että pääsin pitkän työttömyyden jälkeen edes jonnekin töihin.

Vierailija
59/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap sinua, mutta olenkin duunaritaustainen akateeminen. Meille työ on tapa ansaita elanto, ja aina kunniallisempaa kuin olla työtön. Olen itse siivonnut ja ollut raksalla, ollut kahvilassa ja myymässä.

Meissä on se ero, että minä katsoin todella tarkkaan, missä koulutetuissa töissä on hyvä työllisyys ja kohtuullinen palkka, ja haun sinne.

Miten jouduit koulutukseen jolla ei pääse töihin? Miten huomasit sen vasta vslmistuttua?

Joka tapauksessa minulla on parikin työkaveria, jotka on lukeneet toisen ammatin työn ohessa. On todellakin paljon tutkintoja, joita voi opiskella iltaisin ja viikonloppuisin etänä ja netissä, lähipäivät viikonloppuna.

Minä en ymmärrä miten koet olevasi parempi kuin muut ihmiset jotka tekevät tarjoilu-tms työtä. Äitini jäi sellaisesta eläkkeelle.

Jos haluat jotain muuta, teet sen eteen jotain. Jotain muuta kuin valitat ja heittäydyt työttömäksi.

Vierailija
60/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun rekrytoidaan ihmisiä, niin pitkät työttömyysputket ei todellakaan ole meriitti.

Vakituinen työ ainakin kertoo edes sen, että ihminen pystyy saamaan ja pitään vakityön, ja että hän osaa tehdä töitä.

Toisin kuin näköjään sinä. Millä on ehkä jotain tekemistä sen kanssa ettet työllisty? Kysyn vaan, paistaako tympeä ja ylimielinen asenteesi työnhaussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi