Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua hävettää olla aikuisena töissä kauppakeskuksen pikaruokaravintolassa/kahvilassa. Saako työkkäri tietää jos kieltäydyn työsopimuksen jatkamisesta vakinaiseksi?

Vierailija
30.11.2017 |

Mulla on tutkinto toiseen työhön, mutta se on todellasti vaikeasti työllistävä ala, joten pakko on tätä tehdä. Työkaverit on suurin osa nuoria opiskelijoita ja minä 32v. Nöyryyttävintä on törmätä töissä vanhoihin tuttuihin, koulukavereihin jne. Päivä päivältä ahdistaa enemmän.

Paikka ei sentään mikään hese ole, mutta ei paljon muutakaan. Ja palkka on niin huono, että työttömänä en paljoa jää häviölle, eikä tarvitsisi nöyryyttää itseään töissä.

Määräaikainen sopimukseni päättyy tammikuun lopussa ja pomo haluaisi vakinaistaa:( Saako työkkäri tietää jos kieltäydyn jatkosta ja jäänkin ansiosidonnaiselle?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun olette nöyriä ja hyppäätte TE-toimiston käskytettävänä tai työnantajan uunotettavana huonoilla sopimuksilla, niin kauan Suomi ja suomalaisen työn kysyntä ja kannattavuus, kansalaisoikeudet ja kaikki muukin kansan hyvinvointiin liittyvät asiat pysyvät uhattuna.

Vasta sitten kun opitte sanomaan huonoille sopimuksille ja ehdotuksille "kiitos, mutta kiitos ei", vasta sitten voi olla valoisampi tulevaisuus.

Mitä useampi oppisi pitämään omat puolensa, sitä ripeämmin saataisiin paine kasvuun myös valtion hallinnossa tehdä työnsä paremmin.

Valtion hallinnon talouden ohjaamisen TÄRKEIN tarkoitus on nimenomaan se että suomalaisen työn kysyntää ja kannattavuutta pyritään säätämään KANSALAISTEN EDUN mukaiseksi.

Kansalaisten etu on ihan eri juttu, kuin osakkeenomistajien etu.

Niin, kyllähän siitä varmaan riitaa tulee, mutta voihan sen asian todeta niinkin että joskus se kamelin selkäkin katkeaa ja sitä on sitten enää turha turpaansa siinä vaiheessa aukoa. Ja silloin testataan Suomalaisen yhteiskunnan yhteinen rintama, eli, oliko niin että tämä on YHTEISkunta, vai oliko niin että tämä onkin vain eturyhmittymien muodostama enemmistöporukka, joka pyrkii nöyryyttämään vähemmistöön jääneitä.

Vierailija
22/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae äkkiä jotain paikkaa, josta saat varmasti vain määräaikaisen sopimuksen. Jos se sopimus loppuu, eivät kai ne edelliseen paikkaan soittele. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vastausta kysymykseen. Mutta kommentoin sitä häpeää ja varsinkin liittyen pikaruokapaikkoihin. Yhdessä vaiheessa olin sellaisessa työssä, että kävin varsin usein syömässä tai kahvilla jossain hampurilaispaikoissa. Olen sitä mieltä, että niissä työskentelevät ihmiset omaavat pääasiassa erittäin hyvän palveluasenteen ja toimivat kovan paineen alla varsinkin lounasaikaan silti hyvää työtä tehden. En yksinkertaisesti tajua sitä miten nämä mcjobit on nostettu esimerkeiksi jostain paskaduunista. Olen tehnyt toimistossa huomattavasti simppelimpää hommaa samoin kuin varastossakin.

Palkkatasoon en ota kantaa kun en sitä tiedä, mutta kyllä pienipalkkaisia ammatteja on paljon ja sitä on ihan turha hävetä. Toki elämässään voi pyrkiä eteenpäin ja palkassa ylöspäin, mutta vaikka ei pyrkisi tai pyrkimisestä huolimatta pääsisi, ei se ihmistä huononna. Ei kukaan katso toisia ihmisiä sitä analysoiden, että missä on mennyt pieleen kun tuo on tuossa tai tekee tätä. Jokaisella on oma elämäntarinansa.

Vierailija
24/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä vastausta kysymykseen. Mutta kommentoin sitä häpeää ja varsinkin liittyen pikaruokapaikkoihin. Yhdessä vaiheessa olin sellaisessa työssä, että kävin varsin usein syömässä tai kahvilla jossain hampurilaispaikoissa. Olen sitä mieltä, että niissä työskentelevät ihmiset omaavat pääasiassa erittäin hyvän palveluasenteen ja toimivat kovan paineen alla varsinkin lounasaikaan silti hyvää työtä tehden. En yksinkertaisesti tajua sitä miten nämä mcjobit on nostettu esimerkeiksi jostain paskaduunista. Olen tehnyt toimistossa huomattavasti simppelimpää hommaa samoin kuin varastossakin.

Palkkatasoon en ota kantaa kun en sitä tiedä, mutta kyllä pienipalkkaisia ammatteja on paljon ja sitä on ihan turha hävetä. Toki elämässään voi pyrkiä eteenpäin ja palkassa ylöspäin, mutta vaikka ei pyrkisi tai pyrkimisestä huolimatta pääsisi, ei se ihmistä huononna. Ei kukaan katso toisia ihmisiä sitä analysoiden, että missä on mennyt pieleen kun tuo on tuossa tai tekee tätä. Jokaisella on oma elämäntarinansa.

Vastauksia:

Ehkä juuri siksi nämä mcjobit ovatkin niitä ns. paskaduuneja, kun niissä joutuu tosiaan painamaan pitkää, raskasta päivää kovan paineen alla ja silti pitää olla niin palvelualtista että, ja palkkaus ei tosiaankaan kohtaa työn määrää Eli kyllähän se jo alkaa paskaduunin kriteerit täyttää.

Vaikka onkin inhottavaa kutsua mitään työtä paskaduuniksi, niin osa töistä vaan ikävä kyllä on.. turha on myöskään liikaa jeesustella asiaa. Toki ihmistä ja hänen työpanostaan pitää arvostaa, mut se ei muuta faktaa, että osa töistä on kannattamatonta ja ikävää paskaa.

Ja mitä tuohon palkkaukseen tulee, niin ei se mua hävetäkään, vaan ihan rehellisesti vaan v*tuttaa. Kun töitä saa tehdä niska limassa täysillä tunneilla ja silti elän miltei virallisella köyhyysrajalla. Siksikin mieluummin olisin työttömänä, taloudellisesti melkein se ja sama.

Vierailija
25/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mitään häpeämistä. 

Tämä nykyinen kapitalistinen järjestelmä on semmoinen, että köyhät laitetaan riitelemään keskenään pennosista samalla kun omistajat nauravat koko matkan ajan pankkiin.

Se on just sitä kun joku täälläkin sanoo että sulla on "vapaus" sopia parempi työsopimus... just joo, niinköhän luulee että yksittäinen pikaruokaketjun työläinen voi vaikuttaa työsopimukseensa muuten kuin että minkälaisella kynällä laittaa nimen alle?

Sekä vakituisessa työsopimuksessa että työttömäksi jäämisessä on puolensa, sun pitää harkita miten teet. Mutta ota myös selvää asioista ja politiikasta - pikaruokapaikoilla ei ole automaation edetessä tulevaisuutta muutenkaan (nyt jo on robotti joka hoitaa nuo hommat), ei meidän olisi pakko tehdä sielua raastavia, nöyryyttäviä koneen osan töitä paitsi kun järjestelmä on semmoinen, että työn hedelmistä menee valtaosa rikkaille omistajille.

Vierailija
26/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun irtisanoudut sitten kun sinulla on parempi työ tai opiskelupaikka hommattuna. Karenssiin joudut luultavasti ja sitä joudut sitten yrittään salata tulevassa työnhaussa. Työpaikalta lähtö ja karenssi antaa huonon kuvan hakijan työmotivaatiosta.

Vierailija
27/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi kun irtisanoudut sitten kun sinulla on parempi työ tai opiskelupaikka hommattuna. Karenssiin joudut luultavasti ja sitä joudut sitten yrittään salata tulevassa työnhaussa. Työpaikalta lähtö ja karenssi antaa huonon kuvan hakijan työmotivaatiosta.

Miksi työnhaussa pitäisi ylipäänsä mainita yhtään mitään karenssista?

Vierailija
28/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan, mutta yleensä nämä jotka eivät muka yhtään ymmärrä mitä hävettävää tuollaisessa työssä on,eivät todellakaan olisi itse valmiita menemään kyseiseen duuniin. Se on helppo huudella kun asia ei kosketa itseä,mutta kyllä muuttuisi ääni kellossa jos joutuisi menemään oikeasti tiskin taakse kohtaamaan niitä vanhoja,v*ttuilevia tuttuja.

Vierailija
29/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt vaan, mutta yleensä nämä jotka eivät muka yhtään ymmärrä mitä hävettävää tuollaisessa työssä on,eivät todellakaan olisi itse valmiita menemään kyseiseen duuniin. Se on helppo huudella kun asia ei kosketa itseä,mutta kyllä muuttuisi ääni kellossa jos joutuisi menemään oikeasti tiskin taakse kohtaamaan niitä vanhoja,v*ttuilevia tuttuja.

Juurikin näin. Aamen.

Ap

Vierailija
30/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Aamen.

Ap

Fakta nyt vain on että et ole liian hyvä tuohon työhön, koska koulutuksellesi ei ole kysyntää. Se on siis arvoton.

Vierailija
31/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

äijänkääkkä kirjoitti:

Ei oo mitään häpeämistä. 

Tämä nykyinen kapitalistinen järjestelmä on semmoinen, että köyhät laitetaan riitelemään keskenään pennosista samalla kun omistajat nauravat koko matkan ajan pankkiin.

Se on just sitä kun joku täälläkin sanoo että sulla on "vapaus" sopia parempi työsopimus... just joo, niinköhän luulee että yksittäinen pikaruokaketjun työläinen voi vaikuttaa työsopimukseensa muuten kuin että minkälaisella kynällä laittaa nimen alle?

Sekä vakituisessa työsopimuksessa että työttömäksi jäämisessä on puolensa, sun pitää harkita miten teet. Mutta ota myös selvää asioista ja politiikasta - pikaruokapaikoilla ei ole automaation edetessä tulevaisuutta muutenkaan (nyt jo on robotti joka hoitaa nuo hommat), ei meidän olisi pakko tehdä sielua raastavia, nöyryyttäviä koneen osan töitä paitsi kun järjestelmä on semmoinen, että työn hedelmistä menee valtaosa rikkaille omistajille.

Mun viestini ei ollut niinkään sillä tarkoituksella että väittäisin että työnantaja saadaan tekemään parempi tarjous kun vaadit vaan.

Mun viestissä oli kysymys siitä, että jos osaisit ottaa selvää omista oikeuksistasi, miten esim. tuet toimii, mikä on hallituksen vastuu työn kysynnästä yms. niin ymmärtäisit myös sen, että ei sinulla ole velvollisuutta tehdä huonoja sopimuksia itsellesi sen seurauksena että hallinto ei suostu pistämään omia menojaan ruotuun ja työn kysyntää yms ylös.

On ihan ilman muuta huutava vääryys, että minä joutuisin maksamaan jokaikisen pennin omasta koulutuksestani, tsemppaamisestani, vuosikausia kestävästä treenaamisestani ja asiakkaideni hankinnasta, ja samaan aikaan valtion hallinto päättää nostaa omalla ahneudellaan kaikkia kotimaisia hintoja niin paljon että minulle ei sitten enää riitä asiakkaita.

Se on ihan selkeästi nähtävissä työttömyyslukemistakin, että tässä maassa tehdään täysin nurinkurista oikeistopolitiikkaa, jolla ajetaan suomalainen työ ansaintatapana alas, ja vielä hullunkurisempaa on se että väenväkisin yritetään ajaa fasismia sisään systeemiin (ts. tee töitä ilmaiseksi pakolla tai kuole!).

No, eihän tässä kukaan tietenkään - ainakaan toistaiseksi - PAKOTA, mutta kun se osataan naamioida Orwellimaisin käytännöin monen viraston pyörittelyn kautta niin, että hallinto juhlii, ja sinä olet sitten rikollinen jos sulla ei olekaan enää em. juhlimisen takia maksavia asiakkaita joille myydä työtäsi.

Lisäksi ongelman muodostaa sopimusvapaus ja hallinnon velvoitteet, eli ne ei nyt täsmää keskenään, kansan valta ei siis toimi kunnolla kun kovakorvainen hallitus ei halua uskoa että työtä ei saada aikaan hallinnon käskyillä, vaan se tapahtuu markkinoilla neuvotellen (johon hallinto siis pitää sopeuttaa).

Koskee muuten yleensäkin kotimarkkinoiden toimintaa, ei pelkästään hallinnon kuluja, siksi tämä on vähän moniulotteisempi asia kun pelkästään julkisen sektorin syömähalut.

Vierailija
32/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Aamen.

Ap

Fakta nyt vain on että et ole liian hyvä tuohon työhön, koska koulutuksellesi ei ole kysyntää. Se on siis arvoton.

Miten tämä liittyi mihinkään?

Vierailija
33/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siis edelleenkin sanon näin, että mikä tahansa rankaisutoimi siitä, että et suostu tekemään itsellesi huonoja sopimuksia, on nimenomaan perustuslain sopimusvapauden vastaista toimintaa ja rankaisutoimien lisääminen tarjouksiin tekee siitä mielestäni lisäksi rikoslain kiristyksen alaista toimintaa.

Meillä on siis sopimusvapaus, joka asettaa kansan valtaan markkinoilla, sen kuuluu toimia niin että kansa itse määrittää, onko halukkaita tekemään mitä ja mihin hintaan, ja SIIHEN sopeutetaan sitten sekä valtion hallinto että kotimarkkinoiden toiminta (ml. verotus).

Ja se toiminta, mitä saadaan aikaan vapaille markkinoille (viennin kaltaiset alat ja matkailu), on tässä sitten oltava tekemässä rajat sille, mitä kotimarkkinoilla juhlitaan.

Hallitus ei jaa kansalle käskyjä, vaan sen tehtävä on hoitaa Suomen toimintaympäristö, Suomen hallitus on siis Suomen kansan palkkaama työrukkanen jonka hommaa se on.

Suomen hallituksen tehtävä ei ole käskyttää kansalaisia markkinoilla tekemään huonoja sopimuksia, se on ihan jokaisen oma perustuslaillinen vapaus tehdä tai olla tekemättä sopimuksia. Samoin Suomi ja sen hallitus ei voi ratkaisuillaan asettaa Suomen kansalaista sellaiseen asemaan jossa hänen toimeentulonsakin jo vaarantuu.

Eli jos sä tuosta lopputulemaa haet, kyllä se asia menee juuri niin päin, että jos et ole markkinoilla tyytyväinen sopimuksiisi, lasku lähtee sitten erilaisten tukien kautta takaisin valtion maksettavaksi, ja SE on sitten jo selkeä viesti valtion hallinnolle, että ns. "jotain tarttis teherä", ja yleensä se tarkoittaa nimenomaisesti rakenteellisia toimia ja verotuksen säätöä niin, että em. sopimukset alkavat muuttumaan lopulta niin paljon paremmiksi, että kansa alkaa taas niitä mielellään tekemään.

Näin se vaan menee demokratiassa ja markkinoilla, fasismin puolustajat on sitten oma joukkonsa heidän ajatuksenjuoksustaan ei kyllä pysty mitaleita jakamaan.

Vierailija
34/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen hallinto ei siis voi alkaa OMAVALTAISEKSI.

Suomen kansa - eli sinä ja minä - ME olemme hallituksen työnantajia, meidän mielipiteet ja päätökset markkinoilla on viesti hallinnolle, ja hallinnon vastuu on ohjata taloutta em. viestin mukaisesti.

Suomi on ikäänkuin OY, jossa jokainen kansalainen on yksi osakkeenomistaja. Ja yhtiökokous tässä firmassa järjestetään nykyisin kerran 4:ssä vuodessa, jossa voidaan sitten eduskunta kansalaisten toimesta vaihtaa, he toki sitten keskenään mittelevät hallinnon kasaan.

Vaikka nyt ei olekaan ihan suora kansanvalinta hallituksen osalta, niin se kuitenkin tavallaan tapahtuu samoin kuin yrityksissä "omistusosuuden" mukaisesti, Suomi Oy:n kohdalla se "omistusosuus" tarkoitaa lähinnä sitä, kuinka suuren osuuden kansalaisten äänistä mikäkin puolue sai. Ja suurin puolue pääsee sitten YRITTÄMÄÄN hallituksen muodostamista, sehän tapahtuu tietenkin neuvottelemalla muiden puolueiden kanssa.

Ja jos sä tajuat, että sä olet Suomi Oy:n osakkeenomistaja yhdellä osuudellasi - aivan kuten kaikki muutkin - tajunnet myös sen, että Suomi Oy:n hallitus ei voi alkaa tekemään osakkeenomistajaansa kohtaan rajusti syrjiviä päätöksiä. Työvoima (ml. työttömät) ovat lisäksi hallinnon ERITYISESSÄ SUOJELUKSESSA ihan lainkin mukaan, toki siitä voidaan sitten soittaa suuta hoitivatko hommansa oikein vai ei, jos suomalaisen työn kysyntä ja kannattavuus ajetaan alas viimeisen 10 vuoden aikana.

Summa summarum, kannattaisi varmaan opetella näitä asioita hieman, ja tajuta sekin asia että jokaisen kansalaisen velvollisuus on itse asiassa puolustaa itseään hallinnon huonoja ratkaisuja vastaan, se tapahtuu joka päivä meidän päivittäisin valinnoin ja perusoikeuksien turvin yms. ja sitten kerran 4:ssä vuodessa käydään lisäksi antamassa ääni, jos tätä nykymeininkiä halutaan jatkaa vai pitäiskö tilalle saada jotain muuta. Hidas prosessi, mutta silleen se valtiotasolla menee, ja on ihan hyväkin että muutoksia harkitaan vähän pidempään ja monelta kantilta jotta ääriryhmät ei pääse tuhoamaan valtiota.

Vierailija
35/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Aamen.

Ap

Miten tämä liittyi mihinkään?

Ap:lla ei ole koulutusta, jolla saisi työtä. Silloin tehdään työtä, jota voi tehdä ilman koulutusta. Ero ap:n ja työkavereiden välillä on, että työkaverit opiskelevat, jotta pääsevät pois pikaruokaravintolasta.

Vierailija
36/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä on väliä ja noloa kolmekymppiselle vilkutella jonkun sämpylänkasaamistiskin takaa vanhoille, elämässään edenneille, tutuille.

Jos joku "elämässään menestynyt" tyyppi menee pikaruokapaikkaan, niin saa luvan kunnioittaa siellä työssä olevia. Jos he taas menevät sinne vain nauraakseen toisille, niin eipä heitä itseään tarvitse arvostaa.  

Vierailija
37/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulla mahdollisuus saada jonkinlainen ylennys, jos jatkat työssä? Kysäisepä pomolta. Jos vaikka pääsisit pomottamaan niitä kaksikymppisiä ja palkka nousisi.

Vierailija
38/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi100 kirjoitti:

Suomen hallinto ei siis voi alkaa OMAVALTAISEKSI.

Suomen kansa - eli sinä ja minä - ME olemme hallituksen työnantajia, meidän mielipiteet ja päätökset markkinoilla on viesti hallinnolle, ja hallinnon vastuu on ohjata taloutta em. viestin mukaisesti.

Suomi on ikäänkuin OY, jossa jokainen kansalainen on yksi osakkeenomistaja. Ja yhtiökokous tässä firmassa järjestetään nykyisin kerran 4:ssä vuodessa, jossa voidaan sitten eduskunta kansalaisten toimesta vaihtaa, he toki sitten keskenään mittelevät hallinnon kasaan.

Vaikka nyt ei olekaan ihan suora kansanvalinta hallituksen osalta, niin se kuitenkin tavallaan tapahtuu samoin kuin yrityksissä "omistusosuuden" mukaisesti, Suomi Oy:n kohdalla se "omistusosuus" tarkoitaa lähinnä sitä, kuinka suuren osuuden kansalaisten äänistä mikäkin puolue sai. Ja suurin puolue pääsee sitten YRITTÄMÄÄN hallituksen muodostamista, sehän tapahtuu tietenkin neuvottelemalla muiden puolueiden kanssa.

Ja jos sä tajuat, että sä olet Suomi Oy:n osakkeenomistaja yhdellä osuudellasi - aivan kuten kaikki muutkin - tajunnet myös sen, että Suomi Oy:n hallitus ei voi alkaa tekemään osakkeenomistajaansa kohtaan rajusti syrjiviä päätöksiä. Työvoima (ml. työttömät) ovat lisäksi hallinnon ERITYISESSÄ SUOJELUKSESSA ihan lainkin mukaan, toki siitä voidaan sitten soittaa suuta hoitivatko hommansa oikein vai ei, jos suomalaisen työn kysyntä ja kannattavuus ajetaan alas viimeisen 10 vuoden aikana.

Summa summarum, kannattaisi varmaan opetella näitä asioita hieman, ja tajuta sekin asia että jokaisen kansalaisen velvollisuus on itse asiassa puolustaa itseään hallinnon huonoja ratkaisuja vastaan, se tapahtuu joka päivä meidän päivittäisin valinnoin ja perusoikeuksien turvin yms. ja sitten kerran 4:ssä vuodessa käydään lisäksi antamassa ääni, jos tätä nykymeininkiä halutaan jatkaa vai pitäiskö tilalle saada jotain muuta. Hidas prosessi, mutta silleen se valtiotasolla menee, ja on ihan hyväkin että muutoksia harkitaan vähän pidempään ja monelta kantilta jotta ääriryhmät ei pääse tuhoamaan valtiota.

Tl, dr

Vierailija
39/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantasi edes ilmoitaisi työkkäriin, että sinä et halunnut jatkaa? Hän kun voi saada sieltä uuden tukityöllistetyn.

Sinä voit hyvin sanoa lopettamisen syyksi sen, että sinulla on nyt tiedossa koulutustasi vastaava paikka ja vaihdat siihen. Harmi, jos ovatkin sitten ehtineet ottaa siihen jonkun muun.

Vierailija
40/153 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hävettäisi paljon enemmän joutua putoamaan peruspäivärahalle ja työkkärin pakkokursseille tai jonnekin puuhapajalle? Ei nimittäin ole kirkossa kuulutettu, että pääset ansiosidonnaisen jälkeen takaisin töihin, tai jos pääsetkin niin se voi olla paljon nykyistä huonompi. Kannattaa myös ajatella etenemismahdollisuuksia, ennen pitkää saatat esimerkiksi olla niiden nuorten työkavereiden esimies.

Ongelma on se, että mua ei pätkääkään kiinnosta mitkään etenemismahdollisuudet tässä työssä. Tai koko työ. Opiskelu on käynyt mielessä lähinnä.

Oon kyllä melko varma, että saan näitä töitä halutessani vaikka olisin ansiosidonnaisella maksimiajan. Ravintola-alalla on koko ajan paikkoja auki ja pula työntekijöistä, kun kukaan ei oikein halua näihin hommiin. Ja mulla on paljon kokemusta. Työnantajat suorastaan soittelee ja pyytää töihin. Harmi vain, että työ itsessään on ihan hirveää.

Ei oo pelkoa vielä pitkään aikaan pudota peruspäivärahalle (ei mun as kummoinenkaan ole). Sit voi käydä taas hetken töissä. Toivottavasti saisin mahdollisuuden opiskella vielä yhden tutkinnon.

Pystyisitkö vähentää vuoroja ja opiskella samalla?