Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1901/2821 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kyllä suositella pätkäpaastoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt reilu 5 viikkoa pätkäpaastoa takana ja lopputulos on se, että paino on noussut 2,5 kiloa lähtötilanteesta ja mikä pahinta ilmeisesti lihakset on pienentyneet ja korvautuneet rasvalla, koska selästä löytyy nykyään selkeät makkarat, joita ei ollut ennen paastoa ja mitat on kasvaneet. Ennen pätkäpaastoa mitat oli 100-80-98 ja nyt viimeisenä paastopäivänä 105-86-100. Eli etenkin vyötärölle ja ylävartaloon on kertynyt läskiä. Tää on aika huolestuttavaa sikäli että viiteen vuoteen paino ja mitat ei ole muuttuneet mihinkään ja nyt pätkäpaastolla läskiä tuli lisää. Seuraavaksi siirryn muihin laihdutusmenetelmiin.

Viidessä viikossa et kyllä juurikaan saa muutosta lihaksiisi jos et sitten koomassa makaa ja tippapulloruokinnassa. Luultavasti tuo on nesteen kertymistä ja turvotusta eikä lihasten korvaantumista läskillä. 

Vierailija
1902/2821 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kyllä suositella pätkäpaastoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt reilu 5 viikkoa pätkäpaastoa takana ja lopputulos on se, että paino on noussut 2,5 kiloa lähtötilanteesta ja mikä pahinta ilmeisesti lihakset on pienentyneet ja korvautuneet rasvalla, koska selästä löytyy nykyään selkeät makkarat, joita ei ollut ennen paastoa ja mitat on kasvaneet. Ennen pätkäpaastoa mitat oli 100-80-98 ja nyt viimeisenä paastopäivänä 105-86-100. Eli etenkin vyötärölle ja ylävartaloon on kertynyt läskiä. Tää on aika huolestuttavaa sikäli että viiteen vuoteen paino ja mitat ei ole muuttuneet mihinkään ja nyt pätkäpaastolla läskiä tuli lisää. Seuraavaksi siirryn muihin laihdutusmenetelmiin.

Mulla sama ongelma ja sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. En laihtunut ollenkaan pätkäpaastolla ja tosiaan kroppa kerryttää vain enemmän nestettä. Ainoa laihdutusmuoto itselle toimii kitudieetti, jossa hiilarit kokonaan minimiin ja parin viikon välein yksi päivä, jolloin saan syödä kunnolla hiilareita. Mikään muu dieetti ei tunnu toimivan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/2821 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita minkään ikäiseenä paastoja. Kuin oppia syömään aamiainen lounas välipala illalinen ilta pala.Kaikki edellämainittu lopun ikänsä ja HUOM! Samaan kellon aikaan.Kaikea voi syödä mutta kohtuudella.Älä ota lisää mitän vaikka mieli tekee.Koska aivosi ei ilmoitanut vatsasi on täys viellä ja turhaan venytät vatsalaukuasi liialla syömisellä,kuin liialla nesteellä.Itse vaihtanut makean koukuni ,joka lihotti minua täysin hedelmät marjat.Aloitin myös juuri tuon ruokarytmin läpi vuoden ajat.Kellon mukaan.Sitä syömistä kellon mukaan ei vie ystävät ei tuttavat.Ei myöskään karkin tarjoamiset,pullan keksin.Kun he sanovat ota nyt,ei tätstä lihoa.En ota koska jokainen kiloni oli syy makean koukuun ja siihen etten syönyt kuin yhden jättianosruoka päivässä tai leipää.Haluan itse määrätä mitä lapaan suuhuni ja milloin.Muut tehköön mitä lystää. Painoni pysyy normaalina ruoka rytmi ja kieltäytyminen makea.Eli tuoteet jossa sokeria.

Minä olen myös jättänyt kaikki sokeriset tuotteet pois jo vuosi sitten...Hämmästyttävää, miten esim. puolukat ja mustaherukat maistuvat nyt makealle ilman lisättyä sokeriakin! Sokeri on kyllä niin koukuttava ja itse ainakin käytin sitä aikoinaan aina vaan enemmän ja enemmän eikä siltikään ollut

mikään liian makeaa! 

Hammasääkäri juuri totesi myöskin hyvät vaikutukset kun hammaskiveä ei vuoteen ollut kerääntynyt yhtään! Paino ei myöskään ole muuttunut paljon enää...Tosin pari kiloa vuodessa on edelleen pudonnut

vaikka se ei ole enää ollut tavoite, vaan painon-nousun estäminen ja uhka diabeteksestä ja rasvamaksasta

on minulla pääasillinen syy pätkäpaaston noudattamiseen. Olen hiukan alipainoinen kyllä, mutta en koe sitä haitaksi! Jos paino alkaa liikaa pudota, voin aina lisätä ruuan määrää, koska olen melko pieneen ruokamäärään totutellut. 

Sokerin koen olevan kaiken itseni aikoinaan ylipainoisena pitäneen alku ja juuri! Olen kyllä myöskin 

pääosin kasvis-syöjä. En silti tee siitä numeroa, jos joskus joudun syömään muutakin joissakin tilanteissa!

Vierailija
1904/2821 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat tosiaan tykkäävät paastoilusta. Kun ei syö jatkuvasti, niihin kohdistuu vähemmän hyökkäystä.

Vierailija
1905/2821 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netta1212 kirjoitti:

Olen nyt viikon kokeillut tätä 16:8. Olin miettinyt vastaavaa, koska aamupala ei tunnu luontaiselta ja kun tuli täällä vastaan, päätin aloittaa.

Olen hieman kokeillut erilaisia syömisikkunoita ja noin 11-19 tai 12-20 alkaa tuntua sopivalta. Yhtenä aamuna söin aamupalan, kun oli niin kova nälkä, eli täysin tiukka en ole tässä asiassa.

BMI 40 aloittaessa eli pudotettavaa on paljon! Asiaa vaikeuttaa se, että en pysty tekemään mitään liikuntaa jaloillani.

Olen aiemmin laihduttanut kaloreita laskemalla ja se onkin onnistunut, mutta minulla on ollut jatkuva nälkä. On tuntunut tyhmältä ”kuluttaa” päivän sallittuja kaloreita aamiaiseen, jota ei ole tehnyt mieli ja sitten joutunut syömään pienenpieniä annoksia lounaalla ja päivällisellä. Sitten illalla kamala nälkä ja herkkua poskeen. 🙄

Nyt viikon aikana ajoittain on ollut välillä nälän tunnetta ja kalorit ovat tosiaan olleet noin 1500 hujakoilla. Olen seurannut ihan sillä, että tiedän miten tämä vaikuttaa koko päivän kalorimäärän. Mutta pääasiassa olo on ollut kylläinen ja tosiaan iltahoukutuksia ei ole ollut. Mieskin osti karkkipussin yksi päivä ja pystyin helposti kieltäytymään ja sanoin, että huomenna voin ottaa siitä.

Minulla ainakin ongelmana on se, että kun on neuvottu syömään viisi kertaa päivässä ja pituutta on alle 160 niin se kalorimäärä mitä saisi syödä, on niin pieni ettei siitä kunnolla täyttynyt.

Nyt on voinut syödä runsaat ateriat ja hiilari/rasva/proteiini suhde pysynyt hyvänä, kun ei ole iltapalaa ja aamupalaa tarvinnut väkisin syödä (mulla usein hiilaria).

Jatkan tätä ja tosiaan pudotettavaa on paljon ja tavoitteena terveellisempi elämä. Alkuun haluaisin päästä suht nopeasti eroon noin 10 kilosta, mutta sen jälkeen ei ole kiire pudotuksen kanssa vaan elää vain näin ja pudottaa rauhassa.

Niin ja ekan viikon tulos oli -2,3kg, josta suurin osa varmasti nesteitä. Kaulanalus”läski” on kadonnut puoleen. :)

Tulen myöhemmin kertomaan kuulumisia :)

Netta

Miten menee Netta 🙂

Vierailija
1906/2821 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi normaalipainoinen pätkäpaastoilija, jolla tarvetta pudottaa muutama kilo vatsan ympärille kertynyttä vararengasta. Aloitin pätkäpaastoilun viime kesänä asteittain ja muutamassa kuukaudessa päädyin klo 12-20 välillä syömiseen. Tämä sopii minulle mainiosti, en koe nälkää, pystyn hyvin liikkumaan aamulla tyhjällä vatsalla ja närästys ja muut vatsavaivat ovat jääneet pois. Ainut pieni miinus oli se, että paino ei minulla liikkunut grammaakaan alaspäin ennen kuin aloin kiinnittää huomiota iltaruokailun sisältöön. Jätin hiilarit (pastat, perunat, leivät) pois ilta-aterialta maaliskuussa ja sen jälkeen paino on pudonnut 1 kg / kk vauhtia. Muuten en ole muuttanut ruokailujani, lounaalla ja välipalalla syön ihan normaalisti hiilareita ja mahdolliset herkut ajoitan lounaan jälkeen. Tämä toimi minulle ja nyt olen jo tavoitepainossa. Eli kaikille niille, joilla paino ei lähde putoamaan, kannattaa kiinnittää huomiota ruoan sisältöön ja kokeilla pieniä muutoksia.

Vierailija
1907/2821 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on ollut kovia helteitä auttaa paasto siinäkin. Kun paastoaa ei ainakaan minua hikoiluta.Ja kun vettä juo paljon on olo hyvä. Mies valittaa kuumuutta ja minä en tiedä kuumasta mitään.Kun painoa ei ole liikaa voi kesän lämmöstä nauttia, eikä yötkään mene hikoillessa.

Vierailija
1908/2821 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin paastoa kokeilemaan muutaman vuorokauden vesipaastoilla. Aluksi oli vaikeaa, mutta kolmas paasto sujui jo aika ongelmitta ja energiaa riitti intensiiviseen urheiluunkin hyvin.

Paastoissa ylipäätänsä on tärkeämpää ymmärtää fysiologiset prosessit edes jollain tavalla, kuin vain turvautua senhetkiseen trendipaastoon. Paaston perimmäinen idea on, että meillä jokaisella, jopa hoikilla, on tietty määrä energiaa rasvakudokseen varastoituneena. Kun elimistö on paastonneessa tilassa, päästään tähän energiaan käsiksi huomattavasti helpommin, kuin ravitussa tilassa jolloin insuliini super-anabolisena hormonina tekee juuri päinvastaista eli puskee energiaa solujen sisään ja estää rasvakudoksen hajottamista. Toki ketodieetillä päästään tältä osin paastonkaltaiseen tilanteeseen.

Myös AMPK vs mTOR on mielenkiintoinen asia paastosta, näihin yleensä viitataan kun puhutaan pidemmän aikavälin paastoista mutta toki myös lyhyissä ja syklisessä paastossa vaikuttavat. Modernilla ihmisellä anabolinen mTOR reitti on yliaktiivinen, jolloin solujen huoltotyöt mm. DNA virheiden korjaukset joista AMPK on vastuussa jäävät vähemmälle. AMPK aktiivisuus lisääntyy paastossa.

Itse nykyään syön vaihtelevasti esim. 23:1, 20:4, 16:8 yleensä päivästä ja tilanteesta riippuen. Joskus voin paastota muutamankin päivän. Vain positiivista sanottavaa, aamupalaa en syö koskaan ja on huomattavasti mukavampi liikkuakin kun energiansaanti on tasaista rasvakudoksesta vrt. puhtaasti maksan ja lihasten varastoitunutta glukoosia sekä pienissä määrin lihaskudoksesta tuotettua glukoosia.

Subjektiivisia hyötyjä myös: mielen selkeys, ei tarvitse koko ajan tehdä ruokaa tai syödä, vyötärö kaventunut edelleen vaikka normaalipainoinen olen.

Vierailija
1909/2821 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...

Tarkoittaako se paasto sitä että edes kalorittomia nesteitä ei saa juoda? Olin ajatellut kokeilla, mutta iltatee ja aamukahvi ovat kyllä vaikeita luopua. Lämmintä vettä sitten?

Itse sain veren sokeriarvot kohdalleen 16/8 paaston avulla. Joka neljäs viikko, paastoviikko.

Paaston aikana join normaali teetä, kahvia, tuoremehua ja erityisesti vettä. Teen ja kahvin sokeroin normaalisti aidolla sokerilla. Keinotekoisia makuaineita olen aina vältellyt kun ne aiheuttavat erikoisia oireita. Aspartaami mm sekottaa suoliston toiminnan aika totaalisesti. Hiukan saamaa ilmiötä muidenkin kanssa, joten aito luonnon sokeri sopii minulle parhaiten. Muutenkin, ne korkeammat pitkittyneet, veren sokeriarvot liittyivät pitkiin sokereihin, eli lähinnä viljatuotteisiin - mittari kun on lahjomaton.

Tottakai liika sokeri on aina liikaa, mutta ei haitannut minulla paaston aikana, kun mukilliseen kahvia teetä lisäsin n 2 teelusikallista sokeria. Eikä niitä mukillisia ole montaa päivän aikana. Vesi on myös hyvä janon sammuttaja.

Painon tippui 10kg kahdessa kuukaudessa. Sen jälkeen jatkuvalla 12/12 paastolla. Itse jätän aamupalan väliin, joku toinen jättäisi iltapalan ja korvaa sen kahvilla tai teellä. Itse lopetin 16/8 paaston, kun painoindeksi alkoi mennä turhan alas.

Vierailija
1910/2821 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ja siihen liittyvä kortisoli on palstalla tullut esille asiasta tietäneiden kirjoituksissa. Olen niitä lukenut, mutta sitten havahduin, etten edes tiedä mitä se kortisoli tarkemmin mahtaa tarkoittaa.  Kiinnostuin aiheesta ja löytyihän aiheeseen valaisevaa lisätietoa.  * Pitkäaikaisessa tressissä lisämunuaisten ulkokerros tuottaa kortisolia ja kortikostedoidihormoneja, joiden ansiosta elimistö sopeutuu tressiin tiettyyn rajaan asti.  Kun tuo raja ylittyy, hormonien haittavaikutukset alkavat näkyä erilaisina rasva-aineenvaihdunnan muutoksina. *          

Alla olevan lainasin Puhti.fi sivustolta.                                                                                                                                            

* Kortisoli on keholle välttämätön yleishormoni.  Se vaikuttaakaikkiin soluihin ja sitä erittyy erityisesti kehon   tressitilassa.  Kortisoli tunnetaan kansalkielisesti "tressihormonina".  Liian korkea tai matala kortisoli liittyy aineenvaihduntasairauksiin. *  

Vierailija
1911/2821 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Olen hissukseen lueskellut tämän koko 96-sivuisen keskusteluketjun lävitse mielenkiinnolla -paastokokemuksia on näemmä tosiaan yhtä monta kuin paastoajiakin, se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

Olen nyt noin kuukauden ajan kesyttänyt kroppaani 16:8 syömisrytmiin ja päiväohjelmasta riippuen se on onnistunut milloin hyvin milloin vähemmän hyvin. Suurimpana pluspuolena koen, että jo ennestäänkin kaiketi ihan hyvä verensokerini on tasaantunut niin ettei enää heikota kylvystä ylös noustessa vaikkei olisi syönyt mitään 16 tuntiin. Myös kuukautisiin liittyvä mielialaoireilu on selkeästi vähentynyt, enää ei tunnu niin kammottavan synkeältä koko maailma noina päivinä kuin aiemmin. Olen huomannut myös, että kroppa on jotenkin hiljaisesti kiitollinen kun en enää myöhään iltaisin ahda sisuksiini vaikkapa kulhollista spaghettia ja jätskiä. Varhaisia aamiaista en kaipaa myöskään, mutta en ole muutoinkaan mikään aamuihminen iltatyön takia. Olen normaalipainoinen 41 v. nainen: 165cm ja tällä hetkellä painan noin 58-60kg päivästä riippuen. Miinuspuolina olen kokenut sen, että näläntunne ei välttämättä tule syömisikkunan aikana ja niinpä sitä on tultu oltua siksi hiukan hädissään, jotta mitä nyt kuitenkin söisi että ei tulisi nälkää paastoaikana. Lisäksi iltaisin on ollut jotenkin eriluonteista energiaa kuin mihin olen tottunut, eli on ollut vaikeampi keskittyä aivotyötä vaativiin hommiin vaikkei nälkä olekaan vaivannut. Lisäksi en ole onnistunut menemään nukkumaan kuin vasta monta tuntia totuttua myöhemmin, mutta tästä en kyllä osaa sanoa että johtuuko pätkäpaastosta vaiko kesäloman mukanaan tuomasta aikatauluttomuudesta.

Olen pystynyt tähän pätkäpaaston kokeiluun siksi, että olen sen alun ajoittanut pitkän kesälomani alkuun (olen koulumaailmassa töissä, joten lukukausien mukaan menee työkin). Työni on normaalisti iltatyötä ja lisäksi erittäin paljon tarkkuutta vaativaa aivotyötä, joten jo etukäteen hirvittää kuinka se sitten onnistunee jos en enää iltaisin syö. Työ on lisäksi toisella paikkakunnalla pitkän työmatkan päässä josta osa kävellen/pyörällä säästä riippuen, aiemmin olenkin töissä iltaisin syönyt ihan jo siksikin että jaksaisin kotiin saakka takaisin. Toivon kuitenkin, että syksyn myötä olisin ehtinyt iltasyömättömyyteen täysin totutella, koska on niin mukavaa mennä nukkumaan maha levollisen tyhjänä.

Vaikka olenkin ihan normaalipainoinen olisi silti kiva pudottaa muutama kilo eli sitkeä mahakumpu ja sen semmoista. Toistaiseksi en ole mitenkään laihtunut tällä pätkiksellä, mutta ei se niin hirveästi ole haitannut, muutos kerrallaan. En ole jaksanut urheilla ollenkaan arkiliikunnan lisäksi, ei jotenkin ole ollenkaan motivaatiota ollut siihen hommaan vaikka kuinka tiedän että hyvää tekisi ja olisi ihana aloittaakin, mutta en toistaiseksi ole saanut aikaiseksi.

Vierailija
1912/2821 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

…jatkan vielä edellistä viestiäni, kun tila loppui kesken:

Jotkut teistä kertovat päivittäin tarkkailevansa makroravinteiden saantiaan yms. hienon kuuloista. Ihailtavaa! Itse en jaksa, vaikka varmaankin pitäisi. Tykästyin pari vuotta sitten Dukan-dieettiin ja toteutinkin sen huippumotivoituneena äärimmäisen tarkasti ja hienoin tuloksin. Sittemmin, tottakai, on kiloja tullut keveimmästä noin 42kg:sta ylöspäin tosiaan noin seitsemisen kiloa takaisin, mutta en toki noin ultrakevyeksi kuin tuo 42kg enää haikailekaan, sillä muistan olleeni tuon painoisena jotenkin pakkomielteen rajoilla peilistä ihannoimassa ultraslimmiä siluettiani, vaikka ulkopuolisen silmiin luultavasti näytin aivan säälittävän kuihtuneelta.

Pohdin tässä, että jos vaikka kesän kuluessa saankin jonkin motivaatiopiikin (toistaiseksi olen sekavan etälähilukuvuoden jäljiltä vielä aivan henkisessä koomassa) ja päätänkin aktiivisemmin karistaa nuo muutamat kilot keskivartalosta niin voisin ehkä kokeilla yhdistää sen Dukan-dieetin tähän pätkäpaastoon. Onko teissä joku, joka on moista kokeillut?

Dukan-dieetistä jäi itselleni käteen paljon hyvää, eli vaikka kiloja tulikin takaisin sen takia että aloin jälleen syömään mitään miettimättä olin kuitenkin oppinut olemaan syömättä aivan mitä tahansa, koska sellaista ei enää tehnyt mieli.

On tämä painonhallinta kyllä melkoista tasapainoilua, jos ei ole siunattu luontaiselta hoikkuudella. Tsemppiä meille kaikille!

Vierailija
1913/2821 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nimenomaan en koe, että tässä on mitään tasapainoilua tai diettaamista, kun pätkäpaastolla sain painon alas ja arvot kohdilleen. Nyt ei tartte tasapainoilla tai edes miettiä syömisiä, kun syön tuon syömisikkunan sisään kaiken, mitä syön. Tuntuu että nämä viimeiset kaksi vuotta on olleet pitkään aikaan ensimmäiset normaalin syömisen vuodet mun elämässä. Aivan mahtavaa, kun ei tarvitse stressata yhtään.

Vierailija
1914/2821 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihmetellyt sitä, että vaikka minulla ei ole ylipainoa vaan alipainoa (40kg), ei heikottavaa oloa silti

tule paaston aikana ollenkaan!

Muilla dieeteillä aikoinaan tuli huono ja voimaton olo, vaikka painoakin oli enemmän!

Jokin taika tällä pätkäpaastolla selvästi on!!!

Muilla samoja kokemuksia?

Vierailija
1915/2821 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia ns. warrior dieetistä, jossa syömisikkuna on neljä tuntia? Tein tätä keväällä hetken ikään kuin vahingossa. Olo oli hyvä, mutta jostain luin, että vikaan menee, jos jatkaa... Ja nyt sitten törmäsin tähän "soturidieettiin", jota lähes erehdyksessä toteutin...

Vierailija
1916/2821 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aavistustakaan mitä ovat warrior tai "soturidieetti." Toivottavasti joku kokemusta omaava löytää tänne 8/16 pätkisläisten joukkoon.  Olen kahta eri vaihtoehtoa käyttänyt.  8/16 on ehdoton suosikkini kun ottaa huomioon, ettei kyseessä ole mikään dieetti.  8/16 sopii vaikka loppuelämän normaaliin ruokavalioon kuuluvana elämäntapana.  Kesän helteet ovat jonkin verran pätkineet myös yöuniani ja vähän huolestuin alkaako se näkyä myös vaa´alla.  Mikäli näin käy niin otan "kokki kakkosen niukat hiilarit" käyttöön ja siirryn joksikin aikaa vhh:lle. Helteet ovat kuitenkin vieneet ruokahalun ja paastoaika on venynyt totuttua pidemmäksi.  Olen huomannut, että pidennetty paastoaika helpottaa tukalaa oloa ja siten olen selvinnyt helteisistä päivistä ylättävän hyvin.  Kaikilla ei ole mahdollisuuttaa tai edes halua viettää hellepäiviä ilmastoiduissa tiloissa, kotoa joutuu poistumaan vaikka ulkona olisi millainen keli tahansa.  😄

Vierailija
1917/2821 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkiksellä nyt 6 päivää. Iski "ihana" metabolinen oireyhtymä, joten piti alkaa tehdä jotain, että siitä pääsee eroon.

Paino on nyt pudonnut 1,4 kiloa. Painon pitäis pudota tämän hetken 77,5 kilosta semmoset 15 kiloa, suunnilleen 62 kiloon. Eiköhän tuo onnistu.

Iltaisin ei ole nälkä. Mun syömisikkuna vaihtelee 15: 9 ja useimmiten toki 16:8. Tykkään syödä aamiaisen, niinpä valitsin lopettaa syömisen viimeistään 17.

Muten teidän pätkäily on sujunut?

Vierailija
1918/2821 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen siirtyväni täysnutrauksesta takaisin pätkäpaastoon. Paino tippui pätkiksellä hiiitaasti ja ajattelin kokeilla vähän nopeampaa keinoa. Ja kyllä, vlcd:llä paino tippuu nopeammin, mutta nyt närästää, nälättää ja noiden keinotekoisten ja ällömakeiden jauheiden ja pirtelöiden tilalle haluan OIKEAA ruokaa... Pitäisköhän siirtyä jo heti huomenna pätkäilemään. Syömisikkuna oli mulla iltapainotteinen ja varmaan sillä jatkan. Nopean painonlaskun sijaan arvostan kyllä parempaa oloa ja ruokaa... Muita, jotka taiteilleet vlcd:n ja pätkäpaaston välillä?

Vierailija
1919/2821 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii 16:8, jos elämänrytmi on normaali. ilta -ja yötyö putkessa tuo onnistu, syömisrytmi muutenkin ihan sekaisin.

Vierailija
1920/2821 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena ketjussa. 43v naisoletettu. Aloitin pätkäpaaston n. kuukausi sitten ja vieläkään en oikein jaksa uskoa tähän, mutta pakko kai se pikkuhiljaa on: -6kg. Olin ajatellut että pudottaa vain turhat pöhötykset pois ja jää siihen. Olin pikkasen matkaa ylipainon puolella. Vielä on tarkoitus pudottaa n.10kg tai sen verran kun alkaa tuntua kivalta.

Aloitin 16:8, mutta jo ensimmäisellä viikolla aikataulu alkoi lipsua 18:6 ja 20:4 suuntaan. Enimmäkseen on ollut jälkimmäisten tienoissa.

Minäkään en ole koskaan ollut oikein aamusyöjä, joten mustalla kahvilla menee aamupäivä. Kahvimaidon jätin pois jo vähän ennen paastoajatusta hetken mielijohteesta, eikä se sen jälkeen ole maistunut. Ateriat ovat olleet ihan perus kotiruokaa, annoskokoa olen vähän pitänyt silmällä. Joskus syön ikkunan aikana yhden annoksen ’oikeaa’ ruokaa ja toisena rahkajogurttia, voileipää tms. joskus kaksi kertaa ihan ruokaruokaa.

Lomamatkan aikana oli vaikeuksia pitää aikoja kun kuljeskeltiin paljon eväiden varassa. Olin varma että paino olisi pompsahtanut takaisin lähtölukemiin, mutta ylläripylläri parin lepopäivän jälkeen selvisi että pudotustahti on pysynyt samana.