Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Jotkut luulee että sen pätkän aikana voi syödä mitä tahansa ja sitten laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
15 minuutissa ehtii syödä valtavan kalorimäärän. Tämä pätkittely näyttää lähinnä vitsiltä.
Sillä on merkitystä, MISTÄ ne kalorit tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 minuutissa ehtii syödä valtavan kalorimäärän. Tämä pätkittely näyttää lähinnä vitsiltä.
Sillä on merkitystä, MISTÄ ne kalorit tulee.
Joillekin näkyy olevan suklaalevy yli 1000kcal.
Joskus pidän päiviä, että olen 24h syömättä. Juon vain vettä. Muutenkaan en kauheasti herkuttele mutta en mä silti laihdu. :(
Vierailija kirjoitti:
Joskus pidän päiviä, että olen 24h syömättä. Juon vain vettä. Muutenkaan en kauheasti herkuttele mutta en mä silti laihdu. :(
Paasto kuluttaa lihaksia energiaksi ja pienentää kalorikulutusta entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän paastossa tuo prosessi ei kyllä ehdi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kyllä suositella pätkäpaastoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt reilu 5 viikkoa pätkäpaastoa takana ja lopputulos on se, että paino on noussut 2,5 kiloa lähtötilanteesta ja mikä pahinta ilmeisesti lihakset on pienentyneet ja korvautuneet rasvalla, koska selästä löytyy nykyään selkeät makkarat, joita ei ollut ennen paastoa ja mitat on kasvaneet. Ennen pätkäpaastoa mitat oli 100-80-98 ja nyt viimeisenä paastopäivänä 105-86-100. Eli etenkin vyötärölle ja ylävartaloon on kertynyt läskiä. Tää on aika huolestuttavaa sikäli että viiteen vuoteen paino ja mitat ei ole muuttuneet mihinkään ja nyt pätkäpaastolla läskiä tuli lisää. Seuraavaksi siirryn muihin laihdutusmenetelmiin.
Mulla sama ongelma ja sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. En laihtunut ollenkaan pätkäpaastolla ja tosiaan kroppa kerryttää vain enemmän nestettä. Ainoa laihdutusmuoto itselle toimii kitudieetti, jossa hiilarit kokonaan minimiin ja parin viikon välein yksi päivä, jolloin saan syödä kunnolla hiilareita. Mikään muu dieetti ei tunnu toimivan.
Huh huh! Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Lisäksi on alkava menopaussi. Näihin on lääkitys ja yliopistollisen sairaalan lääkäri kielsi kaikki pätkädieetit!
Jutelkaa hyvät ihmiset ensin lääkärin kanssa ennen kuin aloitatte mitään dieettejä mikäli taustalla on kroonisia sairauksia.
Mikäli sairastaa syömishäiriötä, oli se sitten niistä monista mikä tahansa niin 8:16 pätkäpaasto tuskin on hyvä vaihtoehto. Ruoan ahmiminen sen 8h aikana on ihan yhtä haitallista elimistölle ja henkilön hyvinvoinnille joten se 16h paasto ei sitä korjaa, eikä pysty ylensyönnin energiaa kuluttamaan. Ahmimisesta kärsivä henkilö saattaa pystyä pinnistelemään sen paaston, kun ottaa huomioon, että suurin osa paastoajasta kuluu jo nukkumiseen. Paaston päättyessä ilmeisesti alkaisi taas hillitön tankkaaminen, ikäänkuin varastoon. On ihan luonnollista, että me ihmiset olemme erilaisia, erilaisine taustoineen. On myös erilaisia vanhempia ja varsinkin isovanhempia syytetään usein lastenlastensa vahingoittamisesta liian energiapitoisilla välipaloilla. Mikäli syöminen ja herkuttelu on jo lapsena tuonut turvallisuutta ja hyvää rauhoittavaa oloa, niin mihin se sitten aikuisena yht´äkkiä katoaisi. 8:16 ruokavalio ei normaalisti lisää tai herätä tarvetta ylensyöntiin. Päinvastoin kuin luulisi, sen myötä näläntunne jopa vähenee.
Tuo nälän häviäminen on pätkiksen paras puoli. Elimistö oppii polttamaan omaa rasvaa paaston aikana, joten nälkää ei ehdi tulla ennen päivän ensimmäistä ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän paastossa tuo prosessi ei kyllä ehdi alkaa.
Niin, itse haen tuolla 24h paastolla lähinnä autofagiaa. En tiedä toteutuuko sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kyllä suositella pätkäpaastoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt reilu 5 viikkoa pätkäpaastoa takana ja lopputulos on se, että paino on noussut 2,5 kiloa lähtötilanteesta ja mikä pahinta ilmeisesti lihakset on pienentyneet ja korvautuneet rasvalla, koska selästä löytyy nykyään selkeät makkarat, joita ei ollut ennen paastoa ja mitat on kasvaneet. Ennen pätkäpaastoa mitat oli 100-80-98 ja nyt viimeisenä paastopäivänä 105-86-100. Eli etenkin vyötärölle ja ylävartaloon on kertynyt läskiä. Tää on aika huolestuttavaa sikäli että viiteen vuoteen paino ja mitat ei ole muuttuneet mihinkään ja nyt pätkäpaastolla läskiä tuli lisää. Seuraavaksi siirryn muihin laihdutusmenetelmiin.
Mulla sama ongelma ja sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. En laihtunut ollenkaan pätkäpaastolla ja tosiaan kroppa kerryttää vain enemmän nestettä. Ainoa laihdutusmuoto itselle toimii kitudieetti, jossa hiilarit kokonaan minimiin ja parin viikon välein yksi päivä, jolloin saan syödä kunnolla hiilareita. Mikään muu dieetti ei tunnu toimivan.
Huh huh! Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Lisäksi on alkava menopaussi. Näihin on lääkitys ja yliopistollisen sairaalan lääkäri kielsi kaikki pätkädieetit!
Jutelkaa hyvät ihmiset ensin lääkärin kanssa ennen kuin aloitatte mitään dieettejä mikäli taustalla on kroonisia sairauksia.
selittikö tarkemmin syytä, miksei paastot sovi? Itsellänikin on kr-vajaatoiminta mutta kyllä välillä paastoan.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut luulee että sen pätkän aikana voi syödä mitä tahansa ja sitten laihtuu.
Itse asiassa minä olen tehnyt niin yli vuoden ja laihtunut yli 90 kilosta 70 kiloon. Vesipaastoan joka toinen päivä ja sitten syön mitä huvittaa ruokapäivinä. En ole liikkunut muuta kuin satunnaisesti vähän kävellyt.
Uskon kyllä ettei tämä toimi jos ihmisellä on taipumusta syömishäiriöön. Tässä voi toinen puoli karata käsistä jos on taipumusta. Joko jää syömättömyys päälle tai syöminen on valtavaa mässäystä, josta tulee vain kipeäksi.
Itellä tää toimii hyvin. Liikuntaa olen tosin ajatellut lisätä.
Mä syön nykyään harvoin aamupalan jos on hirveä nälkä. Muuten jää väliin ja syön vasta 12 jälkeen esim. paistettua munaa ja leipää. Käytännössä olen syömättä päivittäun noin 12-16 tuntia. Kaikki aamupalaruoat ällöttää nykyään ja koko aamupalan idea. Siinä samalla leivänsyönti on vähentynyt ja panostan lämpimään ruokaan ja salaattiin.
Mitenkään tietoisesti en ole koko asiaa tehnyt vaan näin on tapahtunut muutaman vuoden sisään. Toki iltavuorossa kun kävin niin silloin aamupalan söin, mutta se jokapäiväinen salaattiannos tuli kuvioihin ja sokerinhimon vähentyminen. Tuntuu paino pysyvän hyvänä helpommin.
Faster kirjoitti:
Uutena ketjussa. 43v naisoletettu. Aloitin pätkäpaaston n. kuukausi sitten ja vieläkään en oikein jaksa uskoa tähän, mutta pakko kai se pikkuhiljaa on: -6kg. Olin ajatellut että pudottaa vain turhat pöhötykset pois ja jää siihen. Olin pikkasen matkaa ylipainon puolella. Vielä on tarkoitus pudottaa n.10kg tai sen verran kun alkaa tuntua kivalta.
Aloitin 16:8, mutta jo ensimmäisellä viikolla aikataulu alkoi lipsua 18:6 ja 20:4 suuntaan. Enimmäkseen on ollut jälkimmäisten tienoissa.
Minäkään en ole koskaan ollut oikein aamusyöjä, joten mustalla kahvilla menee aamupäivä. Kahvimaidon jätin pois jo vähän ennen paastoajatusta hetken mielijohteesta, eikä se sen jälkeen ole maistunut. Ateriat ovat olleet ihan perus kotiruokaa, annoskokoa olen vähän pitänyt silmällä. Joskus syön ikkunan aikana yhden annoksen ’oikeaa’ ruokaa ja toisena rahkajogurttia, voileipää tms. joskus kaksi kertaa ihan ruokaruokaa.
Lomamatkan aikana oli vaikeuksia pitää aikoja kun kuljeskeltiin paljon eväiden varassa. Olin varma että paino olisi pompsahtanut takaisin lähtölukemiin, mutta ylläripylläri parin lepopäivän jälkeen selvisi että pudotustahti on pysynyt samana.
Miten ajattelet tuon 20:4 eroavan enää anoreksiasta?
Vierailija kirjoitti:
Faster kirjoitti:
Uutena ketjussa. 43v naisoletettu. Aloitin pätkäpaaston n. kuukausi sitten ja vieläkään en oikein jaksa uskoa tähän, mutta pakko kai se pikkuhiljaa on: -6kg. Olin ajatellut että pudottaa vain turhat pöhötykset pois ja jää siihen. Olin pikkasen matkaa ylipainon puolella. Vielä on tarkoitus pudottaa n.10kg tai sen verran kun alkaa tuntua kivalta.
Aloitin 16:8, mutta jo ensimmäisellä viikolla aikataulu alkoi lipsua 18:6 ja 20:4 suuntaan. Enimmäkseen on ollut jälkimmäisten tienoissa.
Minäkään en ole koskaan ollut oikein aamusyöjä, joten mustalla kahvilla menee aamupäivä. Kahvimaidon jätin pois jo vähän ennen paastoajatusta hetken mielijohteesta, eikä se sen jälkeen ole maistunut. Ateriat ovat olleet ihan perus kotiruokaa, annoskokoa olen vähän pitänyt silmällä. Joskus syön ikkunan aikana yhden annoksen ’oikeaa’ ruokaa ja toisena rahkajogurttia, voileipää tms. joskus kaksi kertaa ihan ruokaruokaa.
Lomamatkan aikana oli vaikeuksia pitää aikoja kun kuljeskeltiin paljon eväiden varassa. Olin varma että paino olisi pompsahtanut takaisin lähtölukemiin, mutta ylläripylläri parin lepopäivän jälkeen selvisi että pudotustahti on pysynyt samana.
Aika paljonkin. Hyvin ehdin syödä tarvittavan kalorimäärän sopivilla makroilla kahden aterian aikana. Anorektikko ei taida syödä 1400kcal päivässä? 20:4 on jopa suhteellisen suosittu pätkäpaasto. Ihan googlella löytyy tietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin. 4 tunnissahan saa vedettyä kunnon mätöt. #warriordiet
Erikoista, että keskusteluun on tullut jälleen mukaan jopa kiusaamiseen verrattavia mielipiteitä. Olihan heitä jo ketjun alkumatkalla, mutta ylläpitäjän modet olivat ammattilaisia ja poistivat niitä kun saivat asiattomista viesteistä ilmoitukset. Palsta pysyi pitkään mielenkiintoisena ja aktiivisena. Kaikkia häirikköviestejä oli tietysti hankalaa pyytää poistamaan, kun keskustelijat ehtivät heihin provosoitumaan ja alkoivat puolustamaan "omaa kenttää." 🙂. Olen usein jäänyt ihmettelemään, miksi joillekin ei vaan sovi, mikäli toinen kertoo onnistuneensa esim. omassa elämässään hyvin tai vaikkapa laihduttamaan esim. 20 kg tai jonkun muun -kilomäärän. Keneltä se on pois? On ikävää havaita, miten pahoinvoivilta "ilkeilijät" vaikuttavat. Voin vain todeta, ettemme me välttämättä ole mielenterveyden hoidon ammattilaisia. Saattaa täällä käydä myös heitä, mutta muuten 8/16 keskustelupalsta on vapaaehtoinen omakohtaiselle kokemukselle/vinkeille tai myötävaikuttavien kokemusten jakamiseen. Toivottavasti sinä joka et ajattele näin, löydät tai perustat keskustelun joka osuu/tyydyttää sinun tarpeesi. Kaikkien parhaaksi. 🤗
Olen vuoden ajan kokeillut laihdutuksessa eri tyylilajeja, kun se on etätöissä ollut helppoa.
Parhaaksi keinoksi olen todennut ADF:n, eli syömisen joka toinen päivä. Nälkä ei ehdi vaivata liikaa, ja kun tietää että seuraavana päivänä saa syödä, ei tule sellaista epätoivoa mikä kitukuureilla iskee.
Tärkeintä on syödä täyttävää ruokaa silloin kun syö. Ensin kokeilin jättää hiilihydraatit pois, eli söin liikaakin lihaa ja munia. Nykyään syön lihaa, perunaa ja pastaa. Mikä vain täyttää hyvin, ja nälkä pysyy poissa.
Kuka tahansa täysi-ikäinen voi testata. Yhden päivän syömättömyys ei ole vaarallista kenellekään, kunhan ottaa lääkkeensä, jos niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuoden ajan kokeillut laihdutuksessa eri tyylilajeja, kun se on etätöissä ollut helppoa.
Parhaaksi keinoksi olen todennut ADF:n, eli syömisen joka toinen päivä. Nälkä ei ehdi vaivata liikaa, ja kun tietää että seuraavana päivänä saa syödä, ei tule sellaista epätoivoa mikä kitukuureilla iskee.
Tärkeintä on syödä täyttävää ruokaa silloin kun syö. Ensin kokeilin jättää hiilihydraatit pois, eli söin liikaakin lihaa ja munia. Nykyään syön lihaa, perunaa ja pastaa. Mikä vain täyttää hyvin, ja nälkä pysyy poissa.
Kuka tahansa täysi-ikäinen voi testata. Yhden päivän syömättömyys ei ole vaarallista kenellekään, kunhan ottaa lääkkeensä, jos niitä on.
Miksi et syö kasviksia? Olen vähentänyt hiilareita, mutta kasviksia tulee nyt syötyä tosin paljon ja protskuja saman verran kuin ennenkin.