Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
En voi kyllä suositella pätkäpaastoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt reilu 5 viikkoa pätkäpaastoa takana ja lopputulos on se, että paino on noussut 2,5 kiloa lähtötilanteesta ja mikä pahinta ilmeisesti lihakset on pienentyneet ja korvautuneet rasvalla, koska selästä löytyy nykyään selkeät makkarat, joita ei ollut ennen paastoa ja mitat on kasvaneet. Ennen pätkäpaastoa mitat oli 100-80-98 ja nyt viimeisenä paastopäivänä 105-86-100. Eli etenkin vyötärölle ja ylävartaloon on kertynyt läskiä. Tää on aika huolestuttavaa sikäli että viiteen vuoteen paino ja mitat ei ole muuttuneet mihinkään ja nyt pätkäpaastolla läskiä tuli lisää. Seuraavaksi siirryn muihin laihdutusmenetelmiin.
Vierailija kirjoitti:
En voi kyllä suositella pätkäpaastoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt reilu 5 viikkoa pätkäpaastoa takana ja lopputulos on se, että paino on noussut 2,5 kiloa lähtötilanteesta ja mikä pahinta ilmeisesti lihakset on pienentyneet ja korvautuneet rasvalla, koska selästä löytyy nykyään selkeät makkarat, joita ei ollut ennen paastoa ja mitat on kasvaneet. Ennen pätkäpaastoa mitat oli 100-80-98 ja nyt viimeisenä paastopäivänä 105-86-100. Eli etenkin vyötärölle ja ylävartaloon on kertynyt läskiä. Tää on aika huolestuttavaa sikäli että viiteen vuoteen paino ja mitat ei ole muuttuneet mihinkään ja nyt pätkäpaastolla läskiä tuli lisää. Seuraavaksi siirryn muihin laihdutusmenetelmiin.
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja struuma, mutta pätkäpaastolla sain vuosi sitten 11 kiloa pois puolessa vuodessa ja ovat pysyneetkin pois. Edelleen pätkäpaastoilen, mutta nyt olen jo normaalipainon alarajoilla, joten paino pysy samana. Ikääkin on jo 65v. Toimi silti.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän olet syönyt , koska ei todellakaan ole tarkoitus syödä paastosta huolimatta mitä tahansa "mättöä"
vaan kyllä painon pudotuksen edellytyksenä on ktsoa mitä syö! Johan sen jo järkikin sanoo että jos kaloreita
kertyy niin paljon että energiaa jää paljon yli kulutuksen , laihtumista ei tapahdu...Ei ole olemassa mitään
laihdutusmenelmiä, jossa saisi syödä mitä tahansa ja paino silti laskisi. Olen itsekin aikoinaan kokeillut
ns. ihmedieettejä todella huonolla menetyksellä.Paino saattaa kyllä lähteä mutta tulee takaisin korkojen
kera myöhemmin. Olen kohta70-vuotias ja vasta 20 vuotta sitten saanut tämän taotuksi "kovaan kallooni"
ja saanut myös painon pysymään pois opettelemalla kokonaan uuden elämäntavan ruokailun suhteen!
Kieltätymistä ja itsekuria joutuu sietämään onpa totuus sitten kuinka julmalta kuulostava tahansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän olet syönyt , koska ei todellakaan ole tarkoitus syödä paastosta huolimatta mitä tahansa "mättöä"
vaan kyllä painon pudotuksen edellytyksenä on ktsoa mitä syö! Johan sen jo järkikin sanoo että jos kaloreita
kertyy niin paljon että energiaa jää paljon yli kulutuksen , laihtumista ei tapahdu...Ei ole olemassa mitään
laihdutusmenelmiä, jossa saisi syödä mitä tahansa ja paino silti laskisi. Olen itsekin aikoinaan kokeillut
ns. ihmedieettejä todella huonolla menetyksellä.Paino saattaa kyllä lähteä mutta tulee takaisin korkojen
kera myöhemmin. Olen kohta70-vuotias ja vasta 20 vuotta sitten saanut tämän taotuksi "kovaan kallooni"
ja saanut myös painon pysymään pois opettelemalla kokonaan uuden elämäntavan ruokailun suhteen!
Kieltätymistä ja itsekuria joutuu sietämään onpa totuus sitten kuinka julmalta kuulostava tahansa!
Minä syön mitä haluan joka toinen päivä ja laihdun. Laihtuminen kyllä on hidastunut n 20 kilon jälkeen, mutta suunta on yhä alaspäin. Elämän ei kuulu olla julmaa kitumista ja jatkuvaa "itsekurin harjoittamista". Mieluimmin vaikka paastoaa ja syö sitten sen herkullisen ruuan.
Herkuttelu kun ei aina tarkoita "pullaa ja kaljaa" tms, vaan esim. spaghettia juustokastikkeella tai lempipitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku päivä ei paastoakaan tai paastoaa vaikka vain 12 tuntia, niin meneekö koko paaston hyödyt hukkaan? Erityisesti kiinnostaa tuo elimistön korjaaminen, ei niinkään laihdutusnäkökulma. Eli jos on paastonnut vaikka 2 viikkoa ja sitten yksi päivä ei paastoakaan, niin keskeytyykö elimistön korjausporosessi pitkäksi aikaa tai mitätöityykö se kokonaan?
Keskeytyy siksi ajaksi, kun et paastoa. Jatkuu sitten taas kun jatkat paastoa.
Itse olen pätkistellyt puolisen vuotta, ja fiiliksen mukaan. Välillä olen syönyt aamupalan jopa neljänä päivänä peräkkäin, jos on sattunut huvittamaan. Enkä ole kiinnittänyt mitään huomiota ravinnon laatuun vaan syönyt herkkujakin tosi paljon -halusin nimittäin tehdä ihmiskokeen itselläni, mitä pelkkä 16:8 vaikuttaa.
Lopputulos: hammaskiveä ei enää kerry, hiukan koholla ollut paastosokeri normalisoitunut, sokerihemoglobiini normalisoitunut ja kokonaiskolesteroli noussut: koska HDL oli noussut niin paljon! LDL ja triglyt olivat kyllä laskeneet. Lääkärikin onnitteli hyvästä kehityksestä.
Lisäksi Rosaceani suhtautuu täysin välinpitämättömästi aurinkoon ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin ja migreenit ovat vähentyneet merkittävästi.
Enkä siis ole muuttanut mitään muuta, kuin pätkäpaastoilla 2-7 päivää viikossa.
Paino ei ole laskenut, ylipainoa minulla on kolmisen kiloa, mutta tämä on ymmärrettävää koska tosiaan olen muuten elänyt kuin pellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku päivä ei paastoakaan tai paastoaa vaikka vain 12 tuntia, niin meneekö koko paaston hyödyt hukkaan? Erityisesti kiinnostaa tuo elimistön korjaaminen, ei niinkään laihdutusnäkökulma. Eli jos on paastonnut vaikka 2 viikkoa ja sitten yksi päivä ei paastoakaan, niin keskeytyykö elimistön korjausporosessi pitkäksi aikaa tai mitätöityykö se kokonaan?
Keskeytyy siksi ajaksi, kun et paastoa. Jatkuu sitten taas kun jatkat paastoa.
Itse olen pätkistellyt puolisen vuotta, ja fiiliksen mukaan. Välillä olen syönyt aamupalan jopa neljänä päivänä peräkkäin, jos on sattunut huvittamaan. Enkä ole kiinnittänyt mitään huomiota ravinnon laatuun vaan syönyt herkkujakin tosi paljon -halusin nimittäin tehdä ihmiskokeen itselläni, mitä pelkkä 16:8 vaikuttaa.
Lopputulos: hammaskiveä ei enää kerry, hiukan koholla ollut paastosokeri normalisoitunut, sokerihemoglobiini normalisoitunut ja kokonaiskolesteroli noussut: koska HDL oli noussut niin paljon! LDL ja triglyt olivat kyllä laskeneet. Lääkärikin onnitteli hyvästä kehityksestä.
Lisäksi Rosaceani suhtautuu täysin välinpitämättömästi aurinkoon ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin ja migreenit ovat vähentyneet merkittävästi.
Enkä siis ole muuttanut mitään muuta, kuin pätkäpaastoilla 2-7 päivää viikossa.
Paino ei ole laskenut, ylipainoa minulla on kolmisen kiloa, mutta tämä on ymmärrettävää koska tosiaan olen muuten elänyt kuin pellossa.
Hitto, unohdin tärkeimmän. Ilmeisesti tasaisempi verensokeri tekee sen, että minä, entinen hysteerikko ja hermokimppu, suhtaudun tyynen välinpitämättömästi melkein kaikkeen. En stressaa juuri mistään. Ennen stressasin aina ja kaikkea ihan vaan varmuuden vuoksi.
Siis tunnen kyllä, että ne hysterian "aallot" ovat edelleen olemassa, mutta tosi vaimeina ja kaukaisina. Tyyliin joku osa minusta yrittää tuottaa sitä vanhaa stressiä, mutta se tukahtuu kuin tyynyyn, koska jokin muu vakauttaa minua niin paljon.
Elämässäni on ollut stressitekijöitä enemmän kuin vuosiin, ja silti näin. On käsittämätöntä, että pelkkä aamiaisen poisjättäminen tekee näin suuren vaikutuksen.
Pätkäpaasto auttoi minua osaltaan laihtumaan lievästä ylipainosta normaalipainoiseksi. Yhteensä laihduin 14 kiloa, joista joku päälle puolet oli pätkäpaaston ansiota.
Pätkäpaaston ainoa ongelma oli se, että ei sitä malttanut noudattaa, koska syöminen on niin kivaa ajanvietettä :D Pätkäpaastolla olin noin 2 kuukautta, sitten luistin normaaliin syömiseen.
Pätkäpaasto opetti kuitenkin sen, että ei näläntunteesta tarvitse aina päästä eroon ja monesti se nälän tunne oli oikeasti sitä, että oli tylsää. Kun en saanut iltaisin enää syödä, oli pakko keksiä jotain tekemistä syömisen sijaan. Pätkäpaasto elvytti minun kauan kadoksissa olleen lukuharrastuksen takaisin eloon näin esimerkiksi.
Oli myös pelottavaa huomata, kuinka automaattista jotkut toiminnot kuten jääkaapille meno oli. Kun tulin kotiin, ensimmäisenä menin aina jääkaapille. Jos oli tylsää, menin katselemaan, mitähän sitä voisi syödä. Pätkäpaaston aikana en tietenkään voinut syödä klo 18 jälkeen, mutta oli pöljää huomata, että ramppasin jääkaapilla silti vaikken ottanut sieltä mitään, koska se oli tullut minulle niin vahvasti tavaksi.
Eli pätkäpaasto opetti huomaamaan haitallisia tapoja ja laittoi miettimään elämää uusiksi. Ruualla olin täyttänyt tyhjää elämääni ja paaston takia tämä tyhjyys oli täytettävä jollain muulla. Paaston aikana oppimani uusi käyttäytyminen kantoi hedelmää. Vaikka siirryin takaisin normaali syömiseen, niin hupisyöminen kuitenkin väheni huomattavasti, koska olin paaston aikana oppinut käyttämään ajan johonkin muuhun. Laihdutuksesta/elämäntapa muutoksesta ja paastosta on jo monta vuotta ja painoni on pysynyt samoissa lukemissa eli voisin sanoa, että paasto toimi minulla kun paino on pysynyt poissa.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto auttoi minua osaltaan laihtumaan lievästä ylipainosta normaalipainoiseksi. Yhteensä laihduin 14 kiloa, joista joku päälle puolet oli pätkäpaaston ansiota.
Pätkäpaaston ainoa ongelma oli se, että ei sitä malttanut noudattaa, koska syöminen on niin kivaa ajanvietettä :D Pätkäpaastolla olin noin 2 kuukautta, sitten luistin normaaliin syömiseen.
Pätkäpaasto opetti kuitenkin sen, että ei näläntunteesta tarvitse aina päästä eroon ja monesti se nälän tunne oli oikeasti sitä, että oli tylsää. Kun en saanut iltaisin enää syödä, oli pakko keksiä jotain tekemistä syömisen sijaan. Pätkäpaasto elvytti minun kauan kadoksissa olleen lukuharrastuksen takaisin eloon näin esimerkiksi.
Oli myös pelottavaa huomata, kuinka automaattista jotkut toiminnot kuten jääkaapille meno oli. Kun tulin kotiin, ensimmäisenä menin aina jääkaapille. Jos oli tylsää, menin katselemaan, mitähän sitä voisi syödä. Pätkäpaaston aikana en tietenkään voinut syödä klo 18 jälkeen, mutta oli pöljää huomata, että ramppasin jääkaapilla silti vaikken ottanut sieltä mitään, koska se oli tullut minulle niin vahvasti tavaksi.
Eli pätkäpaasto opetti huomaamaan haitallisia tapoja ja laittoi miettimään elämää uusiksi. Ruualla olin täyttänyt tyhjää elämääni ja paaston takia tämä tyhjyys oli täytettävä jollain muulla. Paaston aikana oppimani uusi käyttäytyminen kantoi hedelmää. Vaikka siirryin takaisin normaali syömiseen, niin hupisyöminen kuitenkin väheni huomattavasti, koska olin paaston aikana oppinut käyttämään ajan johonkin muuhun. Laihdutuksesta/elämäntapa muutoksesta ja paastosta on jo monta vuotta ja painoni on pysynyt samoissa lukemissa eli voisin sanoa, että paasto toimi minulla kun paino on pysynyt poissa.
Aivan niin! Syömisestä tulee todellakin mukavaa ajanvietettä, ellei pidä varaansa. Nykyisin tuntuu, että
syöminen lisäksi kuuluu pääasiana kaikkiin tapaamisiin niin ystävien kuin sukulaistenkin kesken jopa
ihan tavallisina päivinä . Ennen oli enemmänkin juhlapyhiin kuuluvaa ja ehkä kuitenkaan ei ollut niin
monenlaista tarjottavaa silloinkaan. Kauppojen tarjonta on huomattavan monipuolista ja houkuttelee
kokeilemaan kaikenmaailman herkkuja ja kun samalla kertaa on tarjolla monenlaista, ihminen syö itsensä
aivan ähkyyn halussaan maistella kaikki tarjolla olevat. Ei enää syödä pekästään nälkään, vaan jopa
yritetään ahtaa jo kylläisyydestä huolimatta lisää ajatuksena löytää uusia makuelämyksiä. Kilot hiipivät
näin helposti ja tähän juuri nimenomaan pätkäpaasto on oiva keino ainakin rajoittaa ajallisesti tuota
ylenpalttista mässäilyä. Hirvittää ihmisten kukkurapäin olevat ruokakärryt kaupoissa vain pelkkä viikonloppu huomioonottaen. Itse yksinkertaisen ruuan ja itse alusta loppuun valmistetun ruuan olen
huomannut auttavan siinä, että malttaa pysyä kohtuuden rajoissa syömisen suhteen ja kun pätkäpaastoa
noudattaa joka päivä ei ylipainoa tule.
Pätkäpaasto laihduttamisen jälkeen?
Olen saanut pätkäpaaston avulla laihdutettua runsaan 10 kiloa. Tavoitteeseen vielä -5. Olisi kiinnostava kuulla miten ylläpito on onnistunut ja millä systeemillä?
Pätkäpaastoa (16:8) noin yhdellä taukopäivällä viikossa mennyt kohta kahdeksan viikkoa. Samaan aikaan yritän laihduttaa ja olen vähentänyt huomattavasti kaloreita sekä käyn 4-6 kertaa viikossa reippaalla yli tunnin kestävällä kävelyllä. Kolme viikkoa sitten otin ensimmäistä kertaa vaa’an esiin ja mittasin vyötärön. Sen jälkeen olen vain tiukentanut dieettiä ja lisännyt entisestään kävelyä. Vyötärö ei ole kaventunut ollenkaan. Mistään paitsi pohkeista ei ole lähtenyt yhtään senttiä. Pohkeista n. 1 cm. Kiloja lähtenyt ehkä maksimissaan 1-2 kg eli ei välttämättä ollenkaan, jos tuo on pelkkää turvottelua. Mitähän teen väärin? Kalorit olleet n. 1300-1600 kcal päivässä, olen 165/78,5
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastoa (16:8) noin yhdellä taukopäivällä viikossa mennyt kohta kahdeksan viikkoa. Samaan aikaan yritän laihduttaa ja olen vähentänyt huomattavasti kaloreita sekä käyn 4-6 kertaa viikossa reippaalla yli tunnin kestävällä kävelyllä. Kolme viikkoa sitten otin ensimmäistä kertaa vaa’an esiin ja mittasin vyötärön. Sen jälkeen olen vain tiukentanut dieettiä ja lisännyt entisestään kävelyä. Vyötärö ei ole kaventunut ollenkaan. Mistään paitsi pohkeista ei ole lähtenyt yhtään senttiä. Pohkeista n. 1 cm. Kiloja lähtenyt ehkä maksimissaan 1-2 kg eli ei välttämättä ollenkaan, jos tuo on pelkkää turvottelua. Mitähän teen väärin? Kalorit olleet n. 1300-1600 kcal päivässä, olen 165/78,5
Yksinkertaisesti syöt liian vähän. Tuollainen kituuttaminen on järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Minä huomasin myös, että vasta kun aloin pitää pätkäpaastoa 20/4 kaksi kertaa viikossa vielä tuon 16/8
lisäksi, alkoi painossa näkymään. Ja kuitenkaan en pitänyt yhtään taukopäivää viikossa! Minulla myös
melko tarkkaa siitä, mitä ylipäätänsä syön. Silti laihtumista ei tapahtunut...Ja parin tunnin kävelylenkkejä
kolme kertaa viikossa. Itselleni painon lasku ei ole tarpeenkaan, vaan olen pätkäpaastolla muiden hyötyjen saamiseksi...Mutta siis ihan pelkkään laihtumiseen ainakaan kovin nopealla tahdilla ei tällä
ehkä pääse?! Nuo kadonneet centit ja kilot, jotka mainitsit, lähtisivät toden-näköisesti jo pelkästään
liikunnalla...
Mulla melko luontainen rytmi ollut nyt joitain vuosia, varsinkin viikonloppuna. Painoa pudonnut 13-14 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä kyllä, mutta ainut mikä mulla toimii. 16/8 paasto ja kalorit n.800-1000/vrk. Paino pudonnut 9kg puolessa vuodessa. Tätä ennen testattu oikeasti kaikki tyylit, myös isommilla kaloreilla. Vain kituruokavalio on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto laihduttamisen jälkeen?
Olen saanut pätkäpaaston avulla laihdutettua runsaan 10 kiloa. Tavoitteeseen vielä -5. Olisi kiinnostava kuulla miten ylläpito on onnistunut ja millä systeemillä?
Ylläpidolla olen ollut jo vuoden ja kyllä tämä toimii. :)
Systeemi on joko 16:8 tai 18:6, en ole enää kovin tarkka tässä. Aamupala siis jäi pois ja lounas on päivän eka ateria. Ensimmäistä kertaa en lihonut yhtään talven aikana, kuten yleensä on käynyt. Ikää on jo 47 v joten sikälikin mukava elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä kyllä, mutta ainut mikä mulla toimii. 16/8 paasto ja kalorit n.800-1000/vrk. Paino pudonnut 9kg puolessa vuodessa. Tätä ennen testattu oikeasti kaikki tyylit, myös isommilla kaloreilla. Vain kituruokavalio on toiminut.
Taidan olla samanlainen kanssasi. Ainoastaan n. 1000 kaloria / vrk saa painon pysymään kurissa ja jos haluan saada painoa alaspäin, niin sitten pitää urheilla ja edelleen pitää kalorit tuossa. Olen ruumiinrakenteeltani hento, mutta vaikka olen kevyt, niin en kuitenkaan luiseva, vaan pehmeä.
Mä olin huono syömäri lapsena ja nuoruuskin meni ruisleivällä, jogurtilla ja mandariineilla. En ole mikään karkkien, jäätelön, sipsien, hampurilaisten syöjä. Olen miettinyt, että saiko lapsuuden ja nuoruuden ruokavalio sen aikaiseksi, että kroppa on tällainen. Pienillä kaloreilla ja liikuntaa oli paljon (hyötyliikunta, kun piti pyöräillä ja kävellä joka paikkaan).
Pitkästä aikaa pätkäpaastolla. Hyvä tapa ollut laihduttaa ja olen korjannut painoa muutamaankin kertaan pätkiksen avulla. Tällä kertaa juon silti maitokahvit paaston aikana eli mikään oikea paasto se siis ei ole. Samoin paastoikkuna on välillä vain 12-14 tuntia. Silti toimii koska energiansaanti jää aika paljon pienemmäksi tällä tavalla.
Minä syön klo 7-18 välisenä aikana 4 ateriaa. Paino on pudonnut
Ei tarvita minkään ikäiseenä paastoja. Kuin oppia syömään aamiainen lounas välipala illalinen ilta pala.Kaikki edellämainittu lopun ikänsä ja HUOM! Samaan kellon aikaan.Kaikea voi syödä mutta kohtuudella.Älä ota lisää mitän vaikka mieli tekee.Koska aivosi ei ilmoitanut vatsasi on täys viellä ja turhaan venytät vatsalaukuasi liialla syömisellä,kuin liialla nesteellä.Itse vaihtanut makean koukuni ,joka lihotti minua täysin hedelmät marjat.Aloitin myös juuri tuon ruokarytmin läpi vuoden ajat.Kellon mukaan.Sitä syömistä kellon mukaan ei vie ystävät ei tuttavat.Ei myöskään karkin tarjoamiset,pullan keksin.Kun he sanovat ota nyt,ei tätstä lihoa.En ota koska jokainen kiloni oli syy makean koukuun ja siihen etten syönyt kuin yhden jättianosruoka päivässä tai leipää.Haluan itse määrätä mitä lapaan suuhuni ja milloin.Muut tehköön mitä lystää. Painoni pysyy normaalina ruoka rytmi ja kieltäytyminen makea.Eli tuoteet jossa sokeria.
Ongelma tulee vain siitä, että Nutriletiä ei varmaan kukaan halua syödä koko ikäänsä pelkästään...Siis
olisi parempi saada paino hallintaan niin että voi noudattaa samaa ruokavaliota lopun elämäänsä lihomatta takaisin!
Valitse mieluummin hidas painon pudotus normaalilla ruualla.. Laihdutusta varten kehitetyt eivät kuitenkaan varmaan kenenkään mielestä ole kovin mielekkäitä pidemmän päälle, eikö niin? Itse olen
ainakin saanut painon pysymään jo kymmenen vuotta kurissa opeteltuani kokonaan uuden ruokarytmin.
Ja nyt sitten kohta vuoden olen ollut taas tällä pätkäpaastolla, johon olen erittäin tyytyväinen juuri siksi
että on kuitenkin melko salliva ravinnon suhteen, eikä pieni poikkeus silloin tällöin sitä kaada mihinkään!