Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Vierailija kirjoitti:
Tuo nälän häviäminen on pätkiksen paras puoli. Elimistö oppii polttamaan omaa rasvaa paaston aikana, joten nälkää ei ehdi tulla ennen päivän ensimmäistä ateriaa.
Amen. Minulla oli yhdessä elämänvaiheessa taipumusta reaktiiviseen hypoglykemiaan. Eli 2 h aterian jälkeen verensokerit romahti, ja sitten tuli nälkäkiukkua ja muuta mukavaa.
Nyt kun syön vähän maltillisemmin hiilareita ja enemmän prodea ja rasvaa (silti aika paljon hiilareita, 90-120 päivässä yleensä), ja pätkistelen, ei ole ongelmia. Tässä yhtenä päivänä käytin ensin aamulla koiran 1,5 h lenkillä, kävelin sitten 10 km pyöräliikkeeseen, ostin pyörän ja ajoin kotiin. Koira taas pihalle ja sitten lounas. Paastoa tuli sinä päivänä 20 h. Eikä mitään ongelmia jaksamisen kanssa. Kebab-paikan ohi mennessä kyllä siitä tuokusta tuli sellainen mieliteon ja nälän aalto, mutta se meni ohi paljon nopeammin kuin ennen pätkistelyä. Se oli pikemminkin sellainen "ai että kebab on hyvää" -ajatus.
Olin itse asiassa ajatellut lounastaa kaupungilla, mutta kun ei ollut nälkä, tulin ensin kotiin.
Niin joo, ja ihoni näyttää nykyään tosi hyvältä. Rosacea on tiessään, vaikka en ole yhtään varonut aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kyllä suositella pätkäpaastoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt reilu 5 viikkoa pätkäpaastoa takana ja lopputulos on se, että paino on noussut 2,5 kiloa lähtötilanteesta ja mikä pahinta ilmeisesti lihakset on pienentyneet ja korvautuneet rasvalla, koska selästä löytyy nykyään selkeät makkarat, joita ei ollut ennen paastoa ja mitat on kasvaneet. Ennen pätkäpaastoa mitat oli 100-80-98 ja nyt viimeisenä paastopäivänä 105-86-100. Eli etenkin vyötärölle ja ylävartaloon on kertynyt läskiä. Tää on aika huolestuttavaa sikäli että viiteen vuoteen paino ja mitat ei ole muuttuneet mihinkään ja nyt pätkäpaastolla läskiä tuli lisää. Seuraavaksi siirryn muihin laihdutusmenetelmiin.
Mulla sama ongelma ja sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. En laihtunut ollenkaan pätkäpaastolla ja tosiaan kroppa kerryttää vain enemmän nestettä. Ainoa laihdutusmuoto itselle toimii kitudieetti, jossa hiilarit kokonaan minimiin ja parin viikon välein yksi päivä, jolloin saan syödä kunnolla hiilareita. Mikään muu dieetti ei tunnu toimivan.
Huh huh! Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Lisäksi on alkava menopaussi. Näihin on lääkitys ja yliopistollisen sairaalan lääkäri kielsi kaikki pätkädieetit!
Jutelkaa hyvät ihmiset ensin lääkärin kanssa ennen kuin aloitatte mitään dieettejä mikäli taustalla on kroonisia sairauksia.selittikö tarkemmin syytä, miksei paastot sovi? Itsellänikin on kr-vajaatoiminta mutta kyllä välillä paastoan.
Totta kai syömättömyys vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen. Kr-lääkitys kyllä tulee ottaa tyhjään vatsaan, mutta muutenhan siinä oli muutamien ruoka-aineiden rajoitteita. Ja jatkuva lääkitys tulisi pitää aina mahdollisimman tasaisena.
…Hups, juuri huomasin, että vahingossa olenkin kirjoittanut 52kg:n asemesta ”42kg” tässä aiemmin kesällä!
Olen yhä sinnikkäästi jatkanut pätkäpaastoa, vaikka jotenkin se ei vain tunnu yhäkään täysin istahtavan, mikä on hirmu harmillista, sillä mielelläänhän sitä olisi yksi säkenöivistä onnistujista. Tuntuu, että pätkäpaastoilu sopinee paremmin sellaiselle ihmiselle, jonka päivät eivät ole niin erilaisia keskenään. Minun arkeni on aikataulullisesti ollut näin kesällä niin epäsäännöllistä että vaikka olen syömisikkunaa onnistunut pitämään auki suunnilleen samoihin aikoihin päivittäin, on näläntunne ollut niin eriasteista ja epäsäännöllistä että usein on tullut aiemmassakin viestissäni mainitsemaa pientä paniikkia siitä, saanko syötyä tarpeeksi/kunnollisesti ennen kuin aikaikkuna sulkeutuu, ja sitten varmuudeksi vetäisenkin varsinaisen juhla-aterian ennen illan tuloa! Iltaisin on kuitenkin ollut yhä helpompaa olla oltua syömättä, ja aamuisinkin. Kroppa on siltä osin mukavasti tottunut, vaikka mieli ei siis niinkään vielä. Paino ei ole laskenut, mutta ehkä sen pudottamiseen pitäisi paneutua hiukan motivoituneemmin. Joka tapauksessa sanoisin, että yhä vain hiukan keinotekoiselta ja ahdistavan rajoittavalta tuntuu tämä kellonaikojen puitteissa atriointi, vaikka ymmärrän tietenkin asian clou’n. Syksyn myötä töiden jälleen alettua sitten näen, onko minulla mahdollisuuksia pysytellä tässä sinänsä hyvää tekevässä, mutta ei ainakaan minulle mitenkään täydellisessä tavassa pitää painoa kurissa…
Mukavaa kesän jatkoa kaikille, toivottavasti kirjoituksistani on edes pientä hyötyä jollekin toiselle säännöllisen epäsäännöllistä aikataulua noudattavalle.
Mä syön OMAD tyyliin. Ihan joka päivä ei onnistu ja n. Ehkä joka 3 päivä tulee syötyä kaks tai kolme kertaa n. 6h ikkunassa. Pätkä paaston totutteluun meni aikaa puolisen vuotta ja tein muutokset hivuttain. Eka jätin proteiini pirtelöt pois sen jälkeen jätin iltapalan pois sen jälkeen puolitin aamupalan ja sitten jätin koko aamupalan pois. Tämän jälkeen oli noin 18h paastoa. Tästä lähdin koko ajan pienentämään aika ikkunaa ja nyt tosiaan OMAD. Kaloriimäärät ei ole paljon laskenut. Syön esim kerralla 100g pekonia, 4 paistettua kanan munaa,kulhollisen salaattia,200g lihaa ja esim paahdettuja kasviksia ja jälkiruoaksi vaikka mansikoita ja 2dl kuohukermaa. Paino pudonnut n. 10kg
Jes kirjoitti:
Mä syön OMAD tyyliin. Ihan joka päivä ei onnistu ja n. Ehkä joka 3 päivä tulee syötyä kaks tai kolme kertaa n. 6h ikkunassa. Pätkä paaston totutteluun meni aikaa puolisen vuotta ja tein muutokset hivuttain. Eka jätin proteiini pirtelöt pois sen jälkeen jätin iltapalan pois sen jälkeen puolitin aamupalan ja sitten jätin koko aamupalan pois. Tämän jälkeen oli noin 18h paastoa. Tästä lähdin koko ajan pienentämään aika ikkunaa ja nyt tosiaan OMAD. Kaloriimäärät ei ole paljon laskenut. Syön esim kerralla 100g pekonia, 4 paistettua kanan munaa,kulhollisen salaattia,200g lihaa ja esim paahdettuja kasviksia ja jälkiruoaksi vaikka mansikoita ja 2dl kuohukermaa. Paino pudonnut n. 10kg
Mikä sai sut ryhtymään tuohon?
Vaikea kuvitella, että itsensä kerran päivässä ähkyyn ahtaaminen olisi mitenkään terveellistä....
Vierailija kirjoitti:
Jes kirjoitti:
Vaikea kuvitella, että itsensä kerran päivässä ähkyyn ahtaaminen olisi mitenkään terveellistä....
Niin mulla menee tohon safkaamiseen about tunti ja ei siitä ihan ähkyä tulee.
Oikeestaan kokeilu lähti siitä kun naisystävä teki pätkää. Sittemmin oon lukenut paljon pätkän terveys vaikutuksista. Insuliini on tässä merkittävässä roolissa ja sehän onkin se pääasiallinen syys miks Pätkis toimii. Insuliini alas niin rasvan poltto voi tapahtua. Jos insuliini on koholla niin rasvasolut ei voi luovuttaa energiaa. YouTube Dr. Benjamin Bikman. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, se maitotilkka aamukahviin katkaiseen paaston, sillä maito antaa kropalle energiaa.
Ja sen "tilkan" mainittiin olevan puoli litraa🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, se maitotilkka aamukahviin katkaiseen paaston, sillä maito antaa kropalle energiaa.
Ja sen "tilkan" mainittiin olevan puoli litraa🙄
Määrällä ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Jes kirjoitti:
Ei varmaan ähkyyn syöminen olekaan terveellistä, missään muussakaan syömistavassa. Pätkäpaastossa ei syödä ähkyyn, ravinnot ja energiat saa syömällä kohtuullisesti. Kyse on ruuan sisällöstä.
Paastoaminen ei syö lihaksia. Kasvuhormoni lisääntyy paastotessa. Jos ei tee mitään lihaskuntoa lisäävää, lihakset tietysti katoaa, paastosi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 minuutissa ehtii syödä valtavan kalorimäärän. Tämä pätkittely näyttää lähinnä vitsiltä.
Sillä on merkitystä, MISTÄ ne kalorit tulee.
Aivan! Ei ole kyllä kovin järkevää syödä mitä tahansa noudattaako sitten päskäpaastoa vai ei...
Paastoavan kyllä kannattaa tosin vielä tarkemmin kiinnittää huomiota ravinnon laatuun, koska
syönti-ikkunan salliva aika kuitenkin on melko pitkä! Etenkin itse kun parina päivänä olen 20/4 paastolla,
ei kannata käyttää aikaa huonoihin valintoihin. Muina päivinä ollessani jatkuvalla 16/8 paastolla kuitenkin
on selvästi lyhyempi syömätön aika..Tosin olo on enemmän euforinen 20/4 paastolla ja se vähän koukuttaa!!
Te, jotka olette testanneet pitempiä paastoja ja haluatte laihtua nopeasti, kokeilkaa joskus tätä:
1. Päivä 0 kcal
2. Päivä 0 kcal
3. Päivä 1000 kcal
4. Päivä syöt mitä haluat, vaikka 2000 kcal
Sitten palaat takaisin alkuun
1. Päivä 0 kcal
Jne.
Tuolla syklillä laihtuu paljon enemmän kuin luulisi, jopa 2 kg viikossa, vaikka ei pitäisi, jos kaloriteoriaan uskoo. Ja yleensä uskon siihen.
Oletan, että juuri tuo vaihtelu saa elimistön polttamaan rasvaa hulluna.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka olette testanneet pitempiä paastoja ja haluatte laihtua nopeasti, kokeilkaa joskus tätä:
1. Päivä 0 kcal
2. Päivä 0 kcal
3. Päivä 1000 kcal
4. Päivä syöt mitä haluat, vaikka 2000 kcalSitten palaat takaisin alkuun
1. Päivä 0 kcal
Jne.Tuolla syklillä laihtuu paljon enemmän kuin luulisi, jopa 2 kg viikossa, vaikka ei pitäisi, jos kaloriteoriaan uskoo. Ja yleensä uskon siihen.
Oletan, että juuri tuo vaihtelu saa elimistön polttamaan rasvaa hulluna.
Mitä sitten, kun palaa takaisin vnhaan ruokavalioon?
Eikä kyllä vaikuta kovinkaan terveelliseltä moinen epätasapaino!
En kyllä lähtisi tuonkaltaiseen...
Tänään taas ip-lehdessä juttua tästä. Olen aikaisemmin kirjoittanutkin tähän omia kokemuksia keski-ikäisenä naisena. Edelleen sama tilanne, suht normaalipainoisena ihan parin ekan kuukauden aikana tippui viitisen kiloa, sen jälkeen tilanne pysynyt ihan samana. Itse mieluusti luopuisin vielä toisesta viidesta, mutta kroppa ilmeisesti pitää sitä tarpeellisena :).
Syön klo 11-19 välisenä aikana ihan normaalisti - toisinaan myös karkkia, joka varmaan aiheuttaakin sen, ettei paino tästä tipu. Tiedän siis itse, että jos haluaisin vielä tiputtaa, pitäisi todellakin katsoa myös mitä syö. Nyt olen syönyt ihan perusruokaa mutta en katso määriä ja tosiaan myös herkkuja.
Tämän paaston takia pysyn kuitenkin jollain tavalla "ruodussa", vähentäähän tämä kuitenkin päivittäistä kalorimäärää, joten tällä jatketaan.
Tämän siis kirjoitin siksi, että ei pätkäpaastokaan sinänsä jokaiselta automaattisesti 20 kiloa tiputa, pitää myös tehdä muutoksia ruokavalioon (ainakin jos tiputtettavaa ei ole kymmeniä kiloja).
Yhdistin pätkäpaaston hiilareitten, sokerin, vehnän vähentämiseen. Laihtunut 10 kiloa. Ikää jo 50 v, ei olekkaan enää mummoikäsenä niin helppoa laihtua. Nyt lomalla noussut pari kiloa, mutta tiedän konstigt millä taas laihtua.
Mä kokeilin pari vuotta sitten, olin sillon teini. Sairastuin anoreksiaan. Koitin uudestaan ja siitä lähti pyörtyily jne. Syömisen alottaminen on vaan vaikeampaa nyt. Kun kokeilin ”terveenä” pätkäpaastoa, iski hirveät himot ja usein päädyin ahmimaan…
Mikä ihmeen laihdutuskeino tuo 16:8 muka on? Minun täysin normaali ruokarytmi, aamupala klo 10 eikä klo 18 jälkeen tarvitse enää mitään syödä. Sitkeässä on grammat, vaikka kalorimääräkin kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen laihdutuskeino tuo 16:8 muka on? Minun täysin normaali ruokarytmi, aamupala klo 10 eikä klo 18 jälkeen tarvitse enää mitään syödä. Sitkeässä on grammat, vaikka kalorimääräkin kurissa.
Kyllä se on oikein toteutttuna ihan toimiva! Tasaisesti paino alenee, mikäli katsoo mitä syö ruokaikkunassa..
Jos syö mitä sattuu välittämästä kalorimääristä, ei varmaan toimi. Minulla ainakin jo vuoden paino pudonnut
noin kilon vuodessa vaikka pudotettavaa ei enää olekaan. Elämäntapana itse pidän ja siksi että en enää halua tkaisin tuota iltanapostelua koska voin näin paljon paremmin!
Kokeilen jättääkseni pois iltanapostelun ja siinä esim karkit. Aamiayöntiä en halua jättää pois. Katsotaan miten käy!
Tietysti syön kasviksiakin. Luettelin vain ne täyttävimmät kolme, joista yleensä valmistan ruokaa.
Mutta toiset syövät pelkkää lihaa (carnivore) ja laihtuvat silläkin. Se on vielä testaamatta.