Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos jollain toimii. Kokeilin tuota kaksi viikkoa ja jatkuvasti koko ajan nälkä ja sitten tuli syötyä sallittuna aikana yhteensä vielä enemmän kuin normaalilla ruokailuväleillä.
Kai se on uskottava ettei onneen ole oikotietä. Pitää rukata ruokavalio uusiksi ja soveltaa VHH-ruokavaliota. Ei kuitenkaan täyskarppausta, koska sekään ei minulle sovi. Mutta sellainen järkevästi turhista hiilihydraateista kuorittu ja sopivat annoskoot.
Eikö kellään muulla ole tätä ongelmaa? Ensinnäkin verensokerin lasku saa minut äreäksi ja sitten kun paastoaika loppuu ja on syömisaika niin tuntuu siltä, että voisin syödä vaikka rekka-autollisen muonaa.
Kurja juttu. En tällaisena tavis 16/8 paastoajana ymmärrä mistä voisi johtua. Oliko terveydentilasi muuten hyvä, aloittaessasi 16/8 paaston? oliko joitakin aineenvaihdunnallisia ongelmia tai niiden epäilyä/esiasteita? Olen lukenut, että joillekin saattaa tulla paaston jälkeen jopa ahmimiseen verrattavaa tarvetta. Mun paastoaika menee suurimmaksi osaksi jo nukkuessa. Aamulla ei ole yhtään nälkä eikä heikota. Paaston loputtua noin klo 13:00 syön sen verran, että tunnen itseni kylläiseksi, en ähkyksi. Sitten meneekin monta tuntia jolloin juon vain kahvia mikäli tekee mieli. Kahviin laitan noin puolet sokeritonta, keinomakeuttamatonta ja hiilaritonta mantelimaitoa. Kun mantelimaidon ravistaa hyvin siitä jää kahviin kiva vaahtopinta, ja kahvi on hyvänmakuista ja mulla ainakin kaikki muut mieliteot häviää. Joskus tulee kiire, että ehdin syödä toiseen kertaan. Ennen 8 tunnin päättymistä syön vielä banaanin ja loppuilta ja yö menee ilman minkäänlaista nälän tunnetta. Nythän sulla kuitenkin onneksi menee hyvin. Olet olet ottanut itsellesi sopivamman vaihtoehdon käyttöön. Olisi mukavaa jos kertoisit, minkälaista rytmiä pidit pätkäillessä. Me opimme toisiltamme ja toisten kokemukset ovat tärkeitä. Olemme perimämme takia kuitenkin yksilöitä ja koemme asioita erilailla. Oli fiksua lopettaa 16/8 pätkäpaasto ja aloittaa itselle sopivampi tapa voida paremmin.
Itselläni alkuun , muutama viikko, oli aika voimakasta nälän tunnetta (ja nukkuminenkin oli huonoa) mikä sitten kehon tottuessa väheni ja tuli hallittavammaksi. Olen aikaisemmin kärsinyt helposti nälkäkiukusta ja ilokseni huomannut että se on jäänyt pätkäpaastotessa pois. Kannattaa kokeille ruokaikkunaa vähitellen pienentämällä pidemmän aikaa. Jos ei tunnu toimivan, niin kannattaa lopettaa. Ei välttämättä silloin sovi itselle.
Pätkäpaasto, kuten kaikki muukin itsekuriin perustuva, vaatii kieltäytymisiä...Itse olen monta kymmentä vuotta välillä pohjamudassakin rypien ja useammankin dieetin kokeilleena
taistellut ylensyöntiä vastaan! Nyt vasta, ollessani (68v 41 kiloa ja 156 cm ) tiedän, mistä kaikesta olen kiltäytynyt näiden vuosien ajan. Palkkioina hyvä kunto ja kroppa parempi kuin monella nuorella! Haluan
kannustaa kaikkia ja mottoni on Ruoka ei lopu syömällä!! Aivan samoin alkoholi ei lopu juomalla! Nyt olen
kaksikymmentä vuotta opetellut elämäntapaa, jolla paino ei nousisi ja sen viimein saavuttanut. Se on sokeriton ja rasvaton ja paljon kuituja sisätävä uusi ihana elämä!Tumma suklaa ja yksi (vain se yksi) punaviini
lasillinen kerran viikossa riittää nautinnoksi kun sen voi nauttia ilman syyllisyyttä.
Puoli vuotta pätkäpaastoa nyt takana ja uskon tähän ideoogiaan täysin!
Olen keväästä asti kokeillut aamupalan ja iltasyömisen pois. Paino on pudonnut hiljlleen 5 kg (80 kg > 75 kg, pituus 175). En ole tarkkaillut hiilihydraatteja enkä sokerin määrää aikaikkunan sisällä. Saatan syödä /juoda myös aikaikkunan ulkopuolella esim pari lasillista viiniä enkä koe sitä ongelmallisena. Paino on silti pudonnut. Ja ylipäätänsä rennolla otteella mennään ja syödään yhdessä perheenä eli sen takia päivän syöminen alkaa lounaasta. Ja syödään tavallista kotiruokaa. Vaikka herkkuja syönkin, on niiden määrä vähentynyt koska en syö illalla klo 20.30 jälkeen.
Tämä on ylipäätänsä helpottanut matalan verensokerin kanssa kamppailevalle. Mulla aamupala on aina ollut päivän turhin ateria sillä huolimatta siitä, kuinka paljon söi, niin kuitenkin oli lounasnälkään kiljuva nälkä. Paastoamallaa aamun tuntuu siltä että hallitsen nälän tunteen paremmin.
Tässä kun lukee kommentteja ihmisten paastoajoista niin tulee mieleen, että joku jolla on pidempiä päivän paastoja /syö kerran päivässä tms, niin teillä ei ole varmaan ole perhettä? Tai jos on, niin ettekö koe sitä sosiaalisesti rajoittavana että syötte eri aikaan? (Kokkailetteko lapselle erikseen/puolison kanssa erikseen)
Kesäloman jälkeen riitti vatsan raahaaminen ja aloin pätkäpaastolle. Ensin 16/8 jota n. viikko, sen jälkeen 20/4. Kahden viikon jälkeen nälkä loppui kuin seinään. Sen jälkeen tuli oltua myös n. 48h paastopätkiä n. kerran viikossa. Kahdessa kuukaudessa painoa tippui 15kg, nyt on sitten tullut oltua jumissa jo jonkin aikaa tosin paastoakin on hieman tullut relattua, koska maha hyvin pitkälti on jo poissa. Avain onneen mielestäni oli tuossa kunnon kiukutusvaiheessa kieltäytyä kaikesta ylimääräisestä makeasta. Varsinkin limpparit ovat paheeni, joten se oli hieman haastavaa mutta kun tulokset olivat näinkin selkeitä niin loppujen lopuksi aika helppoa. Tarkoittaa myös kaikkia makeutusaineita, ne tuntuvat olevan suurinta myrkkyä. Aspartaamilimua kun vetäisee lasillisen niin tunnin päästä viimeistään heikottaa ja pakko syödä jotain. Juomaksi siis pelkkää vettä ja/tai vissyä. Muuten tullut syötyä kaikkea mahdollista, varsinkin pikaruokaa.
Vaimonkin sain paastolle ja parissa viikossa lähti 5kg vaikka vaimo on muutenkin pienikokoinen.
En ole kokenut missään kohtaa 20/4 paastoa tai edes noita 48h pätkiä rajoittavaksi vaikka perhettäkin on.
Pätkäpaastoa suosittelen lämpimästi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kesäloman jälkeen riitti vatsan raahaaminen ja aloin pätkäpaastolle. Ensin 16/8 jota n. viikko, sen jälkeen 20/4. Kahden viikon jälkeen nälkä loppui kuin seinään. Sen jälkeen tuli oltua myös n. 48h paastopätkiä n. kerran viikossa. Kahdessa kuukaudessa painoa tippui 15kg, nyt on sitten tullut oltua jumissa jo jonkin aikaa tosin paastoakin on hieman tullut relattua, koska maha hyvin pitkälti on jo poissa. Avain onneen mielestäni oli tuossa kunnon kiukutusvaiheessa kieltäytyä kaikesta ylimääräisestä makeasta. Varsinkin limpparit ovat paheeni, joten se oli hieman haastavaa mutta kun tulokset olivat näinkin selkeitä niin loppujen lopuksi aika helppoa. Tarkoittaa myös kaikkia makeutusaineita, ne tuntuvat olevan suurinta myrkkyä. Aspartaamilimua kun vetäisee lasillisen niin tunnin päästä viimeistään heikottaa ja pakko syödä jotain. Juomaksi siis pelkkää vettä ja/tai vissyä. Muuten tullut syötyä kaikkea mahdollista, varsinkin pikaruokaa.
Vaimonkin sain paastolle ja parissa viikossa lähti 5kg vaikka vaimo on muutenkin pienikokoinen.
En ole kokenut missään kohtaa 20/4 paastoa tai edes noita 48h pätkiä rajoittavaksi vaikka perhettäkin on.
Pätkäpaastoa suosittelen lämpimästi kaikille.
Ja täytyy lisätä tähän vielä että olen ennen tätä koittanut lukuisia kertoja rääkätä itseäni kalorilaskennalla ja hiki- yms. liikunnalla vuodesta 2011 lähtien, mutta laihoin (ehheheh) tuloksin. Paastolla en laskenut kaloreita enkä harrastanut hikiliikuntaa, mutta jonkinlaista lihaskuntotreeniä tein kotona 30min n. 4 kertaa viikossa. Näin helppoa en olisi koskaan voinut kuvitella painon pudottamisen olevan kun aikaisemmat kokemukset ovat olleet niin ankeita.
Päivä 9.Syöminen venähti eilen reilu 2h ja tänään on pää kipeä ja oksensin. Johtuukohan tuosta notkahduksesta. Muuten olo ollut ok, syömisikkuna normaalisti 12-20
Vierailija kirjoitti:
Päivä 9.Syöminen venähti eilen reilu 2h ja tänään on pää kipeä ja oksensin. Johtuukohan tuosta notkahduksesta. Muuten olo ollut ok, syömisikkuna normaalisti 12-20
Sikäli joku muu kokee voimakasta pahoinvointia paastotessa, niin haluaisin jakaa oppimani tiedon:
Lopeta paasto heti. Oksentelu ei ole normaalia. Voit jatkaa myöhemmin kun keho taas tasapainottuu.
Kyse lieneekin yksilöllisestä tasapainosta. Minä taidan ottaa vähän varovaisemmin ja syödä myöhempäänkin illalla, tai aikaisemmin aamulla jos siltä tuntuu. Oli kamalaa herätä noin huonovointisena.
Kyllä ainakin itselläni pätkäpaastoon kuuluu hyvä olo....Ei koskaan paha! Ei vaikka pastoan joskus 20/4.
Joillakin vatsahapot saattavat kuitenkin tehdä tepposet. Ainakin tiedän joillakin esim. pelkän kahvin nauttimisen tyhjään vatsaan tuovan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos jollain toimii. Kokeilin tuota kaksi viikkoa ja jatkuvasti koko ajan nälkä ja sitten tuli syötyä sallittuna aikana yhteensä vielä enemmän kuin normaalilla ruokailuväleillä.
Kai se on uskottava ettei onneen ole oikotietä. Pitää rukata ruokavalio uusiksi ja soveltaa VHH-ruokavaliota. Ei kuitenkaan täyskarppausta, koska sekään ei minulle sovi. Mutta sellainen järkevästi turhista hiilihydraateista kuorittu ja sopivat annoskoot.
Eikö kellään muulla ole tätä ongelmaa? Ensinnäkin verensokerin lasku saa minut äreäksi ja sitten kun paastoaika loppuu ja on syömisaika niin tuntuu siltä, että voisin syödä vaikka rekka-autollisen muonaa.
Oletko aloittanut pätkänpaaston heti 16/8:lla? Voisit kokeilla aluksi vaikka 12/12 ja pikkuhiljaa pidentää paastoaikaa.
Jos on anemiaan oireita, uupumusta, kilpparipngelmia, paljon yhtäaikaista rasitusta kuten runsasta urheilua ja stressiä tai muuta vastaavaa niin kannattaa harkita aloittaako energiavajaukseen tähtäävän paastoaminen. Se on kuitenkin keholle yksi kuormitustekijä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka, 32v nainen. Olen pätkäpaastoillut nyt noin vuoden verran. Yleensä viikonloppuisin epäonnistuneesti, mutta kuitenkin.
Tarkoituksena ei ole siis laihtua, vaan päästä epäterveellisten ruokien koukusta irti. Syön päivittäin karkkia ja herkkuja ihan hirveitä määriä. Olen yrittänyt pitää ruokailuikkunaa 11-18 välillä,mutta olen siinäkin ajassa onnistunut syömään esim levyllisen suklaata heti töistä kotiuduttuani. Nytpä siis ajattelin kokeilla radikaalia ratkaisua ja pitää ruokailuikkunaa 11-14 välillä. Tähän sisältyy siis ruoka koululla (olen koululla töissä) 11 aikaan ja sitten kahvitauolla jokin välipala.
Tähän väliin en siis ehdi syödä mitään mättöä, vaan minun on helppo pitää ruokailu terveellisenä ja hallita sitä.
Mutta saanko mitenkään kaikkea tarvitsemaani ruuasta yhdestä lounaasta ja yhdestä välipalasta?
Tänään esim söin nakkikastiketta, perunamuusia, salaattia ja vettä. Välipalaksi minulla oli mandariini ja jugurttia pähkinöillä ja mansikoilla.
Lisäksi otin purkista rautaa ja d-vitamiinia. (Hemoglobiini alhainen)
Sinun tulee syödä aika iso annos lounasta ja myös todella kalorinen välipala jotta saat päivässä tarvittavat kalorit....muuten väistämättä laihdut silmissä!! Jos huolehdit että saat ruuasta vitaminiineja, eli joka päivä kasviksia, salaattia, marjoja ja hedelmiä niin kaikki on sitten kunnossa. Ja tosiaan tuo esimerkkiuokailusi oli muuten kunnossa mutta kaloreita et kyllä millään saanut sitä 2000...
Apua mitä kaikkea täältä saakaan lukea. Jos alkuperäinen kirjoittaja on paikalla niin ei, et saa yhdestä lounaasta ja välipalasta kaikkea tarvittavaa. Kaikki ei todellakaan välttämättä ole kunnossa jos elimistössä on useampia puutostiloja (mitä kaikkia muita on kuin nuo mainitut joita ei ole tutkittu?) ja hoitaa niitä vähentämällä syömistä entisestään. Radikaali ratkaisu tähän on pitää ravitsemuksesta huolta.
Puutostilat pitää ensin hoitaa ja sen jälkeen katsella onko tarvetta paastota. Monesti se että keho saa tarvitsemansa ravinnon auttaa jo siihen ettei tule enää niin pahoja mässäilyhimoja. Jos puutostilojen korjaantumisen purkista yhdistää siihen että ne on paaston ansiota niin voi jäädä turhan jykevä paasto päälle vain sen vuoksi.
Ravintoterapeutti voisi olla hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä te muut saatte tuloksia noin "helposti"? Mun BMI on ollut vuosia 27-28, vaikka syömisikkuna on ollu koko ajan maksimissaan 8h. Oon sit lyhennellyt syömisikkunaa ja olin yli vuoden pääasiassa OMADilla. Luulin, että paino ei putoa sen takia, kun kävin juhlimassa 1-2 kertaa/kk ja sit söin sen illan aikana ja seuraavana päivänä vaikka mitä, mutta nyt korona-aikana kaikki tuollainenkin jäi pois ja söinkin vain kotona. Olikin siis hyvä mahdollisuus alkaa laskea tarkasti omat kalorit ja käytin kaikki ruoat vaa'an kautta.
Normipäivä oli sellainen 1300-1400 kcal ihan tavallista kotiruokaa, salaatteja jne. Päivän hh n. 120-150g. Karsin sitten tuosta kalorimäärästä aina 100 kcal n. 3 viikon välein, kunnes alkaisi paino putoamaan. Paino alkoi pudota vasta 900kcal kohdalla, mutta olokin alkoi olla aika kauhea: olin itkuinen, keskittymiskyvytön ja väsynyt. Nostin kalorimäärää, mutta laskin hiilareita 20-50g paikkeille 1,5kk sitten. Olo ollut hyvä, mutta en punninut itseäni, enkä oikeastaan laskenut kaloreitakaan loppuaikana kovin tarkasti. Nyt järkytyin kun paino onkin noussut 3kg, vaikka olen lisännyt kävelylenkkejäkin (kun on ollut taas jaksamista siihen).
Mietin nyt tosissani ADF:n aloittamista, koska eihän tässä hommassa oo enää mitään järkeä. Eihän tämän edes pitäis olla fyysisesti mahdollista, että esim 1100 kcal:lla ei laihdu, jos liikkuukin (vaikka vain kävelylenkit)? Mulla on kyllä kaikki mahdolliset anemiat ja kilpirauhasvaivat, mutta silti!
Terveys ensin kuntoon, energiavaje sen jälkeen kun on toipunut ja elimistö tasapainossa jos on tarpeen ja lääkäri antaa luvan. Ei ole mitään järkeä rääkätä kehoa lisää jos se ei nytkään toimi raudanpuutteen ja muun vuoksi kunnolla. Sama kun sanoisi tuupertuneelle juoksijalle että juokse kovempaa.
Terveempi toipuva elimistö toimii yllättävän paljon paremmin kuin rääkätty.
Minä olen pätkäpaastonnut nyt 2,5viikkoa joista viime viikonloppuna en pysynyt aika ikkunassa. Ryyppäsin ja söin mitä sattuu (hups). Maanantaina oli kuitenkin helppo jatkaa pätkäpaastoa.
4kg lähtenyt. Olo paljon virkeämpi, ei heikotusta ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pätkäpaastolla alkanut nauttia siitä pienestä näläntunteesta, joka on. Olen alkanut kuunnella kehoani ja ymmärtänyt, että nyt otetaan sieltä vararenkaasta ravintoa, kun muuta ei ole saatavilla. Keho lähettelee emännälleen viestejä, että syö nyt helkutti, mutta minä lähetän keholle viestejä, että onhan siellä, mistä ottaa, nyt ihan iisusti siellä vaan. Laihdun, voin hyvin ja olen myös henkisesti tasapainoisempi. Pätkäpaastonnut olen keväästä saakka.
🥰 En itse nauti näläntunteesta, mutta onneksi sitä ei ole nyt 8/16 ruokavaliollani vielä ilmennyt. Erotan mieliteon ja näläntunteen, siinä on kaksi ihan eri juttua kyseessä. Mutta nyt sinun viestiisi. Annoin ilolla yläpeukun. Viestisi on hauska, huumoriakin mukana, kiva, positiivinen ja mikä on parasta olet löytänyt sen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvän jujun joka on alkanut tuottaa tuloksia. Kiitos hyvää mieltä huokuvasta kirjoituksestasi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyi lopettaa pätkäpaastoaminen kun hiukset tippuivat ja vatsa ei tottunut ollenkaan paastoon vaan meni aina kuralle, kun söin. Nyt olen kuukauden verran syönyt pieniä aterioita useammin ja paino tippuu, mutta vatsa on rauhoittunut eikä hiuksia enää lähde.
Joku alapeukuttaa heti kun joku toinen kertoo kokemuksiaan pätkäpaastosta, kuten otsikossa lukee. Mutta ei saa tulla kuin hehkutusviestejä, niitä sitten äkkiä yläpeukuttamaan. Säälittävää.
😮 Kirjoituksesi on todella mielenkiintoinen ja tottahan se on, että jokaisen kirjoitus on arvokas, oma käytäntöni on, että ohitan sen, koska alapeukku voi jotenkin tuntua mollaavalta, mutta onko aina niin? Omalta kohdaltani vältän kuitenkin alapeukkua yleensä ottaen ihan viimeiseen kiukunpuuskaan saakka. ;)
Miten muut kokevat alapeukun antamisen? Onko se esim. täysin eri mieltä, / tai olen todella pahoillani kun koet noin, / tai olen vain osittain samaa, mutta enemmän erimieltä. Surulliselle kokemukselle on joskus vaikeakin antaa yläpeukku, koska myötätunto on siinä esteenä. Jätän kuitenkin silloin myös alapeukun käyttämättä. Tuntuuko kenestäkään täysin peukutusta jäävä mielipide aiheuttavan jotenkin hylkäämistä, enkö ole mukana, noteeraamisen arvoinen? Palsta kaipaisi kolmatta vaihtoehtoa, esimerkiksi myötätunnon osoitusta osoittavaa, mikäli nykyisellä ilmaisulla tunne ottavansa kantaa, varsinkin kun joku kirjoittaa todella riipaisevasta surua/murhetta aiheuttavasta asiastaan. Kun joku onnistuu ja on sen johdosta hyvällä mielellä ja siten jakaa muillekin omaa iloaan, niin onhan hänelle erittäin helppo antaa yläpeukku, eikös vaan. 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyi lopettaa pätkäpaastoaminen kun hiukset tippuivat ja vatsa ei tottunut ollenkaan paastoon vaan meni aina kuralle, kun söin. Nyt olen kuukauden verran syönyt pieniä aterioita useammin ja paino tippuu, mutta vatsa on rauhoittunut eikä hiuksia enää lähde.
Joku alapeukuttaa heti kun joku toinen kertoo kokemuksiaan pätkäpaastosta, kuten otsikossa lukee. Mutta ei saa tulla kuin hehkutusviestejä, niitä sitten äkkiä yläpeukuttamaan. Säälittävää.
Saa jakaa kokemuksia. Jokaisella aihe-palstalla on ns. sarjatorppaajia. Ehkä he eivät voi itselleen mitään. Toivotaan heillekin silti jatkossa parempia vointeja.
Joulunpyhät menneet ja tuli syötyä kinkkua, suklaata ja punaviiniäkin. Tänään jatkuu pätkäpaastoilu ja vuodenvaihteessa jälkeen annan itselleni luvan/käskyn nauttia ruuasta ja juomasta hyvillä mielin. Tammikuun ekasta sitten kunnolla ruotuun taas.
Olen niin iloinen, kun olen löytänyt itselleni sopivan tavan hallita syömistä ja samalla painoa. Aikaisemmin kun tuli kerran retkahdettua niin siihen loppui dieetti. Nyt tunnen, että hallitsen tämän. Puoli vuotta takana.
Tarvitseeko jokaisessa yksittäisessä viestissä mainita että on 68v, 41kg ja 156cm.
Kurja juttu. En tällaisena tavis 16/8 paastoajana ymmärrä mistä voisi johtua. Oliko terveydentilasi muuten hyvä, aloittaessasi 16/8 paaston? oliko joitakin aineenvaihdunnallisia ongelmia tai niiden epäilyä/esiasteita? Olen lukenut, että joillekin saattaa tulla paaston jälkeen jopa ahmimiseen verrattavaa tarvetta. Mun paastoaika menee suurimmaksi osaksi jo nukkuessa. Aamulla ei ole yhtään nälkä eikä heikota. Paaston loputtua noin klo 13:00 syön sen verran, että tunnen itseni kylläiseksi, en ähkyksi. Sitten meneekin monta tuntia jolloin juon vain kahvia mikäli tekee mieli. Kahviin laitan noin puolet sokeritonta, keinomakeuttamatonta ja hiilaritonta mantelimaitoa. Kun mantelimaidon ravistaa hyvin siitä jää kahviin kiva vaahtopinta, ja kahvi on hyvänmakuista ja mulla ainakin kaikki muut mieliteot häviää. Joskus tulee kiire, että ehdin syödä toiseen kertaan. Ennen 8 tunnin päättymistä syön vielä banaanin ja loppuilta ja yö menee ilman minkäänlaista nälän tunnetta. Nythän sulla kuitenkin onneksi menee hyvin. Olet olet ottanut itsellesi sopivamman vaihtoehdon käyttöön. Olisi mukavaa jos kertoisit, minkälaista rytmiä pidit pätkäillessä. Me opimme toisiltamme ja toisten kokemukset ovat tärkeitä. Olemme perimämme takia kuitenkin yksilöitä ja koemme asioita erilailla. Oli fiksua lopettaa 16/8 pätkäpaasto ja aloittaa itselle sopivampi tapa voida paremmin.