Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1561/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko joku kiltti ja kokenut pohtimani asian kanssa!

Arkipäivän paastoilut menevät helposti ja olo on pirteä 20/4-systeemillä. Aloittanut olen uutena vuotena. Viikonloppuina on haastavaa paastoilu, vaikka muuten syömiset pysyy asiallisina, enkä esim. syö karkkia tai muita herkkuja, alkoholia en käytä. Kysyisinkin, että onko haittaa siinä, että arkipäivät pätkäpaastoilee ja viikonloput syö muuten vaan cleanisti? Ja onko haitta nimenomaan se, että paino tippuu hitaasti... N. 300 g viikko. Ja tiputettavaa todellakin on eli paino n. 90 ja pituus 168, ikää 45. Joka tapauksessa oloni työpäivinä on niin paljon parempi kuin aiemmin eli jatkaa aion, mutta pääsispä myös näistä kiloista. 

Vierailija
1562/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on järkevintä pyrkiä pitkäaikaiseen, mieluusti loppuelämän ruokavalioon. Jos pätkäpaaston ylläpitäminen viikolla ei häiriinny siitä, että syöt viikonloppuisin rennommin etkä paastoa, niin mielestäni se on aivan ok tapa. Mielenterveyden kannalta on parempi sallia itselleen pientä joustoa kuin vetää niin tiukkaa kuuria tai aikataulua, että sosiaalinen elämä kärsii. Yleensä ihmisten on vain vaikeampi päästä takaisin paastoflow'hun, jos tulee paljon lipsuttua.

Oletko laskenut yhtään, paljonko saat kaloreita päivässä? Pelkkä paastokaan ei auta laihtumaan, jos syöt edelleen yli kulutuksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä. Ylipainoisena olen pari viikkoa kokeillut tuota 16:8 paastoa. Tuntuu hyvältä. Aamuni alkaa vedellä ja kahvilla, muuta en saa heti alas, aamupala myöhemmin. Kummasti on alkanut huomaamattaan kiinnittää huomiota siihen, mitä suuhunsa pistää. Ja turhien hiilihydraattien himo on omituista kyllä hiipunut.

Vierailija
1564/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pätkäpaastolla kohta vuoden ja se sopii elämääni, kehooni ja vatsaongelmiin loistavasti. Saan kuitenkin liikaa kaloreita päivän aikana minkä takia en laihdu ja ajattelin kokeilla kuukauden pari pussikeitto diettiä pätkäpaaston mukaisesti siten että syön päivän aikana yhden kevyen salaatin lisäksi jossa on proteiinia. Uskallanko tätä kokeilla vai pitäisikö luopua pätkäpaastosta täksi ajaksi?

Vierailija
1565/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöttekö sen 8 tunnin aikana kolme ateriaa ja enemmän proteiini -vai hiilaripitoisesti?

Aamiainen/brunssi klo 11, lounas klo 14, illallinen klo 18-19. Aamiaisella ja lounaalla proteiineja ja hiilareita, illallisella kevyemmin, ja lähinnä hiilareita (esim joku kasviskeitto)

Vierailija
1566/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko joku kiltti ja kokenut pohtimani asian kanssa!

Arkipäivän paastoilut menevät helposti ja olo on pirteä 20/4-systeemillä. Aloittanut olen uutena vuotena. Viikonloppuina on haastavaa paastoilu, vaikka muuten syömiset pysyy asiallisina, enkä esim. syö karkkia tai muita herkkuja, alkoholia en käytä. Kysyisinkin, että onko haittaa siinä, että arkipäivät pätkäpaastoilee ja viikonloput syö muuten vaan cleanisti? Ja onko haitta nimenomaan se, että paino tippuu hitaasti... N. 300 g viikko. Ja tiputettavaa todellakin on eli paino n. 90 ja pituus 168, ikää 45. Joka tapauksessa oloni työpäivinä on niin paljon parempi kuin aiemmin eli jatkaa aion, mutta pääsispä myös näistä kiloista. 

Jos et villisti mässää viikonloppuisin ja näet punnitustuloksista, että suunta on yhä oikea niin mikään ei estä sinua toimimasta noin. Hidas laihtuminen on ihan hyvä, koska silloin iho tulee vanhemmallakin ihmisellä perässä etkä yhtäkkiä ole hoikka ihminen roikkuvien ihopoimujen keskellä.

Itse noudata ADF-metodia (vesipaasto joka toinen päivä) ja jouduin viime vuonna yhden kerran säätämään sitä niin, että söin 2 peräkkäisenä päivänä. Halusin nimittäin syödä uudenvuodenaattona :) En ottanut siitä mitään stressiä.

Vierailija
1567/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pätkäpaastolla kohta vuoden ja se sopii elämääni, kehooni ja vatsaongelmiin loistavasti. Saan kuitenkin liikaa kaloreita päivän aikana minkä takia en laihdu ja ajattelin kokeilla kuukauden pari pussikeitto diettiä pätkäpaaston mukaisesti siten että syön päivän aikana yhden kevyen salaatin lisäksi jossa on proteiinia. Uskallanko tätä kokeilla vai pitäisikö luopua pätkäpaastosta täksi ajaksi?

Voithan sinä kokeilla vaikka pelkkää pussidieettiä välillä, mutta toisaalta voisit katsoa sitä mitä syöt kun kalorit ylittyvät tai kokeilla vaihtaa sitä paastoikkunaa, tai venyttää sitä? Jos siellä ruokalistalla on jotain superkalorista minkä jättäminen ei olisi ongelma niin kokeilisin ensin sitä. Sellaista on esim. alkoholi, karkit ja keksit.

Vierailija
1568/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paastoilijoilla vaikuttanut kuukautisiin mitenkään? Huomasin itse että menkat ovat jotenkin runsaammat sekä sellaista "limaa" tulee enemmän kuin ennen. Kokoajan on myös kova nälkä, ilmeisesti täytyy kuukautisten aikana tankata vähän enemmän.

Mulla on menopaussi menossa tai päällä, ehkä vielä parit menkat saattaa keho rutistaa ja se on sitten siinä (olen käynyt gynellä). En tiedä miten pätkäpaasto on vaikuttanut, mutta vaihdevuoteni ovat olleet äärimmäisen helpot. Minulla ei ole mitään oireita; ei aaltoja, ei unihäiriöitä tms. Laihdutan juuri ikäni vuoksi, sillä toivon normaalipainon helpottavan kun ikää tulee. Ja vaihdevuosien myötä naishormonin suojaava vaikutus katoaa, tietyt sairausriskit nousevat, läski kertyykin vatsaan ym. Ulkonäkö ei ole enää se ykkösjuttu. Jos joku nyt on lihava ja miettii, että pitäisikö laihduttaa niin kannustan tekemään sen nyt. Itsekkäistä syistä, oman terveyden ja loppuelämän takia!

Vierailija
1569/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kun lukee kommentteja ihmisten paastoajoista niin tulee mieleen, että joku jolla on pidempiä päivän paastoja /syö kerran päivässä tms, niin teillä ei ole varmaan ole perhettä? Tai jos on, niin ettekö koe sitä sosiaalisesti rajoittavana että syötte eri aikaan? (Kokkailetteko lapselle erikseen/puolison kanssa erikseen)

ADF-paastoaja tässä: mies löytyy, ei lapsia. Ja mies syö varsin oma-aloitteisesti ja myös pätkäilee, mutta niin että syö vain iltaisin (OMAD-tyylisesti). Hän on myös kova urheilemaan (jos joku miettii miten sellaista jaksaa niin joillekin sekin tyyli sopii). Syödään / kokataan joskus yhdessä, mutta jos minulla on paastopäivä niin minä en sitten syö.

Jos lapsia olisi niin tämä olisi varmasti paljon hankalampaa. Lapselle pitäisi turvata hyvä ravinto ja varoa, ettei hänelle kehity jotain syömishäiriötä.

Vierailija
1570/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä rytmillä olet syönyt? 16:8? Jos näin, niin sinuna venyttäisin paaston 23 tuntiin ja söisin vain tunnin aikana yhden aterian sitä ruokaa, mitä tähänkin asti olet syönyt, tai sitten kokeilisin tuota ADF:ää eli joka toinen päivä syömistä.

Kun pääsee kunnolla siihen paastoflow'hun, on helpompi jatkaa paastoa vielä kauemmin kuin rikkoa se jollain ankealla pussikeitolla, joka vain pahentaa nälkää. Tai minun mielikuvani pussikeitoista on aika ankea. Riippuu toki ihmisestä, mikä kenellekin sopii.

Vierailija
1571/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt reilu kuukausi takana ja liikuntaakin vähän lisännyt. Paino ei ole kyllä pudonnut.. noin kilon ehkä.

Saatan kyllä joskus tissutella viiniä (kuivaa) paastoajalla, onkohan sillä vaikutusta.

Ylipainoa ei varsinaisesti ole mutta haluaisin n.5-7 kg pudottaa koronakiloja.

Vierailija
1572/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt reilu kuukausi takana ja liikuntaakin vähän lisännyt. Paino ei ole kyllä pudonnut.. noin kilon ehkä.

Saatan kyllä joskus tissutella viiniä (kuivaa) paastoajalla, onkohan sillä vaikutusta.

Ylipainoa ei varsinaisesti ole mutta haluaisin n.5-7 kg pudottaa koronakiloja.

No eihän se mikään paasto ole, jos juot alkoholia tai mitä tahansa muuta kaloripitoista sen aikana.

Vierailija
1573/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin keskiviikkona pätkäpaaston, nyt on lauantaiaamu ja -2 kg.

Tämä ei ole ollenkaan vaikeaa. Syön ainoastaan välillä 10-18, en yhtään laske mitä syön vaan ihan normaalisti. Päivällinen juuri ennen kuutta (eilen illalla tein kolmen munan munakkaan, täytteeksi parmesaaniraastetta ja tomaattia). Jos illalla kaipaa jotain, juon Soda Steamerilla tekeemääni vissyä, voi mennä parikin pullollista.

Olen huono aamusyömäri, yleensäkin syön aamupalan vasta töissä aamukahvilla 9 maissa, joten tunnin siirto ei tunnu ollenkaan.

Melkein näin olen elänytkin, tosin iltaisin jotain leipää vetänyt tai hedelmiä. Uskomaton vaikutus näin pienellä liikkeellä.

Paljonko sinulla oli lähtöpaino ja kuin pitkä olet. Olen 164cm ja painan 62kg. Minulla ei paino alene kuin 500-700g , vaikka syön juuri noin , ihan kasviksia ,kanaa, kala, 1 ruisleipäpala ja vettä. Joka päivä harrastan liikuntaa kävellen tai jumpaten . Olen 68v. Ei tipu paino mihinkään , väliä?

Vierailija
1574/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1575/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii hyvin ja harvoin tulee nälkäkään, kunhan tottuu. Sopii mulle, että on jotkut rajat ruokailulla. Muuten mussutan koko ajan. Enkä myöskään rajoita syömisiäni kauheasti sen kahdeksan tunnin aikana, eli joskus kyllä tulee syötyä liikaa. Ainoa haittapuoli on se, että kärsin migreeneistä joitakin kertoja kuukaudessa (varhaista menopaussioireilua). Jos kohtaus iskee yöllä, on pakko napata tabu, joka katkaisee paaston. 

Vierailija
1576/2821 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin keskiviikkona pätkäpaaston, nyt on lauantaiaamu ja -2 kg.

Tämä ei ole ollenkaan vaikeaa. Syön ainoastaan välillä 10-18, en yhtään laske mitä syön vaan ihan normaalisti. Päivällinen juuri ennen kuutta (eilen illalla tein kolmen munan munakkaan, täytteeksi parmesaaniraastetta ja tomaattia). Jos illalla kaipaa jotain, juon Soda Steamerilla tekeemääni vissyä, voi mennä parikin pullollista.

Olen huono aamusyömäri, yleensäkin syön aamupalan vasta töissä aamukahvilla 9 maissa, joten tunnin siirto ei tunnu ollenkaan.

Melkein näin olen elänytkin, tosin iltaisin jotain leipää vetänyt tai hedelmiä. Uskomaton vaikutus näin pienellä liikkeellä.

Paljonko sinulla oli lähtöpaino ja kuin pitkä olet. Olen 164cm ja painan 62kg. Minulla ei paino alene kuin 500-700g , vaikka syön juuri noin , ihan kasviksia ,kanaa, kala, 1 ruisleipäpala ja vettä. Joka päivä harrastan liikuntaa kävellen tai jumpaten . Olen 68v. Ei tipu paino mihinkään , väliä?

Olen eri, mutta kommentoin silti.

Olet normaalipainoinen, silloin kilojen ei oikeastaan kuulukaan enää lähteä. Itse olen 170cm/68kg, enkä enää laihduta. Tai, oikeastaan en ole laihduttanut silloinkaan kun paino vielä tippui, olin vaan tällä pätkäpaastolla ja kaikki tapahtui itsekseen. 😊

Loppuaikoina tähän painoon pääseminen oli tosiaan sitä, että paino tippui vain tuon puolisen kiloa kuussa. N47.

Vierailija
1577/2821 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🐶 Laitan tuommoisen söpön nassun tähän alkuun. :)  Olet ollut jo vuoden erittäin terveelliseksi todetulla 8/16 paastolla.  Kahdeksan tunnin ruokaikkunan puitteissa kaloreita voi saada liiankin paljon tai ketjua lukiessani jotkut ihan liian vähän.  Kun ko. ruokavaliolla ei ole erikseen mitään kielletty, joten voi syödä niitä kaikkia, mitä on ennen 8/16 aloittamista syönyt.  Omalla kohdallani silloin aloittaessani ruokailu alkoi puolenpäivän paikkeilla.  Syömiset olivat usein voileipä painotteisia, päällä esim. munakasta, kalkkunaa tai broileria sekä juustoa/lauantaimakkaraa.  Elikkä kaikkea hyvää mitä silloin teki mieli.  Kun vatsa oli täynnä meni useampi tunti, kun seuraava ateria oli tarpeen.  Mulla jäi kaikki välipalat pois, koska en halunnut napostella koska ei ollut nälkä.  Olet niin upealla tiellä tuon 8/16 paaston kanssa, että itse sinuna valitsisin mieluimmin ruoan, kun pussit.  Pidän niin paljon syömisestä/ruoasta jota saa pureskella :), että valitsisin mieluimmin vähähiilihydraattisen ruoan (8/16 yhteyteen.  Elimistösi on jo tottunut hyödyntämään rasvanpolton, siis tämän ruokavalion joka polttaa sisäelinten ympäriltä olevaa rasvaa.  VHH valinnat pudottaa painoa lähes yhtä paljon kun pussikuuritkin, mutta mieti kumpi houkuttaa enemmän.  Kaikkea hyvää sinulle ja kaikille jotka ponnistelevat kohti terveempää elämää.  8/16 ruokavaliolla saatamme säästyä, aineenvaihdunnallisilta vitsauksilta mm. diabeteksesta, jopa parantua, jos on jo ehtinyt sairastua. 😊

Vierailija
1578/2821 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olo pätkäpaastoillessa jopa itseäni koukuttaa! Kahtena päivänä viikossa pidän 20/4 paaston ja

tuo ihmeellinen tunnetila paaston parilla viimeisellä tunnilla on minut täysin yllättänyt! Aiemminkin jo

kirjoittelin siitä ja aina se jaksaa minua ihmetyttää...voisin verrata sitä pieneen nousuhiprakkaan !

Sellainen kaikkivoipa olo ja mielihyvä lähestyvästä ruokailusta on parasta miten oppii ruokaa ylipäätään

arvostamaan. Siis että on ruokaa! Sehän ei ole kaikille maailmassa itsestäänselvyys.

Kaikille paastokavereille toivon samanlaista helppoutta tähän kuin itselläni on. Nälkää ei todellakaan

tarvitse kärsiä, mutta yksi elämän nautinnoista on silti ruoka, Kiloja lähtee hitaasti mutta varmasti, jos 

tarve on. Itselläni ei ole, mutta en enää halua luopua tästä ihanasta elämäntavasta.Eikä tarvitse

olla huolissaan tulevista kiloistakaan, kun näin elää! 

Vierailija
1579/2821 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutaman päivän kokeillut tuota 16:8 -paastoa.

Eläkeläisenä ja aamu-unisena syön aamupalan yleensä kello 11-12. Kahvia, leipä, päällä leikkeleitä. Lisäksi vajaat 200g pakastepensasmustikoita ja cashew-pähkinöitä.

Iltapäivän mittaan saatan ottaa espresson, mutta ruoka vasta 16 jälkeen. 

Illalla netflixin seurana pala suklaajäätelöä.

Vettä juon pitkin päivää.

Ei tunnu vaikealta ollenkaan. 

Vierailija
1580/2821 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut syksystä lähtien tällä 16:8-systeemillä. Ylipainoa reippaasti yli 30kg. Paino on laskenut ehkä 2kg, jos sitäkään. Syön siis liikaa, vaikka ei tunnu siltä. Pitäisi varmaan ryhtyä miettimään vhh-ruokavaliota. Olen joskus aiemmin ollut sillä, laihduin hyvin. Mutta en halua olla loppu elämääni ilman hiilihydraatteja. Edellisellä kerralla hiilareiden syönti lähti lopulta käsistä, enkä halua kokea sitä uudelleen.

Voisin kuitenkin vähentää niitä nykyisestä. Onko täällä muita, jotka pätkäpaastoavat ja lähinnä hillitsevät hiilareiden saantia? Pätkäpaasto sopii minulle hyvin kyllä. Olisi kiva kuulla, mistä lähditte liikenteeseen. Alkoholia en kaipaa mutta syön riisiä, (kaura)puuroa, joskus leipää (en nyt puoleen vuoteen) ja valitettavasti minulla on kovin sinnikäs makean himo. Ostan karkkia kerran viikossa nykyään, yhden pussin esim lakua. Ymmärrän, että se pitäisi heti ensimmäisenä jättää pois...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä