Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2821)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä te muut saatte tuloksia noin "helposti"? Mun BMI on ollut vuosia 27-28, vaikka syömisikkuna on ollu koko ajan maksimissaan 8h. Oon sit lyhennellyt syömisikkunaa ja olin yli vuoden pääasiassa OMADilla. Luulin, että paino ei putoa sen takia, kun kävin juhlimassa 1-2 kertaa/kk ja sit söin sen illan aikana ja seuraavana päivänä vaikka mitä, mutta nyt korona-aikana kaikki tuollainenkin jäi pois ja söinkin vain kotona. Olikin siis hyvä mahdollisuus alkaa laskea tarkasti omat kalorit ja käytin kaikki ruoat vaa'an kautta.
Normipäivä oli sellainen 1300-1400 kcal ihan tavallista kotiruokaa, salaatteja jne. Päivän hh n. 120-150g. Karsin sitten tuosta kalorimäärästä aina 100 kcal n. 3 viikon välein, kunnes alkaisi paino putoamaan. Paino alkoi pudota vasta 900kcal kohdalla, mutta olokin alkoi olla aika kauhea: olin itkuinen, keskittymiskyvytön ja väsynyt. Nostin kalorimäärää, mutta laskin hiilareita 20-50g paikkeille 1,5kk sitten. Olo ollut hyvä, mutta en punninut itseäni, enkä oikeastaan laskenut kaloreitakaan loppuaikana kovin tarkasti. Nyt järkytyin kun paino onkin noussut 3kg, vaikka olen lisännyt kävelylenkkejäkin (kun on ollut taas jaksamista siihen).
Mietin nyt tosissani ADF:n aloittamista, koska eihän tässä hommassa oo enää mitään järkeä. Eihän tämän edes pitäis olla fyysisesti mahdollista, että esim 1100 kcal:lla ei laihdu, jos liikkuukin (vaikka vain kävelylenkit)? Mulla on kyllä kaikki mahdolliset anemiat ja kilpirauhasvaivat, mutta silti!
Kalorien laskeminen ei ole luotettavaa. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, ettei ihminen pysty luotettavasti arvioimaan energiansaantiaan, ja mitä pidempään laskee, sitä enemmän menee pieleen. Tuo on ihan ajanhukkaa.
Syö kilo kasviksia päivässä niin laihdut ihan varmasti.
Niin, silmämääräisesti ei pystykään luotettavasti arvioimaan, mutta jos henkilö punnitsee kaikki päivän ruokansa, on se aika hyvä arvio energiansaannista. Käytän sanaa arvio, koska ruoka-aineiden vapauttamat energiamäärät ovat vain laskennallisia ja metaboliset reaktiot ovat sarja monimutkaisia osareaktioita, joihin liittyy monta steppiä ihan imeytymisestä sinne soluhengitykseen asti. Mutta keskiarvona kuitenkin oikein hyviä mittareita nämä laskennalliset arvot. En siis ajanhukaksi kutsuisi kalorien laskemista.
Jos jotakin haluaa punnita, kannattaa punnita kasvisten määrä. Jos syö riittävästi kasviksia, laihtuu ihan ilman mitään laskemista. Kalorinlaskenta ei ole pidemmän päälle luotettavaa edes vaa'an avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tää metodi ei tunnu sopivan paljon liikkuvalle. Tuntuu et kroppa protestoi rajusti pitkiä ateriavälejä..
Miespuolinen tuttava juoksee joka päivä/joka toinen päivä yli 10 kilometrin lenkkejä. Hän syö vain kerran päivässä, illalla lenkin jälkeen.
Minulla on ollut 16/8 systeemistä melkein vain positiivisia kokemuksia.
Ainoa negatiivinen on se, että kun vatsa on tottunut sulattamaan ruokaa ja ruokaa ei äkkiä olekaan, vatsahapot käyvät ylikierroksilla. Se rauhoittuu yleensä ajan kanssa.
Muuten: paino pudonnut, iho parantunut jne. Kuten useille käy, nyt on tasannevaihe, eli paino ei enää putoa. Nyt pitää yrittää siirtää aikataulua, eli opettaa elimistö taas polttamaan rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sulla on jo vuosia ollut BMI 27-28 joka ymmärrettävästi on korkea. Toivottavasti et ryhdy liian yksipuoliseen ruokavalioon, jolloin on mahdollista saada lisää haittoja, vitamiinien ja muiden tarpeellisten ravinteiden vähäisestä saannista. Joskus voi myös käydä niin, että yrittää liikaa, vaihtaa ja kokeilee näännyksiin asti ja kyllästyykin ja antaa mennä ja eikun kaupan kautta herkkuhiilareita mukaan ja rentoutumaan sohvalle tv:n ääressä. Rapsuttelen kissaa joka tulee heti syliin kun istun alas. Siitä on sitten vaikeampi taas lähteä uuteen yritykseen, alkaa laiskottaa. Itse en ole koskaan innostunut punnitsemaan tai laskemaan kaloreita. Siitä ilmeisesti johtuukin, että innostuin heti 16/8 pätkäpaastosta. Tuntui kuin olisin eksyttyäni ensin sivupoluille, löytänyt onnellisesti kotiin. Kilppari juttuasi mietin, hoidatko sitä itse mm. huolehtimalla tarpeellisen seleenin ja jodin saannista? (oletan, että kyseessä vajaatoimintaan liittyvä asia). Anemiasi tuntuu myös huolestuttavalta tiedolta, mahdat olla todella väsynyt. Jos haluaa kokeilla toimiiko hiilariton ruokavalio, ja saako sillä aineenvaihduntaan tulleen jumin pois, niin vaarallista ei ole lyhytaikainen *hiilarit kokonaan pois* ruokavalio, mutta rasvaa kannattaa ottaa tilalle jotta saat polttoainetta rasvan sulattamiseen :). Olisi mukava jos jatkaisit tässä ketjussa, olisi kiva lukea kuulumisiasi.
Kiitos kivasta viestistä! Kilpparin vajaatoiminta joo, vaikkakin lievä. Epäilyksenä on, että tuon anemian takia pamahtanut päälle (rauta-arvot vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan). Nyt on anemiakin jo paremmalla tolalla. Jodista huolehdin kyllä, mutta seleeni jäänyt vähän huonolle seurannalle. Pitää sitä alkaa tarkkailemaan. Muuten syön kyllä monipuolisesti ja paljon lihaa; eihän noihin kalorimääriin oikein herkkuja mahtuisikaan, jos haluaa saada mahan täyteen :)
Mullekin tää pätkäpaastoilu/omad toimii muuten tosi hyvin. Pystyn keskittymään paremmin ja kiva kun ei tarvitse päivää suunnitella syömisten ympärille kuten ennen, kun voi vaan kerralla syödä kunnolla ja päivän syömiset on sillä hoidettu. Tuon kalorien laskemisen aloitin, kun kuulin niin monta kertaa tällä palstalla ja lähipiiristä, että ei ole mahdollista että syön päivässä niin vähän. No nyt on dataa ainakin asiasta! Voisin kokeilla tuota "hiilaritonta" hetken ajan ja katsoa onko sillä vaikutusta. Jännä ku tulosta ei oo tullut, kun luulisin kehotuntemusten perusteella, että pääsen kuitenkin ketoosiin niillä 20-50g hh:n määrillä. Tärkeintä itselle olisi, että saisi painon normaalipainon puolelle ja pysymään siellä.
Vierailija kirjoitti:
[quote
Juu ei ole tälläkään mummelilla paino pudonnut, mutta ei ole tarviskaan! Kun en paina kun 41/42 niinkuin olen tänne jo kirjoitellutkin. Jos on tarve pudottaa painoa, en usko tähän! Itselläni ei tarvettam mutta sokerista
ja iltanapostelusta on ollut tarve ja niistä olen päässyt! Ei tämä kyllä auta painon pudotuksessa, on minun kokemukseni koska paino ei ole pariin kuukauteen tippunut yhtään!
Kevytrakenteisenakin 41/42 painava ja 156 cm pitkä henkilö on jo alipainon puolella, joten ei ihme, vaan hyvä asia terveytesi kannalta, ettei pätkäpaasto pudota sinua painosi avulla pimeään aukkoon. 16/8 pätkäpaastoilijan ei tarviysekaan luopua mistään, herkutkin kuuluu kuvioihin. Pointti on se, että se ruokailu tapahtuu 8 tunnin aikana kaikkinensa ja sitten 16 tuntia ollaan ilman ravinteita. Nautitut ravinteet kulutetaan tuon paaston aikana. Toisille tulee todemmin kalorivajeita kun taas joillekin sopivasti ja jopa joillekin liikaakin, jolloin seurauksetkin sitten näkyy. Mielestäni olet onnistunut hyvin, koska paino on pysynyt samana eikä laskuja/nousuja ole ilmennyt. Hyviä vointeja, ravintorikasta ruokaa ja terveyttä toivottelen sinulle. 🍳
Kiitos toivotuksista! Olen kyllä hyväkuntoinen ja liikun paljon...Kävelylenkit kolmesti viikossa ja lihastreenit ja joka-aamuinen melkein tunnin voimistelu joogahetkineen on kyllä ohjelmassa. Lääkkeitä ei vielä ole
ollut minkäänlaisia eikä edes särkylääkkeitä tarvitse koskaan. Olen lapsesta asti liikkunut paljon ja ilmeisesti se peruskunto luodaan jo silloin. Kuitenkin olen jo 68-vuotias ja osa ikätovereista liikkuu jo melko huonosti. Eihän nämä asiat tietenkään aina ole itsestä kiinni...Pätkäpaastoillut olen nyt puoli
vuotta ja eläinrasvat ja lisätyt sokerit jätin pois vuosi sitten. Pätkäpaastolla en hae painon pudotusta vaan halusin siitä avun tuohon muuhun ruokaremonttiin. Ja olen sen nimenomaan paastolla saanut!! Paastoilu
opettaa myöskin kunnioitusta ruokaa kohtaan! Sitä ihmiset aina eivät huomaa arvostaa, että yleensäkin
ruokaa saa! Kun paastoikkunan jälkeen saa syödä, se on aina juhlahetki, vaikka tarjolla ei olekaan kaikenmaailman herkkuja. Ruokahetkestä todella nauttii ja sitä ei syö vaan ohimennen ajattelematta!
Eikö se jo riitä puhumaan paastoilun puolesta ja jos painoa on tarvetta alentaa, sen saa boonuksena vielä!
Tsemppiä siis kaikille paastoilukavereille!
Täällä uusi, eilen aloittanut pätkäpaastoilija. Pitäisi pudottaa 25-30kg.
Olen kasvissyöjä ollut lapsesta saakka, mutta paheena sipsit ja viikonloppu lonkerot :D
Toivon että tästä 8:16 saan apua painonpudotukseen.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla syötiin aina 16:8, nykyään sillä on vain nimi pätkäpaasto.
Eikä syöty.
j
Annam kirjoitti:
Olen kasvissyöjä ollut lapsesta saakka, mutta paheena sipsit ja viikonloppu lonkerot :D
Tuohon 8: 16 systeemiin ei kannata lukittautua. Jos tuntuu alkuun rankalta niin pidempi syömisikkuna, jota sitten voit lyhentää kun siltä tuntuu. Minulla meni 8 kuukautta siirtyessäni 8:16 systeemistä 1:23 systeemiin.
Annam kirjoitti:
🍷 Kiva saada sinut mukaan. 8:16 pätkis on mielestäni niitä parhaita paastomuotoja. Joustavuudessaankin aloittelijallekin sopiva. Itse tutkin / tutusstuin etukäteen googlen kautta monien tahojen kokemuksiin ja lukuisiin tutkimustietoihin, ja se vahvisti, että nyt taitaa olla pysyvämpi juttu kyseessä. Nälän tunnetta en halunnut kokea, joten kitudieetit heitin heti jo ajatustasolla pois mahdollisista vaihtoehdoista. Tässä saa syödä vatsansa täyteen ja 8:16 paasto kuuluukin todella terveyttä edistävänä ja kylläisenä vaihtoehtojen parhaimmistoon. Toinen suosikeistani on VHH. Kun syö kunnon ruokaa jää turhakkeet mm. sipsit kaupan hyllylle. Lonkeroita itsekin aluksi ostelin, mutta sitten jäi kaikki sokerijuomat ostamatta, mutta punaviiniä nautiskelen silloin kun se itselleni sopii. Mikäli 16h ravinnoton aika joskus tuntuu liian pitkältä, niin yritä edes päästä 14h paastoon. Tsemppiä tulevaan, kyllä sinä pärjäät.
Marin, monet nykyhallituksen jäsenet ja esim. Stubb kuuluvat tunnetun kommarin world economic forumin Klaus Schwapin njoret talentit ohjelmaan. Eli meillä piilokommunisti pääministerinä. Haloo kansalaiset ja vaatikaa todisteita viruksista tai maskeista. Tietoa löytyy vaikka Tanskasta, jossa maskeille tehtiin laajamittainen tutkimus. Ei auta maskit vaan saattaa käyttäjänsä sairaalaan, jos ylipainoa tai perussairauksia. Herätys ja päättäjille tiedoksi, ettei tule olemaan teilläkään helppoa ja vastaatte asioista oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Marin, monet nykyhallituksen jäsenet ja esim. Stubb kuuluvat tunnetun kommarin world economic forumin Klaus Schwapin njoret talentit ohjelmaan. Eli meillä piilokommunisti pääministerinä. Haloo kansalaiset ja vaatikaa todisteita viruksista tai maskeista. Tietoa löytyy vaikka Tanskasta, jossa maskeille tehtiin laajamittainen tutkimus. Ei auta maskit vaan saattaa käyttäjänsä sairaalaan, jos ylipainoa tai perussairauksia. Herätys ja päättäjille tiedoksi, ettei tule olemaan teilläkään helppoa ja vastaatte asioista oikeudessa.
🥦🌶🍔
Heh, maskit pois kun syödään. Nyt on meneillään 16/8 pätkäpaasto, Mutta maskit sitten tarvittaessa, suosituksen mukaan.
Minäkin vaihdan ne lonkerot punaviiniin🍷
Olen niin innoissani tästä 8:16 🤗
En ole aina ollut pullukka, nuorempana söin ajattelematta samalla aika ikkunalla eli aamupala pois ja myöhäinen päivällinen joka samalla iltapala.
Minulla on IBS. Vatsa on rauhoittunut tässä kolmessa päivässä.
Minä aloitin kans tänään! Mitat 169cm 67kg. En siis ole ylipainoinen, mutta olen lyhyen ajan sisällä lihonut 8kg ja haluan pysäyttää tuon painonnousun. Jos muutama kilo tippuisi pois, se olisi hyvä, niin mahtuisi vanhat vaatteet päälle... Uskon lihomiseni syyksi stressaavan elämäntilanteen (joka nyt helpottanut) sekä iltamässäilyn. 16:8 avulla iltamässäily jäisi väkisinkin pois. Tulen raportoimaan tuloksista
Aloitin tämän eilen ja olo on jo nyt parempi, selkeämpi ja virkeämpi. Eilen oli päänsärkyä, mutta se meni ohi. Mielenkiinnolla jatkan!
Jännä muuten, kun itse olen syönyt tällä kaavalla jo 1,5 vuotta, niin tämä ei tunnu enää miltään paastolta vaan ihan mun normi ruokailulta. Siihen voi toki vaikuttaa se, että tuon ruokaikkunan aikana en syö minkään erityisruokavalion mukaan vaan ihan normisti ja herkkuja tarvittaessa myös. Paino meinaa silti vähän laskea, vaikka ylipainoa ei enää ole.
Minun täytyi lopettaa pätkäpaastoaminen kun hiukset tippuivat ja vatsa ei tottunut ollenkaan paastoon vaan meni aina kuralle, kun söin. Nyt olen kuukauden verran syönyt pieniä aterioita useammin ja paino tippuu, mutta vatsa on rauhoittunut eikä hiuksia enää lähde.
Tää 8/16 toimii mulla hyvin, en kaipaa mitään aamupalaa. Vaikka heräänkin aikaisin, ei tule nälkä ennen puoltapäivä-. Päiväkahvit meillä juodaan silloin (asutaan maalla) ja samalla tulee otettua jotain kevyttä syötävää (välttelen liikoja hiilareita). Ruoka on siinä viiden maissa ja nukkumaan menenkin jo yhdeksän jälkeen. Kesästä olen laihtunut kaksi vaatekokoa, vaakaa ei meillä ole. Hiukset on pysynyt päässä eikä mitään ihme oireita ole tullut. Vatsa on aina toiminut epäsäännöllisesti, siihen ei ole muutosta tullut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos jollain toimii. Kokeilin tuota kaksi viikkoa ja jatkuvasti koko ajan nälkä ja sitten tuli syötyä sallittuna aikana yhteensä vielä enemmän kuin normaalilla ruokailuväleillä.
Kai se on uskottava ettei onneen ole oikotietä. Pitää rukata ruokavalio uusiksi ja soveltaa VHH-ruokavaliota. Ei kuitenkaan täyskarppausta, koska sekään ei minulle sovi. Mutta sellainen järkevästi turhista hiilihydraateista kuorittu ja sopivat annoskoot.
Eikö kellään muulla ole tätä ongelmaa? Ensinnäkin verensokerin lasku saa minut äreäksi ja sitten kun paastoaika loppuu ja on syömisaika niin tuntuu siltä, että voisin syödä vaikka rekka-autollisen muonaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyi lopettaa pätkäpaastoaminen kun hiukset tippuivat ja vatsa ei tottunut ollenkaan paastoon vaan meni aina kuralle, kun söin. Nyt olen kuukauden verran syönyt pieniä aterioita useammin ja paino tippuu, mutta vatsa on rauhoittunut eikä hiuksia enää lähde.
Joku alapeukuttaa heti kun joku toinen kertoo kokemuksiaan pätkäpaastosta, kuten otsikossa lukee. Mutta ei saa tulla kuin hehkutusviestejä, niitä sitten äkkiä yläpeukuttamaan. Säälittävää.
Kyllä olen huomannut samaa. Pätkäpaastoilun aloitin vasta noin viikko sitten mutta 24 h paastoja on tullut pidettyä säännöllisen epäsäännöllisesti. Jossain siinä 18+ tunnin korvilla akuutti näläntunne katoaa, keskittyminen parantuu ja mieli ikäänkuin "kirkastuu". Samaa kuullut monilta muiltakin paastoilijoilta, joten kyse on ihan oikeasta ilmiöstä eikä vain lume vaikutuksesta.
Itselläni kyllä myös itsekurin ylläpito tuo suurta tyydytystä, monilla eri elämän osa-alueilla. Vaikka satunnaisesti tapahtuvasta paastoilusta ei olisi painonhallinnan suhteen juurikaan hyötyä, vaikutus mieleen on sen verta hyvä että tekisin sitä silti!