Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2821)

Vierailija
1481/2821 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en noudata pätkäpaastolla ketoa, vaan ihan tavallista sekasyömistä. Nyt olen koonnut itselleni päivän aterian eli klo 12 syön lounaan, joka on porkkanaraastetta, jauhelihapihvi, tomaatti, kourallinen pähkinöitä, jälkiruuaksi mandariini. Iltapäivällä omena ja juustokuutioita, porkkana. Päivälliseksi bulgarianjogurtti mustikoilla.

1482/2821 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu on, esim. Lapsilla, joilla on epilepsia, tiukka ketogeeninen ruokavalio korjaa oireita, jopa poistaa ne. Aivot käyvät ketoneilla heti, kun hiilareita ei ole tarjolla. Myös yöllä.

” Rasvan aineenvaihduntatuotteet eli ketoaineet estävät epäjärjestyneitä aivopurkauksia, jotka aiheuttavat epilepsiakohtauksia.”

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

Mutta mitä tämä tekee terveille aivoille ja pidemmällä aikajänteellä? Onko siitä mitään tutkimusta? Jos glukoosi on aivojen luontainen ravintoaine, niin miksi terveen ihmisen pitäisi korvata se jollakin vaihtoehtoisella energialla?

Haluan täsmentää, että en ole mikään. vhh-vastustaja. Yleensä vain kavahdan kaikenlaista fanaattisuutta, suuntaan tai toiseen.

Glukoneogeneesi tarkoittaa, että keho valmistaa sen glukoosin, kun sitä tarvitaan, muista aineista. Kehosi ei siis korvaa glukoosia muilla aineilla, vaan tuottaa sitä itse.

Miksi kehon pitäisi tuottaa se itse kun glukoosin voi saada ravinnosta suoraan?

Oli just tutkittu, että ketogeeninen dieetti terveellisillä rasvoilla, mitä oli koetilanteessa margariini, rypsiöljy ja macadamiapähkinät., siis pois kookosöljyt ja voit ja pekonit, (testiaikana muutama viikkko, ei mikään loppuikä,) oli kahdessa viikossa vähentänyt koehenkilöiden maksan rasvaa keskimäärin 42%, vaikka ruokavalio oli ammattilaisten toimesta säädetty koetilanteessa niin, että koehenkillöt eivät edes laihtuneet.

Nykyään ruoka on varmaan yleisempi rasvamaksan syy, kuin viina, eikä näitä enää erotella terveyskeskuksessakaan, ylensyönti on elimistölle yhtä rasittavaa, kuin juopottelu ja nykyään rasvamaksaa esiintyy jopa lapsilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/2821 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36374 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu on, esim. Lapsilla, joilla on epilepsia, tiukka ketogeeninen ruokavalio korjaa oireita, jopa poistaa ne. Aivot käyvät ketoneilla heti, kun hiilareita ei ole tarjolla. Myös yöllä.

” Rasvan aineenvaihduntatuotteet eli ketoaineet estävät epäjärjestyneitä aivopurkauksia, jotka aiheuttavat epilepsiakohtauksia.”

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

Mutta mitä tämä tekee terveille aivoille ja pidemmällä aikajänteellä? Onko siitä mitään tutkimusta? Jos glukoosi on aivojen luontainen ravintoaine, niin miksi terveen ihmisen pitäisi korvata se jollakin vaihtoehtoisella energialla?

Haluan täsmentää, että en ole mikään. vhh-vastustaja. Yleensä vain kavahdan kaikenlaista fanaattisuutta, suuntaan tai toiseen.

Glukoneogeneesi tarkoittaa, että keho valmistaa sen glukoosin, kun sitä tarvitaan, muista aineista. Kehosi ei siis korvaa glukoosia muilla aineilla, vaan tuottaa sitä itse.

Miksi kehon pitäisi tuottaa se itse kun glukoosin voi saada ravinnosta suoraan?

Oli just tutkittu, että ketogeeninen dieetti terveellisillä rasvoilla, mitä oli koetilanteessa margariini, rypsiöljy ja macadamiapähkinät., siis pois kookosöljyt ja voit ja pekonit, (testiaikana muutama viikkko, ei mikään loppuikä,) oli kahdessa viikossa vähentänyt koehenkilöiden maksan rasvaa keskimäärin 42%, vaikka ruokavalio oli ammattilaisten toimesta säädetty koetilanteessa niin, että koehenkillöt eivät edes laihtuneet.

Nykyään ruoka on varmaan yleisempi rasvamaksan syy, kuin viina, eikä näitä enää erotella terveyskeskuksessakaan, ylensyönti on elimistölle yhtä rasittavaa, kuin juopottelu ja nykyään rasvamaksaa esiintyy jopa lapsilla.

Ketogeeniseen ruokavalioon todella kuuluu terveelliset rasvat, ei suinkaan margariinit ja siemenöljyt.

Vierailija
1484/2821 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en noudata pätkäpaastolla ketoa, vaan ihan tavallista sekasyömistä. Nyt olen koonnut itselleni päivän aterian eli klo 12 syön lounaan, joka on porkkanaraastetta, jauhelihapihvi, tomaatti, kourallinen pähkinöitä, jälkiruuaksi mandariini. Iltapäivällä omena ja juustokuutioita, porkkana. Päivälliseksi bulgarianjogurtti mustikoilla.

Ketolla syödään ihan tavallista sekaruokaa.

Vierailija
1485/2821 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka, 32v nainen. Olen pätkäpaastoillut nyt noin vuoden verran. Yleensä viikonloppuisin epäonnistuneesti, mutta kuitenkin.

Tarkoituksena ei ole siis laihtua, vaan päästä epäterveellisten ruokien koukusta irti. Syön päivittäin karkkia ja herkkuja ihan hirveitä määriä. Olen yrittänyt pitää ruokailuikkunaa 11-18 välillä,mutta olen siinäkin ajassa onnistunut syömään esim levyllisen suklaata heti töistä kotiuduttuani. Nytpä siis ajattelin kokeilla radikaalia ratkaisua ja pitää ruokailuikkunaa 11-14 välillä. Tähän sisältyy siis ruoka koululla (olen koululla töissä) 11 aikaan ja sitten kahvitauolla jokin välipala.

Tähän väliin en siis ehdi syödä mitään mättöä, vaan minun on helppo pitää ruokailu terveellisenä ja hallita sitä.

Mutta saanko mitenkään kaikkea tarvitsemaani ruuasta yhdestä lounaasta ja yhdestä välipalasta?

Tänään esim söin nakkikastiketta, perunamuusia, salaattia ja vettä. Välipalaksi minulla oli mandariini ja jugurttia pähkinöillä ja mansikoilla.

Lisäksi otin purkista rautaa ja d-vitamiinia. (Hemoglobiini alhainen)

Vierailija
1486/2821 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka, 32v nainen. Olen pätkäpaastoillut nyt noin vuoden verran. Yleensä viikonloppuisin epäonnistuneesti, mutta kuitenkin.

Tarkoituksena ei ole siis laihtua, vaan päästä epäterveellisten ruokien koukusta irti. Syön päivittäin karkkia ja herkkuja ihan hirveitä määriä. Olen yrittänyt pitää ruokailuikkunaa 11-18 välillä,mutta olen siinäkin ajassa onnistunut syömään esim levyllisen suklaata heti töistä kotiuduttuani. Nytpä siis ajattelin kokeilla radikaalia ratkaisua ja pitää ruokailuikkunaa 11-14 välillä. Tähän sisältyy siis ruoka koululla (olen koululla töissä) 11 aikaan ja sitten kahvitauolla jokin välipala.

Tähän väliin en siis ehdi syödä mitään mättöä, vaan minun on helppo pitää ruokailu terveellisenä ja hallita sitä.

Mutta saanko mitenkään kaikkea tarvitsemaani ruuasta yhdestä lounaasta ja yhdestä välipalasta?

Tänään esim söin nakkikastiketta, perunamuusia, salaattia ja vettä. Välipalaksi minulla oli mandariini ja jugurttia pähkinöillä ja mansikoilla.

Lisäksi otin purkista rautaa ja d-vitamiinia. (Hemoglobiini alhainen)

Sinun tulee syödä aika iso annos lounasta ja myös todella kalorinen välipala jotta saat päivässä tarvittavat kalorit....muuten väistämättä laihdut silmissä!! Jos huolehdit että saat ruuasta vitaminiineja, eli joka päivä kasviksia, salaattia, marjoja ja hedelmiä niin kaikki on sitten kunnossa. Ja tosiaan tuo esimerkkiuokailusi oli muuten kunnossa mutta kaloreita et kyllä millään saanut sitä 2000...

Vierailija
1487/2821 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä noudatan versiota 21:3, joka sopii mulle parhaiten. Syön klo 11 ja 14 välillä. Ihmeen hyvin tähän tottuu! Joskus syön vain kerran, mutta yleensä sen kaksi kertaa eli klo 11 aamupala ja klo 14 lounas. Sitten unohdan koko aiheen ruoka.

Kun syöt vain kerran vuorokaudessa, mitä esimerkiksi syöt tuolloin? Minkälainen ateria on juuri sinulle tarpeeksi?

Itse menen 20:4 - metodilla, siinä ehdin syödä kaksi ateriaa. Olen mennyt myös tuolla kerran vuorokaudessa syömisellä mutta tuntui, että se ei ollut tarpeeksi.

Kertokaa muutkin minkälaisia ruokamääriä syötte eri paastorytmeillä. Itse en tavoittele painonpudotusta vaan terveyttä. Parempia sokeriarvoja, verenpainetta, veren rasva-arvoja jne.

Vierailija
1488/2821 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo ihan järkevää...En halua arvostella, mutta ei ihan tuntuisi hyvältä ratkaisulta!

Itse paastoan 16:8 metodilla pääosin, mutta kaki kertaa viikossa 20/4 ja sekin jo on hiukan herättänyt

epäilyä etenkin kun painan vain 41/42 (pituus 156 cm) ja ikääkin jo 68v. Olen kirjoitellut tänne muutaman

kerran aiemminkin. Itsellä siis täysin sokeriton ja eläinrasvaton ruokavalio. 

Itselläni varmaan onnistuisi tuo kerran päivässäkin, mutta kun on taipumusta anoreksiaan en uskalla edes

kokeilla.!

Tähän syömättömyyteen kun tuntuu meillä joillakin (itseni mukaan lukien) olevan melko helppo ajautua!

Vierailija
1489/2821 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto (18:6) toimii minulla. Olen 68v. 170cm,kesäkuussa 86kg, nyt 80kg. Olen pätkäpaastoillut vaihtelevasti,joskus pidempiä aikoja, joskus vain pari kertaa viikossa. Paaston aikana juon vain mustan kahvin aamulla ja paljon vettä. Syön ihan normaalia kotiruokaa, herkkujen syöminen on vähentynyt ihan itsekseen, kun en illalla enää syö mitään. Keventyminen tuntuu helpolta, nälkä ei ole ollut. Vielä 8kg normaalipainoon

Vierailija
1490/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihmeekseni, että kun olen paastolla, niin pari tuntia ennen (siis 14  tunnin paastoamisen jälkeen minule tulee euforinen olotila. Siis smanlainen kuin viinilasillisen jälkeen! Ja kun olen 20 tunnin paastolla, se tulee 18 tunnin paaston jälkeen...Siis onko tämä jotakin psyyken tuottamaa "iloa" siitä että

on pystynyt noudattaman itsekuria vai mistä mahtaa olla kyse...

Onko muilla samanlaisia havaintoja?Viisaammat varmaan osaavat vastata myös mikä tämän aiheuttaa.

Vierailija
1491/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää metodi ei tunnu sopivan paljon liikkuvalle. Tuntuu et kroppa protestoi rajusti pitkiä ateriavälejä..

Vierailija
1492/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te muut saatte tuloksia noin "helposti"? Mun BMI on ollut vuosia 27-28, vaikka syömisikkuna on ollu koko ajan maksimissaan 8h. Oon sit lyhennellyt syömisikkunaa ja olin yli vuoden pääasiassa OMADilla. Luulin, että paino ei putoa sen takia, kun kävin juhlimassa 1-2 kertaa/kk ja sit söin sen illan aikana ja seuraavana päivänä vaikka mitä, mutta nyt korona-aikana kaikki tuollainenkin jäi pois ja söinkin vain kotona. Olikin siis hyvä mahdollisuus alkaa laskea tarkasti omat kalorit ja käytin kaikki ruoat vaa'an kautta.

Normipäivä oli sellainen 1300-1400 kcal ihan tavallista kotiruokaa, salaatteja jne. Päivän hh n. 120-150g. Karsin sitten tuosta kalorimäärästä aina 100 kcal n. 3 viikon välein, kunnes alkaisi paino putoamaan. Paino alkoi pudota vasta 900kcal kohdalla, mutta olokin alkoi olla aika kauhea: olin itkuinen, keskittymiskyvytön ja väsynyt. Nostin kalorimäärää, mutta laskin hiilareita 20-50g paikkeille 1,5kk sitten. Olo ollut hyvä, mutta en punninut itseäni, enkä oikeastaan laskenut kaloreitakaan loppuaikana kovin tarkasti. Nyt järkytyin kun paino onkin noussut 3kg, vaikka olen lisännyt kävelylenkkejäkin (kun on ollut taas jaksamista siihen).

Mietin nyt tosissani ADF:n aloittamista, koska eihän tässä hommassa oo enää mitään järkeä. Eihän tämän edes pitäis olla fyysisesti mahdollista, että esim 1100 kcal:lla ei laihdu, jos liikkuukin (vaikka vain kävelylenkit)? Mulla on kyllä kaikki mahdolliset anemiat ja kilpirauhasvaivat, mutta silti!

Vierailija
1493/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te muut saatte tuloksia noin "helposti"? Mun BMI on ollut vuosia 27-28, vaikka syömisikkuna on ollu koko ajan maksimissaan 8h. Oon sit lyhennellyt syömisikkunaa ja olin yli vuoden pääasiassa OMADilla. Luulin, että paino ei putoa sen takia, kun kävin juhlimassa 1-2 kertaa/kk ja sit söin sen illan aikana ja seuraavana päivänä vaikka mitä, mutta nyt korona-aikana kaikki tuollainenkin jäi pois ja söinkin vain kotona. Olikin siis hyvä mahdollisuus alkaa laskea tarkasti omat kalorit ja käytin kaikki ruoat vaa'an kautta.

Normipäivä oli sellainen 1300-1400 kcal ihan tavallista kotiruokaa, salaatteja jne. Päivän hh n. 120-150g. Karsin sitten tuosta kalorimäärästä aina 100 kcal n. 3 viikon välein, kunnes alkaisi paino putoamaan. Paino alkoi pudota vasta 900kcal kohdalla, mutta olokin alkoi olla aika kauhea: olin itkuinen, keskittymiskyvytön ja väsynyt. Nostin kalorimäärää, mutta laskin hiilareita 20-50g paikkeille 1,5kk sitten. Olo ollut hyvä, mutta en punninut itseäni, enkä oikeastaan laskenut kaloreitakaan loppuaikana kovin tarkasti. Nyt järkytyin kun paino onkin noussut 3kg, vaikka olen lisännyt kävelylenkkejäkin (kun on ollut taas jaksamista siihen).

Mietin nyt tosissani ADF:n aloittamista, koska eihän tässä hommassa oo enää mitään järkeä. Eihän tämän edes pitäis olla fyysisesti mahdollista, että esim 1100 kcal:lla ei laihdu, jos liikkuukin (vaikka vain kävelylenkit)? Mulla on kyllä kaikki mahdolliset anemiat ja kilpirauhasvaivat, mutta silti!

Kalorien laskeminen ei ole luotettavaa. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, ettei ihminen pysty luotettavasti arvioimaan energiansaantiaan, ja mitä pidempään laskee, sitä enemmän menee pieleen. Tuo on ihan ajanhukkaa.

Syö kilo kasviksia päivässä niin laihdut ihan varmasti.

Vierailija
1494/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorien laskeminen ei ole luotettavaa. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, ettei ihminen pysty luotettavasti arvioimaan energiansaantiaan, ja mitä pidempään laskee, sitä enemmän menee pieleen. Tuo on ihan ajanhukkaa.

Syö kilo kasviksia päivässä niin laihdut ihan varmasti.

Niin, silmämääräisesti ei pystykään luotettavasti arvioimaan, mutta jos henkilö punnitsee kaikki päivän ruokansa, on se aika hyvä arvio energiansaannista. Käytän sanaa arvio, koska ruoka-aineiden vapauttamat energiamäärät ovat vain laskennallisia ja metaboliset reaktiot ovat sarja monimutkaisia osareaktioita, joihin liittyy monta steppiä ihan imeytymisestä sinne soluhengitykseen asti. Mutta keskiarvona kuitenkin oikein hyviä mittareita nämä laskennalliset arvot. En siis ajanhukaksi kutsuisi kalorien laskemista.

Vierailija
1495/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sulla on jo vuosia ollut BMI 27-28 joka ymmärrettävästi on korkea.  Toivottavasti et ryhdy liian yksipuoliseen ruokavalioon, jolloin on mahdollista saada lisää haittoja, vitamiinien ja muiden tarpeellisten ravinteiden vähäisestä saannista.  Joskus voi myös käydä niin, että yrittää liikaa, vaihtaa ja kokeilee näännyksiin asti ja kyllästyykin ja antaa mennä ja eikun kaupan kautta herkkuhiilareita mukaan ja rentoutumaan sohvalle tv:n ääressä.  Rapsuttelen kissaa joka tulee heti syliin kun istun alas.  Siitä on sitten vaikeampi taas lähteä uuteen yritykseen, alkaa laiskottaa.  Itse en ole koskaan innostunut punnitsemaan tai laskemaan kaloreita.  Siitä ilmeisesti johtuukin, että innostuin heti 16/8 pätkäpaastosta.  Tuntui kuin olisin eksyttyäni ensin sivupoluille, löytänyt onnellisesti kotiin.  Kilppari juttuasi mietin, hoidatko sitä itse mm. huolehtimalla tarpeellisen seleenin ja jodin saannista? (oletan, että kyseessä vajaatoimintaan liittyvä asia).  Anemiasi tuntuu myös huolestuttavalta tiedolta, mahdat olla todella väsynyt.  Jos haluaa kokeilla toimiiko hiilariton ruokavalio, ja saako sillä aineenvaihduntaan tulleen jumin pois, niin vaarallista ei ole lyhytaikainen *hiilarit kokonaan pois* ruokavalio, mutta rasvaa kannattaa ottaa tilalle jotta saat polttoainetta rasvan sulattamiseen :).  Olisi mukava jos jatkaisit tässä ketjussa, olisi kiva lukea kuulumisiasi.

Vierailija
1496/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ole tälläkään mummelilla paino pudonnut, mutta ei ole tarviskaan! Kun en paina kun 41/42 niinkuin olen tänne jo kirjoitellutkin. Jos on tarve pudottaa painoa, en usko tähän! Itselläni ei tarvettam mutta sokerista

ja iltanapostelusta on ollut tarve ja niistä olen päässyt! Ei tämä kyllä auta painon pudotuksessa, on minun kokemukseni koska paino ei ole pariin kuukauteen tippunut yhtään!

Vierailija
1497/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin puolisen vuotta pätkäpaastoa, ei sopinut minulle. Keho meni aivan shokkiin. Se ei edes kuudessa kuukaudessa tottunut uuteen syömisrytmiin, joten tulkitsin asian siten että ei ole minun juttuni.

Kun söin 1-2 kertaa päivässä, vatsa oli käytännössä aina kipeä ruokailun jälkeen ja ripulilla välittömästi.

Hiukset lähtivät tukkoina päästä ja paino junnasi monta kuukautta samassa.

Vasta kun diirryin syömään 3-4 kertaa päivässä pieniä annoksia, keho alkoi toipumaan ja voimaan paremmin.

Vierailija
1498/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan itsekin testata, kiitos ideasta. Olen 165cm/56kg ja olen yrittänyt pudottaa muutamaa kiloa pois. Olo on raskas ja haluaisin oppia jatkuvasta syömisestä pois.

Vierailija
1499/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote[/quote]

Juu ei ole tälläkään mummelilla paino pudonnut, mutta ei ole tarviskaan! Kun en paina kun 41/42 niinkuin olen tänne jo kirjoitellutkin. Jos on tarve pudottaa painoa, en usko tähän! Itselläni ei tarvettam mutta sokerista

ja iltanapostelusta on ollut tarve ja niistä olen päässyt! Ei tämä kyllä auta painon pudotuksessa, on minun kokemukseni koska paino ei ole pariin kuukauteen tippunut yhtään![/quote]                                                                                                              

Kevytrakenteisenakin 41/42 painava ja 156 cm pitkä henkilö on jo alipainon puolella, joten ei ihme, vaan hyvä asia terveytesi kannalta, ettei pätkäpaasto pudota sinua painosi avulla pimeään aukkoon.  16/8 pätkäpaastoilijan ei tarviysekaan luopua mistään, herkutkin kuuluu kuvioihin.  Pointti on se, että se ruokailu tapahtuu 8 tunnin aikana kaikkinensa ja sitten 16 tuntia ollaan ilman ravinteita.  Nautitut ravinteet kulutetaan tuon paaston aikana. Toisille tulee todemmin kalorivajeita kun taas joillekin sopivasti ja jopa joillekin liikaakin, jolloin seurauksetkin sitten näkyy.  Mielestäni olet onnistunut hyvin, koska paino on pysynyt samana eikä laskuja/nousuja ole ilmennyt.  Hyviä vointeja, ravintorikasta ruokaa ja terveyttä toivottelen sinulle. 🍳                                                                                                          

Vierailija
1500/2821 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut ihmeekseni, että kun olen paastolla, niin pari tuntia ennen (siis 14  tunnin paastoamisen jälkeen minule tulee euforinen olotila. Siis smanlainen kuin viinilasillisen jälkeen! Ja kun olen 20 tunnin paastolla, se tulee 18 tunnin paaston jälkeen...Siis onko tämä jotakin psyyken tuottamaa "iloa" siitä että

on pystynyt noudattaman itsekuria vai mistä mahtaa olla kyse...

Onko muilla samanlaisia havaintoja?Viisaammat varmaan osaavat vastata myös mikä tämän aiheuttaa.

Minulle tehtiin paksusuolen tähystys tässä joku aika sitten ja sitä varten piti tyhjentää suoli juomalla lääkeainetta, joka tyhjensi suolen. Kun vihdoin pääsin tähystykseen, oli aikaa suolen tyhjenemisestä kulunut varmasti lähemmäs 20 tuntia.

Toimenpide itsessään oli kidutusta, varsinkin kun en halunnut ”humautusta” mutta kotona illalla huomasin että olo oli ihmeen kevyt ja hyvä. Ja vaikka en ollut syönyt mitään yli vuorokauteen, ei ollut nälkä yhtään. Mies mussutti jotain juustopatonkia ja muistan sen ylemmyyden tunteen, että mussuta sinä vaan, minä en ruokaa tarvitse mihinkään. Ei tehnyt yhtään mieli syödä.