Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
281/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo juomapuoli kiinnostaa muakin. Helteellä ois ihana juoda lasillinen sokeritonta mehua tai limua jääpaloilla. Miten se vaikuttaisi? Mulle 16 tunnin paasto tuntuu hyvinkin helpolta. Mitenkäs urheilun ajoittaminen paaston suhteen? Onko erityisen tehokasta paaston loppuvaiheessa noin niinkun laihtumista ajatellen? Paastoan klo 15 alkaen, käyn aamulla lenkillä ja sitten syön aamupalan.

Liikunta on erittäin tehokasta rasvanpolttoa ajatellen paastotilassa. Erityisesti HIIT ja punttitreeni ovat suositeltavia paaston aikana tehtäväksi. Tosin kannattanee syödä iso Ateria heti jälkeen joten ajoittaa treenin paaston loppuun.

Joskus kuulee että paastoaikainen treeni on ihan samaa kuin ravittunakin mutta se eätas ei ole totta. Kehon on pakko ottaa energia radvavarastoistaan kun muuta ei ole. Lihas ei katoa sillä paasto nostaa kasvuhormonitasoja 500%+ (jopa 3000%) joten itseasiassa koko lihastreeniä boostautuu.

Kyllähän siellä lihaksissa ja maksassa on glykogeenia varastossa, mikäli hiilarit ylipäätään kuuluu ruokavalioon. Ja mitä suurempi teho treenissä, sitä enemmän niitä glykogeenivarastoja käytetään. Toki treenin jälkeen tehostuu rasvanpoltto, koska glykogeenivarastot on tyhjät. Mutta saman efektin saa aikaan myös ilman pätkäpaastoa.

Vierailija
282/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pari päivää vetänyt 13:11-14:10-meiningillä ja on tuntunut hyvältä. Ainoa miinus on ollut se, että maha ei toimi ollenkaan, kun olen jättänyt aamukahvit väliin! Kuinka pian kropan pitäisi tottua tähän uuteen rytmiin?

Haluaisin siirtyä kahteen ruokailuun päivässä: lounas & illallinen, noin klo 11-13 ja 20-22 päivän muusta aikataulusta riippuen. Helpottaisi kovasti, kun ei tarvitsisi miettiä syömistä jatkuvasti päivän aikana. Tekeekö kukaan muu näin? Mielipiteitä?

🤕No johan sulla on omintakeinen rytmitys.  1h ruoka-aikaa ja 23h paastoa.  Seuraa nyt ettei ala hiukset tippua (mikäli niitä nykyisellään on).  Sitten haaveilet, jos oikein laskin 11h ruoka-aikaa jolloin paastoa olisi 13h. Tämä jälkimmäinen on parempi vaihtoehto joten sulla on mahdollisuus syödä 11-22 välillä, eikä tarvitse sitoutua vain kahteen ateriaan.  Miksi jätit aamukahvin väliin? kyllä kahvia voi juoda ilman sokeri/maitoa.  Vatsan toiminnan saat normaaliksi kun syöt hyvin.  Lisävauhtia saat mm. leseistä, kaurakuidusta tai psylliumista.  

Luulen, että olet pelleily mielessä kirjoittanut viestisi, mutta halusin silti ottaa kantaa siksi, ettei kukaan kokematon nuori sortuisi kokeilemaan samaa ruokarytmiä.                                               

Öh. Olen siis pitänyt paastoa 13-14 tuntia ja syömisikkunan 10-11 tuntia vuorokaudessa. Pahoitteluni, jos en kirjoittanut tarpeeksi selkeästi.

Kaksi isoa ateriaa helpottaisi elämääni ja muuta aikatauluani, siksi ajattelin sitä kokeilla.

Kahvia en halua juoda ilman maitoa. Ja kuituun pitää kiinnittää huomiota, kiitos vinkeistä!

Ymmärsin tuon vähän sen jälkeen kun olin kirjoittanut tuosta OMAD :sta. 2 aterian Rytmi onnistuu hyvin 16/8 pätkäpaaston ja on mielestäni paras mahdollinen ateriarytmi kun pudotetaan painoa. Tuo 11-10h paasto ei ole pätkäpaasto ollenkaan jos nyt suoraan sanotaan mutta parempi sekin kuin jatkuva syöminen. Vielä joitakin vuosikymmeniä sitten tuo oli monella ihan tavallinen ruokarytmi ja kun ei jatkuvasti syöty niin syömättömyyttä tuli vrk:ssa helposti 10-12h.

Paastoa minulla on nyt tuon 13-14 tuntia ja eikö täällä joku vasta sanonut, että 12-14 tunnin paasto sopii useimmille naisille hyvin? Olen siis nainen :D

Totuttelen tähän ensin ja katson tilanteen mukaan, pidennänkö paastoa 16 tuntiin.

Jatkan vielä omaa ajatusta: jos söisin pääosin klo 12-13 ja klo 20-21, niin eikö siitä tulisi 15:9 eli aika lähellä pätkäpaastoa? Opiskelusta ja iltatöistä riippuen syömisikkuna olisi välillä klo 11-22 eli 11 h, mutta eikö tässä juuri haeta sitä helppoutta ja rentoutta, että syö sitten kun syö eikä kyttää kelloa ja mieti syömistä koko ajan? Tai sitten olen käsittänyt väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pari päivää vetänyt 13:11-14:10-meiningillä ja on tuntunut hyvältä. Ainoa miinus on ollut se, että maha ei toimi ollenkaan, kun olen jättänyt aamukahvit väliin! Kuinka pian kropan pitäisi tottua tähän uuteen rytmiin?

Haluaisin siirtyä kahteen ruokailuun päivässä: lounas & illallinen, noin klo 11-13 ja 20-22 päivän muusta aikataulusta riippuen. Helpottaisi kovasti, kun ei tarvitsisi miettiä syömistä jatkuvasti päivän aikana. Tekeekö kukaan muu näin? Mielipiteitä?

🤕No johan sulla on omintakeinen rytmitys.  1h ruoka-aikaa ja 23h paastoa.  Seuraa nyt ettei ala hiukset tippua (mikäli niitä nykyisellään on).  Sitten haaveilet, jos oikein laskin 11h ruoka-aikaa jolloin paastoa olisi 13h. Tämä jälkimmäinen on parempi vaihtoehto joten sulla on mahdollisuus syödä 11-22 välillä, eikä tarvitse sitoutua vain kahteen ateriaan.  Miksi jätit aamukahvin väliin? kyllä kahvia voi juoda ilman sokeri/maitoa.  Vatsan toiminnan saat normaaliksi kun syöt hyvin.  Lisävauhtia saat mm. leseistä, kaurakuidusta tai psylliumista.  

Luulen, että olet pelleily mielessä kirjoittanut viestisi, mutta halusin silti ottaa kantaa siksi, ettei kukaan kokematon nuori sortuisi kokeilemaan samaa ruokarytmiä.                                               

Öh. Olen siis pitänyt paastoa 13-14 tuntia ja syömisikkunan 10-11 tuntia vuorokaudessa. Pahoitteluni, jos en kirjoittanut tarpeeksi selkeästi.

Kaksi isoa ateriaa helpottaisi elämääni ja muuta aikatauluani, siksi ajattelin sitä kokeilla.

Kahvia en halua juoda ilman maitoa. Ja kuituun pitää kiinnittää huomiota, kiitos vinkeistä!

Ymmärsin tuon vähän sen jälkeen kun olin kirjoittanut tuosta OMAD :sta. 2 aterian Rytmi onnistuu hyvin 16/8 pätkäpaaston ja on mielestäni paras mahdollinen ateriarytmi kun pudotetaan painoa. Tuo 11-10h paasto ei ole pätkäpaasto ollenkaan jos nyt suoraan sanotaan mutta parempi sekin kuin jatkuva syöminen. Vielä joitakin vuosikymmeniä sitten tuo oli monella ihan tavallinen ruokarytmi ja kun ei jatkuvasti syöty niin syömättömyyttä tuli vrk:ssa helposti 10-12h.

Paastoa minulla on nyt tuon 13-14 tuntia ja eikö täällä joku vasta sanonut, että 12-14 tunnin paasto sopii useimmille naisille hyvin? Olen siis nainen :D

Totuttelen tähän ensin ja katson tilanteen mukaan, pidennänkö paastoa 16 tuntiin.

Jatkan vielä omaa ajatusta: jos söisin pääosin klo 12-13 ja klo 20-21, niin eikö siitä tulisi 15:9 eli aika lähellä pätkäpaastoa? Opiskelusta ja iltatöistä riippuen syömisikkuna olisi välillä klo 11-22 eli 11 h, mutta eikö tässä juuri haeta sitä helppoutta ja rentoutta, että syö sitten kun syö eikä kyttää kelloa ja mieti syömistä koko ajan? Tai sitten olen käsittänyt väärin.

Joo näin minäkin sen käsitän, että pätkäpaastoilun ois tarkoitus ns vapauttaa syömisen ja ruuan ajattelusta.  Tuo 15:9 kuulostaa ihan toimivalta minusta. 

Oon miettinyt kanssa että joo nopea laihtuminen on kivaa, mutta hitaammin laihtuessa kroppa ehtii sopeutua ja esim. iho mukautuu paremmin jne. jos tiputettavaa on paljon. 

Vierailija
284/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näin minäkin sen käsitän, että pätkäpaastoilun ois tarkoitus ns vapauttaa syömisen ja ruuan ajattelusta.  Tuo 15:9 kuulostaa ihan toimivalta minusta. 

Oon miettinyt kanssa että joo nopea laihtuminen on kivaa, mutta hitaammin laihtuessa kroppa ehtii sopeutua ja esim. iho mukautuu paremmin jne. jos tiputettavaa on paljon. 

Kiitos :) Minä olen melkein normaalipainossa bmi:n mukaan, mutta noin 5-6 kg olisi mukava saada pois pikkuhiljaa ja pysyvästi. En siis hae mitään nopeaa laihtumista, vaan uutta & helpompaa elämäntapaa.

-edellinen

Vierailija
285/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin löysin 8/16 paaston pari kk sitten. Tänään latasin puhelimeen play-kaupasta Bodyfast- sovelluksen, se on ilmainen. Siihen voi itse merkitä vuorokauden paastoajat ja se muistuttaa syömisikkunan auettua. Siinä voi myös valita minkä paastomuodon haluaa, esim. 9/15 tai 4/20 jne. Joihinkin paastoihin on otettava valmentaja, ei sekään kallis olisi, alle 2 euroa/kk. Itse otin tuon ilmaisen 8/16.

Vierailija
286/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 168/76, tavoitteena -8kg. Ongelmana oikeastaan liian isot annoskoot ja mussutus, toisaalta voin myöntää rakastavani  hyvää ruokaa. Menkkojen aikaan menee herkästi suklaata, mutta en jaksa siihen puuttua, kun kyse vain menkoista. Vaikuttaisi mielenkiintoiselle tämä paastoelämäntapa. Vapaapäivinä tulee oikeastaan noudatettua tätä jo alitajuntaisesti, aamupalaa en ole ikinä saanut alas. Edellisillan syömisistä seuraavaan menee helposti se 16 tuntia ilman, että tuntee nälkää.

Teen todella fyysistä ulkotyötä ja varsinkin nyt helteellä tulee herkästi tunne, että nyt täytyy saada jotakin kuvun alle.  Vettä, vischyä yms. menee sanomattakin paljon. Töiden jälkeen "kunnon ruoan" kaipuu on kuitenkin kiljuva, vaikka jotakin pientä syön taukojen aikana. Loppuilta meneekin sitten helposti hiilareja mättäessä, lähinnä leipää ja lisää päivällistä. Jos jättää kahvitauon ja välipalan pois, niin kyllä varsinkin tänä kesänä on saanut pidätellä pyörtymistä, joten pakko syödä. Töissä ei jaksa jos syö raskaasti, joten syön mielestäni hyvin (salaattia, hedelmiä, jogurttia, mysliä, pähkinöitä, smoothieita yms.), mutta luulen iltapäivänälän ja loppuillan mussutuksen johtuvan kuitenkin työpäivän syömisistä. Syön kai kulutukseen nähden liian vähän ja köyhästi?

Mitä työtä teette te, ketkä tätä paastoa noudatatte? 

Vierailija
287/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoamalla laihduttavan ei kannata ajatella kaloriteorian termein, vaan ajatella laihtumista hormonitoiminnan näkökulmasta. Insuliini laskee verensokeria ja glukagoni nostaa sitä. Glukagoni viestittää elimistöä vapauttamaan varastoitunutta rasvaa ja insuliini puolestaan varastoi rasvaa (tai no, glukoosia rasvaksi). Niin kauan kuin glukagoni on korkealla ja insuliinit matalalla laihtumista tapahtuu, koska elimistö ylläpitää riittäviä verensokeritasoja muuntamalla varastoitunutta rasvaa glukoosiksi. Kun insuliini nousee syödyn sokerin (hiilihydraatin) ja vähäisemmässä määrin/tapauskohtaisesti syödyn proteiinin myötä, laihtuminen pysähtyy.

Ruokavaliolla ei sinänsä ole väliä, mutta parhaan hyödyn saa paastoaja, joka "äärikarppaa" eli on ketogeenisella ruokavaliolla (esim. epilepsiaa ruokavaliolla hoitava henkilö). Silloin verensokeri ei nouse aterian jälkeenkään sen korkeammalle kuin millä tasolla glukagoni ja insuliini pyrkivät sitä pitämään.

Aloittaessani pätkäpaastoilua aamusokerini oli päivän korkein arvo (7). Koska aamulla en syönyt, ei päässyt rasvaakaan varastoitumaan. Olin ketogeenisella, joten ateriasokerini olivat vielä matalammat. Paino putosi, vaikka varmasti söin vähintään kulutuksen mukaan ja helposti enemmänkin ja olin melko lähellä normaalipainoani.

Vierailija
288/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi paras aamupala paastoamisen jälkeen? Onko sillä väliä miten paasto rikkoo jos paasto o nvain 15-16 tuntia? 

Pidemmillä paastoilla olen kuullut että sillä on todella iso merkitys mitä laittaa suuhunsa syömättömyyden jälkeen

Vierailija
289/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen kirjoitti:

Mikä olisi paras aamupala paastoamisen jälkeen? Onko sillä väliä miten paasto rikkoo jos paasto o nvain 15-16 tuntia? 

Pidemmillä paastoilla olen kuullut että sillä on todella iso merkitys mitä laittaa suuhunsa syömättömyyden jälkeen

Onhan sillä hieman väliä. Jotenkin kallistun ajattelemaan niin että tekee sellaisia valintoja joiden kanssa pystyy elämään vuosia eteenpäin. Ei siis mitään väkinäisiä ratkaisuja että nyt syön tuon kaalin ja kurkun tuosta aamupalaksi ja ehkä kolme retiisiä.

Vierailija
290/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa, olin aamulla huonojen yöunien jäljiltä hieman pihalla enkä ole sisäistänyt kaikkea lukemaani aivan täsmälleen oikein.

Vierailija
291/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo juomapuoli kiinnostaa muakin. Helteellä ois ihana juoda lasillinen sokeritonta mehua tai limua jääpaloilla. Miten se vaikuttaisi? Mulle 16 tunnin paasto tuntuu hyvinkin helpolta. Mitenkäs urheilun ajoittaminen paaston suhteen? Onko erityisen tehokasta paaston loppuvaiheessa noin niinkun laihtumista ajatellen? Paastoan klo 15 alkaen, käyn aamulla lenkillä ja sitten syön aamupalan.

Liikunta on erittäin tehokasta rasvanpolttoa ajatellen paastotilassa. Erityisesti HIIT ja punttitreeni ovat suositeltavia paaston aikana tehtäväksi. Tosin kannattanee syödä iso Ateria heti jälkeen joten ajoittaa treenin paaston loppuun.

Joskus kuulee että paastoaikainen treeni on ihan samaa kuin ravittunakin mutta se eätas ei ole totta. Kehon on pakko ottaa energia radvavarastoistaan kun muuta ei ole. Lihas ei katoa sillä paasto nostaa kasvuhormonitasoja 500%+ (jopa 3000%) joten itseasiassa koko lihastreeniä boostautuu.

Kyllähän siellä lihaksissa ja maksassa on glykogeenia varastossa, mikäli hiilarit ylipäätään kuuluu ruokavalioon. Ja mitä suurempi teho treenissä, sitä enemmän niitä glykogeenivarastoja käytetään. Toki treenin jälkeen tehostuu rasvanpoltto, koska glykogeenivarastot on tyhjät. Mutta saman efektin saa aikaan myös ilman pätkäpaastoa.

Lihasten glykogeenit on hetkessä tuhottu. Siihen ei mene kuin puolisen tuntia tehokkaassa treenissä ja esim itselläni punttitreeni kestää lämmittelyineen 1,5h. Usein olen vieläpä ollut töissä ennen treeniä jolloin glykogeeneistö tuskin on mitään jäljellä. Hyöty on hormonaalinen ja perustuu evoluutioon. Aikanaan kun keräsimme ja metsästimme ruokamme tuhansien vuosien ajan, jouduimme ensin taistelemaan, liikkumaan ilman energiaa ja keho on pitkän ajan kuluessa energiatehokkaaksi. Lihaksistakaannei voi luopua sillä keho niitä tarvitsee joten rasvoissa se silloin otetaan kun ei muuta voida. Treeni on anyway tehokasta pätkäpaaston yhteydessä ja erittäin suositeltavaa teki sen sitten paastossa, taikka ei mutta paastossa siitä saa eniten irti. Kasvuhormonitasojen ja testosteronin nousu kiihtyy vaan ja rasvanpoltto on uusissa sfääreissä.

Vierailija
292/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja btw glykogeenit kyllä tanklautuu vailla hiilareita ei söisikään, ei ole siitä riippuvainen asia.

Vierailija
293/2812 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toi toimi ihan mahtavasti mulla :D Olo oli viikon jälkeen paljon parempi, keskityin paremmin ja sain syödä ruokaa mukavan verran per ateria, koska kalorit. Tiesin myös että saan syödä tiettyyn aikaan niin ei tullut spontaania napostelua töissä.

Harmillista oli mulle että siitä alkoi itseni näännyttäminen ja syömishäiriötaipumukset iski päälle. Uskon että tää on tosi hyvä ja terveellinen vaihtoehto niille jotka ei ole alttiita syömishäiriöille kuten minä. :D

Vierailija
294/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis toi toimi ihan mahtavasti mulla :D Olo oli viikon jälkeen paljon parempi, keskityin paremmin ja sain syödä ruokaa mukavan verran per ateria, koska kalorit. Tiesin myös että saan syödä tiettyyn aikaan niin ei tullut spontaania napostelua töissä.

Harmillista oli mulle että siitä alkoi itseni näännyttäminen ja syömishäiriötaipumukset iski päälle. Uskon että tää on tosi hyvä ja terveellinen vaihtoehto niille jotka ei ole alttiita syömishäiriöille kuten minä. :D

🔔Hyvä, että oivalsit ajoissa.  Mikäli kaikki ei ole hyvin perusterveydessä, tuskin kannattaa lähteä kokeilemaan isoa muutosta.  Olen netistä löytämieni juttujen perusteella käsittänyt, että 16h paaston on katsottu olevan sellainen yläraja joka ei vielä vie elimistöä ns. paastoliekille (hätätilaan) jolloin nälkiintynyt elimistö alkaa varastoida kaiken mahdollisen energian eikä  silloin toivottua rasvanpolttoa tapahdu.  Laihtuminen tyssää, jotkut jopa lihoavat.  Mikäli aloittaa 16/8 paaston ei mielestäni kannata "paastota" jo ennakkoon.  Syödä saa ja pitääkin.  Miksi kiduttaa itseään niukin/naukin kaloreita laskien, ruokia punniten kun saa syödä normaalia ruokaa.   Vatsa täynnä on kiva mennä nukkumaan (en tarkoita ähky-täynnä).  Mulle sopivin aika aloittaa paasto on ilta ja siten osa tunneista menee nukkuen.  Mulla ei ole aamulla herätessäni nälkä, joten aloitan ruokailun 2-3h heräämisestä.  16h paaston jälkeen aloitan ruokailun joka pitää nälän pitkään poissa.  Paistan usein ison munakkaan, 2-3 voileipää joiden päälle vaihtelevasti lisukkeita esim. munakasta, juustoa, kalkkunaa, kurkkua, tomaattia, paprikaa. Munakas on välillä esim. kasviksilla, kalkkunalla, perunalla, (jos on jäänyt keitettyä perunaa), juustolla.  Iso muki kahvia.  Joskus päivän aloitus sisältää ison lasillisen piimää johon sekoitan mehukeittoa. Suosikkini on mustikkakeitto. 

Listaukseni omista syömisistä ei tarkoita, että tämä on se oikea, tehkää perässä, vaan sitä, että syökää oman makunne mukaan, sillä tässä 16/8 paastossa saat syödä kunnolla, kunhan teet sen 8h ruokailuajan sisällä.  Mikäli pidät lyhempää paastoaikaa niin ihan sama käytäntö teillä.  

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille.  

Vierailija
295/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen kirjoitti:

Aivan oivallinen kysymys.  Olen itse ollut kylpylässä järjestetyllä viikon paastokurssilla.  Siihen kuului suolen tyhjentäminen apteekista saatavalla Glaubersuolalla.  Suola sekoitettiin lasilliseen vettä ja juotiin yäk, meinasi tulla samaa tietä ulos.  välineisiin kuului myös apteekkitavarana myytävä vesipussi suolihuuhtelua varten.  Suolihuuhtelu oli tärkeä toimenpide jottei suoleen jää mätänemään sinne jääneitä ruokajämiä.  Ennen kylpylään menoa ruokaa oli kevennettävä sai syödä vain kasviksia.  Viikon "ruokailu" oli sellaista joka ei käynnistä ruuansulatusta, 1/2 lihaliemikuutiosta, teetä johon sai laittaa korkeintaa tl hunajaa, ja tietysti vettä.  Lopetukseen oli tarkat ohjeet.  Eka kiinteä ruoka oli 1/2 keitettyä perunaa jne.  Jokaiseen päivärutiiniin kuului suolihuuhtelu jotta "kaikki" jämät tuli pois.  En ikinä menisi uudelleen enkä todellakaan suosittele kenellekkään.  Pitkäkestoisiin paastoihin en ota kantaa, niillä on kuitenkin omat kannattajansa, jotka tuntevat asiat paremmin ja ovat perehtyneet asiaan.                                                                               

Mutta !6/8 tai alle tuon paastoa ei voi verrata, kyseessä ihan eri juttu.  Syö ihmeessä kaikkea mitä olet ennen pätkäpaastoakin syönyt, koska rajoitteita ei ole jollet itse aseta esteitä, mutta se ei ole pätkiksessä tarpeen eikä tarkoitus.   

Vierailija
296/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon pätkäpaastoilulla vyötäröltä lähti 5 senttiä, aika huikeeta! Painoakin katosi kilo, joten hyvillä mielin voin jatkaa.

Vierailija
297/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Vierailija
298/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arki. Herään, suoraan taloyhtiön salille pari kerrosta alemmaksi ja töihin klo 8. Salilla olen vajaa tunnin, ei mikään kunnon rääkki. Syön aamiaisen, tuorepuuroa, lounas klo 11.30-12, proteiinia 150 g, vihanneksia 250 e, riisiä 50 g. Välipala tuorepuuroa klo 14.30-15.

Sama välipala klo 17 ja dinneri, sama kuin lounas klo 19. Dinnerin ja välipalan pitäisi olla toisinpäin, mutta nälkä on järkyttävä.

Tätä vappuun asti ma-pe, pitäisi laihtua 500 g viikossa keskimäärin.

Nälkä on joka arki tuttua.

Sukujuhlat juhannuksena. Kuka sitä nyt itsensä vuoksi laihduttaisi.

Proteiinia ja dinneri. Hyvin on nykyajan käsitteet hallussa.

Vierailija
299/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pätkäpaastokokemusta 16/8 malliin vuoden verran. Painoa ei ole valitettavasti lähtenyt yhtään, vaikka ylipainoa on reilusti. Mutta vointi on paljon parempi, energisyys lisääntynyt, nukun paremmin, ei ole enää makeanhimoja tms. 

Vierailija
300/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen kirjoitti:

Ei ole juuri väliä millä paaston rikkoo. 

Ei sillä kyllä ole pidemmilläkään paastoilla muilla, paitsi hyvin herkkävatsaisilla. Itse jossain vaiheessa elämää pidin aina kevät- ja syyspaastot "kehon puhdistamiseksi"; enkä koskaan tehnyt niitä suositeltuja suolihuuhteluita tai tyhjennyksiä, ja aloitin paaston jälkeen syömisen painumalla kebabravintolaan. MItään ongelmia ei koskaan tullut ja paastot sujui hyvin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi