Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
301/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt aika pihalla näistä rasvoista... Kun tässäkin ketjussa moni sanoo että syökää paljon rasvaa, pitää nälkää, niin MITÄ se rasva nyt sitten ihan oikeasti saa/pitää olla? Kun tulee niin vastakkaisia suosituksia. Pitäisi syödä kasvirasvapainotteisesti, öljyjä, avokadoja jne ja sitten tietysti rasvaista kalaa mutta mites sitten kun on näitä vannoutuneita voin ja kerman puolestapuhujia? Saliäijätkin vetävät vaan sitä rahkaansa päivät pitkät. Haluaisin syödä ihan oikeaa ruokaa, enkä vain lipittää paria lusikallista öljyä, ja myös monipuolisesti eikä aina sitä samaa kourallista pähkinöitä joka ilta.

Miten siis on, voinko ihan rauhassa syödä juustoa ja jogurttia ja kermaa (kasvirasvoja unohtamatta) ja olisiko se jopa suositeltavaa?

Vierailija
302/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt aika pihalla näistä rasvoista... Kun tässäkin ketjussa moni sanoo että syökää paljon rasvaa, pitää nälkää, niin MITÄ se rasva nyt sitten ihan oikeasti saa/pitää olla? Kun tulee niin vastakkaisia suosituksia. Pitäisi syödä kasvirasvapainotteisesti, öljyjä, avokadoja jne ja sitten tietysti rasvaista kalaa mutta mites sitten kun on näitä vannoutuneita voin ja kerman puolestapuhujia? Saliäijätkin vetävät vaan sitä rahkaansa päivät pitkät. Haluaisin syödä ihan oikeaa ruokaa, enkä vain lipittää paria lusikallista öljyä, ja myös monipuolisesti eikä aina sitä samaa kourallista pähkinöitä joka ilta.

Miten siis on, voinko ihan rauhassa syödä juustoa ja jogurttia ja kermaa (kasvirasvoja unohtamatta) ja olisiko se jopa suositeltavaa?

Tästä on kaksi koulukuntaa. Ne, jotka vielä uskovat virallisterveellisiin selityksiin siitä, että runsaasti omega-6:sta sisältävät nopeasti hapettuvat inflammatoriset teollisesti valmistetut siemenöljyt ovat parempia kuin luonnolliset rasvat. Ja sitten se toinen koulukunta, joka lukee niitä tutkimuksia itse ja joutuu valitettavasti toteamaan omilla silmillään ja aivoillaan, että Maa- ja metsätalousministeriön ravitsemussuositukset palvelevat maa- ja metsätaloutta eikä ihmisten terveyttä.

Jopa Fogelholm on myöntänyt aika päiviä sitten, että eläinrasvojen vaarallisuudesta puhuminen on "vanhanaikaista". Hän kuitenkin edelleen suosittelee syömään teollisesti tuotettuja siemenrasvoja (rypsiöljy, aurinkokukkaöljy), jotka hyvin tietää inflammatorisiksi, sanomalla, että ne ovat "terveellisempiä" kuin luonnolliset rasvat. Kokeellisia tutkimuksia hän ei kuitenkaan pyydettäessä esitä, vaan mieluummin kiukuttelee radiossa, kun täytyy kaiken maailman rahvaalle perustella väitteitään, kun pitäisihän nyt professorin sanaan uskoa ilman kritiikkiä! (Sorry, patoutumia)

Summa summarum: Maitorasva on terveellistä, vaaratonta tai jopa sydänterveellistä riippuen keltä kysyy, mutta KUKAAN ei sitä enää vaaralliseksi väitä. Nyt ainoa perustelu syödä rypsiä on ekologisuus, joka sekin on aivan absurdia, kun sen viljely tappaa pölyttäjät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on kaksi koulukuntaa. Ne, jotka vielä uskovat virallisterveellisiin selityksiin siitä, että runsaasti omega-6:sta sisältävät nopeasti hapettuvat inflammatoriset teollisesti valmistetut siemenöljyt ovat parempia kuin luonnolliset rasvat. Ja sitten se toinen koulukunta, joka lukee niitä tutkimuksia itse ja joutuu valitettavasti toteamaan omilla silmillään ja aivoillaan, että Maa- ja metsätalousministeriön ravitsemussuositukset palvelevat maa- ja metsätaloutta eikä ihmisten terveyttä.

On sitten meitäkin jotka ei noita siemenöljyjä syödä mutta vältellään myös eläinrasvaa. Kertatyydyttömiä rasvoja kuten oliiviöljyä lähinnä.

Nyt taas luin hiljattain uuden tutkimuksen runsaan eläinrasvan syönnin haitallisuudesta. Tällä kertaa ongelma liittyi suolistomikrobeihin, joiden geenien ilmeneminen muuttuu ihmisen terveydelle epäedulliseen suuntaan jos ravinnossa on runsaasti eläinrasvaa. Liha siis sinänsä ei ollut paha, jos ei ollut kovin rasvaista, vaan nimenomaan se eläinrasva. 

Vierailija
304/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sitten meitäkin jotka ei noita siemenöljyjä syödä mutta vältellään myös eläinrasvaa. Kertatyydyttömiä rasvoja kuten oliiviöljyä lähinnä.

Nyt taas luin hiljattain uuden tutkimuksen runsaan eläinrasvan syönnin haitallisuudesta. Tällä kertaa ongelma liittyi suolistomikrobeihin, joiden geenien ilmeneminen muuttuu ihmisen terveydelle epäedulliseen suuntaan jos ravinnossa on runsaasti eläinrasvaa. Liha siis sinänsä ei ollut paha, jos ei ollut kovin rasvaista, vaan nimenomaan se eläinrasva. 

Mitä siinä tutkimuksessa oli tutkittu ja miten?

Vierailija
305/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lukenut kyseisen tutkimuksen, niin  voit varmaan kertoa siitä enemmän. Tai laittaa linkin.

Vierailija
306/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eläinrasva tässä yhteydessä siis kattaa myös maitotuotteet?

Mites sitten, kun mun lapsella on maitoallergia ja syödään koko perhe aika lailla maidottomasti - onko se ihan itsensä huijaamista uskotella että rasvaa siinä kaurakermassakin on? Vai onko sillä mitään merkitystä, varsinkin kun monen mielestä se maitokin on ihan saatanasta. Kuulun kyllä itsekin niihin joille tuntuu että maito ei ainakaan ylenpalttisesti sovi.

Vierailija
307/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi jotain meta-analyysejä niistä tutkimuksista. Maitorasvaa ei kyllä enää juuri kukaan väitä haitalliseksi, että sinällään en näe, miksi sitä näkemystä edes tarvitsisi perustella, koska vastaväittäjät ovat nykyisellään hiljentyneet.  Viimeistään, kun PURE tuli uunista ulos.

https://www.dietdoctor.com/low-carb/science#heartdisease

Lihasta saatu eläinrasva on suunnilleen samaa kuin maitorasva eli sitäkään ei tarvitse pelätä. Tutkimusta maitorasvan terveellisyydestä ja haitattomuudesta on kuitenkin selkeästi eniten, niin sitä on helppo suositella ja helpompi annostella (voi).

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin verinäytteistä, mitä ihmiset oikeasti olivat syöneet (ei siis kyselytutkimus niin kuin suurin osa ravitsemustutkimuksesta on) ja oliko sillä vaikutusta kokonaiskuolleisuuteen tai sydänsairauksiin. Ei ollut.

https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqy117/5…

Vierailija
308/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten, kun mun lapsella on maitoallergia ja syödään koko perhe aika lailla maidottomasti - onko se ihan itsensä huijaamista uskotella että rasvaa siinä kaurakermassakin on? Vai onko sillä mitään merkitystä, varsinkin kun monen mielestä se maitokin on ihan saatanasta. Kuulun kyllä itsekin niihin joille tuntuu että maito ei ainakaan ylenpalttisesti sovi.

Ethän sä voi verrata maitoa johonkin kauraliemeen. Ne on ihan eri asioita.

Vierailija
309/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän mä tässä nimenomaan kysyin, että miten noiden kasvimaitotuotteiden rasvoihin pitää suhtautua, koska tiedän niiden olevan ihan eri asia kuin oikeat maitotuotteet. Ehkä muotoilin asiani huonosti, pahoittelut siitä, mutta yritetään nyt selkeämmin: jos syön vain kasvimaitopohjaisia tuotteita, saanko tarpeeksi rasvaa ja onko se rasva hyvälaatuista? Esimerkkinä vaikka tuo kaurakerma, siinä on 15 grammaa rasvaa per 100 gr, josta tyydyttämättömiä rasvahappoja 1,2 gr

Vierailija
310/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän mä tässä nimenomaan kysyin, että miten noiden kasvimaitotuotteiden rasvoihin pitää suhtautua, koska tiedän niiden olevan ihan eri asia kuin oikeat maitotuotteet. Ehkä muotoilin asiani huonosti, pahoittelut siitä, mutta yritetään nyt selkeämmin: jos syön vain kasvimaitopohjaisia tuotteita, saanko tarpeeksi rasvaa ja onko se rasva hyvälaatuista? Esimerkkinä vaikka tuo kaurakerma, siinä on 15 grammaa rasvaa per 100 gr, josta tyydyttämättömiä rasvahappoja 1,2 gr

Ei se rasva niissä ole hyvälaatuista, ne tuotteethan on vegaanisia.

Vierailija
311/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auringonkukkaöljyä näkyi olevan. Siemenöljyt on ihmiselimistölle sitä pahinta mahdollista. Aiheuttavat hiljaista tulehdusta.

Vierailija
312/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auringonkukkaöljyä näkyi olevan. Siemenöljyt on ihmiselimistölle sitä pahinta mahdollista. Aiheuttavat hiljaista tulehdusta.

Mitä mun sitten kannattaisi syödä, kun se maito ei tosiaan isoina määrinä sovi. Pähkinöitä hamaan hautaan asti?

Vierailija
313/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa tähän rasvasotaan joka ympäri nettiä riehuu valtoimenaan mutta itse syön rasvaa monipuolisesti, lihassa tulee mitä tulee, maitorasvaa syön pienissä määrissä, kalasta tulee mitä tulee. Noiden lisäksi syön pähkinöitä, Avocado ja käytän joskus rypsöriä paistamiseen pienen tilkan vaan. Rasvaa pyrin syömään n. 1g per kehon painokilo. Se tulee täyteen sekasyöjällä melko vaivattomasti. Proteiinia 25% ja loput sitten hiilareita. Päivittäisellä tasolla vaihtelua tulee.

Vierailija
314/2812 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vaihtelevasti eri rasvoja: välillä luomuvoita, välillä kookosöljyä, välillä hamppuöljyä, välillä oliiviöljyä jne. sen mukaan mihin ruokaan sitä on laittamassa. Sit vedän jotain krilliöljystä väsättyjä omega3-astaksantiinikapseleita toivoen että ne on mun kropalle hyväksi.   Sit kaikkia eri pähkinöitä ja avokadoja, kiivejä kun syö nii omegat saa kun pureskelee siemenet, sama monissa marjoissa esim tyrni. löytyyhän noita rasvoja, kokeilkaa ja tutkikaa.

Vierailija
315/2812 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin läpi oman jääkaapin sisällön ja kaikissa kauramaitotuotteissa oli kyllä rypsiöljyä, yhdessäkään ei ollut auringonkukkaöljyä. Merkit Oatly ja Planti.

Vierailija
316/2812 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän rasvan lähteinä suurimmalta osin siemeniä (max 2rkl/päivä) ja pähkinöitä, sekä esim. tahinia ja maapähkinävoita. Lisäksi rasvaa tulee tietenkin myös erilaisista ruoista niin, että sitä kertyy n. gramma per painokilo päivän aikana. En käytä ollenkaan öljyjä

Vierailija
317/2812 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä tutkimuksessa oli tutkittu ja miten?

En ole tuo alkuperäinen mutta olen lukenut saman tiedon suolistobakteeritutkija Emeran Mayerin kirjasta "The Brain-Gut Connection" ja siinä hän esitti saman tiedon. Voin kotiin päästyäni etsiä siitä lähdeviitteen, ko. kirjassa kun ne oli yleensä väitteille esitetty. Koitin netistä etsiä Emeran Mayerillä, kun en juuri nyt saa kirjaa käsiini, ja jotain löytyy niinkin

http://emeranmayer.com/caveats-of-ketogenic-diet/ 

There is overwhelming evidence from preclinical studies (1-4) that high-fat intake causes changes in the gut microbial composition and function, resulting in an increased leakiness of the gut and low grade inflammation of the gut and other organs, including the brain. 

Lähteet 1-4 on listattu jutussa.

Mutta tuossa jutussa mainittiin vain yleisesti korkearasvainen ruokavalio haitalliiseksi, kun taas siinä kirjassa nimenomaan eläinrasva, ja mainittiin että esim. välimeren ruokavalio ei ole haitallinen suolistolle ja mikrobeille vaikka sisältää paljon rasvaa (oliiviöljynä ja kalarasvana).

Vierailija
318/2812 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkearasvainen ruokavalio tosiaan muuttaa suolistobakteereja. Siihen perstuu esim. epilepsian kontrolloiminen runsasrasvaisella ruokavaliolla. Kannattaa tutustua tarkemmin.

SBU (Ruotsin THL) on todennut karppauksen eli runsasrasvaisen, vähähiilihydraattisen (LCHF) ruokavalion tutkitusti turvalliseksi ja suosittaa sitä yhtenä hoitovaihtoehtona diabeteksen, raskausdiabeteksen ja ylipainon hoidossa. Herre guuud, miten vaarallista!

Suomalaisen Sami Inkisen luotsaama amerikkalainen Virta Health on onnistunut peruuttamaan diabeteksen useimmilta potilailtaan ketogeenisella ruokavaliolla. OMG miten vaarallista!

Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta sanotaanko nyt, että kyllä perinteistä ruokavaliota noudattaneiden inuiittien täytyi olla todella sairaita, eiku, miten se nyt menikään?

Vierailija
319/2812 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkearasvainen ruokavalio tosiaan muuttaa suolistobakteereja. Siihen perstuu esim. epilepsian kontrolloiminen runsasrasvaisella ruokavaliolla. Kannattaa tutustua tarkemmin.

SBU (Ruotsin THL) on todennut karppauksen eli runsasrasvaisen, vähähiilihydraattisen (LCHF) ruokavalion tutkitusti turvalliseksi ja suosittaa sitä yhtenä hoitovaihtoehtona diabeteksen, raskausdiabeteksen ja ylipainon hoidossa. Herre guuud, miten vaarallista!

Suomalaisen Sami Inkisen luotsaama amerikkalainen Virta Health on onnistunut peruuttamaan diabeteksen useimmilta potilailtaan ketogeenisella ruokavaliolla. OMG miten vaarallista!

Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta sanotaanko nyt, että kyllä perinteistä ruokavaliota noudattaneiden inuiittien täytyi olla todella sairaita, eiku, miten se nyt menikään?

Niin tämä esimerkki onkin melko hyvä, koska elinikä erittäin lyhyt. Todennäköisesti eliniän lyhyys johtui suurelta osin muista kuin ruokavaliosyistä silloin kun sitä perinteistä ruokavaliota noudatettiin, esim. onnettomuudet, loukkaantumiset, infektiot, jo vauvana kuolemat, mutta jos ihmiset elää nelikymppiseksi, on vaikea sanoa miten hyvä se heidän ruokavalionsa oli. Useimmat elintasosairaudet tulee jopa nyky-roskaruoalla vasta myöhemmin.

Vierailija
320/2812 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuossa linkissäkin lukee että ketogeeninen dieetti on hyvä hoito metaboliseen oireyhtymään ja tyyppi 2 diabetekseen:

The full ketogenic diet is probably the best and fastest way to loose weight, and to bring your metabolism under control if you suffer from metabolic syndrome and type II diabetes.

Mutta varoitellaan ettei se silti välttämättä ole ihmiselle muuta kuin (usein tilapäisenä) epätasapainotilan hoitokeinona paras tai luonnollisin dieetti. 

Jos nyt tuo pitää paikkansa että varsinkin paljon rasvaa sis. ketogeeninen dieetti aiheuttaakin matala-asteisen tulehdustilan suolen läpäisevyyttä lisäämällä, niin onhan se pienempi paha kuin merkittävä liikalihavuus (joka myös aiheuttaa matala-asteisen tulehduksen eri mekanismilla, eli vatsarasvan hormonaalisen aktiivisuuden kautta) ja metabolinen oireyhtymä. Mutta parempi ilman kummankaan lajin matala-asteista tulehdusta jos mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi