Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei anteeksi, en ole lukenut koko ketjua, mutta miksi juuri 16/8? Toimisiko myös 15/9?
Toimii, ja osa dieetin puolestapuhujista asiantuntijoista on sitä mielt, että osalle naisista 12-14 tunnin paasto on parempi kuin 16. Toki 16 on hyvä, jos sitä sietää, mutta joidenkin erityisesti naisten verensokerin säätely on sellainne, että niin pitkällä paastolla vaan tulee todella ikäviä alhaisen verensokerin oireita, eikä mikää määrä totuttelua auta.
Tähän voi Ehkä hieman vaikuttaa ruoka valinnoillaan eli esim paaston voi yrittää katkaista kasviksilla jotka nostavat verensokeria (insuliinin tarve pieni) hitaasti. Toisaalta osalla kestää myös tottua siihen, että jatkuvasta syömisestä mennään toiseen ääripäähän. Haima on ihmeissään kun ensin tottunut pukkaamaan insuliinia jatkuvasti ja yhtäkkiä sen pitäisi alkaa pukkaamaan glukagonia. Olemme kaikki tässäkin asiassa yksilöllisiä. Mielestäni paras mitä voi tehdä on antaa itselleen aikaa. Käytännössä niin., että menee rauhassa vaikka 14h paastolla jonkin aikaa ja palaa sitten taas kokeilemaan josko 15h tai jopa pitempi alkaisi toimimaan. Verensokeria voi vaikka mittailla ja kannattaakin. Esim itselläni 20h paaston jälkeen sokerit 5,5h eli sopii minulle mutta olenkin mies ja meillä keho ei yleensä ole ihan niin herkkä muutoksille.
Sen vielä sanon että jos pätkäpaaston aloittaminen on aamukahvin maidosta kiinni niin ennemmin sen silti aloittaa vaikka kahvi maidon kanssa kuin ei aloita ollenkaan. Jos siis tuollaisia nyansseja miettii. Sama juttu esim paaston pituuden kanssa. Se tappaa kaiken rentouden jos elää kellon kanssa. Pätkän on tarkoitus helpottaa elämää, ei tehdä siitä kurjaa ja vaikeaa. Välillä voi poiketa paastosta ja palata siihen taas seuraavana päivänä. Näin homma pysyy mukavana. Itse teen usein niin että elämä menojen mukaan siirtelen ruoka ikkunaa ja silloin siinä käy monesti niin että paasto voi olla 44h tai jo Akin toisena päivänä 18h. Pätkis kuitenkin hyvin monelle kokeilemisen arvoinen tapa elää ja luultavasti lähes kaikki pystyvät esim. Laihtumaan pätkäpaaston avulla todella tehokkaasti joten ei voi kun suositella. Diabetesihmiset ym. Perussairaat, olkaa varovaisia ja noudattakaa lääkärin ohjeita mieluummin kuin lähdette kikkailemaan. Omalla vastuulla siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä haaveissa kokeilla, mutta aamukahvi maidolla aiheuttaa harmaita hiuksia. Miten ihmeessä pääsisin siitä eroon.. Ehkä teetä aamulla? Kahvia en halua juoda mustana.
Useimmat on sitä mieltä, että tilkka maitoa kahviin tai teehen on ihan ok. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa, jos laitan sitä maitoa kahviin tai ei, yhtä lailla kroppa pysyy selvästi paastotilassa.
Parats pelata varman päälle ja juoda mustana.
Niinpä, minulla maitoa kuluu aamukahvin kanssa melkein pari desiä 😳
Ensimmäinen kahviton aamuherätys!
Teetä ja kuumaa vettä, menee melkein täydestä! Kahvit sitten parin tunnin päästä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei anteeksi, en ole lukenut koko ketjua, mutta miksi juuri 16/8? Toimisiko myös 15/9?
Toimii, ja osa dieetin puolestapuhujista asiantuntijoista on sitä mielt, että osalle naisista 12-14 tunnin paasto on parempi kuin 16. Toki 16 on hyvä, jos sitä sietää, mutta joidenkin erityisesti naisten verensokerin säätely on sellainne, että niin pitkällä paastolla vaan tulee todella ikäviä alhaisen verensokerin oireita, eikä mikää määrä totuttelua auta.
Tämän minäkin olen huomannut. Syön nykyään vain kolme kertaa päivässä ja paastoan yleensä 12-14 tuntia päivässä, mutta ajoittaiset 16 tunnin paastot saavat jotenkin systeemin sekaisin, ja huomaan tuntevani niiden jälkeen tarvetta syödä huomattavasti enemmän kuin tavallisesti. Eli itselleni sopii parhaiten aamiainen, lounas ja illallinen, joka on yleensä kuudelta illalla ja jonka jälkeen en enää syö mitään.
Pätkis35 kirjoitti:
Sen vielä sanon että jos pätkäpaaston aloittaminen on aamukahvin maidosta kiinni niin ennemmin sen silti aloittaa vaikka kahvi maidon kanssa kuin ei aloita ollenkaan. Jos siis tuollaisia nyansseja miettii. Sama juttu esim paaston pituuden kanssa. Se tappaa kaiken rentouden jos elää kellon kanssa. Pätkän on tarkoitus helpottaa elämää, ei tehdä siitä kurjaa ja vaikeaa. Välillä voi poiketa paastosta ja palata siihen taas seuraavana päivänä. Näin homma pysyy mukavana. Itse teen usein niin että elämä menojen mukaan siirtelen ruoka ikkunaa ja silloin siinä käy monesti niin että paasto voi olla 44h tai jo Akin toisena päivänä 18h. Pätkis kuitenkin hyvin monelle kokeilemisen arvoinen tapa elää ja luultavasti lähes kaikki pystyvät esim. Laihtumaan pätkäpaaston avulla todella tehokkaasti joten ei voi kun suositella. Diabetesihmiset ym. Perussairaat, olkaa varovaisia ja noudattakaa lääkärin ohjeita mieluummin kuin lähdette kikkailemaan. Omalla vastuulla siis.
Kiitos! Rentoutta ja helppoutta minäkin haen, kunhan tässä alkuun pääsee. Ei siis hampaat irvessä ja kelloa kytäten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä haaveissa kokeilla, mutta aamukahvi maidolla aiheuttaa harmaita hiuksia. Miten ihmeessä pääsisin siitä eroon.. Ehkä teetä aamulla? Kahvia en halua juoda mustana.
Useimmat on sitä mieltä, että tilkka maitoa kahviin tai teehen on ihan ok. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa, jos laitan sitä maitoa kahviin tai ei, yhtä lailla kroppa pysyy selvästi paastotilassa.
Parats pelata varman päälle ja juoda mustana.
Niinpä, minulla maitoa kuluu aamukahvin kanssa melkein pari desiä 😳
Ensimmäinen kahviton aamuherätys!
Teetä ja kuumaa vettä, menee melkein täydestä! Kahvit sitten parin tunnin päästä :)
Kerrottakoon, että tässä taustalla on myös sellainen ajatus, että haluan oppia arvostamaan kahvin juomista (rakastan maitokahvia!) enkä vain ryystää puolta pannua aamulla puoliunessa melkein huomaamatta koko asiaa. Eli ei johdu pelkästään pätkäpaastosta.
Nyt meni vähän ohis, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän minäkin olen huomannut. Syön nykyään vain kolme kertaa päivässä ja paastoan yleensä 12-14 tuntia päivässä, mutta ajoittaiset 16 tunnin paastot saavat jotenkin systeemin sekaisin, ja huomaan tuntevani niiden jälkeen tarvetta syödä huomattavasti enemmän kuin tavallisesti. Eli itselleni sopii parhaiten aamiainen, lounas ja illallinen, joka on yleensä kuudelta illalla ja jonka jälkeen en enää syö mitään.
Kuulostaa hyvältä ja tasapainoiselta. Kyse onkin mielestäni siitä, että löytää itselleen tavan jota on helppoa noudattaa tästä eteenpäin vuosikausia. Terveyden kannalta tuollainen kolmen aterian rytmi on aivan loistava varsinkin jos pystyy olemaan syömättä ja juomatta aterioiden välit muuta kuin vettä tai sellaisia nesteitä mitkä ei nosta verensokeria turhaan (insuliinit matalalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alentaa diabetesriskiä eli sillä on suotuisa vaikutus verensokeriin, mutta ei välttämättä sovi kakkostyypeille? Eikö tuo ole jotenkin ristiriitaista
eri
Sopii erinomaisesti terveyden puolesta, mutta olot voi osalla olla niin hurjia ettei tuota jaksa. Jos sattuu olemaan niitä joilla verensokeri menee todella alhaiseksi paaston aikana, ja sitten nousee ihan rakettina kun syö. Eräällä tutulla kävi niin että häntä aina syömisikkunan alkuun asti särki päätä, pää oli sumussa, ja sitten kun mittasi verensokerit ne oli jotain tyyliä 3,5, joten ei ihme...
Eikö tuossa ole ongelma ennemmin ruokavalinnat eikä paasto? Eihän verensokeri voi nousta rakettina, jos välttelee esim. nopeita hiilareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alentaa diabetesriskiä eli sillä on suotuisa vaikutus verensokeriin, mutta ei välttämättä sovi kakkostyypeille? Eikö tuo ole jotenkin ristiriitaista
eri
Sopii erinomaisesti terveyden puolesta, mutta olot voi osalla olla niin hurjia ettei tuota jaksa. Jos sattuu olemaan niitä joilla verensokeri menee todella alhaiseksi paaston aikana, ja sitten nousee ihan rakettina kun syö. Eräällä tutulla kävi niin että häntä aina syömisikkunan alkuun asti särki päätä, pää oli sumussa, ja sitten kun mittasi verensokerit ne oli jotain tyyliä 3,5, joten ei ihme...
Eikö tuossa ole ongelma ennemmin ruokavalinnat eikä paasto? Eihän verensokeri voi nousta rakettina, jos välttelee esim. nopeita hiilareita
Se lasku se suurempi ongelma onkin, alhaisen verensokerin aiheuttama sietämättömän huono olo paaston loppuaikoina. Itselläni on reaktiivinen hypoglykemia ja se aiheuttaa juuri tuollaista oiretta että verensokeri menee liian alas, sitten nousee jopa terveellisestä, matalan GI:n ateriasta äkkiä ylös, sitten romahtaa jne. Tällaisille tapauksille nuo paastot on haastavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Voi hyvinkin olla. Esim leipä tai jokin sokerinen nostaa sokerit liian vauhdilla. Siksi onkin kaikkein paras rikkoa paasto kasviksilla. Maitotuotteetkin nostaa verensokeria reippaasti, lihatuotteet vähän hitaammin. Se on useimmille vaan liian tylsä tapa vetää aamupalaksi kaalia.
Yksi yleinen virhe on se että syödään juodaan huomaamatta aterioiden välillä jotain mikä nostaa ja laskee verensokeria turhaan. Kroppa ei totu mihinkään jos koko ajan ollaan mutustamassa ja haima joutuu yli puskemaan insuliinia. Insuliiniresistintiksi siinä tulee ja sen jälkeen on koko roppa sekaisin. Esim lihassolut ei ota aminohappoja vastaan resistentissä tilanteessa ja muutenkin solut blokkaavat ravintoaineita ja rasvanpoltto häiriintyy sillä silloin kun syödään ja insuliinia erittyy vereen ei rasva pala ennenkuin tilanne on tasaantunut.
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Voi hyvinkin olla. Esim leipä tai jokin sokerinen nostaa sokerit liian vauhdilla. Siksi onkin kaikkein paras rikkoa paasto kasviksilla. Maitotuotteetkin nostaa verensokeria reippaasti, lihatuotteet vähän hitaammin. Se on useimmille vaan liian tylsä tapa vetää aamupalaksi kaalia.
Yksi yleinen virhe on se että syödään juodaan huomaamatta aterioiden välillä jotain mikä nostaa ja laskee verensokeria turhaan. Kroppa ei totu mihinkään jos koko ajan ollaan mutustamassa ja haima joutuu yli puskemaan insuliinia. Insuliiniresistintiksi siinä tulee ja sen jälkeen on koko roppa sekaisin. Esim lihassolut ei ota aminohappoja vastaan resistentissä tilanteessa ja muutenkin solut blokkaavat ravintoaineita ja rasvanpoltto häiriintyy sillä silloin kun syödään ja insuliinia erittyy vereen ei rasva pala ennenkuin tilanne on tasaantunut.
Itse en ole ollenkaan välittänyt siitä nouseeko verensokeri hitaasti tai nopeasti. Vedän puolenpäivän aikaan paaston päättäväksi aamupalaksi tavallisesti ison voisarven, joskus kermavaahdolla ja marjoilla, Nutellalla tms ja latten. Tuntuu todella hyvältä päättää paasto samantien energian tunteen antavalla hiilaripommilla. Eikä tästä mulla ainakaan ole koskaan tullut mitään ongelmia, ei tule nälkää ennen seuraavaa ruoka-aikaa tai mitään. Ja paino on laskenut 16:8 tyyliin loistavasti vaikken ole edes terveysruokaa syönyt, en vältellyt sokeria, alkoholia tai mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Itse en ole ollenkaan välittänyt siitä nouseeko verensokeri hitaasti tai nopeasti. Vedän puolenpäivän aikaan paaston päättäväksi aamupalaksi tavallisesti ison voisarven, joskus kermavaahdolla ja marjoilla, Nutellalla tms ja latten. Tuntuu todella hyvältä päättää paasto samantien energian tunteen antavalla hiilaripommilla. Eikä tästä mulla ainakaan ole koskaan tullut mitään ongelmia, ei tule nälkää ennen seuraavaa ruoka-aikaa tai mitään. Ja paino on laskenut 16:8 tyyliin loistavasti vaikken ole edes terveysruokaa syönyt, en vältellyt sokeria, alkoholia tai mitään.
Pätkäpaasto ei ole dieetti eikä siis määritä mitä voi ja saa syödä. Jos tuo toimii sinulla niin anna mennä.
Itse haen tällä lähinnä terveyshyötyjä ja jaksamista treeneihin sekä töihin ( sekä helppoutta elämään) joten vastaavaan en itse halua alkaa. Herkuttelu pidän minimissään ja se sopiikin mulle koska en saa niistä hetkistä kuin 5 minuutin nautinnon jonka jälkeen paha olla henkisesti ja fyysisesti. Laihdutin pätkäpaastolla ja olen jo normi painossa joten sekään ei enää ole motivaattori numero yksi tähän touhuun. Aion jatkaa pätkäpaastoa kauas tulevaisuuteen.
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Pätkäpaasto ei ole dieetti eikä siis määritä mitä voi ja saa syödä. Jos tuo toimii sinulla niin anna mennä.
Itse haen tällä lähinnä terveyshyötyjä ja jaksamista treeneihin sekä töihin ( sekä helppoutta elämään) joten vastaavaan en itse halua alkaa. Herkuttelu pidän minimissään ja se sopiikin mulle koska en saa niistä hetkistä kuin 5 minuutin nautinnon jonka jälkeen paha olla henkisesti ja fyysisesti. Laihdutin pätkäpaastolla ja olen jo normi painossa joten sekään ei enää ole motivaattori numero yksi tähän touhuun. Aion jatkaa pätkäpaastoa kauas tulevaisuuteen.
Joo mulla tosiaan motivaatio laihdutus. Painoin 101 kg aloittaessani, nyt 86 kg ja laihtuminen jatkuu edelleen hyvää tahtia vaikka herkuttelenkin. Jaksamisongelmia mulla ei ollut edes 100-kiloisena alkoholin suurkuluttajana ja ahmijana, joten siitä ei ole mulle oikein motivaatioksi - olen aina ollut vähän liiankin energinen tapaus, niin että välillä menee levottomuuden puolelle. Mulle myöskään herkuttelu ei aiheuta mitään pahaa oloa, sitten en toki harrastaisi jos sen tekisi.
Sen sijaan lähes 10 vuotta dieetti-takaisinlihomiskierteessä oltuani tiedän, että jos yritän "ankeuttaa" liikaa elämääni superterveellisyydellä tai tiukkuudella tai ehdottomilla kielloilla, se toimii hetken mutta jossai vaiheessa tahdonvoima loppuu ja sitten repeää ja ahmin kaikki pudottamani kilot takaisin ennätysvauhtia. Nyt tässä tavassa on se hyvä puoli etten koe joutuvani luopumaan mistään mistä nautin, en voisarvesta aamulla, en viinistä ruoan kanssa tai saunakaljasta, ja siksi tällä on toivoa onnistua pysyvämnin kuin aiemmilla dieettitempaisuilla.
Mitä kaikkea paaston aikana voi juoda? Olen juonut vettä, teetä, mustaa kahvia ja vichyä, mutta nyt ajattelin pidentää paastoaikaa ja lyhentää syömisikkumaa kuuteen tuntiin, niin mietin että miten voisin juoda monipuolisemmin että paastoaika ei tuntuisi niin pitkältä.
Voiko veden sekaan lisätä sitruunaa, limeä tai appelsiinia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea paaston aikana voi juoda? Olen juonut vettä, teetä, mustaa kahvia ja vichyä, mutta nyt ajattelin pidentää paastoaikaa ja lyhentää syömisikkumaa kuuteen tuntiin, niin mietin että miten voisin juoda monipuolisemmin että paastoaika ei tuntuisi niin pitkältä.
Voiko veden sekaan lisätä sitruunaa, limeä tai appelsiinia?
Miksi haluat lyhentää syömisikkunaa? Tai siis millaisia muutoksia siitä odotat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko veden sekaan lisätä sitruunaa, limeä tai appelsiinia?Miksi haluat lyhentää syömisikkunaa? Tai siis millaisia muutoksia siitä odotat
Laihtuminen on toki nopeampaa jos syömisikkuna on lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko veden sekaan lisätä sitruunaa, limeä tai appelsiinia?Miksi haluat lyhentää syömisikkunaa? Tai siis millaisia muutoksia siitä odotat
Ei. Ei todellakaan näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pyh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Miksi laihtumisen pitäisi olla nopeaa? Se johtaa vain lopulta ylensyöntiin ja uudelleen lihomiseen.
Laihtumiseen kannalta luultavasti ihan sama jos yksittäinen kalorimäärä paaston aikana jää alle 50kcal
Mutta kaikkia paaston terveysvaikutuksia ei luultavasti saa. Entsyymitoiminta käynnistyy aina kun jotain syö. Netistä löytyy tietoa hakusanalla intermitted fasting autophagy