Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan vuorotyöntekijä saanut tätä paastomuotoa toimimaan? Mietin että kiinnostaisi kokeilla ja muuten ihan helppo juttu mutta miten käytännön toteutus, kun yövuoro sattuu kohdalle...
No silloin kuin tein vuorotyötä niin en yksinkertaisesti syönyt mitään yöllä. Ruokailu ikkuna oli klo 12-20 ja siitä pidin kiinni ihan sama mikö vuoro oli. Tietenkii yövuoron jälkeen heräilee vasta myöhemmin mutta sitte liikuttaa tota ikkunaa hieman esim. klo 15-23 yms. Oli se yövuoro kyllä vähän perseestä kun ei ollut ruokaa vaikka sinällään ei ollut edes nälkä mutta kaikkeen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan vuorotyöntekijä saanut tätä paastomuotoa toimimaan? Mietin että kiinnostaisi kokeilla ja muuten ihan helppo juttu mutta miten käytännön toteutus, kun yövuoro sattuu kohdalle...
Minä en ehkä ole pätevä vastaamaan, kun omalla kohdallani työvuoroja sattuu aika harvaan, vain 1yö/3vko, joten olen silloin syönyt miten on mieli tehnyt ja ollu muun ajan sitten pätkäpaastolla. Saatan kyllä joskus muulloinkin pitää löysemmän päivän ja pidentää syömisikkunaa hyvällä omallatunnolla, palaan sitten taas ruotuun seuraavana päivänä.
Itse teen juuri kuten yllä on kerrottu, Eli työvuorosta riippumatta sama aikaikkuna.
12-20 on tähän oikein hyvä ja toimiva aikaikkuna. Toimii aamuvuorossa, iltavuorossa ja yövuorossa.
16:8 onko tuossa kyse tunneista vaiko päivistä?
Se alkuperäinen Mosleyn 5+2 mitattiin päivissä.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako ummetusta?
Ummetus riippuu siitä mitä syö.
Vatsa toimii tällä säännöllisemmin ainakin itselläni. Pitänee syödä kasviksia, hedelmiä ja jos syö viljatuotteita niin täysjyvää. Noin 35grammaa kuituja. Ja kun juo tarpeeksi ja liikkuu niin ei varmasti ummeta.
Itse aloitin 16:8-dieetin tammikuun alussa. Nyt painoa on 20 kg vähemmän ja bmi jälleen normaali, 20. Syön kolme kertaa päivässä, ei välipaloja.
Alkuun oli ummetusta mutta lisäsin reippaasti hyviä rasvoja (oliiviöljy, avocadoöljy, pähkinöitä, siemeniä, avocadoja, hummusta, latva-artisokkaa öljyssä jne.) sekä kasviksia niin vatsa alkoi toimia todella hyvin. Ja silti kiloja karisee. Turvotus ja ilmavaivat eivät vaivaa. Vatsa voi todella paljon paremmin.
Miten sujuu pätkäpaastot palstalaisilla?
Ihan jees, vähän jännittää huominen viikkotsekkaus. Syömisten kanssa ei ongelmia eikä myöskään paastojaksossa. Farkkuihin on tullut viikon aikana lisää tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin 16:8-dieetin tammikuun alussa. Nyt painoa on 20 kg vähemmän ja bmi jälleen normaali, 20. Syön kolme kertaa päivässä, ei välipaloja.
Huh. Mä en vaan ymmärrä tällaisia tuloksia! Itse yritän kaikkeni ja paino sahaa ylös alas 5 kg. Ja pudotettavaa olisi 10. Aina kun pääsen vauhtiin, tuleekin takapakkia vaikka en ala syödä yhtään eri tavalla. Jotain teen väärin mutta mitä... No, pätkäpaastoilua ainakin jatkan. Sopii mulle kun en aamupalasta välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Mä en vaan ymmärrä tällaisia tuloksia! Itse yritän kaikkeni ja paino sahaa ylös alas 5 kg. Ja pudotettavaa olisi 10. Aina kun pääsen vauhtiin, tuleekin takapakkia vaikka en ala syödä yhtään eri tavalla. Jotain teen väärin mutta mitä... No, pätkäpaastoilua ainakin jatkan. Sopii mulle kun en aamupalasta välitä.
Lasketko kaloreita ja makroravinnemääriä. Tuo on se juttu jolla iysepintainenkin kroppa saadaan laihtumaan. Lataa vaikka Myfitnesspal ja träkkäämään sun syömisistä.
Mulla ei toimi :( Tosin vain 14-tunnin paastoja olen pystynyt pitämään, pidempääkin olen kokeillut ja siitä tulee lähinnä kiukkuiseksi. Onko tämän mittaisesta paastosta edes mitään hyötyä vai palaanko entiseen?
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketko kaloreita ja makroravinnemääriä. Tuo on se juttu jolla iysepintainenkin kroppa saadaan laihtumaan. Lataa vaikka Myfitnesspal ja träkkäämään sun syömisistä.
Kaloreita lasken suurinpiirtein, en siis esim. punnitse ruokiani. Noudatan semmoista puhtaan ruoan periaatetta, että syön tuoretta ja prosessoimatonta ja itse tehtyä ruokaa suurimman osan ajasta. Eli max kerran viikossa ulkona. Pikaruokaa en ole syönyt ollenkaan 4 kuukauteen.
Makroja kai sitten pitää alkaa laskemaan. Luulen että hiilihydraatteja vielä karsimalla saisin sitten tuloksia? Se on vain harmi koska luonnostani halua syödä nimenomaan niitä :D. Voisin elää hedelmillä, kauralla, pavuilla jne. Mutta ainakin leipä, pasta, peruna ja tietenkin kaikki makeiset, leivonnaiset, yms on jääneet jo kauan sitten pois.
Normaalipäiväni on siis kutakuinkin tällainen: aamulla kuuden aikaan kahvi, puoli desiä maitoa. Klo 12 lounas, nyt se on ollut yleensä salaatti jossa tuoreita vihanneksia, juustoa tai kaksi kananmunaa ja majoneesia. Joskus kaurapuuro, voita ja omenaa. Iltapäivällä hedelmiä, ehkä rasvaista jogurttia. Illallinen kl 19-20 esim. paahdettua bataattia, falafeliä, papu-vihannes-wokkia, ruskeaa riisiä, seitiä, 2 munan munakas, nyt kuumalla illallinenkin on salaattityyppinen.
Proteiinia varmaan liian vähän, todnäk rasvaakin.
Vierailija kirjoitti:
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloreita lasken suurinpiirtein, en siis esim. punnitse ruokiani. Noudatan semmoista puhtaan ruoan periaatetta, että syön tuoretta ja prosessoimatonta ja itse tehtyä ruokaa suurimman osan ajasta. Eli max kerran viikossa ulkona. Pikaruokaa en ole syönyt ollenkaan 4 kuukauteen.
Makroja kai sitten pitää alkaa laskemaan. Luulen että hiilihydraatteja vielä karsimalla saisin sitten tuloksia? Se on vain harmi koska luonnostani halua syödä nimenomaan niitä :D. Voisin elää hedelmillä, kauralla, pavuilla jne. Mutta ainakin leipä, pasta, peruna ja tietenkin kaikki makeiset, leivonnaiset, yms on jääneet jo kauan sitten pois.
Normaalipäiväni on siis kutakuinkin tällainen: aamulla kuuden aikaan kahvi, puoli desiä maitoa. Klo 12 lounas, nyt se on ollut yleensä salaatti jossa tuoreita vihanneksia, juustoa tai kaksi kananmunaa ja majoneesia. Joskus kaurapuuro, voita ja omenaa. Iltapäivällä hedelmiä, ehkä rasvaista jogurttia. Illallinen kl 19-20 esim. paahdettua bataattia, falafeliä, papu-vihannes-wokkia, ruskeaa riisiä, seitiä, 2 munan munakas, nyt kuumalla illallinenkin on salaattityyppinen.
Seuraavalla ohjeella alkaa tapahtumaan. Sen lupaan. Tämä ei miellytä kaikkia, mutta tällä tulee tuloksia.
Laske joka suupala ja mieluiten vaa'an kautta kunnes opit ulkoa ne noin energiamäärät. Syöt 2-3 kertaa päivässä ja 8h ikkunan sisään. Niiden välillä vain vettä,(hiilihapotettu käy) tai mustaa kahvia/teetä. Mitään muuta ei suuhun aterioiden välillä. Proteiinia pitää tulla väh 1g per painokilo esim 90kg painavalle siis 90g proteiinia per vrk minimissään. Jos käy salilla niin sitten vieläkin enemmän jopa 2g painokilo riippuen miten kovin harjoittelee. Rasvaa noin 1-1,5g per painokilo. Loput hiilareita. Energia ajatus per päivä n. 600-700kcal. Jos et pysty 15h paastoon niin sitten 14h mutta aterioita maksimissaan tuo 3 ja mieluummin vain 2. Hedelmistä suosi omenaa ja päärynää. Banaanit ja viinirypäleet vähemmälle. Kasviksia runsaasti joka aterialla. Sokeri pois. Alkoholi pois. Suklaa, sipsit, keksit, leivonnaiset, karkit, popparit, pizzat, hamburilainen, kebabit, kiinalainen ruoka jne pois kaikki ainakin kuukaudeksi ja senkin jälkeen vähissä määrin. Vettä saa ja pitää juoda vapaasti.
Liikunta:
Kävelyä joka päivä vähintään 5000 askelta. Mielellään sinne salille noin 3 päivänä viikossa.
Tuo energia "ajatus" on siis energia vajaus. Puhelimen automaattikirjoitus teki temput.
Netistä löytyy peruskulutuksensa mittareita jos se ei ole tiedossa. Melko lähelle oikean peruskulutuksensa saa myös kun käy vaikka inbody mittauksessa.
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkis35 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla ohjeella alkaa tapahtumaan. Sen lupaan. Tämä ei miellytä kaikkia, mutta tällä tulee tuloksia.
Laske joka suupala ja mieluiten vaa'an kautta kunnes opit ulkoa ne noin energiamäärät. Syöt 2-3 kertaa päivässä ja 8h ikkunan sisään. Niiden välillä vain vettä,(hiilihapotettu käy) tai mustaa kahvia/teetä. Mitään muuta ei suuhun aterioiden välillä. Proteiinia pitää tulla väh 1g per painokilo esim 90kg painavalle siis 90g proteiinia per vrk minimissään. Jos käy salilla niin sitten vieläkin enemmän jopa 2g painokilo riippuen miten kovin harjoittelee. Rasvaa noin 1-1,5g per painokilo. Loput hiilareita. Energia ajatus per päivä n. 600-700kcal. Jos et pysty 15h paastoon niin sitten 14h mutta aterioita maksimissaan tuo 3 ja mieluummin vain 2. Hedelmistä suosi omenaa ja päärynää. Banaanit ja viinirypäleet vähemmälle. Kasviksia runsaasti joka aterialla. Sokeri pois. Alkoholi pois. Suklaa, sipsit, keksit, leivonnaiset, karkit, popparit, pizzat, hamburilainen, kebabit, kiinalainen ruoka jne pois kaikki ainakin kuukaudeksi ja senkin jälkeen vähissä määrin. Vettä saa ja pitää juoda vapaasti.
Liikunta:
Kävelyä joka päivä vähintään 5000 askelta. Mielellään sinne salille noin 3 päivänä viikossa.
Kiitos. Täytyy tosiaan lähteä muokkaamaan ruokia. 16h paasto ei ole ongelma (yleensä). Kahvi on kyllä ongelma koska mustana sitä en juo, mutta toisaalta elämä ilman aamukahvia on kurjuutta. Pilaako puoli desiä maitoa siis paaston kokonaan?
Proteiini on se ongelma, kun en punaista lihaa syö. Kanaa voin syödä, mutta sen itse kokkaaminen ällöttää. Kalaa on asuinmaassani huonosti tarjolla, mutta pakasteseitiä käytän. N. 68 grammaa siis pitäisi saada proteiinia kananmunista, juustosta, rahkasta, kalasta, pavuista (joista taas tulee hiilariakin), jne.
Hedelmistä valitsenkin yleensä omenan, jonkin verran kauden tuotteita kuten nektariini, luumut, marjat, kirsikat. Banaanista pidän mutten päivittäin syö. Kasvisten syönti ei onneksi ole ongelma kun sitä rakastan. Alkoholia käytän parin drinkin verran noin kerran kuussa. Makeisista yms. olen syönyt vain vähän suklaata silloin tällöin, sen toki voin jättää kokonaan pois.
Mulla on aktiivisuusranneke joka näyttää sairaspäivänä sängyssä maaten 1500 kcal. Normaalipäivänä tulee yleensä 8000-10 000 askelta, mutta ehdottomasti liikuntaa pitää lisätä, kunhan nämä järkyttävät helteet vihdoinkin hellittäisivät. Olen kotona tehnyt varovaisesti myös lihaskuntoa/kevyitä painoja. Salille meno on ujolle introvertille kova paikka, varsinkin kun en puhu paikallista kieltä vielä hyvin.
Tuollahan tuo vaaka on keittiössä - otetaan projektiksi alkaa käyttää sitä muuhunkin kuin kahvinkeittoon :).
Itse jättäisin maidon kahvista pois. Se on lopulta päätösasia. Kyllä se paaston katkaisee, vaikka usein olemmekin sitä mieltä, että kokonaisuuteen se vaikuttaa vain määrän x. Mielestäni koko paaston perusajatus kärsii. Oikeammin paasto ei kestäisi edes sitä kahviakaan mutta toistaiseksi en ole itsekään ihan kahvittomalle vaihtanut, mutta maidon jätin aikaa sitten kahvista pois. Maitokahvi juon aterian päälle ja aamulla vaan mustana.
Olen sanonut kuitenkin, että parempi paastolla kahvimaidon kanssa kuin kokonaan ilman paastoa. Kannattaa kuitenkin pyrkiä ajatuksessa eteenpäin koko ajan ja kehittää sitä perusajatusta paaston ideasta. Katsokaa vaikka Rhonda Patrick nimisen jenkkitutkijan juttuja youtube sta. Mielenkiintoista matskua löytynyt.