Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2741/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestän hyvin tätä hellettä ja paastoa. Töissä juon runsaasti vettä, se auttaa varmasti osaltaan. 

Elektrolyytit on hyvä jos heikottaa ihmistä helteellä.

Vierailija
2742/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin ihanaa, kun ei tarvitse koko ajan ajatella ruokaa. Pätkäpaasto vähähiilihydraattisena, ah. Teen näin, koska haluan voida hyvin. En laihduta, olen jo hoikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2743/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkis35 kirjoitti:

Monelle on aluksi parempikin aloittaa rauhassa eli ensin siirtyy 3-4 ateriaan jos on tottunut syömään 5-7 ateriaa. Sitten pikku hiljaa siirtää aamupalaa myöhemmäksi, ehkä myös iltapalaa. Tekee tätä joidenkin päivien ajan koko ajan siirtäen aterioita lähemmäs toisiaan kunnes aamupala tulee esim 11-12 aikaan ja loput 1-2 ateriaa esim klo 15-16 ja 19-20. Tuo siis vain esimerkki. Jos haluaa viedä homman pitemmälle niin vähentää ateriat kahteen. Esim. 12:00 ja 18:00 jolloin ikkuna pienenee ja rasvanpoltto kiihtyy. Jotkut hurjat siirtyvät vielä tuosta 23h,paastoon ja syövät jäljelle jäävän tunnin aikana ainoan ateriansa.

OMAD eli one meal a day.

Vierailija
2744/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haaveissa kokeilla, mutta aamukahvi maidolla aiheuttaa harmaita hiuksia. Miten ihmeessä pääsisin siitä eroon.. Ehkä teetä aamulla? Kahvia en halua juoda mustana.

Useimmat on sitä mieltä, että tilkka maitoa kahviin tai teehen on ihan ok. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa, jos laitan sitä maitoa kahviin tai ei, yhtä lailla kroppa pysyy selvästi paastotilassa. 

Parats pelata varman päälle ja juoda mustana.

Miksi pitäisi yleensäkään juoda aamulla kahvia, onko silloin kofeiiniriippuvuus? Jotkin pätkäpaastoilijat vannovat vain puhtaan veden nimeen, silloin keho ei saa mitään myrkkyjä  ja kofeiinia.

Vierailija
2745/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentaa diabetesriskiä eli sillä on suotuisa vaikutus verensokeriin, mutta ei välttämättä sovi kakkostyypeille? Eikö tuo ole jotenkin ristiriitaista

eri

Sopii erinomaisesti terveyden puolesta, mutta olot voi osalla olla niin hurjia ettei tuota jaksa. Jos sattuu olemaan niitä joilla verensokeri menee todella alhaiseksi paaston aikana, ja sitten nousee ihan rakettina kun syö. Eräällä tutulla kävi niin että häntä aina syömisikkunan alkuun asti särki päätä, pää oli sumussa, ja sitten kun mittasi verensokerit ne oli jotain tyyliä 3,5, joten ei ihme...

Eikö tuossa ole ongelm

Pysähtyikö painon aleneminen sinulla välillä ja sitten jatkui? Kauanko tuohon meni aikaa? Kiva jos vastaat.

Vierailija
2746/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea paaston aikana voi juoda? Olen juonut vettä, teetä, mustaa kahvia ja vichyä, mutta nyt ajattelin pidentää paastoaikaa ja lyhentää syömisikkumaa kuuteen tuntiin, niin mietin että miten voisin juoda monipuolisemmin että paastoaika ei tuntuisi niin pitkältä.

Voiko veden sekaan lisätä sitruunaa, limeä tai appelsiinia?

Miksi haluat lyhentää syömisikkunaa? Tai siis millaisia muutoksia siitä odotat

Elääksen ihminen tarvitsee juodakseen vain puhdasta vettä.

Vierailija
2747/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea paaston aikana voi juoda? Olen juonut vettä, teetä, mustaa kahvia ja vichyä, mutta nyt ajattelin pidentää paastoaikaa ja lyhentää syömisikkumaa kuuteen tuntiin, niin mietin että miten voisin juoda monipuolisemmin että paastoaika ei tuntuisi niin pitkältä.

Voiko veden sekaan lisätä sitruunaa, limeä tai appelsiinia?

Miksi haluat lyhentää syömisikkunaa? Tai siis millaisia muutoksia siitä odotat

Laihtuminen on toki nopeampaa jos syömisikkuna on lyhyempi.

No eikä ole. Miksi laihtumisen pitäisi olla nopeaa?  Se johtaa vain lopulta ylensyöntiin ja uudelleen lihomiseen.

Hidas rytmi on parempi, ei ne kilotkaan ole tulleet aivan yhdessä yössä saatika viikossa, vaan ajan kuluessa. Kaikki pikaelämä on kuluttavaa.

Vierailija
2748/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haaveissa kokeilla, mutta aamukahvi maidolla aiheuttaa harmaita hiuksia. Miten ihmeessä pääsisin siitä eroon.. Ehkä teetä aamulla? Kahvia en halua juoda mustana.

Useimmat on sitä mieltä, että tilkka maitoa kahviin tai teehen on ihan ok. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa, jos laitan sitä maitoa kahviin tai ei, yhtä lailla kroppa pysyy selvästi paastotilassa. 

Parats pelata varman päälle ja juoda mustana.

Miksi pitäisi yleensäkään juoda aamulla kahvia, onko silloin kofeiiniriippuvuus? Jotkin pätkäpaastoilijat vannovat vain puhtaan veden nimeen, silloin keho ei saa mitään myrkkyjä  ja kofeiinia.

Myrkkyjä? Kahvi ja kofeiinihan ovat hyvin terveellisiä:

This Should Perk You Up: The Surprising Health Benefits of Coffee - A moderate amount of coffee can lower your risk for several chronic diseases https://health.clevelandclinic.org/the-health-benefits-of-coffee

9 Reasons Why (the Right Amount of) Coffee Is Good for You https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/9-reason…

What does caffeine do to your body? https://www.medicalnewstoday.com/articles/285194

Vierailija
2749/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaaka on jumittanut jo pari vuotta 69 kilossa. Olen pitänyt rajana että yli 70 se ei saa nousta ja siinä olen onnistunutkin, mutta jo sen pitäminen on ollut niin vaivalloista että alaspäin en ole saanut sitä millään.

Nyt viikon pätkäpaastoilun jälkeen vaaka näytti tänäaamuna vihdoinkin 67,7! Joten olo on aika upea. Jatkan siis samaan tyyliin, 15/9 tai 16/8.

Ruokia en ole rajoittanut, ja saan syödä vähän herkkujakin, mutta yritän täyttää mahaa kasviksilla aina ennen ruokailua ja jälkiruoksi syön ensin hedelmän ja kokeilen aina jos se riittäisi makeannälkään.

Mikä on pituutesi, jos haluat kertoa ja nk. normaali painosi? Kannustusta sinulle!

Vierailija
2750/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt aika pihalla näistä rasvoista... Kun tässäkin ketjussa moni sanoo että syökää paljon rasvaa, pitää nälkää, niin MITÄ se rasva nyt sitten ihan oikeasti saa/pitää olla? Kun tulee niin vastakkaisia suosituksia. Pitäisi syödä kasvirasvapainotteisesti, öljyjä, avokadoja jne ja sitten tietysti rasvaista kalaa mutta mites sitten kun on näitä vannoutuneita voin ja kerman puolestapuhujia? Saliäijätkin vetävät vaan sitä rahkaansa päivät pitkät. Haluaisin syödä ihan oikeaa ruokaa, enkä vain lipittää paria lusikallista öljyä, ja myös monipuolisesti eikä aina sitä samaa kourallista pähkinöitä joka ilta.

Miten siis on, voinko ihan rauhassa syödä juustoa ja jogurttia ja kermaa (kasvirasvoja unohtamatta) ja olisiko se jopa suositeltavaa?

Juusto, jogurtti ja kerma on oikeata ruokaa. Jogurtti on parasta ilman sokeria ja lisäaineita. Kotimaiset kasvikset, juurekset, sienet ja marjat ovat oikeata ruokaa sekä kala ja puhdas liha. Ruisleipä ja näkkileipä ilman hiivaa ja valkojauhoja käy toisille. Piimä, kefiiri, viili ja hapatetut ruuat on oikeata ruokaa. Voi samoin ja luomu neitsyt oliiviöljy.

Vierailija
2751/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt aika pihalla näistä rasvoista... Kun tässäkin ketjussa moni sanoo että syökää paljon rasvaa, pitää nälkää, niin MITÄ se rasva nyt sitten ihan oikeasti saa/pitää olla? Kun tulee niin vastakkaisia suosituksia. Pitäisi syödä kasvirasvapainotteisesti, öljyjä, avokadoja jne ja sitten tietysti rasvaista kalaa mutta mites sitten kun on näitä vannoutuneita voin ja kerman puolestapuhujia? Saliäijätkin vetävät vaan sitä rahkaansa päivät pitkät. Haluaisin syödä ihan oikeaa ruokaa, enkä vain lipittää paria lusikallista öljyä, ja myös monipuolisesti eikä aina sitä samaa kourallista pähkinöitä joka ilta.

Miten siis on, voinko ihan rauhassa syödä juustoa ja jogurttia ja kermaa (kasvirasvoja unohtamatta) ja olisiko se jopa suositeltavaa?

UDO s oilissa on kaikki rasvat balansissa. Hyvä öljy ollut kuulemma.

Tästä on kaksi koulukuntaa. Ne, jotka vielä uskovat virallisterveellisiin selityksiin siitä, että runs

Vierailija
2752/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja eläinrasva tässä yhteydessä siis kattaa myös maitotuotteet?

Mites sitten, kun mun lapsella on maitoallergia ja syödään koko perhe aika lailla maidottomasti - onko se ihan itsensä huijaamista uskotella että rasvaa siinä kaurakermassakin on? Vai onko sillä mitään merkitystä, varsinkin kun monen mielestä se maitokin on ihan saatanasta. Kuulun kyllä itsekin niihin joille tuntuu että maito ei ainakaan ylenpalttisesti sovi.

Kaurakermat ovat erittäin prosessoituja elintarvikkeita, joita ei oikein ihmisen ravinnoksi ole hyviä. Jos maito ei käy, niin ei käy ja on sitten ilman. Ihminen ei tarvitse elääkseen maitoa tai sen korviketta, ainakaan aikuinen. Vesi on elintärkeää. Vastasyntyneestä en osaa sanoa, se on eri asia. Hänelle paras on äidinmaito, jos vain suinkin.

Vierailija
2753/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eläinrasva tässä yhteydessä siis kattaa myös maitotuotteet?

Mites sitten, kun mun lapsella on maitoallergia ja syödään koko perhe aika lailla maidottomasti - onko se ihan itsensä huijaamista uskotella että rasvaa siinä kaurakermassakin on? Vai onko sillä mitään merkitystä, varsinkin kun monen mielestä se maitokin on ihan saatanasta. Kuulun kyllä itsekin niihin joille tuntuu että maito ei ainakaan ylenpalttisesti sovi.

Ethän sä voi verrata maitoa johonkin kauraliemeen. Ne on ihan eri asioita.

No sitähän mä tässä nimenomaan kysyin, että miten noiden kasvimaitotuotteiden rasvoihin pitää suhtautua, koska tiedän niiden olevan ihan eri asia kuin oikeat maitotuotteet. Ehkä muotoilin asiani huonosti, pahoittelut siitä, mutta yritetään nyt selkeämmin: jos syön vain kasvimaito

Onko siinä kauratuotteessa auringonkukkaöljyä? Jotkut lääkärit ei suosittele pitkälle prosessoituja tuotteita kun eivät ole luonnollisia.

Vierailija
2754/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt viikonloppuna kun oli aikaa, laskeskelin noita makroja.

Klo 11: Omena, banaani, chia-siemen, pinaatti, maito -smoothie ja kahvi maidolla

Klo 13: 1 dl tuorepuristettua omena-punajuurimehua ja kuplavettä, 4 palaa suklaata

Klo 14: Punakaali-paprika-porkkana-kikherne-persilja-salaatti ja soijakastiketta + öljyä

Klo 17: Turkkilainen jogurtti 150g ja 2 rkl makeuttamatonta omenasosetta

Klo 19: Kaksi kananmunaa, voita, juustoa, tomaattia

Tästä laskin 1514 kcal, rasva 90g, hh 102g, proteiini 60g. Ei siis ihan kauhea lähtötilanne - tästä alan lisätä rasvaa ja proteiinia ja vähentää hiilaria. Normaalisti en edes syö viittä kertaa, työpäivänä tuo smoothie jää aina pois koska aloitan suoraan lounassalaatilla. Ja siitäkin voisi ottaa banaanin pois ja ehkä lisätä jotain puhdasta proteiinijauhetta? Lisäksi voisi käyttää mantelimaitoa tavallisen

Proteiini kannattaa syödä oikeasta ruuasta. Jauheet ovat hyvin prosessoitua "ruokaa", siis proteiinijauheet. Näitä ei kaikki terveyslääkärit suosittele. Syöminen on kuitenkin aivan henkilökohtainen asia jokaisella.

Vierailija
2755/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkis35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt viikonloppuna kun oli aikaa, laskeskelin noita makroja.

Klo 11: Omena, banaani, chia-siemen, pinaatti, maito -smoothie ja kahvi maidolla

Klo 13: 1 dl tuorepuristettua omena-punajuurimehua ja kuplavettä, 4 palaa suklaata

Klo 14: Punakaali-paprika-porkkana-kikherne-persilja-salaatti ja soijakastiketta + öljyä

Klo 17: Turkkilainen jogurtti 150g ja 2 rkl makeuttamatonta omenasosetta

Klo 19: Kaksi kananmunaa, voita, juustoa, tomaattia

Tästä laskin 1514 kcal, rasva 90g, hh 102g, proteiini 60g. Ei siis ihan kauhea lähtötilanne - tästä alan lisätä rasvaa ja proteiinia ja vähentää hiilaria. Normaalisti en edes syö viittä kertaa, työpäivänä tuo smoothie jää aina pois koska aloitan suoraan lounassalaatilla. Ja siitäkin voisi ottaa banaanin pois ja ehkä lisätä jotain puhdasta proteiinijauhetta?

Joka kerran kun syö insuliini nousee ja se estää painon alenemisen. Siinä mielessä 2-3 kertaa syöminen olisi hyvä juttu. Syöpi näillä kerroilla sitten enemmän ja vaikka hyvän jälkiruuan het perrään.

Vierailija
2756/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse taas vuoden tauon jälkeen kokeilemassa tätä paastomuotoa, mutta itsellä on sellainen pikkuinen ongelma. Eli ajoitan syömisikkunan klo 7.00-17.00 välille (vuosi sitten kokeilin aamupalan pois jättämisellä ja syöminen iltapainoitteisemmaksi, mutta ei toiminut) ja syy tähän on puhtaasti se, että treenaan aamuisin salilla ( klo. 5 alkaen). Mitä tässä oon pohtinut on se, että mitä se aiheuttaa paastolle, kun juon aamuisin sekä PWO:n, että intran. Syy miksi tuo aikaikkuna on klo 17 asti on se, etten "kehtaa" vetää kahta ruoka-annosta töissä vaan syön toisen heti töistä päästyä. Ja jos söisin vaan kahdesti, Niin en saisi määrättyä tarvittavaa kalorimäärä nassuun, kun tulen niin nopeasti kylläiseksi. Pitäiskö tässä alkaa vetää pelkkää vettä aamulla salilla vai antaa mennä kuten tähän asti?

Kyllä töissä pitää voida saada syödä silloin kun itseltä hyvälle tuntuu ilman kehtaamisongelmaa, eikö?

Vierailija
2757/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas pätkäpaastoviikko menossa ja päätin muuttaa paaston aikaisen teen vihreäksi teeksi, sillä en pysty juomaan mustaa teetä ilman maitoa. Mielenkiintoista seurata miten vaikuttaa, varsinkin kun täältä on saanut lukea, että pienikin maitomäärä katkaisee paaston. Mieluiten täysillä eteenpäin kuin mokoman maitotilkan takia paastoa pilaamaan :)

Vihreä tee ilman maitoa on ihanaa, samoin valkoinen tee. Vihreä tee tukee rasvan palamista. Mahtava juoma.

Vierailija
2758/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä nälkä. Syönkö liian vähän vai tottuuko kroppa tähän? Viikko takana.

Miten sinä syöt?  Kyllä tottuu, mutta voi olla että syö liian vähän kunnon aitoa ruokaa.

Vierailija
2759/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas pätkäpaastoviikko menossa ja päätin muuttaa paaston aikaisen teen vihreäksi teeksi, sillä en pysty juomaan mustaa teetä ilman maitoa. Mielenkiintoista seurata miten vaikuttaa, varsinkin kun täältä on saanut lukea, että pienikin maitomäärä katkaisee paaston. Mieluiten täysillä eteenpäin kuin mokoman maitotilkan takia paastoa pilaamaan :)

Voipi olla, että kofeiiniriippuvuutta on, kannattaa testata kofeiinitonta kohveeta niin paranee yöunet. Minusta kofeiiniton kahvi on aivan yhtä hyvää, jollei jopa parempaa. Käytän luomuna, keitän vain veden ja murut sekaan, hyvää on.

Mulle taas musta tee menee mutta kahvi ei, ja kuitenkin aamuisin haluaisin nimenomaan kahvia... ei oo heleppoo :D. Vähensin kuitenkin jo maidon määrää ja pikkuhiljaa kenties vierottaudun tästä. T. Edellisellä sivulla kirjoittanut

Vierailija
2760/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan OK menee. Puolitoista viikkoa takana. Ekan viikon jälkeen painoa lähtenyt 500 grammaa. Kai. Koska joka aamu mulla eri paino kun käyn "tyhjänä" puntarilla. Välillä se on 77, seuraavana aamuna 76, sitten taas 76,5.... jne. Eli vaikea sanoa laihtumisesta mitään. Luulen että se olis tuo 500 grammaa. Tavoitepainoni on siis 70 kg.

14 tunnin paaston kohdalla jo kova, suolia kalvava ja vatsaan sattuva nälkä ja huimaus. Se menee 15 tunnin kohdalla ohi ja 16 tunnin paasto täyttyy joka päivä. Tuo nälästä johtuva mahakipu-joka on välillä tosi voimakaskin- on vähän tylsä juttu, mutta olkoot. Jos tuo 500 grammaa viikossa laihtuisin oikeasti, niin olisin tosi tyytyväinen! Aion jatkaa tätä puolen vuoden ajan ja sitten arvioida tulokset.

Painohan vaihtelee päivän aikana muutaman kilon. Ihan turhaan punnitset itsesi joka päivä. Korkeintaan kerran viikossa. Mittanauha olisi pare

Kyllä, ei kannata joka päivä punnita, tullee stressi ja sehän on vain kurja olotila. Kerran viikossa, vessakäynnin jälkeen, aamupaino. Sitten juomaan puhdasta vettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi