Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin olen oppinut juomaan mustana, mutta katkaiseeko xylitol pastilli kahvin jälkeen paaston?
Jostain luin, että kun pysyy alle 50 kalorissa, niin ok.
En pysty kysymykseesi vastaamaan, mutta miksi ihmeessä syöt jotain xylitol pastilleja??
Happohyökkäyksen takia. Ja kahvista jää ikävä jälkimaku.
Vaihda ne pastillit juustonpalaan, toimii paremmin ja terveellisemmin.
Miten niin terveellisemmin? Ja paastonkaan kannalta juuston syöminen ei ole järkevää.
Minua mietityttää purkan syönti, kun tiukimmat paastoilijat ei suosi sitäkään, mutta jos juon mustaa kahvia kuitenkin niin ehkei purkastakaan pahempaa haittaa ole..
Miksi juoda kahvia jos siitä jää paha maku suuhun? Kannattaa vain juoda vettä. Tai hyvä tee ilman lisukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin olen oppinut juomaan mustana, mutta katkaiseeko xylitol pastilli kahvin jälkeen paaston?
En pysty kysymykseesi vastaamaan, mutta miksi ihmeessä syöt jotain xylitol pastilleja??
Miten niin terveellisemmin? Ja paastonkaan kannalta juuston syöminen ei ole järkevää.
Minua mietityttää purkan sy
Ksylitoli on sokeria. Koivusokeria, vai tehdäänkö tuotakin tänäpäivänä jotenkin teollisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin terveellisemmin? Ja paastonkaan kannalta juuston syöminen ei ole jä
Xylitol on bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää purkan syönti, kun tiukimmat paastoilijat ei suosi sitäkään, mutta jos juon
No, onhan juusto terveellisempää kuin sokeri. Se juustonpala syödään tietty aterian jälkeen eikä napostella pitkin päivää.
Ja juuston syöminen yleensäkin on järkevää, myös pätkäpaastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vielä hyvään teehen vihreän teen juojalle (ellet näin jo toimi):
Hyvää vihreä tee tulee kun hauduttaa 70-75 -asteiseen veteen ihan maksimissaan 3min. Mahdollisimman laadukasta teetä ja luomuna. Ei pitäis tulla kitkerää. :) Syömäikkunan aikana voi pistää sit hiukan jotain hyvää hunajaa joukkoon.
Aivan näin, vesi ei saa olla kiehuvaa eli 100 asteista kun valmistetaan vihreää teetä.
Kaikki -iinit taitaa aiheuttaa toisilla ihmisillä riippuvuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkissä kirjoitti:
Pätkäpaasto ei ole dieetti joten se ei määrittele mitä syödään. Mutta laihdutuksen kannalta on paras syödä ensin kasvikset, sitten proteiinit (liha, kala, kana, muna, hera, Raejuusto, pavut, linssit, herneet, soija jne), sitten hedelmät ja jos tilaa on niin tärkkelykset (pastat, peruna, riisi jne) ja viimeisenä herkut jos on aivan pakko ja näitä rajoitetusti silloin tällöin.
No johan on erikoinen tapa syödä. Itse ainakin tykkään syödä noita kaikkia yhdessä samalta lautaselta. Kamalaa olisi maun kannalta ensin jäystää pelkkiä kasviksia, sitten lihaa ilman lisuketta, sitten hedelmää (joka makeana on minulle jälkiruoka) ja sen päälle esim. riisiä. Ei kiitos, vanhanaikainen lautasmalli mieluummin.
Ja olen onnistunut laihtumaan 2 vuodessa 26 kg ilman tuollaisia temppuiluja. Keinot 16:8 pätkäpaasto j
Kyllä kunnon hyvästä salaatista saa oivan alun ruokailuun, oikein vesi herahtaa kielelle!
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka ei voisi pätkäpaastolla syödä sosekeittoa ja smoothieta?
Siis silloin kun on syömäikkuna avoinna? Kyllä voi.
On kyllä pätkäpaaston idea vähän hukassa joillakin, kun olettavat ettei milloin mikäkin pastilli tai juusto tai herran tähden VOIKERMAKAHVI katkaise paastoa. Kaikki, missä on yksikin kalori, katkaisee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis silloin kun on syömäikkuna avoinna? Kyllä voi.
Kuka haluaa syödä noita sotkuja kun vaihtoehtona on ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin syödä, jos haluaa vauvaksi ruveta. :)
Nyt minua nauratti. Kiitokset tästä, kalorit palaa myös nauraessa. Olen kohta 60 v joten sosekeitot sopii jo hyvin myös, söin kyllä nuorenakin niitä, laitoin hyviä kotimaisia juureksia ja yrttejä ja oliiviöljyä. Koristeeksi nokare smetanaa. Herbamarea mausteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te, jotka pätkäpaastoatte ja kerrotte syövänne kaksi ateriaa päivässä, jaksatte niitä isoja annoksia? Jos tavoite on esim. 1500-1800 kcal/vrk, niin yksi ateria on 750-900kcal. Hurjia annoksia.
Miksi pitäisi syödä väkisin suuria annoksia. Kun paastoaa, mahalaukku pienee ja täyttyy nopeammin elikkä pienemmät annokset riittää. Tämä on yksi syy miksi pätkis toimii painonpudotuksessa.
Aivan, juuri näin se varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin syödä, jos haluaa vauvaksi ruveta. :)
Nyt minua nauratti. Kiitokset tästä, kalorit palaa myös nauraessa. Olen kohta 60 v joten sosekeitot sopii jo hyvin myös, söin kyllä nuorenakin niitä, laitoin hyviä kotimaisia juureksia ja yrttejä ja oliiviöljyä. Koristeeksi nokare smetanaa. Herbamarea mausteeksi.
Ai sulla ei ole hampaita enää :)
Huono ravinto pilaa myös hampaat.
Itselleni varsin helppoa, koska aamulla minulle ei ruoka maistu. Ekan kerran syön yleensä 11-12 aikoihin, joten on hyvin helppoa pysyä tuossa aikaikkunassa.
Lisäksi vältän hiilareita - mikä kyllä juurikin auttaa taas siinä, ettei kaipaa ruokaa vähän väliä.
On useampi vuosi, kun edellisen kerran olen palstalla käynyt. Edelleen se maitotilkka askarruttaa pätkäpaastolla olevia. Yksi asia on tietääkseni fakta, mikäli paaston aikana nautit jotain mikä käynnistää elimistössä ruoan sulatuksen, silloin paasto katkeaa ja jatkaessasi paastolla alkaa paasto ns. alusta, sinne saakka kunnes nautit jotain joka käynnistää jälleen ed. mainitun prosessin. En ole riskeerannut paastosta saamiani hyötyjä, joten maitoa en ole lorauttanut, mustana on mennyt ja nykyisin menee muutkin kupposet, olen sitten paastolla tai ruokailuajalla. Valinnalla varmistan ettei paasto katkea minkään syyn takia. Minua ei häiritse mikäli joku muu valitsee toisin.
Onko vielä pätkäpaastoilijoita koolla? Aloitin itse viikko sitten. Syön klo 12-20 välillä, joinakin päivinä ollut syömisikkuna 10-18 välillä. Meillä on useampilapsinen perhe, en pysty niin kellontarkasti elämään pelkästään omalle syömisrytmille ilman epäkätevää säätöä. Näin on ollut hyvä. Syön joko myöhäisen aamiaisen, lounaan ja päivällisen, tai pelkän lounaan ja päivällisen.
Illalla juon mustan kahvin, samoin aamulla. Liikunta tulee koiran kanssa ulkoilusta, vähän vaihdellen sijoitan pidemmän lenkin joko aamuun paastoajan lopulle tai iltaan paastoajan alkuun. Molemmat toimii ja voin hyvin.
Pituus 166 cm, lähtöpaino viikko sitten oli 84 kg, vyötärön ympärys 103 cm. Tavoitteena päästä tukevasta keskivartalosta hoikempaan olotilaan ja painoindeksi normaalipainon puolelle.
Aloituksessa viikossa muutos lukemiin: paino 84 kg > 82,9 kg, vyötärön ympärys 103 cm > 100 cm.
Toki tämä on vasta turvotuksen poistumista, mutta olo kropassa tuntuu paremmalta.
Mulla on aika samat mitat kuin ylemmällä, pituutta vaivaiset 160 cm ja painoa noin 83 kg. Mummomaha senkun kasvaa, kun esivaihdevuodet päällä ja ikää 48 vuotta. Sokerit, hiilarit ja alkoholi maistuu, mutta nyt olis pakko ottaa itseään niskasta kiinni. Onko joku muu 45+ ikäinen onnistunut laihtumaan 16:8 paastolla? Tämä on hankala ikä kun koko kroppa on sekaisin ja aineenvaihdunta tuntuu pysähtyneen kokonaan.
Miksi ikäihmisille ei suositella pätkäpaastoa? Olen neljä vuotta paastonnut 17:7 -aikaikkunalla enkä haluaisi lopettaa hyvin toimivaa juttua. Ikää 70v. Laihduin aluksi 17 kiloa, nyt monta vuotta pysynyt samana, 57 kg pituutta 164cm.
Ksylitoli on sokeri kuten kaikki -oli päätteiset, myös alkoholi. Happohyökkäyksen katkaisee vaikka pieni pala juustoa. Hampaat kestävät muutamia happohyökkäyksiä, kun harjaa ne 2-3 kertaa päivässä ja myös langoittaa välit.