Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs alkoholi? En itsekään ole koskaan ollut erityisemmin aamupalaa vailla, joten siltä osin tällainen osittaispaastoaminen sopii minulle, mutta viinilasi illalla olisi ajoittain kyllä kiva juttu :). En ole oikein osannut päättää, miten tämän suhteen tekisi. Miten te olette toimineet?
Alkoholi on aivoja ja muita ruumiinosia vahingoittava sokeri ja liuotin. Joku lääkäri ei suosittele edes lusikallista. Jokainen pohtikoon asiaa omalta kantiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisin ihan tietoisesti aloittaa. Syön lounaan muutenkin klo 13 enkä aamulla mitään. Pitää vaan karsia iltanapostelu ja herkut.
Muutaman herkun tai suklaapalan voisi ottaa kunnollisen ja terveellisen ruuan päälle heti, eikä välipaloina, niin ei tule niistä herkkuloista sitä insuliinipiikkiä. Tärkeintä kyllä on puhdas ja lisäaineeton oikea ravinto ja vesi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ajattelin kokeilla. Aamiainen jää yleensä luonnostaan väliin ja tällä saisi iltasyömiset pois. Tänään söin 10.30 kanaa ja salaattia eli 18.30 voisi syödä iltaruoan.
Pudotettavaa 8kg, 2 jo lähtenyt.
Onnea! Vain 8 kg pudotettavaa, minulla yli 30kg kun olen aloittanut, nyt olisi vielä noin 16 kg. Aion onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Syömisikkuna:).
Syödään ikkunan ääressä niin laihettuu, no tämä oli höpsistä. Pätkapaastooja täälläkin ollaan. Hyvin on sujunut, voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminut mulla. Olin 16:8 paastolla kaksi kuukautta eikä paino tippunut kiloakaan. Motivaatio ei riittänyt jatkamaan kun ei tuossa ajassa tullut mitään tuloksia..
Oli kyllä helppoa, ei nälkä tai heikotus vaivannut eli sillä perusteella voin kyllä suositella.
Oletkos edes lihava tai ylipainoinen? Jos oletkin normaalipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Lasketteko kaloreita tuon 8 tunnin aikana?
Minä en laske ainakaan yhtään.
95 -> 65kg, sen kyllä jo huomaa, olen kuin nuori tyttönen, entisen mamma-mallin sijasta
N 55v
Vierailija kirjoitti:
Häviääkö teillä muilla paastoilijoilla nälän tunne lähes kokonaan? Mulla on edellisestä ateriasta 17 tuntia eikä maha kurni lainkaan.
Kyllä, nälän tunne häviää. Mistä lie johtunee? Ei kykene syömään niin paljon kuin ennen. Syön kuitenkin terveellisiä pääaterioita, juon kahvia maidolla tai kermalla, välillä myös suklaata. Suuri herkku on puolukkahyve, jossa on talkkunaa, kermaa ja rahkaa. 2-3 ateriaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju... tottakai se paino putoaa, kun syö vähemmän kuin kuluttaa :)
Huvittava kommentti... jos tieto siitä että vähemmän syönti laihduttaa, riittäisi.... No me oltaisiin kaikki laihoja. Dieetit perustuu yleensä siihen, että pystyy oikeasti toimimaan sen mukaan, koska se on se VAIKEIN asia. Pätkäpaasto parantaa insuliiniherkkyyttä jolloin ruokaa himoaa vähemmän ja saa energiaa, siksi se on hyvä vaihtoehto dieetiksi.
En yleensä jaksa vääntää ratakiskosta, mutta nyt oli niin ylivoimainen neropatti leijumassa että jaoin aikaani :)
Dieetit ei toimi kuin sen hetken, jos sen jälkeen jatkaa huonoa elintapaa. Pätkäpaasto voi olla elämäntapa.
Mulla on toiminut, aloitin pätkäpaaston 1.2. ja nyt on lähtenyt tähän mennessä 10kg 74kg -> 64kg.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilisin mielellään pätkäpaastoa, mutta mulla on ihan järkyttävä vatsahappo-ongelma. Eli jos olen liian pitkään syömättä, alkaa närästää liikaa. Mulla se on toiminnallinen ongelma, joten sitä ei voi hoitaa esim. leikkauksella, vatsa vain toimii niin. Mitä luulette, auttaisiko jos söisi pari kiinteää ateriaa siihen 8 tuntiin, ja sen jälkeen nestemäisiä (sosekeitto, smoothie yms.) lopun päivää? Pitäisi saada 3-5 kiloa pois 6:ssa viikossa, ylipainoa juuri tuon 5:n kilon verran.
Kannattaa ehkä olla juurikin ennen nukkumaan menoa ainakin 4h syömättä, jotta vatsa olisi tyhjä ennen kuin käy nukkumaan jos vaiva on öisin ja sitten kannattaa kohottaa sängyn päätyä. Lisäksi syönnin päälle ei kannata mennä heti makuuasentoon vaan liikkua, kävellä ainakin 100 askelta, niin ruoka alkaa sulaa. Oletko kokeillut ruuansulatusentsyymejä? Saattavat auttaa. Minulla on auttanut myös Regulat tuotteet.
Tietyt ruoka-aineet aiheuttavat närästystä, listoja löytyy kyllä. Ne kannattaa vähentää tai jättää. Sosekeitot on ihania ja hyviä vatsalle.
Ylipainoa sinulla on todella vähän. Se on hienoa. Mitä nyt sinulle kuuluu?
Miksi muka ei voisi pätkäpaastolla syödä sosekeittoa ja smoothieta?
Vierailija kirjoitti:
Olen kaksi vuotta koittanut pudottaa kymmentä ylimääräistä kiloani, mutta jumissa tuntuivat olevan. Nyt olen ollut 2 kk 16:8:lla ja olen jo puolessa välissä tavoitettani!
Ja muista syö vähän, liiku paljon -kitukokeiluistani poiketen olen myös harkiten syönyt sipsejä, jäätelöä, alkoholiakin juonut vähän. Aiemmin yritin hiki päässä juoksemalla päästä edes kilosta eroon eikä mitään tapahtunut.
Kroppani on ollut stressistä, lääkekuureista, surusta ja ahdistuksesta sekaisin, joten ehkä tämä 16:8 todella on korjannut hormoneja elimistössäni? Lääkkeitä en enää luojan kiitos tarvi, mutta ahdistusta on vielä, ja silti olen nyt ensimmäistä kertaa kilojen tultua onnistunut laihtumaan.
Hyvin tehty! Mitä kuluu tänään sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paastoatte 16 tuntia ja sen jälkeen 8 tuntia aikaa syödä? Mitä te sen 8 tunnin aikana syötte ja miten estätte ettette syö liikaa?
Mä syön kerran päivässä vähän ja nälkä koko ajan läsnä ja treeneissä huomaa, et lihakset väsyy aika äkkiä. Mä en saa kiloja alas muuten kuin tälläisellä hullutuksella. Veikkaan kilpirauhasen vajaatoiminnalla (lääkitys kunnossa) olevan jotain tekemistä sen kanssa etten laihdu normaalidieeteillä tai usein ja terveellisesti. Lääkitys ei ole auttanut asiaan.
Mitä syön. No rasvaa, proteiinia ja hiilihydraattia. Määrät tuossa järjestyksessä siten, että rasvaa tulee sen kahdeksan tunnin aikana noin 150-200g, proteiinia 60-100g ja korkeintaan 50g hh. Siten estetään ettei syö liikaa, että suositaan rasvaa, se tekee kylläiseksi ja pitää kylläisen olon pitempä
Mikä ihmeen rasva-pala?
Inspiroitunut26 kirjoitti:
Hei. Oon kiinnostunut tästä 16:8 dietistä ja kiinnostaisi tietää missä ajassa porukka on tyyliin 5kg laihtunut? Mä alotan tän huomenna ja meinaan liikuntana tehdä lenkkejä koiran kanssa ja kerätä muutenkin askelia päivässä sen 10000.... 😊
Aloitus toukokuussa 2023, 109 kg. Noin heinäkuun lopussa 2023, 104 kg. Tuleekos siitä n. 5kg pudotus. Aamupala, johon kuuluu maitokahvi kello 10 aikoihin ja kello 19.00 jälkeen juodaan vain vettä eikä syödä mitään. 3 ateriaa siis kello 10-19 ja niiden jälkiruuaksikin välillä ( ei kaikkea siis samana päivänä) hieman kakkua, pullaa, suklaata tai lakua, jäätelöä, salmiakkia. Hidas aloitus mutta kuitenkin. Minulla ei ole kiire. Nyt juuri on paino noin. 92 kg.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka ei voisi pätkäpaastolla syödä sosekeittoa ja smoothieta?
Voi tietenkin syödä, jos haluaa vauvaksi ruveta. :)
Vierailija kirjoitti:
Moi!
Kyllähän kahvia voi juoda!
Aivan, juo sen maitokahvin tai kermakahvin kun syömäakkuna on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pudonnut 5kg kahdessa kuukaudessa. Toiset viisi on vielä ylipainoa.
Tosi hyvin! Kuinka tarkka olet syömisistäsi?
Olen tuon 8h aikana syönyt vähän mitä sattuu, joskus ravintolamätöt ja joskus kanamunia ja vihanneksia. Yleensä kuitenkin paastonnut sen 16h ja se ilmeisesti todellakin toimii! Minkäänlaista nälkää, kalorienlaskentaa, kituuttamista tai muuta vastenmielista ei ole tarvinnut kärsiä.
Kyllä, nälkää ei tarvitse kärsiä, sitä kun ei ole. Syön silti joka päivä lämmintä terveellistä ruokaa ja jopa jälkiruokaa tai pieni herkku heti ruuan päälle. Välipalat on kaupallista tuputusta ja ne vain kohottavat insuliinia, joka siis estää laihtumisen. Ihmiselle riittää 2-3 terveellistä ateriaa päivässä lisänä puhdas vesi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tulla kertomaan, kun tän ketjun innostamana ajattelin kokeilla ja täähän on ihan tajuttoman helppoa. Monta senttiä lähteny kesän aikana vyötäröltä ja tosiaan ton 8 tunnin aikana saa tosiaan syödä mitä haluaa. Ei ees tajua olevansa dietillä siis.
Tämän pätkäpaaston voi ottaa elämäntavaksi.
Kiitos paljon kysymyksestä. 109 kg ->92 kg, aikaa kulunut 1 vuosi. Viel on matkaa, jotta tulisi normaalipainoon. Nyt vielä ollaan lihavia. Hyvin on sujunut ja tästä jatketaan. Pätkäpaasto on hyvä asia.