Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2721/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän kuulostaa hyvältä ja aattelinkin nyt tätä kokeilla! Olen aamuihminen ja aion rytmittää tämän niin, että syön 7-8 aikaan normaalisti aamupalan, lounas klo 11 ja päivällinen sitten klo 15 aikoihin. Siitä selviän kyllä helposti aamuun asti taas. 20kg olis pudotettavaa, mutta kunhan sen ekan 5 kiloakin sais pois niin olis tosi hienoa!

Miten on sinulla sujunut? 

Vierailija
2722/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pari kuukautta melko orjallisesti tällä dieetillä. Kiloja tippui mukavasti 65->61. Nyt otin pari viikkoa rennosti ja söin miten sattuu. Tänä aamuna kävin vaaalla ja paino oli taas 65kg! Eli parin kuukauden tulos hävisi parissa viikossa. Helppo sillä oli tiputtaa painoa mutta helposti kilot myös palasivat

Pätkäpaasto onkin elämäntapana erittäin oiva. Siinähän ei  laihduteta vaan paino putoaa kylkiäisenä kun elimistö korjaa itse itseään. Ei kannata koskaan laihduttaa, vaan ottaa hyvät elämäntavat. Hyvät elämäntavat saattavat hämmästyttää hyvällä tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2723/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tää oo dieetti vaan tapa syödä, jota olisi tarkoitus noudattaa lopunelämää. Itse ainakin voin niin paljon paremmin nyt, ettei paluuta aamiaiseen ole.

Kyllä aamiaisen voi syödä ja toiset syökin. On sitten illasta syömättä. Miten kellekin sitten parhaiten sopii. Ennen olikin pääasiassa niin, ettei enää kello 18.00 jälkeen syöty. 16.30 oli ruoka ja sitten pysyi jääkaappi kiinni.

Vierailija
2724/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä syötte? Noudatatteko samalla esim, jonkinlaista vähähiilihydraattista ruokavaliota? Rajoitatteko kaloreita?

Pyrin syömään gluteenitonta, itsetehtyä ruokaa, välttämään lisäaineita ja valmisruokia. Kaloreita en ole laskenut. Välillä rajoitan hiilareita, en koko ajan. 

Vierailija
2725/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisko perustaa pätkäpaasto-laihdutusryhmä? Olen ollut tällä nyt noin viikon ja tavoitteena karistaa 15 kg. Olis kiva jakaa kokemuksia ja vinkkejä mitä syödä syömisikkunan aikana. Facebookissa on vaan lähinnä ulkomaalaisia pätkäpaastoryhmiä.

Tässähan tämä ryhmä onpi! Mitä kulluu tänään?

Vierailija
2726/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkissä kirjoitti:

Pätkäpaasto ei ole dieetti joten se ei määrittele mitä syödään. Mutta laihdutuksen kannalta on paras syödä ensin kasvikset, sitten proteiinit (liha, kala, kana, muna, hera, Raejuusto, pavut, linssit, herneet, soija jne), sitten hedelmät ja jos tilaa on niin tärkkelykset (pastat, peruna, riisi jne) ja viimeisenä herkut jos on aivan pakko ja näitä rajoitetusti silloin tällöin.

Maksimissaan 3 ateriaa, mielellään jopa 2 tai 1 Ateria ja niiden välissä ei muuta kuin vettä, mustaa kahvia tai teetä (ei sokeria, hunajaa, maitoa tms)

Tuohan rajoittaa monen elämää todella paljon joten tietysti suosittelen etsimään jokaiselle itselleen miellyttävän tavan pätkäpaastoilla. Tuo on vain tehokkain tapa.

Iso muhkea herkkusalaatti lempiaineista itsetehtynä ensin on ihana ateria ja sitten lämminruoka päälle.

Vierailija
2727/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkissä kirjoitti:

Pätkäpaasto ei ole dieetti joten se ei määrittele mitä syödään. Mutta laihdutuksen kannalta on paras syödä ensin kasvikset, sitten proteiinit (liha, kala, kana, muna, hera, Raejuusto, pavut, linssit, herneet, soija jne), sitten hedelmät ja jos tilaa on niin tärkkelykset (pastat, peruna, riisi jne) ja viimeisenä herkut jos on aivan pakko ja näitä rajoitetusti silloin tällöin.

No johan on erikoinen tapa syödä. Itse ainakin tykkään syödä noita kaikkia yhdessä samalta lautaselta. Kamalaa olisi maun kannalta ensin jäystää pelkkiä kasviksia, sitten lihaa ilman lisuketta, sitten hedelmää (joka makeana on minulle jälkiruoka) ja sen päälle esim. riisiä. Ei kiitos, vanhanaikainen lautasmalli mieluummin.

Ja olen onnistunut laihtumaan 2 vuodessa 26 kg ilman tuollaisia temppuiluja. Keinot 16:8 pätkäpaasto ja jonkinlainen kalorinsaannin seuranta, ei tarkkaan m

Kun syö ensin ison salaatin, niin ei jaksa syödä niin paljon pottua, lihaa, makaronia tai riisiä. Salaatilla käynnistyy hyvin ruuansulatus. Ruokailessa ei kannata juoda paljon, niin alkaa hyvin sulamaan se ruokaa. Muulloin toki juodaan paljon, vettä.

Vierailija
2728/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulepa kertomaan kuukauden päästä, minkä tekosyyn varjolla lopetit. Kukaan ei toivottavasti kestä noin hullua rääkkää. 

Vierailija
2729/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoamisen hyödyt on kiistattomat ja olon paranemisen huomaa kyllä heti.  Kokeilin joskus GoFatGo-dieettiä ja se vain stressasi, kun tuntui että koko ajan pitää puputtaa jotain. Oli kamalaa, kun piti kolmen tunnin välein miettiä ruokia, kantaa mukana purkkia ja purnukkaa. Oli ihanaa, kun löysin pätkäpaastoilun ja tajusi miten paljon paremmin voi. 

Olen muuten myös huomannut, että pätkäpaastolla tulee panostettua paljon enemmän ruoan laatuun. Napostelu on jäänyt kokonaan myös. 

Minä ainakin aina illalla oikein odotan sitä, että saa lopettaa syömisen ja juoda vaan vettä. Ennen puputtelin keskiyölle asti.  Tänään lopetan syömisen ennen 18.00. Kohta teen ison herkkusalaatin, silliä ja uutta perunaa. Huomenna syön aamupalan n.10-11.00. Sitä ennen juon paljon vettä. Minulla 3 ateriaa päivässä, hyvin riittää. Vuodessa paino alentunut 16 kg. En ole laihduttamalla laihduttanut, enkä laihduta. Elopainoa ollut liikaa, yli 30 kg. Vielä sitä riittää n. 16 kiloa. Hyvin sujuu, mukavasti menee. Kannustan muitakin!

Vierailija
2730/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkissä kirjoitti:

No johan on erikoinen tapa syödä. Itse ainakin tykkään syödä noita kaikkia yhdessä samalta lautaselta. Kamalaa olisi maun kannalta ensin jäystää pelkkiä kasviksia, sitten lihaa ilman lisuketta, sitten hedelmää (joka makeana on minulle jälkiruoka) ja sen päälle esim. riisiä. Ei kiitos, vanhanaikainen lautasmalli mieluummin.

Ja olen onnistunut laihtumaan 2 vuodessa 26 kg ilman tuollaisia temppuiluja. Keinot 16:8 pätkäpaasto j

Millään salaatilla ei kannata vatsaa täyttää, se vain lisää nälkää. Kasvikset on tärkeitä, mutta nälänhallintaan niistä ei ole. Lihaa rasvoineen ja perunat/pastat/riisit pois niin hyvin jaksaa. Jos välttämättä jotain hedelmää haluaa, niin jälkkäriksi.

Nyt paras jälkkäri on kuitenkin marjat kermavaahdolla.

Vierailija
2731/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tämä alku kyllä helppoa. Aloitin viime viikolla pätkäpaastoilun ja tuntuu että meinaa taju mennä nälätä välillä paastoaikana. Olen tottuntu syömään aamupalan klo 7 aikaan, mutta nyt siis yritän pärjätä ilman lounaaseen asti. Mahassa möyrii nälkä jo klo 8, mutta siinä klo 10-11 aikaan alkaa palelu ja huimaus ja lievä päänsärky myös. Kokeilen kuitenkin muutaman viikon, tottuisiko mun kroppa tuohon pidempään syömättömään aikaan.

Aivan hyvin voit syödä aamupalan, ei se aamupala ole "kielletty". On sitten illlasta syömättä ja juo vain vettä tahi teetä. Onnistusikos tämä? Mitä kuuluu nyt?

Vierailija
2732/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tämä alku kyllä helppoa. Aloitin viime viikolla pätkäpaastoilun ja tuntuu että meinaa taju mennä nälätä välillä paastoaikana. Olen tottuntu syömään aamupalan klo 7 aikaan, mutta nyt siis yritän pärjätä ilman lounaaseen asti. Mahassa möyrii nälkä jo klo 8, mutta siinä klo 10-11 aikaan alkaa palelu ja huimaus ja lievä päänsärky myös. Kokeilen kuitenkin muutaman viikon, tottuisiko mun kroppa tuohon pidempään syömättömään aikaan.

Miksi odotat lounaaseen asti? Eikö syömisikkuna voi olla klo 10-18? Kevyt aamupala klo 10, lounas klo 12, välipala klo 15 ja kunnon päivällinen/illallinen klo 18. Jos syöt kunnon aterian klo 18, ei ehdi tulla nälkä ennen nukkumaan menoa.

Tuo on aivan mainio rytmi. Hyvin sanottu! Jokaiselle löytyy oma rytmi pikkuhiljaa.

Vierailija
2733/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon olen nyt ollut ja olo on loistava! Hoidan tällä hetkellä 1v lastani vielä kotona, ja ongelmana on ollut monesti että vedän lapsen päikkäreillä kaikki herkut mitä kaapista löytyy! :D

Syömisikkuna aukeaa klo 7, syön lapsen kanssa yhdessä aamupalan ja lopetan syömisen klo 16. Minulla menee siis paasto tyylillä 15/9. Painoa on tippunut viikossa 1kg, vielä olisi paaaaljon tiputettavaa(n. 20kg).

Tsemppiä kaikille muillekin pätkäpaastoilijoille! Nyt tuntuu että olen löytänyt sen oikeasti sopivan ruokavalion :) Napostelu on jäänyt täysin pois.

Napostelu onkin mun mielestä suurin syy ylipainoon ja laihtumisen epäonnistumiseen ja sitä myöten

painonhallintaan.

Kaikki välipala riksut, raksut ja naksut on vain bisnestä. Ei kunnollista ravintoa, kenellekkään. Lapsille ei kannata alkuunkaan edes opettaa. Terveys pilaantuu kaikilta tällä pisneksellä ja rahat haaskaantuu.

Vierailija
2734/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulepa kertomaan kuukauden päästä, minkä tekosyyn varjolla lopetit. Kukaan ei toivottavasti kestä noin hullua rääkkää. 

En tiedä, kenelle kommenttisi osoitit, mutta minä olen pätkäpaastonnut kohta kolme vuotta. Halusin iltasyömisestä eroon ja siinä tulin aloittaneeksi pätkäpaaston.

Vierailija
2735/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon olen nyt ollut ja olo on loistava! Hoidan tällä hetkellä 1v lastani vielä kotona, ja ongelmana on ollut monesti että vedän lapsen päikkäreillä kaikki herkut mitä kaapista löytyy! :D

Syömisikkuna aukeaa klo 7, syön lapsen kanssa yhdessä aamupalan ja lopetan syömisen klo 16. Minulla menee siis paasto tyylillä 15/9. Painoa on tippunut viikossa 1kg, vielä olisi paaaaljon tiputettavaa(n. 20kg).

Tsemppiä kaikille muillekin pätkäpaastoilijoille! Nyt tuntuu että olen löytänyt sen oikeasti sopivan ruokavalion :) Napostelu on jäänyt täysin pois.

Napostelu onkin mun mielestä suurin syy ylipainoon ja laihtumisen epäonnistumiseen ja sitä myöten painonhallintaan.

Nykyään jopa jotkut ravitsemusterapeutit myöntää tä

Kyllä syödä saa pätkäpaastossa ja hyvin saakin. Appelsiinimehu ja patonki on sama kuin söisi sokeria. Monet salaattikastikkeet täynnä sokeria ja lisäysainehia. Hyvä sallaattikastike on sitruuna ja oliviiöljy (kunnollinen) yrtit, jotkin mausteet ja Herbamare.

Vierailija
2736/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko kirjoitti:

Mites alkoholin nauttiminen jos osuu tuohon 8h aikaikkunaan? Sekoittaako systeemit?

Keho ei alkoholista nauti. Alkoholi on liuotin ja hermostomyrkky. Sitähän sää kysyit. Kyllä, alkoholi on myrkkyä, aina ja missä muodossa tahansa. Tämä on totuus. Jokainen päättäkoon kohdiltaan haluaako myrkyttää itseänsä tietoisesti vai juoda ihanaa vettä kauniista kristallilasista. Tämä on seuraava hitti! 

Vierailija
2737/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako paastovaiheen aikana juoda kahvia maidon kera?

Minä en juo paastovaiheen aikana kahvia ym. Vain vettä. Tuntuisi pahalta kumota tyhjään vatsaan kahvia.  Kofeiinitonta kahvia maidolla tai kermalla juon kun syöntiaika on eli mulla kello 10-18.

Vierailija
2738/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto on ihan parasta mulle. Elimistö ei tarvi pakkosyöttöä jatkuvasti ja tällä pysyy paino kurissa.

Vierailija
2739/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako paastovaiheen aikana juoda kahvia maidon kera?

Ei saa, maidossa on kaloreita. Itse siirryin juomaan aamukahvin mustana.

Yhdessä kupillisessa 1,25 dl valmista kahvijuomaa on 0,1 g rasvaa ja 1,6 kcl. Ihminen ei siis tarvitse kahvia elääkseen mutta hän tarvitsee kyllä puhdasta vettä elääkseen. Minä juon paaston aikana vain hyvää vettä. Kahvin juon silloin kun syömäakkuna on auki.

Vierailija
2740/2812 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen lukenut, että maitoa saa laittaa vähän. Jos kalorimäärä jää tarpeeksi alhaiseksi, insuliinintuotanto ei käynnisty.

Miten muut olette pärjäilleet näillä helteillä ja paastolla? Oma kokemus on, että kotona on helppo olla syömättä, mutta töissä kuumalla työpaikalla on pakko tankata.

Sanoisin, että tuo kahveemaitokeskustelu on aika hassua jos ja kun ruokapuoli on hyvällä mallilla. Insuliinintuotanto käynnistyy joka kerta kun syöt jotakin, aivan joka kerta. Joten välipalat on kurja asia. Jos syö 5-6 kertaa päivässä, niin yhtä monta kertaa käynnistyy insuliinin tuotanto, joten 2-3 kertaa syöminen olisi aika hyvä. Ehkä lapsukaiset tarvitsee välipaloja, nekin tervellisinä.

Outoa että karamellit on niin näkösällä, kun tupakitkaan ei ole, ehkä vielä tämäkin muuttuu. Molemmat tarpettomia myrkkyjä ja haitallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi