Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisi olla syynä siihen, että osa 16:8 paastoa noudattavat kokevat, että juttu ei anna heille samaa hyvää, mitä joillekin toisille. Miksi he kokevat olevansa nälässä ja yrittävät sitä sinnikkäästi kestää. Olen miettinyt, onko mulla hidas ruuansulatus, vai miksi olen niin pitkään ihan "täynnä" vailla mitään nälän tunnetta. Yöni nukun iltapalan jälkeen todella hyvin, eikä nälkä vaivaa muutamaan tuntiin heräämisen jälkeenkään.
Syömiseen liittyvä tuntemus herää ajatuksen kautta pikkuhiljaa kun ruokailun alkuun on noin 1/2h.
Miten te muut olette jaksaneet tätä paastoa, onko palstalla muita, joilla asiat hyvin eikä nälkä tai vatsan kurina häiritse yöunia. &nb
Kyllä, elämään kuuluu myös nautiskelu. Hyvin on sujunut pätkäpaasto ja jatkuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin noudattamaan vhh-ruokavaliota samaan aikaan, kun paastoan.
Mun ongelma on se, että mikään ruokavalio ja liikuntamäärä ei ole tehokas painonhallinnassa.
Syytän mun nuoruudessa kärsimääni anoreksiaa tästä tilasta.
Mulla yleensä käy niin, että kun aloitan kokeilemaan jotain uutta systeemiä, paino putoaakin pari kiloa, jonka jälkeen painon putoaminen jumahtaa ja pahimmassa tapauksessa kilot alkavat vähitellen hiipiä takaisin.
Olen aktiivinen, liikun siis tosi paljon, eli se puoli pitäisi olla ok.
Olen 173cm pitkä ja painan n. 80kg eli ylipainoa on hivenen verran. Mun oma ihanne olisi 65kg mutta se lukema taitaa olla saavuttamattomissa. Silloin kun aloitin 2015 vhh-ruokavalion, painoni putosi vajaassa 2 vuodessa 71 kiloon. Jotain tapahtui ja masennuin, vaikka noudatin ruokavaliota, paino lähti hiipimään takaisin ylös ja nousi tuonne 84kg asti. Oon tässä välissä ollut munapaastolla, jolla sain vaivaiset 3kg p
Ihmisen pituus miinus 100 on noin ihmisen normaalipaino. Tuo 65 kg on kaiketi aika alhainen sinulle. Jos saat kokeilla pätkäpaastoa niin silloin voi syödä hyvin ja monipuolisesti, ei vain pelkästään munaa tms. Mitä sinulle tänään kuuluu? Miten voit?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo useamman kuukauden ajan noudattanut vähähiilihydraattista pätkäpaastoilua, ja minulla tämä toimii hitaasti mutta varmasti. Olen 72 kg / 168 cm, ja tavoitteenani on laihtua 65 kiloon syksyn aikana. Olen tähän mennessä laihtunut noin 2 kg kuukaudessa, joten vielä tässä menee muutama kuukausi. Syön vain kolme kertaa päivässä ja paastoan sen jälkeen 12-14 tuntia, mikä tuntuu juuri sopivalta rytmiltä. Lomalla jouduin poikkeamaan tästä rutiinista ja syömään epäsäännöllisemmin, mutta paino nousi neljän viikon aikana vain yhden kilon, ja paluu normaaliin rytmiin oli helppoa. Suurimpia herkkujani ovat erilaiset marjat ja tumma suklaa, joita nautin hillitysti, enkä himoitse muuta makeaa. Minusta säännöllinen ja harva ruokarytmi rauhoittaa ja tasapainottaa kummasti koko kroppaa ja mieltä. Ruokailu on hallinnassa, se on nautinnollista ja energiaa riittää mukavasti muuhunkin elämiseen.
68 kg on sinulle ihan jo normaalipaino, mitäs kuuluu tänään sinulle?
Pätkäpaasto päinvastoin kiihdyttää aineenvaihduntaa. Tästä mainitaan mm terveyskirjaston sivuilla, eli ei ole mitään propagandaa.
"Kyllä, ei kannata joka päivä punnita, tullee stressi ja sehän on vain kurja olotila. Kerran viikossa, vessakäynnin jälkeen, aamupaino. Sitten juomaan puhdasta vettä."
Jos päivittäinen punnitus tuottaa stressiä, niin sitten harvempi punnitusväli lienee paikallaan.
Yleisesti ottaen päivittäinen punnitus kuitenkin kannattaa:
Weighing everyday matters: Daily weighing improves weight loss and adoption of weight control behaviors https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4380831/
Weighing everyday led to greater adoption of weight control behaviors and produced greater weight loss compared to weighing most days of the week. This further indicates daily weighing as an effective weight loss tool.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös katsonut paljon tuon Dr. Eric Bergin videoita, ja tällä hetkellä yritän syödä omad-tyylillä, eli kerran päivässä ja ketodieetillä. Ylipainoa on paljon, taustalla vuosikausien syömishäiriö, ja parhaalta tällä hetkellä tuntuu (vasta vajaan viikon tällä ollut), että ei kertakaikkiaan edes tee mieli mitään sokerisia herkkuja. Ruokailun jälkeen tuntee että on todellakin syönyt tarpeeksi. Paino on tippunut muutaman kilon, mutta en ota stressiä, koska ajattelen että keho yrittää ensin korjata sille aiheuttamiani vahinkoja, ja alkaa vasta myöhemmin todenteolla polttaa rasvaa. Tosi hyvä olo koko ajan, ei nälkää.
Uskon että pätkäpaastolla on paljon terveydellisiä hyötyjä, varsinkin siinä vaiheessa kun keho alkaa korjata vahingoittuneita soluja. Helpottaa myös elämää kun ei tarvitse koko ajan ajatella ruokaa. Ketodieetissä parasta on tunne siitä että syö elääkseen, antaa elimistölle tarpeellisia ravintoaineita, vitamiine
Tuo tohtori Eric on vallan mainio, tekstin saa kaiketi käännettyä myös suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä, ei kannata joka päivä punnita, tullee stressi ja sehän on vain kurja olotila. Kerran viikossa, vessakäynnin jälkeen, aamupaino. Sitten juomaan puhdasta vettä."
Jos päivittäinen punnitus tuottaa stressiä, niin sitten harvempi punnitusväli lienee paikallaan.
Yleisesti ottaen päivittäinen punnitus kuitenkin kannattaa:
Weighing everyday matters: Daily weighing improves weight loss and adoption of weight control behaviors https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4380831/
Weighing everyday led to greater adoption of weight control behaviors and produced greater weight loss compared to weighing most days of the week. This further indicates daily weighing as an effective weight loss tool.
Tästähän löytyy ihan kotimainenkin tutkimus ja laajemmalla aineistolla:
Vuorinen AL, Helander E, Pietilä J, Korhonen, Frequency of Self-Weighing and Weight Change: Cohort Study With 10,000 Smart Scale Users, J Med Internet Res 2021;23(6):e25529 https://www.jmir.org/2021/6/e25529/
Conclusions: Frequent self-weighing was associated with favorable weight loss outcomes also in an uncontrolled, free-living setting, regardless of specific weight loss interventions. The beneficial associations of regular self-weighing were more pronounced for overweight or obese individuals.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tämän 15.4. painossa 72 kiloa, mikä oli suuri järkytys. Koko elämäni olin painanut n. 60-62 kg syöden mitä milloinkin huvitti. Olin melko aktiivinen ja ylipäätään elämääni tyytyväinen.
Kaksi vuotta sitten koin fyysisen trauman, jonka kanssa tulen elämään loppuelämäni. Rankempaa on kuitenkin henkinen puoli - en ollut koskaan kokenut sellaista ahdistusta ja masennusta. Söin kirjaimellisesti jogurtin päivässä ja silti lihoin muutamassa viikossa niin, ettei mikään vaate mahtunut päälle. En kuitenkaan uskaltanut käydä vaa'alla. Jotenkin pysyin hengissä mutta en kyllä elänyt, enkä muista noista ajoista paljoakaan. Myöhemmin söin enemmän mutta epäterveellisesti.
Masennus ja ahdistus ovat seuranani edelleen, mutta olo on silti hieman parempi. Liikuntaa en ole pystynyt vielä aloittamaan, mutta tosiaan tuolloin huhtikuussa aloin pätkäpaastoilemaan ja nyt syksyllä, kun tuosta inhottavasta kesästä on päästy eroon, alan l
Toivottavasti voit hyvin, mitä sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko paaston aikana juoda sitruunavettä? Siis ihan tuoreista sitruunoista puristettu se mehu veteen?
paaston aikana ei pidä nauttia kaloreita. sitruunassakin kaloreita on, vaikka vähän, mutta silti. lisäksi sitruunavesi on myrkkyä hammaskiiltelle, joten en henk.koht.ymmärrä, miksi sitä pitäisi juoda, kun vettäkin olisi saatavilla...
Myös kahvissa on kaloreita juo sitten mustana tai valkeella höystettynä. Vesi on paras juoma.
Vierailija kirjoitti:
No mulla se piristää, on auttanut mahakipuun ja suolisto-ongelmiin, iho on paremmassa kunnossa ja jne. Joten en sitä meinaa lopettaa, niin paljon on siitä hyötyä ollut. Hammaskiilteet ei paljoa paina vatsakipujen rinnalla. Siirrän sen vain sitten ''ruokien'' joukkoon. :)
T. Sitruunavesikysyjä
Siruunaveen voipi juoda pillilläkin. Auttaa hieman kiilleasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin 5:2 - dieettiä alkuvuodesta, mutta se ei sopinut ollenkaan. Dieettipäivät meni ok, mutta muina päivinä ruokahalu kasvoi ja söin myös herkkuja liikaa. Enkä tykännyt kaloreiden laskemisesta. Paino ei pudonnut yhtään kuukauden aikana.
Laihduin pari vuotta sitten muutaman kilon yrittämättä jättämällä iltasyömisen pois. Paino kuitenkin nousi taas ja ylimääräistä on viitisen kiloa. Ja suurin osa siitä mahamakkarana ja jenkkakahvoina. Nyt olen elokuun alusta ollut tällä pätkäpaastolla ja paino on pudonnut 1,5 kg. Syömisikkunani on 10-18, syön kunnon aamiaisen vasta töissä, hedelmän iltapäivällä ja leivän tms. kotona kolmen maissa. Lämmin ruoka ennen kuutta. Viikonloppuna herkuttelen pe- ja la-iltaisin.
Makeanhimoa ei juurikaan ole viikolla, ja on ollut helppo skipata aamiainen ja kahvi ennen töihin lähtöä. Nälkä ei ole vaivannut kuin parina iltana ennen nukkumaanmenoa, aamuisin ei yhtään.
Tämä dieetti tuntuu
Itsetehty gluteeniton luomujauho pitsa, jossa ei ole lisäaineita voi olla ihan kelpo ateria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko paaston aikana juoda sitruunavettä? Siis ihan tuoreista sitruunoista puristettu se mehu veteen?
Varoittava esimerkki, söin parin kuukauden ajan puoliskan verigreippiä joka päivä ja sain sen seurauksena vihlovat hampaat. Tai en ymmärrä mikä muu olisi ollut syynä, kun kaikki muut elintavat säilyi samoina. Nyt sensodynella pärjään.
Pieni pala juustoa katkaisisi tuon happohyökkäyksen, hampaiden harjaus vasta paljon myöhemmin tai sittten ennen hedelmän syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jonkun aikaa 16:8 ja kyllä tää aika paljon takkuaa. Olen saattanut laihtua, tai en ehkä turpoa enää yhtä paljon kuin ennen, tilanne ei ole ihan selvä koska ylipäänsä laihdun aina ihan järkyttävän hitaasti verrattuna kärsimyksen määrään. Hankalinta on aamu jolloin herätys on 6.45. Syödä saisi vasta klo 9. Toi väli, yhtä tuskaa. Tänä aamuna join mustaa kahvia puolitoista desiä nälkään ja herätäkseni, ja se auttoi jonkun verran, mutta epäilen että tänään vaivannut närästys voi johtua tuosta. Muuten rytmi 9-17 olisi perheen syömisten kannalta hyvä, niin että saisin päivän viimeisen aterian nassuun viiden maissa yhdessä muun perheen päivällisen kanssa. Illan mittaan on sitten ongelma se, ettei lenkin jälkeen voi syödä mitään ja on nälkä jo aika aikaisessa vaiheessa. Toisaalta pakko on tehdä jotain. Näin kesällä kuvan pari vuotta vanhemmasta keski-ikäisestä sukulaisesta ja melkein lähetin sen salaa itselleni muistutuk
Kahvi mustana tyhjään vatsaan voi tuoda närästystä. Vesi olisi parempi juoma.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvana tätä olisi tosiaan helpompi noudattaa kuin pikkulapsiperheessä, jossa näyttää tavallaan myös huonoa esimerkkiä kun ei itse istu päivällispöytään muiden kanssa.
Ennen syötiin yhdessä 16.30 koko perhe saman pöydän ääressä, miksi ei tänäpäivänäkin onnistuisi? Voisi sitten aikuiset lopettaa tuon jälkeen syömisen, lapsille jokin terveellinen iltapala sitten hieman myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt 4,5 viikkoa takana pätkäpaastoa. Syön kerran päivässä ja noudatan ketogeenistä ruokavaliota. Painoa tippunut 9,5 kg. Nälän tunne ei juuri vaivaa. Joskus iltapäivällä saattoi olla hiukan heikko olo (syön yleensä viiden kuuden maissa), mutta sain siihen ratkaisun Bullet proof -kahvista (kahvia, voita, mct-öljyä ja kermaa) joka antaa ihmeellisesti energiaa, eikä riko paastoa koska ei nosta verensokeria vaan saattaa jopa laskea sitä. Syön vaihtelevasti jonkin verran alle kulutuksen, energiavaje on välillä 0 - 1100 kcal, useimmiten varmaan noin 500. Makeanhimoa tai muuta ruuanhimoa ei ole, sen tilalle on tullut lupa nauttia sallitusta runsaasta ja ravitsevasta ateriasta. Vuosikausien ahmimishäiriön jälkeen tuntuu ihanalta olla ainakin hetkellisesti siitä vapaa. Jossain vaiheessa paino tuntui jumittavan ja oli vatsan kanssa ongelmia, mutta siihen auttoi MAGNESIUM.
Sitruunanveden juomisesta sen verran, että käsittääkseni ainakin pullomeh
Eikös magnesiumoksidi löysennä vatsaa jos se on kovalla, se vatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeeiii. Hyvä mieli koska tänään onnistuin dokumentoimaan painon "laskun". Pari päivää sitten punnitsin 69,3 ja tänään 69,2. Se on alin mitä olen punninnut vähään aikaan. Joka gramman kanssa on kärsitty kovaa nälkää. Tällä lailla hivuttaen tavoitteena että jouluna painaisin 65. Lopullinen tavoite 60 joka on about bmi 23. Ensi kesäksi.
Moi alapeukku :). Koskaan vielä en ole laihtunut grammaakaan ilman raakaa nälän näkemistä. Syömällä viisi terveellistä ateriaa päivässä kärsin koko päivän. Pätkäpaastossa vain aamulla ja illalla pari tuntia. Ei työlästä ruokien syöttämistä laskuriin.
Jatkan vielä kun on tää niin brutaalia. Jos onnistun painamaan jouluna 65, en ole vielä edes normaalipainon sisällä :D. Pakko vaihtaa tavoitteeksi 64 joka on. En tiedä onko tavoite realistinen. Aiemmin olen onnistu
Sinun pituus miinus 100 on sinun normaalipainosi. Miten on mennyt? Tämä kaava on helppo muistaa, ei tarvihe laskureita tms älylaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasin tätä, syömisikkuna klo 12-20 ja kivuttomasti meni... valitettavasti paino ei tippunut grammaakaan. Aamukahvia join 2 kupillista maitotilkalla (kulutusmaito). Voiko se nyt olla tämä alle 0,5dl maitoa mihin se tyssäs?!
Kyllä se tyssäsi siihen. Maito kumoaa paaston.
Kannattaa juoda vain vettä aamulla ja se maitokahvi sitten kello 12.00 kun akkunasi aukeaa, ai että se maistuu silloin hyvälle. Minä juon yleensä kofeiinittoman kahvin maidolla kello 14.00. Aamiainen kello 10-11. Kolmas oikea kunnon ruoka ennen klo 18.00. Paino pudonnut n.16 kg. Nyt en syö kello kuuden jälkeen mitään juon vain vettä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, se maitotilkka aamukahviin katkaiseen paaston, sillä maito antaa kropalle energiaa.
Myös mustassa kavissa on kaloreita, vedessä ei ole, kannattaa juoda vettä, se huuhtelee yön kuonat pois.
Vierailija kirjoitti:
Kahvin olen oppinut juomaan mustana, mutta katkaiseeko xylitol pastilli kahvin jälkeen paaston?
Jostain luin, että kun pysyy alle 50 kalorissa, niin ok.Aina kun syö tai juo jotain muuta kuin vettä insuliini kohoaa, vai onko näin?