Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2601/2812 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lopettaa syömisen klo 18 mennessä, voi syödä tyroksiinin nukkumaan käydessä. Aamulla helppoa.

Umpityperää sellaiselle joka ei nuku kuin vatsa riittävän täynnä. Tyroksiini olisi myös hyvä ottaa aamulla. Totesin myös, että tykkään syödä illalla kaikessa rauhassa päivän työn (ja treenin) jälkeen kun on aikaa. Siis MIKSI vääntäytyisin syömään aamulla kaiken kiireen keskellä ja illalla kun on aikaa kärvistelisin nälässä? Aamulla kun se pieni nälkä on siedettävää mustan kahvin voimalla. Olen tällä tavalla päässyt normaalipainoon joten lieneekö väärin?

Vierailija
2602/2812 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla lähdin koiran kanssa kävelylle siihen aikaan, kun paaston olis saanut lopettaa. Reppuun kahvi, banaani ja manteleita varalle. Oltiin ulkona melkein 3h ja en kaivannut ruokaa. Söin vasta kotona.

Aamupala: kourallinen manteleita, kahvi maidolla, alpro greek maustamaton, kourallinen mustikoita ja vadelmia.

Lounas: kaksi paprikaa täytettynä kananmuna-tomaatti-selleri. Salaatti, jossa 3rkl hummusta.

Mitä vielä söisin? En syö lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/2812 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla lähdin koiran kanssa kävelylle siihen aikaan, kun paaston olis saanut lopettaa. Reppuun kahvi, banaani ja manteleita varalle. Oltiin ulkona melkein 3h ja en kaivannut ruokaa. Söin vasta kotona.

Aamupala: kourallinen manteleita, kahvi maidolla, alpro greek maustamaton, kourallinen mustikoita ja vadelmia.

Lounas: kaksi paprikaa täytettynä kananmuna-tomaatti-selleri. Salaatti, jossa 3rkl hummusta.

Syö ihmeessä lihaa. Ei ravinnonpuutos edistä terveyttä.

Vierailija
2604/2812 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö ihmeessä lihaa. Ei ravinnonpuutos edistä terveyttä.

En halua.

Vierailija
2605/2812 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lopettaa syömisen klo 18 mennessä, voi syödä tyroksiinin nukkumaan käydessä. Aamulla helppoa.

Tyroksiinin ottaminen illalla voi pilata yöunen.

Vierailija
2606/2812 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt vuoden ajan noudattanut 16/8 dieettiä, lopettaen syömisen n. klo 14-15. Välillä joustanut, kun on juhlia, mökkivierailuja tai ulkomaanmatkoja. Paino on pudonnut n. 2 kg, en ollut ylipainoinen aloittaessani. Halusin vain, että paino ei lähde nousemaan ikääntyessä. Olen 165cm, 53kg. En kaipaa ruokaa loppupäivän aikana, tee ja vesi riittävät, joskus hedelmä. Juhlissa nautin kaikista herkuista kelloa katsomatta. Dieetti on helpottanut myös refluksitautiani. Punaista lihaa en yleensä syö, kalaa ja broileria ja maitotuotteita kyllä. Raakakakut ja suklaa maistuvat ajoittain.

Vierailija
2607/2812 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatteko nukuttua öisin?

Kun mulla on pidemmän aikaa ollut nälkä mulle tulee omituinen olo. Ja nimenomaan öisin. Aivan kuin kävisin ylikierroksilla koko ajan ja samalla olen ahdistunut ja happi kulkee huonommin. Se jopa tavallaan sattuu, mutta ei kuitenkaan. Se kuitenkin vie multa unet totaallisesti. Ja tuo tunne tulee aina, kun olen pidemmän aikaa dieetillä missä syön vähemmän kuin normaalisti.

Vanha kommentti mutta jos jollain on tämä ongelma niin kannattaa painottaa syöminen myöhempään ja jättää aamupala väliin. Tietysti vain jos se itselle sopii.

Vierailija
2608/2812 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava ketju... tottakai se paino putoaa, kun syö vähemmän kuin kuluttaa :)

16:8 idea on enemmänkin siinä että keholla on enemmän aikaa (16 tuntia) polttaa rasvaa. Sopii varsinkin ylipainoisille, lähtee yleensä melko nopeasti käyntiin.

Vierailija
2609/2812 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä varalle...? Mä käyn parin tunnin kävelyllä vaikka olisi viiden päivän vesipaasto takana.

Vierailija
2610/2812 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö täällä on paastoajia? 😊 Itse aloitin n kaksi viikkoa sitten. Paasto minulla n 14-16h ja syömisikkuna vaihtelee töiden yms mukaan 12/13.30-21/22.30. Melko helppoa on ollut, aamupalan jätän käytännössä pois. Syön heti syömisikkunan auettua puuron terveellisillä lisukkeilla. Seuraavan kerran syön lämpimän aterian ja viimeisenä iltapalan.

Sen olen nyt jo huomannut, että uni on muuttunut selkeästi laadukkaammaksi. Nukun kuin tukki ja saan melko hyvin unen päästä kiinni iltaisin pelkästään melatoniinin avulla. Ennen olen joutunut käyttämään mirtazapiinia. Painoa on toki tarkoitus pudottaa myös. Olen vielä normaalipainossa, mutta minun ei tarvitsisi lihoa kuin 1,5kg, niin olisin lievästi ylipainoinen. Käyn puntarilla pääsääntöisesti vain 1-2x viikossa. Nyt näyttäisi siltä, että paino on tippunut noin 1,5kg (nestettä) ja vyötäröltä lähtenyt 2 cm. Huomaan kuitenkin, että joinain päivinä on kauhea turvotus ja tällöin myös paino on melkein lähtölukemissa hetkellisesti. Varmaan minun olisi syytä vielä muokata ruokavaliota. Erityisesti sokeripitoiset ruoat ja höttöhiilarit olisi syytä karsia minimiin.

Kaikin puolin vain positiivista sanottavaa! Helppoa on ja nyt ainakin tuntuu, että tämä tulee olemaan loppuelämäni tapa syödä.

Vierailija
2611/2812 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii toisilla, toisilla ei. Minulla ei, koska olen koko elämäni syönyt ruokani "pienessä ikkunassa" ja olen silti läski. Syön normaalistikin päivän ensimmäisen aterian/suupalan n. 12 aikaan ja viimeisen n. 18-19 aikaan, enkä syö kovin paljoa. En laihdu, enkä liho. Ikuinen säästöliekki nuoruuden syömishöiriöiden (yli 10v kestäneen) vuoksi. Jos haluan laihtua, täyspaasto ja ketoosi ainoita keinoja. Jos syön kuten "normaali-ihmiset", lihon.

Vierailija
2612/2812 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömisikkunaa kannattaisi hilata aamuun. Vaikeaa, tiedän. En ole siihen itsekään pystynyt.

Syy on siinä, että aamulla kun herää, niin verensokeri nousee joka tapauksessa kortisolin vaikutuksesta. Se piikki olisi hyvä hyödyntää ja syödä samalla, niin insuliinit olisivat pidemmän pätkän alhaalla. Kun niiden ei tarvitse nousta uudelleen illalla pelkän syömisen takia. Sen takia rasvanpoltolle jäisi enemmän aikaa.

Harjoittelu tekee mestarin varmaan tuossakin asiassa.

Asiahan on aivan päinvastoin. Syömisikkunaa kannattaa venyttää iltaan ja skipata aamupala, koska yö on luonnollisinta aikaa paastolle ja sitä on paras jatkaa juurikin aamusta, koska YÖLLÄ verensokeri saattaa nousta siksi, että maksa tuottaa glukoosia ja sen varassa voi rallatella pitkälle päivään. Monet jopa ehtivät ketoosin puolelle yöpaaston aikana, mikäli elimistö on tottunut paastoamaan.

Aivan turha vielä keinotekoisesti aamulla nostaa verensokeria lisää, koska se takaa vain sen, että nälkä on myöhemminkin kamala ja rasvanpoltto hidastuu.

Vierailija
2613/2812 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pudotin pari vuotta sitten painoani pysyvillä elämäntapamuutoksilla noin 20 kg ja tavoitepainoni saavutettuani olen jatkanut samalla ruokavaliolla kuin painoa pudottaessani, mutta lisäämällä hiukan päivittäisiä kalorimääriä. Koska olen sallinut ja sallin edelleenkin itselleni silloin tällöin herkutteluakin jolloin saatan syödä muutoin niin sanottuja kiellettyjäkin ruoka-aineita kutenen esim. valkoista vehnää niin tarkkailen painoani silloin tällöin ja jos se nousee yli kilon, niin syön muutaman päivän hieman kevyemmin enkä muita paastoja ole tarvinnut painon pysyttämiseksi tavoitelukemissa. Painonpudottajan pitää saada kroppansa siihen tilaan, että kohtuullinen herkuttelukaan ei johda enää pysyvään painon nousuun.

Vierailija
2614/2812 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikään näin kyllä tutkimuksen tuosta syönti-ikkunan vaikutuksesta, ja aamulla + puoleltapäivin syöjät menettivät enemmän painoa kuin keskipäivällä ja illalla syövät.

16:8-rytmiin ja jopa 20:4-rytmiin on helppo sopeutua mutta näyttää se elimistökin sopeutuvan.  Siksi olen siirtynyt 24- ja 48-tunnin paastoihin ja sitten vuorottain täysillä mässäilyyn, ettei elimistö sopeutuisi.

Hitaasti paino alas mutta menee sentään alas.

Vierailija
2615/2812 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pudotin pari vuotta sitten painoani pysyvillä elämäntapamuutoksilla noin 20 kg ja tavoitepainoni saavutettuani olen jatkanut samalla ruokavaliolla kuin painoa pudottaessani, mutta lisäämällä hiukan päivittäisiä kalorimääriä. Koska olen sallinut ja sallin edelleenkin itselleni silloin tällöin herkutteluakin jolloin saatan syödä muutoin niin sanottuja kiellettyjäkin ruoka-aineita kutenen esim. valkoista vehnää niin tarkkailen painoani silloin tällöin ja jos se nousee yli kilon, niin syön muutaman päivän hieman kevyemmin enkä muita paastoja ole tarvinnut painon pysyttämiseksi tavoitelukemissa. Painonpudottajan pitää saada kroppansa siihen tilaan, että kohtuullinen herkuttelukaan ei johda enää pysyvään painon nousuun.

Hieno tulos, onnea! Kerro vähän mitä syöt ja kuinka usein. Miten tuo painon pudotus onnistui!

Vierailija
2616/2812 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nyt reilu kuukausi pätkäpaastoa takana. Olo on energisempi ja parempi, mutta paino ei ole pudonnut ollenkaan.

Syön ekan kerran mahdollisimman myöhään, yleensä n. Klo 12 ja viimeisen kerran 18-20, kuitenkin niin, että se on 8h ikkunan sisällä. Aterioita siihen tulee yleensä 2, lounaaksi normaalia kotiruokaa ja illemmalla jotain kevyempää kuten jogurtti, leipä ja hedelmä. Napostelua ei ole, mutta joskus saatan syödä jonkun herkun tai jälkiruoan varsinaisen aterian jälkeen. Syömisikkunoiden välissä menee mustaa kahvia ja teetä.

Liikuntaa tulee päivittäin tunti pari kävelyn muodossa, työpäivän aikana ei juurikaan, olen toimistotyössä.

Painoa minulla on 86 kiloa ja pituutta 155, eli ylipainoa on rankasti, mutta kilot ovat silti tiukassa. Minulla on vuoden ikäinen lapsi ja imetän vielä, joten energiansaantiakaan ei voi laskea liian alas, mutta miten painon saisi putoamaan vai kannattaako vielä vain jatkaa entiseen malliin?

Vierailija
2617/2812 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paastonnut viikon ja paastoajat olleet 16-20 tuntia. Syömisikkuna 4-8 tuntia. Mulla myös vatsa turvonnut aina välillä. Ilmavaivat kyllä vähentyneet reilusti.

Tänään kuitenkin kävin vaa-alla ja paino tippunut tasan kilon. Jatkan tätä ja katsotaan tippuuko paino vielä. Tavoitteena n. 10 kilon pudotus.

Ruokailusta niin syön melko samaa mitä aiemmin. Vähän terveellisemmin toki. Eli jäätelö tai suklaapatukka melkein joka päivä. Reilusti kasviksia, pari palaa täysjyväleipää, juustoakin. Toinen ateria kasvikset, proteiini ja toisella on pastaa, riisiä tai perunaa lisänä.

Vaikea ollut päästä eroon sokerista, mutta mennään nyt näin vähän aikaa ja ainakin määrät vähentyneet.

-Sanni

Vierailija
2618/2812 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsuosittu mielipide, mutta minulla pätkäpaasto (2015-2017) laukaisi erinäisiä syömishäiriöitä, mm ahmintahäiriön. Lisäksi ruokasuhde muuttui varsin vääristyneeksi ja paaston ruokaikkunan ulkopuolella (ja sisälläkin) ajattelin kohtuuttoman paljon syömistä, googlailin reseptejä, ravintoloita jne. Tuollaista ruokaan kohdistuvaa pakko-ajattelua ja/tai ahmintaa, minulla ei ollut koskaan aiemmin, mutta jostain syystä pätkäpaastoilun myötä tuli riesaksi. Samalla lihoin normaalipainosta lievään ylipainoon, ja nimenomaan syömällä, en punttitreenillä.

Eroon pääsin aloittamalla PT:n kanssa saliharrastuksen ja lopettamalla paastoilun. 4 kovaa punttia per viikko, lisäksi kehonhuoltoa, cardiota ja perusteterveellistä ruokaa 5 kertaa päivässä (treenipäivinä joskus 6). Herkkuja kohtuudella ja satunnaisesti, lähinnä viikonloppuisin. Tuosta eläntapamuutoksesta on nyt 6 vuotta, ja olen vahvempi, timmimpi ja lihaksikkaampi mitä koskaan.

Hienoa, että paastoilu toimii joillekin, mutta on hyvä myös pitää mielessä, ettei se ole pomminvarma ratkaisu. Itse räpiköin ihan liian pitkään toimimattomalla pätkäpaastolla.

Vierailija
2619/2812 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäsuosittu mielipide, mutta minulla pätkäpaasto (2015-2017) laukaisi erinäisiä syömishäiriöitä, mm ahmintahäiriön. Lisäksi ruokasuhde muuttui varsin vääristyneeksi ja paaston ruokaikkunan ulkopuolella (ja sisälläkin) ajattelin kohtuuttoman paljon syömistä, googlailin reseptejä, ravintoloita jne. Tuollaista ruokaan kohdistuvaa pakko-ajattelua ja/tai ahmintaa, minulla ei ollut koskaan aiemmin, mutta jostain syystä pätkäpaastoilun myötä tuli riesaksi. Samalla lihoin normaalipainosta lievään ylipainoon, ja nimenomaan syömällä, en punttitreenillä.

Eroon pääsin aloittamalla PT:n kanssa saliharrastuksen ja lopettamalla paastoilun. 4 kovaa punttia per viikko, lisäksi kehonhuoltoa, cardiota ja perusteterveellistä ruokaa 5 kertaa päivässä (treenipäivinä joskus 6). Herkkuja kohtuudella ja satunnaisesti, lähinnä viikonloppuisin. Tuosta eläntapamuutoksesta on nyt 6 vuotta, ja olen vahvempi, timmimpi ja lihaksikkaampi mitä koskaan.

Hienoa, että paastoilu toimii joillekin, mutta on hyvä myös pitää mielessä, ettei se ole pomminvarma ratkaisu. Itse räpiköin ihan liian pitkään toimimattomalla pätkäpaastolla.

Jos on päässä vikaa niin mikään ei välttämättä toimi.

Vierailija
2620/2812 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko yli 10 kg laihduttajat pitäneet välillä painon tasaamiseen taukoa vai jatkaneet putkeen tavoitepainoon saakka?

Itse nyt välitavoitteessa 87 kilosta alle 80 kiloon. Pätkäpaastolöa 2kk. 78-79 nyt.

Tavoitteena olisi 70kg. Jatkanko samaan malliin vai muutanko jotain?