Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2321/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venla kirjoitti:

Paastoileeko kukaan 12/12 menetelmällä ja jos, niin onko siitä ollut hyötyä?

Mietin jos kokeilisin tätä, kun minusta ei ole tuohon 16/8 paastoiluun.

Paasto kuin paasto, moni ei yllä edes 12 tunnin syömättömyyteen. Eikä se paasto tarvi olla joka päivä 12 tai 16. Itselläni se on joustava, joskus 12, 16 tai 24

12:n tunnin syömättömyys ei ole paasto. Siltikään, vaikka kaikki ei siihen yllä.

Vierailija
2322/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...

Tarkoittaako se paasto sitä että edes kalorittomia nesteitä ei saa juoda? Olin ajatellut kokeilla, mutta iltatee ja aamukahvi ovat kyllä vaikeita luopua. Lämmintä vettä sitten?

Joo, tämä olisi kiva tietää. Ap

Saa juoda noita. Tarkoitus on, ettei käynnistele paaston aikana kropan insuliinineritystä ja ruoansulatusprosesseja, ja kaloriton neste ei niitä käynnistä.

Saako purra purkkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2323/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentoijille. Uskoisin että saan homman toimimaan. Suurin ongelma on aamukahvin puute mutta ehkä siitäkin selviää...

Tarkoittaako se paasto sitä että edes kalorittomia nesteitä ei saa juoda? Olin ajatellut kokeilla, mutta iltatee ja aamukahvi ovat kyllä vaikeita luopua. Lämmintä vettä sitten?

Saa juoda noita. Tarkoitus on, ettei käynnistele paaston aikana kropan insuliinineritystä ja ruoansulatusprosesseja, ja kaloriton neste ei niitä käynnistä.

Saako purra purkkaa?

Ei kukaan kiellä, mutta se katkaisee paaston.

Vierailija
2324/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yleensä 11-18 välillä, salilla reenaan aamuisin tai illalla.

Jaksan hyvin aamulla reenata sen tunnin verran ja sen jälkeen vasta alkaa heikottaan, illalla ei mitään ongelmaa mutta jotenkin se aamu vaan tuntuu tehokkaamalta.

Vierailija
2325/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamani käsitykseni mukaan kalorittomia voi juoda ilman vaikutusta paaston tehoon, siis esim. kahvi tai tee ilman sokeria tai maitoa (ilman energiasisältöä).

Vierailija
2326/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, jos saa syödä 12-20 välillä. ennen nukkumaanmenoa pitää saada kupu täyteen tai herään yöllä nälissäni.

Vierailija
2327/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako purra purkkaa?

Ei kukaan kiellä, mutta se katkaisee paaston.

Saamani käsitykseni mukaan kalorittomia voi juoda ilman vaikutusta paaston tehoon, siis esim. kahvi tai tee ilman sokeria tai maitoa (ilman energiasisältöä).

Vierailija
2328/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ettei, jos saa syödä 12-20 välillä. ennen nukkumaanmenoa pitää saada kupu täyteen tai herään yöllä nälissäni.

Toki saa. Itse olen aamuihminen ja iltasyöminen turvottaa helposti, joten ruokailuikkunani on yleensä joko 7-15 tai 8-16. Kerran tai pari viikossa annan kropalle lisäpotkua vähän pidemmällä paastolla, jolloin lopetan syömisen lounaaseen noin klo 12 ja syön seuraavan kerran seuraavana aamuna klo 7-8 maissa.

Vierailija
2329/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venla kirjoitti:

Paasto kuin paasto, moni ei yllä edes 12 tunnin syömättömyyteen. Eikä se paasto tarvi olla joka päivä 12 tai 16. Itselläni se on joustava, joskus 12, 16 tai 24

12:n tunnin syömättömyys ei ole paasto. Siltikään, vaikka kaikki ei siihen yllä.

12:12 on pätkäpaasto.

Vierailija
2330/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).

Vierailija
2331/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venla kirjoitti:

Ei ole siinä mielessä, että siitä ei saa paaston hyötyjä.

Vierailija
2332/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).

Älä viitsi levittää väärää tietoa.

Vierailija
2333/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön 11-19 välisenä aikana ja se on minulle hyvin luonnollinen ruokarytmi. En ole koskaan ollut mikään aamupalan syöjä eikä aamulla ole nälkä eli pärjään hyvin lounaaseen asti. Illalla saan paremmin unen kun en ole syönyt juuri ennen nukkumaan menoa vaan iltapalasta on nukkumaan mennessä kulunut ainakin se 3 tuntia. Paino on nyt asettunut ihannepainooni, tiukassa olleet ylimääräiset 5kg lähti todella nopeasti. Kokeilin vaikka mitä mutta mikään muu ei auttanut kuin pätkäpaasto.

Vierailija
2334/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään hyötyä että pätkäpaastoaa 5 päivää viikossa 17/7 vai onko aivan turhaa? Viikonloput ei vaan ota onnistuakseen.

Vierailija
2335/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venla kirjoitti:

Ei ole siinä mielessä, että siitä ei saa paaston hyötyjä.

minimissään 12 tuntia hyvin todennäköisesti on hyötyä

https://www.bbc.co.uk/food/articles/fasting

Vierailija
2336/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön yleensä 11-18 välillä, salilla reenaan aamuisin tai illalla.

Jaksan hyvin aamulla reenata sen tunnin verran ja sen jälkeen vasta alkaa heikottaan, illalla ei mitään ongelmaa mutta jotenkin se aamu vaan tuntuu tehokkaamalta.

Reenin jälkeen olisi tärkeätä syödä, jotta palautuminen käynnistyisi, elimistö pääsisi korjaamaan reenin aiheuttamia mikrovaurioita ja reenaaminen tuottaisi tulosta. Riittämätön palautuminen paitsi polttaa kuntokynttilää toisesta päästä, lisää urheiluvammojen riskiä ja alipalautuminen voi johtaa akuuttiin tai pitkittyessään krooniseen ylirasitustilaan. 

Miten sinä olet ratkaissut tuon iltareenin ja paaston epäedullisen yhtälön?

Vierailija
2337/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aamutreeni on parempi, koska sen jälkeen syö sitten lounaan!

Vierailija
2338/2812 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tiistaina 20.9 tulee TV1 klo 19  Prisma: Totuus pätkäpaastosta! Täytyypä kattoo..

Vierailija
2339/2812 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latasin tuon BodyFast-apin ilmaisversion puhelimeen. Olen nyt ollut kohta neljä viikkoa paastolla joista kolme viimeisintä viikkoa Power Week -modessa. Ei tuota ongelmia olla syömättä, mutta paino ei ole laskenut oikeastaan ollenkaan. Ekan power weekin aikana tippui n. kilon, mutta seuraavana vain 200 g ja nyt kun kävin vaa'alla niin olin päätynyt melkein takaisin alkulukemaan. No, nyt on menossa 30 tunnin paasto ja virallinen punnitus on huomenna, joten sitten se nähdään. Olen 52 v, 177 cm pitkä ja alkupaino oli 97,2 kg.

Olen kyllä syönyt "mitä on huvittanut" mutta en suinkaan koko aikaa ja syömäikkunat ovat olleet lyhyempiä, kuin sovellus olisi antanut. Olisi ihanaa päästä vatsaröllystä eroon!

Ei millään nappaisi alkaa laskea kaloreita tai ketoilemaan, mutta onko se nyt sitten pakko?

Vierailija
2340/2812 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latasin tuon BodyFast-apin ilmaisversion puhelimeen. Olen nyt ollut kohta neljä viikkoa paastolla joista kolme viimeisintä viikkoa Power Week -modessa. Ei tuota ongelmia olla syömättä, mutta paino ei ole laskenut oikeastaan ollenkaan. Ekan power weekin aikana tippui n. kilon, mutta seuraavana vain 200 g ja nyt kun kävin vaa'alla niin olin päätynyt melkein takaisin alkulukemaan. No, nyt on menossa 30 tunnin paasto ja virallinen punnitus on huomenna, joten sitten se nähdään. Olen 52 v, 177 cm pitkä ja alkupaino oli 97,2 kg.

Olen kyllä syönyt "mitä on huvittanut" mutta en suinkaan koko aikaa ja syömäikkunat ovat olleet lyhyempiä, kuin sovellus olisi antanut. Olisi ihanaa päästä vatsaröllystä eroon!

Ei millään nappaisi alkaa laskea kaloreita tai ketoilemaan, mutta onko se nyt sitten pakko?

Ei pätkäpaastokaan laihduta, jos syömiset on mitä sattuu.