Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latasin tuon BodyFast-apin ilmaisversion puhelimeen. Olen nyt ollut kohta neljä viikkoa paastolla joista kolme viimeisintä viikkoa Power Week -modessa. Ei tuota ongelmia olla syömättä, mutta paino ei ole laskenut oikeastaan ollenkaan. Ekan power weekin aikana tippui n. kilon, mutta seuraavana vain 200 g ja nyt kun kävin vaa'alla niin olin päätynyt melkein takaisin alkulukemaan. No, nyt on menossa 30 tunnin paasto ja virallinen punnitus on huomenna, joten sitten se nähdään. Olen 52 v, 177 cm pitkä ja alkupaino oli 97,2 kg.
Olen kyllä syönyt "mitä on huvittanut" mutta en suinkaan koko aikaa ja syömäikkunat ovat olleet lyhyempiä, kuin sovellus olisi antanut. Olisi ihanaa päästä vatsaröllystä eroon!
Ei millään nappaisi alkaa laskea kaloreita tai ketoilemaan, mutta onko se nyt sitten pakko?
VHH:lla ei tarvitse laskea mitään kaloreita
En kai niin sanonutkaan. Sanoin, ettei kiinnostaisi ketoilla TAI laskea kaloreita. Mutta ehkä se on sitten pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latasin tuon BodyFast-apin ilmaisversion puhelimeen. Olen nyt ollut kohta neljä viikkoa paastolla joista kolme viimeisintä viikkoa Power Week -modessa. Ei tuota ongelmia olla syömättä, mutta paino ei ole laskenut oikeastaan ollenkaan. Ekan power weekin aikana tippui n. kilon, mutta seuraavana vain 200 g ja nyt kun kävin vaa'alla niin olin päätynyt melkein takaisin alkulukemaan. No, nyt on menossa 30 tunnin paasto ja virallinen punnitus on huomenna, joten sitten se nähdään. Olen 52 v, 177 cm pitkä ja alkupaino oli 97,2 kg.
Olen kyllä syönyt "mitä on huvittanut" mutta en suinkaan koko aikaa ja syömäikkunat ovat olleet lyhyempiä, kuin sovellus olisi antanut. Olisi ihanaa päästä vatsaröllystä eroon!
Ei millään nappaisi alkaa laskea kaloreita tai ketoilemaan, mutta onko se nyt sitten pakko?
Kun jättää sokerin ja rasvan pois ja lisäksi pätkäpaastoilee päivittäin, ei myöskään tarvitse mitään kaloreita laskea!Paino kyllä tippuu!!
En kai niin sanonutkaan. Sanoin, ettei kiinnostaisi ketoilla TAI laskea kaloreita. Mutta ehkä se on sitten pakko.
Vierailija kirjoitti:
Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).
Älä valehtele. :-)
Paasto nostaa kasvuhormonin (HGH) pitoisuuksia kehossa. Itselläni on kahden vuoden pätkäpaastoilun aikana lihakset vain kasvaneet, vaikka kiloja on pudonnut yli 40.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään hyötyä että pätkäpaastoaa 5 päivää viikossa 17/7 vai onko aivan turhaa? Viikonloput ei vaan ota onnistuakseen.
Jos sä et "pysty" paastomaan, teet jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön yleensä 11-18 välillä, salilla reenaan aamuisin tai illalla.
Jaksan hyvin aamulla reenata sen tunnin verran ja sen jälkeen vasta alkaa heikottaan, illalla ei mitään ongelmaa mutta jotenkin se aamu vaan tuntuu tehokkaamalta.Reenin jälkeen olisi tärkeätä syödä, jotta palautuminen käynnistyisi, elimistö pääsisi korjaamaan reenin aiheuttamia mikrovaurioita ja reenaaminen tuottaisi tulosta. Riittämätön palautuminen paitsi polttaa kuntokynttilää toisesta päästä, lisää urheiluvammojen riskiä ja alipalautuminen voi johtaa akuuttiin tai pitkittyessään krooniseen ylirasitustilaan.
Miten sinä olet ratkaissut tuon iltareenin ja paaston epäedullisen yhtälön?
Tutustupa toveri paastoon ja autofagiaan.
Mä treenaan tavoitteellisesti ja harrastan joukkueurheilua. Voin vetää vaikka turnauksia tai monen päivän leirejä paastolla. Keho korjaa itseään öisin riippumatta siitä, mitä juuri sinä päivänä olet syönyt. Ihmiskeho ei ole riippuvainen yhden päivän ravintoaineista vaan osaa ottaa niitä käyttöön pidemmällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Eli aamutreeni on parempi, koska sen jälkeen syö sitten lounaan!
Naisen keholle on parempi syödä ensin ja treenata jälkeen. Miehen keholle on parempi treenata ensin ja syödä jälkeen. Päinvastainen johtaa lihomiseen. Tämän vuoksi monet neuvot ovat päin helvettiä.
Tällainen kaulaan niin unohtuu niin nälkä kuin kylmä...
https://gemtrade.fi/product/upea-kaulaketju-18k-kultaa-50-cm/
Terve.
Olen 42v mies joka on pahoinpidellyt kroppaansa kaikella roskalla about 20 vuotta. Tupakoin, mitat on 179/102 alkutilanteessa, keskivartalolla lähes kaikki ylimääräinen ja taustalla korkeat triglyt, extrasystolia, korkeat verenpaineet ja paniikkihäiriö/masennus diagnoosit. Mulla on fyysisesti erittäin luukkuva keskiraskas vuorotyö (7-22) ja elämänrytmi on muutenkin hektinen.
Aloitin tämän 16:8 pätkäpaaston koska kengännauhojen sitominen alkoi olemaan vaikeaa ilman tukalaa oloa ja peilistä katsoi takaisin vastenmielinen olemus. Mulla on jo valmiiksi hyvin kurinalainen aikataulutus elämässä joten ajattelin että miksei tätä paastoa voisi lisätä tuohon aikatauluun.
Olen tässä vasta hyvin alussa eli olen nyt viikon paastonnut ja laskenut sisäänmenevät ja palavien kalorien määriä. Sisään menee pahimmillaan noin 2000Kcal ja vähimmillään 1000Kcal ja työpäivinä palaa helposti 1000-1500Kcal ja vapaapäivinä 800-1200Kcal (liikunnalla)
Ensimmäisen paaston aikana (klo.16-08) hävisi 1,6kg edestä nesteitä kropasta. Noudatan +-2l vesi+ruuasta saadut päivänesteytystä. Seuraavina päivinä painonpudotus tipahti 100-300g/päivä nyt kun viikko on täynnä vaaka näyttää 98,9kg eli viikossa 3,1 kg pudotus.
Ruokavaliosta en käytännössä ole muuttanut paljoakaan. Vaalean leivän ja rasvat sekä taikinatuotteet olen jättänyt pois. Tilalle lisäsin puuron josta en koskaan erityisemmin ole pitänyt ja kananmunat 2-4kpl/p. Myös karkit yms on poissa ja alkoholia juon keskimäärin kerran kahdessa-kolmessa kuussa 0,5l kossupullon verran.
Olo on oikeastaan aika hyvä. Yöunien jälkeen ei aivan tolkuttomasti enää väsytä ja uuvuta. Verenpaineet on tippunu jo viikossa senverran että olen joutunut puolittamaan lääkityksen ettei mene liian matalalle. Ja ensimmäisen 3 päivän järkyttävä jatkuva näläntunne on lähes kadonnut. Vaikeinta edelleen on kun aloittaa paastoamisen, siitä ensimmäiset 2-4h.
Huonot puolet on se että lihaksia, lähinnä jalkoja ja käsiä särkee paikoin, mutta ei häiritsevästi.
Kun täällä ilmeisesti on paastonneita ihmisiä niin esitän kysymyksen. Mikä ja mitem teille on ollut paras tapa "tankata" ennen paastoa niin että pysytte kylläisinä nukkumaanmenoon asti? Eritoten vuorotyöläisten rytmitys kiinnostaa.
Kiitos.
Tämä ei toiminut mulla. Tuli selluliittia reisiin ja alleihin jopa, maha turvoksissa koko ajan, silti tuntui ettei jaksa mitään.
Ja yritin vain päästä eroon 5:stä kilosta jotta olisin ihannepainossani :(
Ei ihme ettei tästä dieetistä enää hehkuteta maailmalla eikä suuren luokan julkkikset enää harrasta sitä.
Tän dieetin jenkkiläiset mainostajat siirtyivät itse takaksin Välimeren dieettiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei toiminut mulla. Tuli selluliittia reisiin ja alleihin jopa, maha turvoksissa koko ajan, silti tuntui ettei jaksa mitään.
Ei ihme ettei tästä dieetistä enää hehkuteta maailmalla eikä suuren luokan julkkikset enää harrasta sitä.
Sitten teit jotain pahasti väärin
Vierailija kirjoitti:
Tän dieetin jenkkiläiset mainostajat siirtyivät itse takaksin Välimeren dieettiin.
Tämähän ei ole mikään dieetti vaan paastoaminen on ihan luonnollinen kehon järjestelmiä tukeva alue. Ja tämän paaston mainostajat on osa sanonu suoraan että eivät kykene paastoamaan joten siirtyvät itsellensä parempiin vaihtoehtoihin kuten paleodieettiin.
Jape79 kirjoitti:
Terve.
Olen 42v mies joka on pahoinpidellyt kroppaansa kaikella roskalla about 20 vuotta. Tupakoin, mitat on 179/102 alkutilanteessa, keskivartalolla lähes kaikki ylimääräinen ja taustalla korkeat triglyt, extrasystolia, korkeat verenpaineet ja paniikkihäiriö/masennus diagnoosit. Mulla on fyysisesti erittäin luukkuva keskiraskas vuorotyö (7-22) ja elämänrytmi on muutenkin hektinen.
Aloitin tämän 16:8 pätkäpaaston koska kengännauhojen sitominen alkoi olemaan vaikeaa ilman tukalaa oloa ja peilistä katsoi takaisin vastenmielinen olemus. Mulla on jo valmiiksi hyvin kurinalainen aikataulutus elämässä joten ajattelin että miksei tätä paastoa voisi lisätä tuohon aikatauluun.
Olen tässä vasta hyvin alussa eli olen nyt viikon paastonnut ja laskenut sisäänmenevät ja palavien kalorien määriä. Sisään menee pahimmillaan noin 2000Kcal ja vähimmillään 1000Kcal ja työpäivinä palaa helposti 1000-1500Kcal ja vapaapäivinä 800-1200Kcal (liikunnalla)
Ensimmäisen paaston aikana (klo.16-08) hävisi 1,6kg edestä nesteitä kropasta. Noudatan +-2l vesi+ruuasta saadut päivänesteytystä. Seuraavina päivinä painonpudotus tipahti 100-300g/päivä nyt kun viikko on täynnä vaaka näyttää 98,9kg eli viikossa 3,1 kg pudotus.
Ruokavaliosta en käytännössä ole muuttanut paljoakaan. Vaalean leivän ja rasvat sekä taikinatuotteet olen jättänyt pois. Tilalle lisäsin puuron josta en koskaan erityisemmin ole pitänyt ja kananmunat 2-4kpl/p. Myös karkit yms on poissa ja alkoholia juon keskimäärin kerran kahdessa-kolmessa kuussa 0,5l kossupullon verran.
Olo on oikeastaan aika hyvä. Yöunien jälkeen ei aivan tolkuttomasti enää väsytä ja uuvuta. Verenpaineet on tippunu jo viikossa senverran että olen joutunut puolittamaan lääkityksen ettei mene liian matalalle. Ja ensimmäisen 3 päivän järkyttävä jatkuva näläntunne on lähes kadonnut. Vaikeinta edelleen on kun aloittaa paastoamisen, siitä ensimmäiset 2-4h.
Huonot puolet on se että lihaksia, lähinnä jalkoja ja käsiä särkee paikoin, mutta ei häiritsevästi.Kun täällä ilmeisesti on paastonneita ihmisiä niin esitän kysymyksen. Mikä ja mitem teille on ollut paras tapa "tankata" ennen paastoa niin että pysytte kylläisinä nukkumaanmenoon asti? Eritoten vuorotyöläisten rytmitys kiinnostaa.
Kiitos.
Ei ole mitään syytä tankata ennen nukkumaanmenoa tai milloinkaan. Tarkoitus on, että sun kehosi pääsisi käyttämään polttoaineena sitä 500 000 kcal, joka sillä on varastossa läskinä.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oo dieetti eikä tällä kukaan tee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oo dieetti eikä tällä kukaan tee rahaa.
Jep. Pätkäpaasto on syömis- ja elämäntapa, ei dieetti. Joskus tällekin palstalle on tullut heitä, jotka ensin saivat painoa onnistuneesti pudotettua pätkäpaastolla MUTTA palasivat tietyn kilomäärän saavutettuaan vanhoihin elintapoihinsa. Ja marisivat, kuinka ovat taas lihoneet entiselleen ja kuinka pätkäpaasto on pelkkää huijausta.
Toisaalta on olemassa pätkäpaastofanaatikkoja esim. Redditissä, jotka ovat sitä mieltä, että vain heidän syömisikkunansa on oikeaan aikaan päivästä ja oikean mittainen, ja jotka moittivat heitä, joille pätkäpaasto ei jostain syystä toimi. Ei se kaikille toimikaan tai ole välttämättä hyvä elämäntapa muutenkaan. Mutta paljon on myös heitä, joilla ei ole mitään käsitystä pätkäpaaston ideasta eikä edes kiinnostusta ottaa selvää. Valittaminen ja mustavalkoinen "tää on ihan p:stä, kenenkään ei pidä kokeilla tätä" -meuhkaaminen on niin paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä mallilla pätkäpaastoa toteutit? Oliko otsikossa mainittu 16:8 vai jokin muu? Syömis- ja paastoikkunaa kannattaa testata ja säätää oman kropan ja jaksamisen mukaan. Sinulle olisi saattanut sopia paremmin esim. 18:6 malli, 5:2 -metodi (viitenä päivänä viikossa syödään ns. normaalisti, kahtena muuna päivänä max. 500 kcal/päivä) tai kerran viikossa pidettävä 24 tunnin yhtäjaksoinen paasto. Ja toki sekin on täysin mahdollista, että sinulle ei pätkäpaasto sovi ollenkaan vaan elimistösi reagoi siihen negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään syytä tankata ennen nukkumaanmenoa tai milloinkaan. Tarkoitus on, että sun kehosi pääsisi käyttämään polttoaineena sitä 500 000 kcal, joka sillä on varastossa läskinä.
Syön yleensä paaston loputtua ja ennen paaston alkua. Tankkauksella tarkoitin sitä miten saa nälän tunteen pidettyä kohtuullisena paaston alussa, en tietenkään tarkoittanut että kiskaisen 1500Kcal loppumetreillä. Vesi ei täytä pitkään ja hieman ottaa päähän muutenkin juosta kokoajan lorottamassa päivänmittaan xD
Olen ollut maaliskuusta alkaen, ja aiemmat vatsavaivat ja turvotus on poissa. Nukun paremmin eikä nälka vaivaa aamulla. Syön klo 11-19 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole varsinainen dieetti, mutta kyllä sellaisenakin toimii...Se vain edellyttää sitä, että syö järkevästi
eikä oleta että tämä jotenkin ihmeellisesti laihduttaa vaikka syö rasvaa ja sokeria mielinmäärin!
Kyllä minulta ainakin etenkin ensimmäisenä vuotena tippui kiloja tasaiseen tahtiin..Enää ei tarvitsekaan
kun olen jopa alipainoinen. Silti en oleta että voisin koskaan syödä mitä tahansa. Enkä kyllä haluakkaan.
Nälkää ei kyllä tarvitse silti sietää...
Kuukauden pätkäillyt 16/8 menetelmällä. Neljä kiloa tippunut ja erityisesti olen iloinen siitä, että verensokerini on ollut jo kolme viikkoa joka aamu alle kuusi ja verenpaine on laskenut 165/105 -> 125/65! En ole liikkunut lyhyehköjä koiralenkkejä enempää.
Verensokerini on yleensä n. 6.6-6.9 ja esidiabeteksen raja on kuusi. Vielä käyn kolesterolit mittauttamassa parin kuukauden päästä josko olisi HDL parempi. Lääkkeet olen lopettanut kaikki.
Olen miettinyt paljon syömisiäni ja tajusin, että söin näin aina ennen kuin paino alkoi nousemaan. Aloin syömään säännöllisesti aamu- ja iltapaloja ja se on saanut minut lihomaan.
Tällä aion jatkaa!