Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2301/2812 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tahattomasti harjoittanut pätkäpaastoilua tietämättäni. Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen, jotka ajoittuvat 8 ja 16 välille. Ei mitään valittamista. Muistan kun lapsena pakotettiin syömään myös iltapala, mutta itsellä tuntuu yöunien laatu heikkenevän, jos niille siirtyy täydellä vatsalla..

Vierailija
2302/2812 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkitystä purkaessa ja "hivenen" ahdistuneena aloin huomaamattani paastoilemaan. Ei vaan maistunut eikä oikeastaan maistu ruoka vieläkään. Nyt alkaa jo housut istua paremmin ja innostaisi kokeilla tavoitteellisemmin ja fiksummin pätkäpaastoa. Päänvaivaa vaan aiheuttaa epäsäännöllinen vuorotyö ja ruokahaluttomuus. Iltavuoropäivinä juon vain kahvia herättyäni, syön ekan kerran 12 aikoihin, töissä ruisleipää klo 16 paikkeilla ja iltapalan töistä tullessa. Fatsecretin mukaan kalorit jäävät useimmiten reilusti alle tuhanteen, minkä kyllä tiedän olevan liian vähän. Aamuvuoropäivinä syön ennen kuutta väkisin pari ruisleipää kahvin kanssa, "lounaalla" auton ratissa myös pari leipää jos ylipäätään ehtii/pääsee syömään. Kyllä on kotihoidossa sitten kivaa olla töissä :D Kotona sitten neljän aikoihin päivällinen eikä välttämättä iltapalaa.

Olo on kyllä ihan hyvä yleensä, mutta tiedän että pitemmän päälle tämmöinen ruuan kanssa pelleily ei voi olla terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2303/2812 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kolme vuotta pätkäpaastoa 17:7 systeemillä. Paino putosi aluksi normaalipainon alarajalle ja on pysynyt siinä. Mutta suurin ilo on nivelpsorin täydellinen paraneminen! Olen voinut jättää Trexan-solunsalpaajan pois eikä mitään turvotuksia, kipuja tai kutisevia iholänttejä ole. Vain kynsien muutokset jäivät. Myös närästys on parantunut ja pitkät päiviä kestävät päänsäryt ovat pois. Paino pysyy tasaisena. Nukun myös paremmin.

Vierailija
2304/2812 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk, - 6 kiloa, sentit sulaneet. Olo loistava ja energinen. Helppoa kun ekoista viikoista selviää. 16/8 ja 18/6. Muutama lipsuminen koko aikana.

Vierailija
2305/2812 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toteuttaisitte 8/16 ruokavaliota , jos töiden takia joudutte nousemaan klo3.30 aamulla? 

Vierailija
2306/2812 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas nyt, viisaat paastoilijat! Tänään tuli telkkarista ykköseltä, löytyy areenastakin : Terveen elämän salaisuudet: 3. jakso Ruoka.

Siinä lopussa eräs lääkäri sanoi pätkäpaastosta että on hyvä ja terveellinen jos paastojakso ei ole liian pitkä. Korkeintaan 12/12 . Muuten lyhentää elinikää!!!! Miten voi olla, eihän semmoinen edes ole kunnon paasto! Mulla ei ainakaan tuo 12 tunnin paasto tunnu missään, pitää olla vähintään se 16/8 että paino pysyy edes kurissa, saati jos haluan laihtua.

Olis kiva kuulla mitä mieltä muut olette, mä vähän huolestuin koska usein olen syönyt jopa vain kerran päivässä.

Vierailija
2307/2812 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapas nyt, viisaat paastoilijat! Tänään tuli telkkarista ykköseltä, löytyy areenastakin : Terveen elämän salaisuudet: 3. jakso Ruoka.

Siinä lopussa eräs lääkäri sanoi pätkäpaastosta että on hyvä ja terveellinen jos paastojakso ei ole liian pitkä. Korkeintaan 12/12 . Muuten lyhentää elinikää!!!! Miten voi olla, eihän semmoinen edes ole kunnon paasto! Mulla ei ainakaan tuo 12 tunnin paasto tunnu missään, pitää olla vähintään se 16/8 että paino pysyy edes kurissa, saati jos haluan laihtua.

Olis kiva kuulla mitä mieltä muut olette, mä vähän huolestuin koska usein olen syönyt jopa vain kerran päivässä.

Tuosta ohjelmasta olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Lääkäri sanoi siinä, että 16 tunnin paastojaksolla saa usein leikkausta vaativat sappikivet. Onko teille tullut sappivaivoja? Minulla on vuosia sitten löydetty sappikivet, mutta tähän asti niistä ei ole ollut mitään vaivaa. Mikään leikkaus ei ajatuksenakaan nappaa yhtään.

Vierailija
2308/2812 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ohjelmasta olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Lääkäri sanoi siinä, että 16 tunnin paastojaksolla saa usein leikkausta vaativat sappikivet. Onko teille tullut sappivaivoja? Minulla on vuosia sitten löydetty sappikivet, mutta tähän asti niistä ei ole ollut mitään vaivaa. Mikään leikkaus ei ajatuksenakaan nappaa yhtään.

Nopea laihtuminen voi aiheuttaa sappikiviä. Siitä puhuttiin yhdessä hengenvaarallisesti lihava jaksossa. Siinä yksi tyttö sai sappikiviä laihdutusleikkauksen jälkeen ja meni hyvin heikkoon kuntoon niiden takia.

Sanoivat sen tosiaan johtuvan nopeasta laihtumisesta.

Varmaan samasta asiasta on kyse tiukemmassa pätkäpaastossa. Laihtumisen nopeudesta.

Vierailija
2309/2812 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut sappivaivoja. Ärtynyt suoli todettiin kolonoskopiassa tammikuussa. Onneksi ei ollut syöpä! Nämäkin suolistovaivat ovat olleet lievempiä jos noudatan pätkäpaastoa, vähintään 16 tunnin paastolla. Siinä ohjelmassa ihmettelin kun se lääkäri (?)  ensin kehui paastoilua mutta kuitenkin pelotteli sappivaivoilla ja lyhyemmäksi jäävällä elämällä!?

Vierailija
2310/2812 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotteko siihen uuteen tutkimukseen, jonka mukaan pätkäpaastosta ei ole hyötyä kalorirajoitukseen verrattuna?

Ja laitatko sen linkin tähän, jossa kerrotaan tämän tutkimuksen metodeista, tutkittavista ja tuloksista.

Tuosta tutkimuksesta en ole kuullut. Mutta sellainen hiiritutkimus julkaistiin vähän aikaa sitten, jossa rajoitetulla aikavälillä syövät hiiret olivat hoikempia kuin jatkuvasti syövät hiiret, vaikka vuorokauden kalorimäärä oli kaikilla sama.

Siinä tutkimuksessa havaittiin myös, että niillä hiirillä, jotka söivät jatkuvasti, kertyi rasvaa kaksinkertainen määrä verrattuna rajoitetulla aikavälillä syöviin hiiriin.

Ihmisillä tehdyissä tutkimuksissa taas on huomattu, että ylipainoisilla diabeetikoilla paino tippuu ja veriarvot paranivat, jos söivät pelkästään klo 8-18 välisenä aikana.

https://tttlehti.fi/patkapaasto-hyodyttaisi-diabeetikkoja-parantaa-gluk…

Vierailija
2311/2812 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt viimeiset 10+ vuotta pätkäpaastomaisesti, kauan ennen kuin kuulin mistään puhuttavan pätkäpaastosta. Syön yleensä 1-2 kertaa, isomman aterian päivässä. Paino on pysynyt aina normaali-hoikkana. Joskus kun on jokin meno ja joudun sosiaalisista syistä syömään useamman aterian päivässä, tuntuu siltä, että verensokeri heittelee paljon enemmän. Töissä lopetin lounaan syömisen osittain sen takia, että saan aivosumuoireita helpommin heti syömisen jälkeen (minulla on burnout, johon kuuluu aivosumuoireilua).

Veden juontiin kannattaa panostaa erityisesti, jos syö vähemmän kertoja päivässä. Jos tulee kuivumisongelmia on se merkki siitä, että sinun pitää syödä enemmän, koska se on ruoka joka sitoo nesteet kehoon. Sappikiviongelmia tai muita erityisiä terveysongelmia minulla ei ole, paitsi burnout, koska teen sekä fyysisesti, että henkisesti stressaavaa työtä (hoitoala, 3-vuorotyö).

Vierailija
2312/2812 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu 16:8 paasto vuosia. Joskus vähän lipsuu mutta useimpina päivinä pitää. Paino pysynyt kurissa vaikka myös herkuttelen aika usein. Tosin harrastan myös aika paljon liikuntaa. Jotain muita terveyshyötyjähän paastoamisella pitäisi myös olla. Esim. Harvardin yliopiston proffa David Sinclair puhunut miten säännöllinen paastoaminen pidentää elinikää.

Vierailija
2313/2812 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuossa Terveen elämän salaisuudet-jaksossa tämä Kalifornialaisen yliopiston johtaja, professori  Valter Longo sanoo että paastoajan on oltava tarkkana. 16 tunnin paastosta voi olla haittaa.  Jos ei syö aamiaista voi kuolla nuorempana! Hänen mielestään ihanteellinen paasto on 12/12.  Mitä ja ketä tässä sitten uskoisi...

Vierailija
2314/2812 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa höpöhöpöltä että pätkäpaastolla saisi kivistä vaivaa.

"Based on the available evidence, it is unlikely that fasting significantly increases the risk of renal stones."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7943240/

Vierailija
2315/2812 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoitteluni, mikäli tämä asia on jo läpikäyty moneen kertaan, mutta en jaksa kahlata koko ketjua läpi. Kiinnostaisi tietää kuinka hyvin (ja miten) olette saaneet sovitettua pätkäpaaston ja liikunnan yhteen?

Minulta jäi vuosi sitten aktiivinen liikunta pois terveysongelmien johdosta ja lihoin hetkessä normaalipainon alarajoilta liki lievään ylipainoon. Paino putosi hetkessä löyhähköllä pätkäpaastoilulla, jonka tiesinkin jo nuoruudesta minulle toimivaksi ruokarytmiksi.

Nyt terveyteni on taas siinä pisteessä, että olen voinut aloittaa liikunnan maltillisesti. Alkukesästä lähtien olen alkanut käymään taas aamulenkeillä matkaa ja kävelytahtia reipastaen. Tarkoituksena olisi saada jossain kohtaa kävely vaihdettu taas juoksuksi ja lisäksi palata kuntosalille. Olen kuitenkin huomannut, että n. 5 km kävelyn loppupuolella energiani alkaa olemaan matallalla ja esim. ylämäet väsyttävät. Samaa en huomaa, jos poikkeuksellisesti käyn lenkillä päivällä tai illalla, kun olen jo syönyt päivän aikana jotain. Työ- ja vuorokausirytmini johdosta suurin osa liikkumisesta kuitenkin tulee tapahtumaan aamulla.

Vierailija
2316/2812 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoitteluni, mikäli tämä asia on jo läpikäyty moneen kertaan, mutta en jaksa kahlata koko ketjua läpi. Kiinnostaisi tietää kuinka hyvin (ja miten) olette saaneet sovitettua pätkäpaaston ja liikunnan yhteen?

Minulta jäi vuosi sitten aktiivinen liikunta pois terveysongelmien johdosta ja lihoin hetkessä normaalipainon alarajoilta liki lievään ylipainoon. Paino putosi hetkessä löyhähköllä pätkäpaastoilulla, jonka tiesinkin jo nuoruudesta minulle toimivaksi ruokarytmiksi.

Nyt terveyteni on taas siinä pisteessä, että olen voinut aloittaa liikunnan maltillisesti. Alkukesästä lähtien olen alkanut käymään taas aamulenkeillä matkaa ja kävelytahtia reipastaen. Tarkoituksena olisi saada jossain kohtaa kävely vaihdettu taas juoksuksi ja lisäksi palata kuntosalille. Olen kuitenkin huomannut, että n. 5 km kävelyn loppupuolella energiani alkaa olemaan matallalla ja esim. ylämäet väsyttävät. Samaa en huomaa, jos poikkeuksellisesti käyn lenkillä päivällä tai illalla, kun olen jo syönyt päivän aikana jotain. Työ- ja vuorokausirytmini johdosta suurin osa liikkumisesta kuitenkin tulee tapahtumaan aamulla.

Koita muuttaa sitten ruokarytmiä. Et kertonut syömisikkunaasi, mutta oletan, ettet syö aamuisin, vai?  Muuta syömistä, niin, että syöt aamulla ja illalla jätät syömättä.

En nyt muuta ratkaisua keksi.

Vierailija
2317/2812 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoileeko kukaan 12/12 menetelmällä ja jos, niin onko siitä ollut hyötyä?

Mietin jos kokeilisin tätä, kun minusta ei ole tuohon 16/8 paastoiluun.

Vierailija
2318/2812 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venla kirjoitti:

Tuo 12/12 ei oikeastaan ole paasto, vaan ihan normi rytmi. Sillä ei saa niitä paaston hyötyjä, mitä on 16/8 systeemillä. Onhan se toki parempi kuin syöminen lyhyellä ruokailuvälillä.

Vierailija
2319/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venla kirjoitti:

Tuo 12/12 ei oikeastaan ole paasto, vaan ihan normi rytmi. Sillä ei saa niitä paaston hyötyjä, mitä on 16/8 systeemillä. Onhan se toki parempi kuin syöminen lyhyellä ruokailuvälillä.

Samaa ajattelisin, mutta voisitkohan aloittaa sillä ja totuttuasi vähitellen pidentää paastoa. Joidenkin kohdalla on helpompi vähitellen totuttelu ja itsekin siirryin 16 tunnista 20 tuntiin kun huomasin että ei ole vaikeutta paastota pidempäänkin kun elimistö tottuu.

Vierailija
2320/2812 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venla kirjoitti:

Paasto kuin paasto, moni ei yllä edes 12 tunnin syömättömyyteen. Eikä se paasto tarvi olla joka päivä 12 tai 16. Itselläni se on joustava, joskus 12, 16 tai 24

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi