Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2281/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari viikkoa sitten covid. Meni maku ja hajuaisti. Olin tietty todella sairas, ja olen ottanut 2 rokotusta. Kaksi viikkoa kotona. Vieläkin väsynyt ja saamaton olo.

Ei tehnyt pahemmin ruokaa mieli. Olen tosta jatkanut nyt terveenä. Miinus 3 kiloa kaikkineen.

Tänään esm söin ekan kerran yhden paikkeilla. Nousin seitsemältä.

Seuraavaksi alan vähentämään hiilareita.

Tekee hyvää nähdä nälkää päivittäin, tulee skarpimpi olo.

Vierailija
2282/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme viikkoa paastoa takana eikä näy mitoissa tai painossa!

Teet jotain väärin. Tarkoitushan ei ole että syöt yhtä paljon kun aikasempaa.

Esm jos saat syödä 4 tunnin aikana niin ei sillon syödä yhtäpaljon kun saisit syödä koko päivän aikana, aamusta iltaan.

Ja vähennä hiilareita myös.

Hyvä myös muistaa että kaljat, drinkit, viinit sisältävät kaloreita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2283/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmisen vuotta sitten olin pitkään joko 16:8 tai 5:2 paastoilla, olo oli hyvä, elämä hymyili. Sitten tuli elämässä harmeja ja vastoinkäymisiä ja haksahdin työterveyshoitajan ylipuhumana ottamaan ruokavalioon aamupalan, onhan se se päivän tärkein ateria. Virhe!

Nyt kuukausi sitten tuli käytyä taas työterveyshuollossa määräaikaisseurannassa. Verenpaine mitä sattuu, kolotusta ja kremppaa, verikokeisiin vasta menossa niin en tiedä mitä sieltä löytyy, olo on karmea ja kiloja kertynyt niin, että painan nyt liki 100kg.

Otin taas ohjat omiin käsiin ja olen alkanut taas pätkistelemään. Jätin sen turhaakin turhemman aamupalan pois ja nyt paastoan vähintään 12h, mieluummin 16h, joskus jopa 20h. Pikkuhiljaa alkaa olo paranemaan. Käyn nyt ensin siellä verikokeissa niin alan sitten kyllä heti tekemään muitakin muutoksia.

Päivän tärkein ateria slogan on lähtöisin Kelloggsin aamiaismurojen tehtailijalta. Koettivat keksiä miten saada ihmiset syömään täysjyväviljoja tai maissia, ja keksivät litistää ne muromuotoon, jota syötäisiin aamuisin. Mainokset hehkuttivat terveyttä. Googlettakaa, ei ole täyttä puppua. Ajatus aamiaisesta terveysbuusterina on melko uusi ajatus. Ennen muinoin osittain pakostakin kropalle annettiin enemmän rauhaa palautua ja korjata itseään, eikä pistetty koko ajan syömis- ja rakennus vaiheeseen. Ja joka tapauksessa, ei tarvitse kuin katsoa tutkimuksia pätkäpaastosta, niin kyllä vain, terveysvaikutuksia on paljon. 

Vierailija
2284/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmisen vuotta sitten olin pitkään joko 16:8 tai 5:2 paastoilla, olo oli hyvä, elämä hymyili. Sitten tuli elämässä harmeja ja vastoinkäymisiä ja haksahdin työterveyshoitajan ylipuhumana ottamaan ruokavalioon aamupalan, onhan se se päivän tärkein ateria. Virhe!

Nyt kuukausi sitten tuli käytyä taas työterveyshuollossa määräaikaisseurannassa. Verenpaine mitä sattuu, kolotusta ja kremppaa, verikokeisiin vasta menossa niin en tiedä mitä sieltä löytyy, olo on karmea ja kiloja kertynyt niin, että painan nyt liki 100kg.

Otin taas ohjat omiin käsiin ja olen alkanut taas pätkistelemään. Jätin sen turhaakin turhemman aamupalan pois ja nyt paastoan vähintään 12h, mieluummin 16h, joskus jopa 20h. Pikkuhiljaa alkaa olo paranemaan. Käyn nyt ensin siellä verikokeissa niin alan sitten kyllä heti tekemään muitakin muutoksia.

Päivän tärkein ateria slogan on lähtöisin Kelloggsin aamiaismurojen tehtailijalta. Koettivat keksiä miten saada ihmiset syömään täysjyväviljoja tai maissia, ja keksivät litistää ne muromuotoon, jota syötäisiin aamuisin. Mainokset hehkuttivat terveyttä. Googlettakaa, ei ole täyttä puppua. Ajatus aamiaisesta terveysbuusterina on melko uusi ajatus. Ennen muinoin osittain pakostakin kropalle annettiin enemmän rauhaa palautua ja korjata itseään, eikä pistetty koko ajan syömis- ja rakennus vaiheeseen. Ja joka tapauksessa, ei tarvitse kuin katsoa tutkimuksia pätkäpaastosta, niin kyllä vain, terveysvaikutuksia on paljon. 

Mutta lisäänpä vielä, että terveydenhuolto toimii oman koulutuksensa mukaisesti, ja siellä ei olla ihan ajan tasalla, mielestäni. Lapsellanikin on 1-tyypin diabetes, ja kun oli pakko käydä ravintoneuvojalla, nostetiin hiilarimäärät aivan hirvittäviksi, ja piti kuulemma alkaa syödä jugurtteja, mysliä, leipää...Sanomattakin on selvää, että kun yritimme sitten vähän sitä seurata, sokeritasapaino huononi. Vähin äänin palasimme järkevämpään ruokailuun (ei lapsikaan tykännyt tuosta olosta joka tuli).

Vierailija
2285/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt tällä rytmillä koko aikuisikäni tietämättä että sille on olemassa joku hieno nimi. En silti sanoisi että paastoan, vaan syön juuri siten kun tuntuu hyvältä. Minusta aamiaisen syöminen ei tunnu hyvältä ja olen monesti syömättä pitkiä aikoja ihan siksi ettei huvita syödä. Paino-ongelmia ei ole ollut, tiedä sitten onko näillä mitään yhteyttä toisiinsa.

Vierailija
2286/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen kahviini tilkan maitoa.... meneekö paasto siitä pilalle?

Tuskin kupista, mutta jos litkit jatkuvasti kahvia, niin voi mennä.

Vierailija
2287/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tietämättäni paastonnut,päivän ensimmäinen ruokailu noin klo17 tai siis joku välipala alkaa väsyttää jos syön liikaa. päivän pääateria klo 20 illalla paino 52 vuotiaana 50.Minulla on kyllä keliakiakia joten jää pakostakin hottö hiilarit syömäti.Hyvin olen voinut eipä ole diapeetteksia eikä muitakaan sairauksia moni tosin ihmettelee ruokailutottumuksiani mutta miksi muuttaa ko toimii

Vierailija
2288/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen kahviini tilkan maitoa.... meneekö paasto siitä pilalle?

Tuskin kupista, mutta jos litkit jatkuvasti kahvia, niin voi mennä.

Se maito katkaisee paaston.

Vierailija
2289/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala,,,,, mikä v,,, se on?????

Vierailija
2290/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita, että toinen Kellog veljeksistä todella yritti oikeasti tehdä niistä terveellisiä, mutta toinen veli myöhemmin petti hänet ja alkoi valmistaa sokerimuroja.

Vierailija
2291/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttuu kai sen ny tajuu tyhmempiki .jos mätät koko aja jotai naamaas ni lihot jos et ni laihdut okx siin kello ajal nii välii oon hokannu to iha peruskoulu pohjalta mitä idioottei172

Vierailija
2292/2812 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle luonnollinen ruokailurytmi on syödä päivän ensimmäinen ja suurin ateria noin kolmelta iltapäivällä, sitä ennen juon vain kahvia. Syön yleensä iltapalan kahdeksan aikoihin. Jos koen näläntunnetta, syön tässä aikaikkunassa muutakin, mutta se on melko harvinaista, ellei päivä ole fyysisesti erityisen kuormittava. En harrasta aamu- tai välipaloja vain siksi, että niitä jostain käsittämättömästä syystä pitäisi syödä, vaikkei olisi nälkä. Joskus syön toki myös ylimääräisen aterian esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa tai vaan herkutellakseni, mutta en kovin usein. Rakastan hyvää ruokaa ja syön antaumuksella kun syön, mutta jatkuva omena-ja-ruisleipä -tyylinen välipalanapostelu ei vaan sovi minulle. Silloin olen vaan jatkuvasti nälkäinen.

Ravinnosta saamastani energiasta noin 60-70% on rasvoja, hiilihydraatteja tulee luonnostaan melko niukasti.

Vierailija
2293/2812 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin pätkikselle erinäisten diettikokeiluiden jälkeen. Tämä sopii mulle parhaiten!

Syön myös suht vhh, sillä vehnä triggeröi ekseemaani. Ihanaa saada energia takaisin. Syön n. 13-21 välillä.

Eka ruoka on aika tuhti jolla jaksan pitkälle iltapäivään. Syön jotain jos siltä tuntuu, ja alkuillasta toinen isompi ateria.

Sitten napostelen jotain jos haluan.

Turvotus on taas poissa ja vyötärö on solakka itsensä.

Vierailija
2294/2812 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 viikkoa 14:10- paastoilua takana, muutama päivä tänä aikana on tullut syötyä isommassa aikaikkunassa. Kolmisen kiloa on lähtenyt ja peilistä näkyy jo muutoksia!

Vierailija
2295/2812 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5 paasto on mulla toiminut. Laihduttaa hitaasti, mutta suunta on ollut jo vuotta alaspäin.

Vierailija
2296/2812 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2/5 paasto on mulla toiminut. Laihduttaa hitaasti, mutta suunta on ollut jo vuotta alaspäin.

Nuorempana noudatin myös, mutta nyt yli 70 vuotiaana ei oikein enää suositella..Parempi tämä  16/8.

Jotkut väittää että mitään paastoa ei voisi enää noudattaa, mutta olen itse ei mieltä koska voin ihan hyvin

paastotessa eikä heikotusta tule missään vaiheessa..

Vierailija
2297/2812 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoilijat, mites menee?!

Vierailija
2298/2812 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kolomas vuosi menossa ja ei tämä miltään paastolta tunnu. Aikaikkuna 12-20 tai lomilla joskus 14-20.

Paino ei nouse, vaikka syön vähän mitä sattuu ja nautin joka suupalasta. Liikun paljon ja siihen on nyt energiaa. 

Vierailija
2299/2812 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehduksellisen reuman sain tukahdettua pari vuotta sitten. Siitä lähtien pystynyt punnertamaan ja nostaa painoja ym. ilman että tuntuu et kädet repeää irti olkapäistä.

Vierailija
2300/2812 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä ei 16:8 paastoa olekkaan, niin omalla kohdallani olen huomannut, yrityksen ja erehdyksen kautta, että paras paastoilu minulle on kerran viikossa 36h paasto ja kaksi-kolme kertaa vuodessa pidempi 4-7vrk:n paasto. Paastoan sunnuntai-iltapäivästä tiistaiaamuun ja sitten nuo pidemmät pätkät olen järjestänyt siten, että ensimmäinen on vuoden vaihteessa, toinen huhti-toukokuun vaihteessa ja viimeinen elo-syyskuun vaihteessa. Mikäli ei huvita pitää pidempää pätkää niin sen ajan menen tuolla 36h paastolla. 

Olen viittäkymmentä lähestyvä mies ja teen fyysisesti kevyttä toimistotyötä, joten ylimääräisen painon lisääntyminen on hyvinkin uhkana. Olen kuitenkin tällä tavalla onnistunut pitämään painon jotakuinkin kohdillaan, kuten myös veriarvot ovat pysyneet hyvinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän