Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2361/2812 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tulee tuo 16/8 pätkäpaasto ihan luonnostaan. Muistan nuorempana testanneeni (halusin laihtua), mutta ei tuntunut onnistuvan, kun olin tottunut ottamaan iltapalan vanhempieni takia. Sittemmin iltapalan syönti jäi vähemmälle ja vähemmälle, koska nukkumaan meno syömisen jälkeen tuntui pahalta, eikä sitä ennen ollut koskaan nälkä vaan tuo "pakko" syödä.

Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen. Nämä mahtuvat hyvin tuohon 8 tunnin ikkunaan. Kun ensimmäisen kerran jätin tuon iltapalan, en edes tajunnut harjoittavani pätkäpaastoilua. Mutta olo parempi ja sivuvaikutuksena painokin tippunut :) Ja motivoi, että tälle on jonkinlainen piirikin muodostunut.

Vierailija
2362/2812 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa höpöhöpöltä että pätkäpaastolla saisi kivistä vaivaa.

"Based on the available evidence, it is unlikely that fasting significantly increases the risk of renal stones."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7943240/

Tässä puhutaan munuaiskivistä, ei sappikivistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2363/2812 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän dieetin jenkkiläiset mainostajat siirtyivät itse takaksin Välimeren dieettiin.

Tää ei oo dieetti eikä tällä kukaan tee rahaa.

Jep. Pätkäpaasto on syömis- ja elämäntapa, ei dieetti. Joskus tällekin palstalle on tullut heitä, jotka ensin saivat painoa onnistuneesti pudotettua pätkäpaastolla MUTTA palasivat tietyn kilomäärän saavutettuaan vanhoihin elintapoihinsa. Ja marisivat, kuinka ovat taas lihoneet entiselleen ja kuinka pätkäpaasto on pelkkää huijausta.

Se ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä, että toistetaan entiset virheet, mutta odotetaan kuitenkin toisenlaisia tuloksia. Oli painoa saatu putoamaan ihan millä keinolla hyvänsä ja palataan takaisin entiseen elämän tyyliin joka toi kilot alunperinkin, niin ei pitäisi olla suuri yllätys jos paino tulee takaisin.

Vierailija
2364/2812 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen syö lihaksia. Kannattaa myös otattaa kilpirauhaskokeita aina välillä, ettei tule vajaatoimintaa. Erityisesti keto+pätkäpaasto on tehokas kilpirauhasen tuho, kuten vähähiilihydraattisuus yleensäkin (etenkin jos mukana on jotain "tavoitteellista" treenaamista).

Höpöhöpö

Vierailija
2365/2812 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkolotukset lähtee kun ollut yli 12 tuntia paastolla eikä ole vatsavaivoja. Heti kun menee syömään niin alkaa vatsa oireilemaan. Voisinpa olla lopullisesti ilman ruokaa.

Vierailija
2366/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto todellakin toimii ja sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Paasto on hyvä työkalu insuliinitasojen hallinnassa mikä on avaintekijä laihdutuksen onnistumisessa. 

Vierailija
2367/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto todellakin toimii ja sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Paasto on hyvä työkalu insuliinitasojen hallinnassa mikä on avaintekijä laihdutuksen onnistumisessa. 

Mitä tekemistä insuliinilla on laihduttamisessa?

Vierailija
2368/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko pätkistellä jouluna ja miten?

Vierailija
2369/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii hyvin mun mielestä. Tiputti painoa, ja oli energisempi olo. Pitäisi taas aloittaa - mulla toimi ihan se että viikonloppuisin pidin taukoa, mutta viikolla söin klo 17-18 päivällisen, ja seuraavan kerran sitten lounaan klo 11-12 välillä. Lounaan ja päivällisen välissä aika vähän yleensä mitään.  Menee pari päivää tottua, nälkää tulee tottumuksesta aamusta aluksi. Mutta kahvilla lähtee. Eli siis toimii vaikka tekisi vain arkipäivisin. Ihan matematiikkaahan tuo on: iltasyömiset pois, paino tippuu. 

Vierailija
2370/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies45 kirjoitti:

Toimii hyvin mun mielestä. Tiputti painoa, ja oli energisempi olo. Pitäisi taas aloittaa - mulla toimi ihan se että viikonloppuisin pidin taukoa, mutta viikolla söin klo 17-18 päivällisen, ja seuraavan kerran sitten lounaan klo 11-12 välillä. Lounaan ja päivällisen välissä aika vähän yleensä mitään.  Menee pari päivää tottua, nälkää tulee tottumuksesta aamusta aluksi. Mutta kahvilla lähtee. Eli siis toimii vaikka tekisi vain arkipäivisin. Ihan matematiikkaahan tuo on: iltasyömiset pois, paino tippuu. 

Ei se ole pelkästään matematiikkaa. Haima erittää kahta olennaista hormonia. Insuliinia ja glukagonia. Insuliinin tehtävä on viedä hiilihydraateista syntynyt glukoosi soluihin energiaksi. Koska paaston aikana ei saada energiaa niin haima erittää glukagonia, jonka ansioista tarvittava energia otetaan varastoista. Jos ei tapahtuisimme kuolisimme yön aikana energian puutteeseen. Tähän toimintoon oikeastaan koko laihdutus perustuu. Vaikka söisimme jatkuvasti ale kulutuksen mutta hyvin hiilihydraatti pitoisesti, niin veressä oleva insuliini estäisi glukagonin erityksen.

Kalori ja kalori ei siis ole saman arvoisia.  

Vierailija
2371/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika insuliinipitoisuus veressä estää toisen hormonin erityksen eikä keho pysty käyttämään olemassa olevia energiavarastoja (=rasvaa)  

Vierailija
2372/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika insuliinipitoisuus veressä estää toisen hormonin erityksen eikä keho pysty käyttämään olemassa olevia energiavarastoja (=rasvaa)  

Kiitos

Vierailija
2373/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo

Vierailija
2374/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sopinut jokapäiväiseksi, mulla huono ruoansulatus ollut aina, luulen että vaan liian laimeat mahahapot tai joku muu synnynnäinen ominaisuus.

Eli se ruokamäärä 8 tuntiin oli pisemmän päälle liikaa ja mun massu meinas sanoo ihan stopin,

mun on syötävä pienempiä annoksia, todella hitaasti, ja niidenkin välissä reiluja taukoja.

Mutta tää 16:8 pätkäpaasto jää mulle käyttöön siten että harjotan sitä viikottain, parina päivänä ois hyvä, huomaa kuinka silläkin todella hyvät vaikutukset.

Eli pätkäpaastoilla voi myös pätkissä me, keille tuo ei jatkuvana viikosta toiseen sovellu ihan noin tiukkana versiona.

Vierailija
2375/2812 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkiksiä syön kilon päivässä. Vatsa tykkää.

Vierailija
2376/2812 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mies45 kirjoitti:

Ei se ole pelkästään matematiikkaa. Haima erittää kahta olennaista hormonia. Insuliinia ja glukagonia. Insuliinin tehtävä on viedä hiilihydraateista syntynyt glukoosi soluihin energiaksi. Koska paaston aikana ei saada energiaa niin haima erittää glukagonia, jonka ansioista tarvittava energia otetaan varastoista. Jos ei tapahtuisimme kuolisimme yön aikana energian puutteeseen. Tähän toimintoon oikeastaan koko laihdutus perustuu. Vaikka söisimme jatkuvasti ale kulutuksen mutta hyvin hiilihydraatti pitoisesti, niin veressä oleva insuliini estäisi glukagonin erityksen.

Kalori ja kalori ei siis ole saman arvoisia.  

Miettikääpäs kuinka diabetesta hoidetaan?. Diabetes on syntynyt siitä, että glukoosia on kehossa niin paljon varastoituna, että lopputuloksena on insuliiniresistenssi, jossa keho ei enää pysty hyödyntämään veressä olevaa glukoosia, vaan veren glukoosipitoisuus jää pysyvästi liian korkealle. Sen sijaan, että kehon glukoosimäärää pyrittäisiin pudottamaan ja samalla insuliiniresistenssiä laskemaan, lisätäänkin veren insuliinipitoisuutta lisäinsuliinilla, jolloin vaan lisää rasvaa varastoituu kehoon, paino nousee ja diabetes sen kun pahenee. 

Pätkäpaasto on loistava tapa päästä tuosta glukoosivarastosta eroon ja kun sen yhdistää vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, mikä taas vähentää tulevaa glukoosin määrää, lähtee paino putoamaan ja samalla myös diabeteskin saattaa mennä remissioon. 

Vierailija
2377/2812 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun öisin 9-10 tuntia, joten 8-16 paasto tapahtuu ihan itsestään, joka päivä. Silti oon läski. Siinä tiedän taiat.

Vierailija
2378/2812 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nukun öisin 9-10 tuntia, joten 8-16 paasto tapahtuu ihan itsestään, joka päivä. Silti oon läski. Siinä tiedän taiat.

Ensinnäkään 8 - 12 tuntia ilman ruokaa ei ole vielä mikään paasto vaan ihan normaali päivärytmi. Toiseksi kyseessä ei ole mikään "taika" vaan kyseessä on tieteellinen fakta elimistön toiminnasta.  

Kokeile kuukausi siten kun täällä on neuvottu. Syö kaksi - kolme vähähiilihydraattista ateriaa 8 tunnin aikaikkunan sisällä esim. 10.00 - 18.00 ilman mitään välipaloja ja katso mitä tapahtuu. Jos homma ei toimi niin olet lääketieteellinen ihme.  

Vierailija
2379/2812 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään 8 - 12 tuntia ilman ruokaa ei ole vielä mikään paasto vaan ihan normaali päivärytmi. Toiseksi kyseessä ei ole mikään "taika" vaan kyseessä on tieteellinen fakta elimistön toiminnasta.  

Kokeile kuukausi siten kun täällä on neuvottu. Syö kaksi - kolme vähähiilihydraattista ateriaa 8 tunnin aikaikkunan sisällä esim. 10.00 - 18.00 ilman mitään välipaloja ja katso mitä tapahtuu. Jos homma ei toimi niin olet lääketieteellinen ihme.  

Kun syö noin, mikään vaikutus ei johdu siitä 8 tunnin paastosta vaan ruokavalion muutoksesta. Ihan vaan näin tiedoksi oi suuri pätijä. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
2380/2812 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syö noin, mikään vaikutus ei johdu siitä 8 tunnin paastosta vaan ruokavalion muutoksesta. Ihan vaan näin tiedoksi oi suuri pätijä. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ei vaan se johtuu molempien yhteisvaikutuksesta. Elimistö saa vähemmän glukoosia ja paaston ansioista se myös polttaa sitä tehokkaammin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme