Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Oma paastokokemukseni on 18/24 -paastosta. Eli 6 tunnin aikaikkuna kun ei syödä, muuten paasto katkeaa ja tulee ongelmia insuliiniresistanssin kanssa.
Jos kiinnostaa lukea aiheesta tutkimuksia jne niin suosittelen lukemaan parantavat bakteerit ja food pharmacy kirjat. Niissä hyvää tietoa suolistobakteerien merkityksestä ja molemmissa kirjoissa sivutaan pätkäpaaston terveysvaikutuksia . Onhan niissä paljon muutakin mielenkiintoista asiaa mutta itse olenkin vähän tälläinen tiedenörtti!
Vierailija kirjoitti:
Jos kiinnostaa lukea aiheesta tutkimuksia jne niin suosittelen lukemaan parantavat bakteerit ja food pharmacy kirjat. Niissä hyvää tietoa suolistobakteerien merkityksestä ja molemmissa kirjoissa sivutaan pätkäpaaston terveysvaikutuksia . Onhan niissä paljon muutakin mielenkiintoista asiaa mutta itse olenkin vähän tälläinen tiedenörtti!
Juu ja oma kokemukseni struumani kasvun pysähtymisestä on saanut minut vakuuttumaan, että autofogia
on mitä luultavammin faktaa...Ja myös se, että hyvä olo mikä paastosta on seurannut, ei voi olla mistään
muusta johtuvaa koska olen voinut paljon paremmin kohta kaksi vuotta sitä noudattaneena. Olen kuitenkin
jo 70v ja mitään säännöllistä lääkehoitoa en tarvi ja liikun hyvin paljon. Kävelen viikottain 8-9 tuntia ja
voimaharjoittelua lisäksi puoli tuntia joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Oma paastokokemukseni on 18/24 -paastosta. Eli 6 tunnin aikaikkuna kun ei syödä, muuten paasto katkeaa ja tulee ongelmia insuliiniresistanssin kanssa.
Siis miten pitkä sen paasto-osuuden pitää olla, kun olen lukenut 12, 14, 16 ja jopa 20 tunnin paastosta? Eikö esimerkiksi 14 tunnin paastolla ole mitään hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten pitkä sen paasto-osuuden pitää olla, kun olen lukenut 12, 14, 16 ja jopa 20 tunnin paastosta? Eikö esimerkiksi 14 tunnin paastolla ole mitään hyötyä?
Eiköhän jo 12 tunnin paastokin ole hyvä, mutta autofogiaan tarvitaan vähintään 16 tuntia.Itsellä kahtena päivänä 20 tuntia, muulloin 16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jo 12 tunnin paastokin ole hyvä, mutta autofogiaan tarvitaan vähintään 16 tuntia.Itsellä kahtena päivänä 20 tuntia, muulloin 16.
Itseasiassa sehän riippuu siitäkin, mitä syö paaston välissä. Jos on ketodieetillä, autofagia toimii lähes koko ajan, koska silloin energiana käytetään pääasiassa rasvaa.
https://www.healthline.com/health/autophagy#diet
”Fasting is [the] most effective way to trigger autophagy,” explains Petre.
“Ketosis, a diet high in fat and low in carbs brings the same benefits of fasting without fasting, like a shortcut to induce the same beneficial metabolic changes,” she adds.”
Eiköhän se 16:8 riitä ihan minuuteissa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se 16:8 riitä ihan minuuteissa.
No jos se kyseiselle kommentoijalle riittää ja viitsii asiaa edes kommentoida, niin mikäpä siinä!
Me oikeasti paastoon uskovat katsomme kuitenkin oikeudeksemme esittää täällä myös omia mielipiteitämme toivomalla että olemme myös siihen oikeutettuja...Ja jopa kokemuksemme asiasta
eikä vain mututuntumia!
Vuoden olen ollut 8/16 paastolla. 104 kg oli lähtöpaino. 12 kg lähti 4 kuukaudessa. Sen jälkeen paino ollu 90 kg +-2kg. Haluaisin päästä 85 kiloon mutta ei vaan putoo vaikka jatkan paastoa. En anna periksi koska tiedän että se on kuukausi ja paino on yli 100 kg jos lopetan paaston.
Tämä homma toimii. Normaalipainon sisällä on lähtenyt 3 viikossa 2,5 kiloa. Äkkiä tuli rutiini 8 tunnin aikaikkunasta, liikkuakin jaksaa ihan entiseen malliin, toki rankemmat liikunnat teen iltapäivisin. Järkevät valinnat silloin kun syö, eikä käytännössä tarvitse luopua mistään - kahvimaito nyt ainoa, ja sekin vain aamupäivisin. Vappuna olin ruodusta pois päivän, eikä sekään haitannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä homma toimii. Normaalipainon sisällä on lähtenyt 3 viikossa 2,5 kiloa. Äkkiä tuli rutiini 8 tunnin aikaikkunasta, liikkuakin jaksaa ihan entiseen malliin, toki rankemmat liikunnat teen iltapäivisin. Järkevät valinnat silloin kun syö, eikä käytännössä tarvitse luopua mistään - kahvimaito nyt ainoa, ja sekin vain aamupäivisin. Vappuna olin ruodusta pois päivän, eikä sekään haitannut mitään.
Kannattaa silti varautua että painon aleneminen vähitellen hidastuu. Silti kannattaa vain sitkeästi jatkaa.
Ja muutakin hyötyä kuitenkin lisäksi tulee.9
Uskotteko siihen uuteen tutkimukseen, jonka mukaan pätkäpaastosta ei ole hyötyä kalorirajoitukseen verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko siihen uuteen tutkimukseen, jonka mukaan pätkäpaastosta ei ole hyötyä kalorirajoitukseen verrattuna?
Kerro tarkemmin tuosta tutkimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös siitä, kuinka paljon liikkuu ja missä vaiheessa ruokailuun nähden. Liikunta aiheuttaa autofagiaa. Itse teen pitkiä kävelylenkkejä ennen ruokailua ja toisinaan lyhyitä lenkkejä ruokailun jälkeen.
läskikö vielä kirjoitti:
Vuoden olen ollut 8/16 paastolla. 104 kg oli lähtöpaino. 12 kg lähti 4 kuukaudessa. Sen jälkeen paino ollu 90 kg +-2kg. Haluaisin päästä 85 kiloon mutta ei vaan putoo vaikka jatkan paastoa. En anna periksi koska tiedän että se on kuukausi ja paino on yli 100 kg jos lopetan paaston.
Tarkista hiilarisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa silti varautua että painon aleneminen vähitellen hidastuu. Silti kannattaa vain sitkeästi jatkaa.
Ja muutakin hyötyä kuitenkin lisäksi tulee.9
Mulla on pudonnut keskimäärin kilo viikossa jo 42 viikon ajan ja olen jo normaalipainossa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Olen nuorena laihduttanut useita kymmeniä kiloja kaloreita rajoittamalla ja olen nyt yli 40-vuotiaana laihduttanut useita kymmeniä kiloja alle vuodessa pätkäpaastoilemalla. Nuorempana en jaksanut mitään ja oli jatkuvasti vilu. Nyt ei ole kertaakaan viluttanut ja jaksan treenit paremmin kuin ennen paaston aloittamista. Vedän OMADilla.
Mihinkähän se oikein perustuu, että pätkäpaastoilla ei voisi iäkkäämpänä. Itse olen 70 ja ei ole mitään vaikeutta noudattaa tätä! Lihaksia voi kasvattaa tai ainakin ylläpitää vielä tämän ikäisenäkin. Itse olen siitä
hyvä esimerkki. Komeat hauikset olen vuoden sisällä saanut ihan kotikuntoilulla kahvakuulalla ja käsipainoilla. Kolmesti viikossa näyttää riittävän hyvin 15 minuuttia kerrallaan...
Hyvin sopii pätkäpaasto täällä. Olen ollut jo yli 10 vuotta. Viimeinen ruokailu on ainakin neljä tuntia ennen nukkumaamenoa ja heräämisen jälkeen ei voi vielä syödä mitään ainakaan pariin kolmeen tuntiin. Siinpä se pätkäpaasto onkin! Koko päivä aikaa syödä!