Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko siihen uuteen tutkimukseen, jonka mukaan pätkäpaastosta ei ole hyötyä kalorirajoitukseen verrattuna?
Luin tuon uutisen.
Siinä unohdettiin tarkoituksella se tärkein juttu, että pätkäpaastolla laihtuu.
Ja unohdettiin kaikki muut terveysvaikutukset.
Sama jos tehtäisiin uutinen siitä, että verenpaine laskee suolan pois jättämisellä, mutta ei laske täsmälleen ihan yhtä paljon kuin verenpainelääkityksellä.
Ihan turha tutkimus. Lääkefirma varmaan rahoittajana.
Nyt viikko takana 14:10 paastoilua ja hyvältä tuntuu. En tiedä kiloista/mitoista, mutta vatsan joka iltapäiväinen turvotus on vähentynyt ja olo on muutenkin hyvä joten tästä on hyvä jatkaa. Toivottavasti tässä seuraavien viikkojen aikaan alkaa näkyä myös ulkoisia muutoksia, ylimääräistä olisi +10 kiloa.
Onko täällä muita vastikään aloittaneita?
Tiistaina aloitin oman dieetin. Painoa on tullut tosi paljon puolen vuoden aikana kun olin hirvikolarissa ja söin hallitsemattomasti pari kuukautta, ihan siihen stressiin. Sitten tuli yksi leikkaus ja stressaa on sitä etukäteen niin sama juttu.
Aiemmin olen laihduttanut karppaamalla 17 kg ja sitä kautta huomannut että lihon herkästi viljoista. Eli leipä on mulle tosi paha juttu ja olen muutenkin hiilariherkkä. Suvussa on paljon kakkostyypin diabetesta, joten sokeriaineenvaihdunnassa on ongelmia sukurasitteestakin johtuen.
Karppaamalla mulla tippui pitkässä juoksussa noin kilo viikossa, eli ihan maltillisesti. Kuitenkin tuntui olevan melko tiukassa ne kilot, ja jos yhtään nosti hiilareita, niin paino alkoi nousta takaisin.
Tiedän itsestäni että ihan täysin herkuton dieetti ratkeaa mulla helposti, joten nyt kokeilen sitä 16:8 mallia vähän sekoitellen. Neljä päivää ja painoa pudonnut 1,4 kg. Toki tiedän että alussa se on osittain hiilarivarastoihin sitoutunutta vettä, mutta olo on tosi hyvä. Katsotaan miten jatko menee.
Tsemppiä kaikille ja muistakaa että jokaisella on ihan oma tapa reagoida näihin eri dieetteihin, kokeillaan ja etsikää rohkeasti se omalle kropallw ja päälle sopiva tapa.
Kolme viikkoa paastoa takana eikä näy mitoissa tai painossa!
Jos ei toimi niin kokeile vähentää syömistä!
Vierailija kirjoitti:
Kroppa korjaa ensin itseään ja vasta sitten alkaa laihtuminen. Olethan pätkäpaaston lisäksi jollain vhh versiolla? Oletko varma, ettei tule juotua jotain sellaista, joka rikkoo paaston ja nostaa verensokeria/insuliinia? Mitä jos kokeilisit pitempää paastoa kuin 16h?
Näitä meinaan tulee itse monesti mietittyä kun alkaa jumittamaan.
Kolmisen vuotta sitten olin pitkään joko 16:8 tai 5:2 paastoilla, olo oli hyvä, elämä hymyili. Sitten tuli elämässä harmeja ja vastoinkäymisiä ja haksahdin työterveyshoitajan ylipuhumana ottamaan ruokavalioon aamupalan, onhan se se päivän tärkein ateria. Virhe!
Nyt kuukausi sitten tuli käytyä taas työterveyshuollossa määräaikaisseurannassa. Verenpaine mitä sattuu, kolotusta ja kremppaa, verikokeisiin vasta menossa niin en tiedä mitä sieltä löytyy, olo on karmea ja kiloja kertynyt niin, että painan nyt liki 100kg.
Otin taas ohjat omiin käsiin ja olen alkanut taas pätkistelemään. Jätin sen turhaakin turhemman aamupalan pois ja nyt paastoan vähintään 12h, mieluummin 16h, joskus jopa 20h. Pikkuhiljaa alkaa olo paranemaan. Käyn nyt ensin siellä verikokeissa niin alan sitten kyllä heti tekemään muitakin muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kroppa korjaa ensin itseään ja vasta sitten alkaa laihtuminen. Olethan pätkäpaaston lisäksi jollain vhh versiolla? Oletko varma, ettei tule juotua jotain sellaista, joka rikkoo paaston ja nostaa verensokeria/insuliinia? Mitä jos kokeilisit pitempää paastoa kuin 16h?
Näitä meinaan tulee itse monesti mietittyä kun alkaa jumittamaan.
En varsinaisesti vhh versiolla, mutta olen kiinnittänyt asiaan huomiota ja vähentänyt toki. Ei tule juotua paaston aikana kuin vettä, satunnaisesti kahvi mustana. Katselen tässä vielä viikon-pari ja kokeilen pidentää paastoa jos en huomaa ulkoisesti mitään muutosta.
Joo kannattaa vaikka kirjata syömisiä ylös niin näkee olisiko sittenkin jotain korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se paasto yksin auta! Täytyy myös tehdä ruokaremontti samalla ja pikaratkaisua ei ole olemassa.
Olen itse laihtunut alipainostani huolimatta noin kilon vuodessa joten elämäntapana itse tämän otan.
Ensimmäisena vuoten laihduin noin 5 kiloa vaikkei ylipainoa olutkaan. Nyt siis vieläkin vähän paino
on alentunut...Ei rasvaa eikä sokeria juurikaan enää tee edes mieli ja siksi tätä on mukavaa edelleenkin
jatkaa..
Heti tuli kommentti vastaan!
Ikävä kyllä se vain valitettavasti on niin, että jostakin täytyy luopua ! Tuloksia ei vaan muuten tule!
Jos valitset herkuttelun sokereilla ja rasvoilla, niin ei tpahdu myöskään painon alenemista!
Totuus sattuu!!
Reuma meni remissioon ilman lääkkeitä kun aloitin pätkäpaaston ja jätin vehnän pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko siihen uuteen tutkimukseen, jonka mukaan pätkäpaastosta ei ole hyötyä kalorirajoitukseen verrattuna?
Luin tuon uutisen.
Siinä unohdettiin tarkoituksella se tärkein juttu, että pätkäpaastolla laihtuu.
Ja unohdettiin kaikki muut terveysvaikutukset.Sama jos tehtäisiin uutinen siitä, että verenpaine laskee suolan pois jättämisellä, mutta ei laske täsmälleen ihan yhtä paljon kuin verenpainelääkityksellä.
Ihan turha tutkimus. Lääkefirma varmaan rahoittajana.
Luin uutisen -> turha tutkimus
Ooks sä käyny edes peruskoulua?
Olen koko elämäni syönyt säännöllisesti, 17.30 päivän viim ateria, vain vettä sen jälkeen ja aamulla herättyä on ensi työnä puuro ja kahvi.
Lihominen on helppoa, mutta kun katsoo vähän mitä sinne suuhun työntää on se vältettävissä.
Minulla on 8 tuntia taukoa ja 16 tuntia tehokasta syömäaikaa. Paino ei tipu sitten millään.
Olin pitkän aikaa 16:8 paastolla, söin kyllä hiilareita. Paino ei tippunut, mutta ei noussutkaan. Sitten pistin ison vaihteen päälle ja aloitin keto-dieetin ja yksi ateria päivässä -> BOOM, kymmenen kiloa häippässyt nopeaan tahtiin. Vielä pitäisi toiset kymmenen kiloa laihdutella, mutta se ei ole mikään ongelma kun on tämän naurettavan helpon keinon löytänyt.
Ainiin, ja verenpaineet tippuneet 140/90 -> 115/70 ja olo on mahtava.
Vierailija kirjoitti:
Olin pitkän aikaa 16:8 paastolla, söin kyllä hiilareita. Paino ei tippunut, mutta ei noussutkaan. Sitten pistin ison vaihteen päälle ja aloitin keto-dieetin ja yksi ateria päivässä -> BOOM, kymmenen kiloa häippässyt nopeaan tahtiin. Vielä pitäisi toiset kymmenen kiloa laihdutella, mutta se ei ole mikään ongelma kun on tämän naurettavan helpon keinon löytänyt.
Minä puolestani syön etupäässä perunaa, leipää puuroja....Ei ole paino noussut yhtään, päinvastoin edelleen
laskee vaikka ei tarvitsisikaan. Paastoankin muita terveyshyötyjä silmälläpitäen edelleen. Ihmettelen kutenkin tuota väitettä että vain ketolla laihtuisi? Itse alusta alkaen olen vain luopunut lihasta, rasvasta ja
sokereista...ja kymmenen kiloa paino on alentunut.
Ehkä tämä on niin yksilöllistä. Pääasia on kai että itse on tyytyväinen. Älkööt toiset niin kovin ärsyynny
toisten valinnoista!!
Jos ihminen ei syö rasvaa, hän alkaa kärsiä puutostiloista ja lopulta kuolee. Jos ihminen ei syö proteiinia, hän alkaa kärsiä puutostiloista ja lopulta kuolee. Jos ihminen ei syö hiilihydraatteja, hän alkaa kukoistaa.
Kukaan ei *tarvitse* hiilihydraatteja yhtään mihinkään. Keho kykenee moisen s*nnan avulla välttelemään nälkäkuolemaa, mutta ravintoa ne eivät ole. Ei ihminen tarvitse mitään aamiaisia tai välipalojakaan. Niillä ei muuta tee kuin näännyttää haimansa. Kaikki kasvit ovat tavalla tai toisella myrkyllisiä. Kyse on vain pitoisuuksista ja yksilöllisistä sietokynnyksistä.
Ruokavalionsa korjaaminen järjelliseksi on äärettömän helppoa kun vain asiaan hiemankin perehtyy. Lähes 30 kg lähtenyt 50 viikossa käytännössä ilman mitään liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani syön etupäässä perunaa, leipää puuroja....Ei ole paino noussut yhtään, päinvastoin edelleen
laskee vaikka ei tarvitsisikaan. Paastoankin muita terveyshyötyjä silmälläpitäen edelleen. Ihmettelen kutenkin tuota väitettä että vain ketolla laihtuisi? Itse alusta alkaen olen vain luopunut lihasta, rasvasta ja
sokereista...ja kymmenen kiloa paino on alentunut.
Ehkä tämä on niin yksilöllistä. Pääasia on kai että itse on tyytyväinen. Älkööt toiset niin kovin ärsyynny
toisten valinnoista!!
"Ihmettelen kutenkin tuota väitettä että vain ketolla laihtuisi?"
Niin minäkin ihmettelen tuota väitettä, ihmettelen suuresti. Nimittäin sitä, että missä kohdassa tuossa lainaamassasi kommentissa noin väitettiin. En löytänyt sellaista väitettä siitä. Ihmeellistä, eikö vain.
Ja laitatko sen linkin tähän, jossa kerrotaan tämän tutkimuksen metodeista, tutkittavista ja tuloksista.