Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2161/2812 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään pätkäpaastoilijalla käynyt niin että paastorytmi on vaihtunut aamupaastosta iltapaastoon? Aloitin pari kuukautta sitten ja paastosin yön ja aamun, mutta nyt on alkanut käymään usein niin että illalla ei olekaan yhtään nälkä, mutta aamulla sen sijaan on. Kannattaako tässä kohtaa kuunnella kroppaa ja alkaa syödä aamupalaa ja illalla lopettaa syöminen klo 17 päivälliseen? Entä vaihteleeko kukaan rytmitystä? Jos siirtyy arkena aamupainotteiseen ruokailuun, mutta viikonloppuisin pysyy iltapainotteisessa? Onnistuuko, onko järkeä?

Vierailija
2162/2812 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään pätkäpaastoilijalla käynyt niin että paastorytmi on vaihtunut aamupaastosta iltapaastoon? Aloitin pari kuukautta sitten ja paastosin yön ja aamun, mutta nyt on alkanut käymään usein niin että illalla ei olekaan yhtään nälkä, mutta aamulla sen sijaan on. Kannattaako tässä kohtaa kuunnella kroppaa ja alkaa syödä aamupalaa ja illalla lopettaa syöminen klo 17 päivälliseen? Entä vaihteleeko kukaan rytmitystä? Jos siirtyy arkena aamupainotteiseen ruokailuun, mutta viikonloppuisin pysyy iltapainotteisessa? Onnistuuko, onko järkeä?

Totta kai kannattaa kuunnella kehoa ja pitää syömisikkuna sen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2163/2812 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pätkäpaasto ei toimi, ELLEI yhdistä sitä selvään kalorivajeeseen.

Olin 4kk pätkäpaastolla (16:8) ja en syönyt herkkuja, vain terveellistä ruokaa, lisäksi liikuin paljon, juoksen viidesti viikossa 7km lenkin.

Ei tippunut kiloakaan. Siis ainuttakaan. Koko neljän kuukauden pätkäpaasto meni aivan hukkaan.

No, sitten - pätkäpaaston ideologian vastaisesti - aloin laskemaan kalorit. Kun tiputin kalorin 1600kcaliin, alkoi paino tippua. Nostin kokeeksi 1800 kcaliin: painon tippuminen pysähtyi seinään.

Nyt olen siis 1600kcalilla ja lähtee tasaiseen puoli kiloa viikossa. Minusta tämä on järkyttävän vähän. Ottakaa siis huomioon että 1600kcalista vielä se urheilu (450kcal) otetaan pois eli todellinen ravinnonsaanti on 1200 tjsp.

Mutta, kun ikää on lähemmäs 50 niin ei vaan lähde paino muuten. Nuorena laihduin jo jollain 2000kalorilla kun urheilin paljon silloinkin. Nyt vanhana urheilen myös mutta pitää olla surkeat kitukalorit että laihtuu. Perseestä.

Jos laihtuu 500g viikossa, on päivittäinen vajeesi 500kcal. Jos nostat ravinnonsaantia 200kcal, pitäisi laihtua edelleen 300g viikossa. Painon pudotuksen ei siis olisi pitänyt pysähtyä kuin seinään, mutta keho ei toimi kuin kone. 

Itse huomasin, että IF:ää noudattaessa painonpudotus tehostui. Seurasin tätä pitkään Kalorilaskurissa/Sulamossa käyristä. Pudotin painoa tasaisesti ennen pätkäpaastoilua ja jatkoin edelleen samalla kalorivajeella, mutta painon putoaminen nopeutui.

Vierailija
2164/2812 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3. päivä pätkäpaastoa menossa. 14 tuntia paastoa sujuu ihan hyvin. Sen jälkeen iskee tosi oksettava olo ja päätä särkee. Sinnittelen silti aina sen kaksi tuntia vielä. Kuinkahan kauan kestää että elimistö tottuu? Ei ole mitään diabetestakaan, että siitä johtuisi. Alle puoli vuotta sitten mitattiin paastoverensokeri ja se oli hyvä.

Yleensä minkä tahansa laihiksen tms 3-5. päivien päänsärky johtuu energiavajeesta. Siihen auttaa elektrolyyttijauheen käyttäminen. 

Vierailija
2165/2812 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön klo 9 - 16 eikä ole illalla yhtään nälkä, aamulla kyllä on! Viikonloppuisin nukun pitempään ja syön klo 10 - 17 välillä

Vierailija
2166/2812 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan huomannut pätkäpaastolla olleen mitään muita konkreettisia hyötyjä tai vaikutusta terveyteen kuin se laihtuminen?

Jos on, niin näistä olisi mukava kuulla kokemuksia.

Oma suurentunut kilpirauhaseni (struuma) ei ole enää suurentunut tänä aikana kun olen ollut pätkäpaastolla,kuten mieheni humoristisesti totesi että on kuollut "nälkään"!

Tietenkään en voi tietää varmasti, onko vain sattumaa mutta näin on...ja näyttäisi jopa hieman pienentyneen.

Kyllä kai tämä voisi hyvinkin olla seurausta paastosta, mutta kun en ole lääkäri, voin vain todeta näin tapahtuneen. Olo on ainakin muutenkin aina erittäin hyvä, etenkin paaston parina viimeisenä tuntina.

Noudatan sekä 16 tunnin että 20 tunnin paastoja .Tuota pidempää kahtena viikonpäivänä.

Ylipainoa ei ole, vaan saisin painaa muutaman kilon enemmänkin.

Tuo voisi liittyä autofagiaan, jossa solut puhdistavat elimistöä hajottamalla ja kierrättämällä viallisia ja sairaita soluja. Paasto saa sen aikaan, ja mitä pitempi ja syvempi paasto, sitä tehokkaampaa on puhdistus. Itselläni on todettu myoomia, joten voisinkin kokeilla, onko paastolla vaikutusta niihin.

Tulethan kertomaan, jos ja kun tiedät miten myoomiin paasto vaikutti?

(Olen tuo kilpirauhaseen avun saanut kirjoittaja)Itse myös odottelen toiveikkaana, että struuma alkaisi

vielä pienentyä, vaikka kasvu onkin jo lakannut! 

Vierailija
2167/2812 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön klo 9 - 16 eikä ole illalla yhtään nälkä, aamulla kyllä on! Viikonloppuisin nukun pitempään ja syön klo 10 - 17 välillä

Kuulostaa hiilaririippuvuudelta. Itselläni ei ole nälkä missään vaiheessa päivää. Aina voisi paastoa jatkaa ainakin pari tuntia tarpeen mukaan, mutta syön silloin kun olen päättänyt syödä.

Vierailija
2168/2812 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hiilaririippuvuudelta. Itselläni ei ole nälkä missään vaiheessa päivää. Aina voisi paastoa jatkaa ainakin pari tuntia tarpeen mukaan, mutta syön silloin kun olen päättänyt syödä.

No mutta oletpa sinä hieno ja ylivertainen yksilö.

Vierailija
2169/2812 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaton huomautus, eikä edistä mitenkään pätkäpaastoilua...

Vierailija
2170/2812 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama juttu. Kyse voi olla myös suolan puutteesta. Kokeile vetäistä hyppysellinen suolaa aamulla.

Vierailija
2171/2812 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole ylivertaisuudesta vaan siitä, että keho polttaa pääasiallisena energianlähteenään rasvaa. Minullakaan ei ole nälkä vaan syön silloin, kun olen päättänyt syödä. Aina voisi vetää pari tuntia pidempään ja kävellä muutaman kilsan lisää.

Vierailija
2172/2812 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en onnistunut laihduttamaan kalorivajedietillä, kun silloin mietin käytännössä ruokaa koko ajan ja sitä mitä saan tai en saa syödä ja oli kamala nälkä koko ajan. Se ei vaan onnistunut. Pätkiksellä olen laihtunut huomattavan helposti, se jotenkin sopii mun elimistölle ja päivittäinen paasto tekee hyvää ihan kokonaisvaltaisesti. Ja sekin sopii mulle, että sen syömisajan aikana voin syödä ihan normiruokaa, ei tartte vetää mitään riisikakkuja, mihin mulla aina tökkäsi.

Jollekin sopii tämä, toiselle joku muu, mutta suosittelen kokeilemaan, ei edes tunnu dietiltä! (-25kg kahden vuoden aikana)

Vierailija
2173/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaaston toteuttaminen Jouluna...Kertoilkaahan kokemuksia onnistumisista ja niistä epäonnistumisistakin. Olis varmaan monelle hyvää tsemppausta ja henkistä tukea, sillä kaikilla ei aina

ole välttämättä sitä helppoutta asiaan liittyen....Vielä tulossa vuodenvaihde ja Loppiainenkin poikkeavaa

arjesta.

Vierailija
2174/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaaston toteuttaminen Jouluna...Kertoilkaahan kokemuksia onnistumisista ja niistä epäonnistumisistakin. Olis varmaan monelle hyvää tsemppausta ja henkistä tukea, sillä kaikilla ei aina

ole välttämättä sitä helppoutta asiaan liittyen....Vielä tulossa vuodenvaihde ja Loppiainenkin poikkeavaa

arjesta.

Jouluna, kuten kaikkina muinakin päivinä, syön vain ruokaikkunan aikana, eli klo 10 -17. Ei tee tiukkaakaan, olen syönyt näin kaksi vuotta ja keho on niin tottunut tähän. Paino ei enää putoa, koska olen jo normaalipainon alarajoilla, mutta olo on hyvä ja jaksan kaikkea, mitä en jaksanut syödessäni vielä illalla.

Vierailija
2175/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

arjesta.

Edellisen joulun vietin niin, että ruokapäivä sattui jouluaatolle eli vedin kaikkea mitä halusin ja joulupäivänä sitten paastosin. Oli helppoa, kun oli muutenkin ähkyssä :D

Tänä jouluna olen syönyt useita päiviä putkeen ja välillä pari paastopäivää. Vuoden vaihteessa menen takaisin joka toinen päivä -paastolle. En halua suhtautua tähän liian vakavasti, vaan jos on jokin juhla tai muu niin syön ja sitten vaan palaan takaisin paastolle. Päivä sinne tai viikko tänne ei vaikuta mitään kun sen suhteuttaa 365 päivään.

Vierailija
2176/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 16:8 pätkäpaastolla, vaan 16:8 pysyvällä ruokarytmillä. Ei laihdutustavoutteita sillä olen normaalipainon alarajalle. Tähän valittuun ruokarytmiin syynä tavoitteleman säännöllinen autofagia. Joulu, juhannus, lomapäivät joissa jotain ruokaohjelman eivät ole mikään ongelma. Satunnaisina päivinä voi syödä vaikka 6:18, eikä lopputulema muutu mihinkään. Ehkä vain hyvästä välillä.

Vierailija
2177/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en onnistunut laihduttamaan kalorivajedietillä, kun silloin mietin käytännössä ruokaa koko ajan ja sitä mitä saan tai en saa syödä ja oli kamala nälkä koko ajan. Se ei vaan onnistunut. Pätkiksellä olen laihtunut huomattavan helposti, se jotenkin sopii mun elimistölle ja päivittäinen paasto tekee hyvää ihan kokonaisvaltaisesti. Ja sekin sopii mulle, että sen syömisajan aikana voin syödä ihan normiruokaa, ei tartte vetää mitään riisikakkuja, mihin mulla aina tökkäsi.

Jollekin sopii tämä, toiselle joku muu, mutta suosittelen kokeilemaan, ei edes tunnu dietiltä! (-25kg kahden vuoden aikana)

Olen niin samaa mieltä kanssasi. Tämä joka toinen päivä paasto on myös mielelle helppo. En  millään jaksaisi optimoida ravintoa, laskea kaloreita saati punnita annoksia. Minulla on muutakin ajateltavaa! Teen työtä, missä käytän aivojani ja haluan keskittyä siihen. Vapaalla haluan harrastaa ja nauttia, esim. kuunnella äänikirjoja. Kun paastoan koko päivän oloni on huoleton ja vapaa. Minun ei tarvitse pakkomielteisesti pohtia syömisiä.

Vierailija
2178/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä tuo toimii, naisille välttis ei.

Minä ja mies oltiin tuolla molemmat 3kk ja minä laskin varulta omat kaloritkin. Mies laihtui 8kg ja minä en lainkaan, vaikka liikuin paljon.

Miehillä on helppoa, ei hormonit sekoile ja stressi ja unettomuus ei miehillä estä laihtumista kuten naisilla estää.

Niin, naisten on helpompi laihtua syömällä useita pieniä aterioita. Se ei tarkoita, etteikö paasto tekisi myös naisten elimistölle hyvää. Myös naisen täytyy antaa suoliston välillä levätä eikä pitää insuliinia jatkuvasti tapissa. Mutta OMAD ei olen naisille laihdutuksen kannalta paras.

Olen nainen, normaalit hormoniarvot ja nykyisin ei enää menkkoja. Voin elää omad:lla, mutta vielä paremmin joka toinen päivä vesi & kahvi paastolla. En pidä yhtään näistä "naisille on helpompaa blaa blaa", mitä jos jokainen yksilö kokeilisi itse mikä sopii ja mikä ei. Siitä tiedemaailmakin alkaa olla samaa mieltä, että ruokavalio/laihdutus on hyvin hyvin yksilöllinen asia. Geenit ja perimä vaikuttavat siihen, mikä kenelläkin toimii.

Lisäksi en pidä siitä, että aina puhutaan "laihdutuksesta" ja "dieetistä". Kun sekä OMAD että paasto voivat hyvinkin olla ihan vaan normaalia elämää, jatkuva ruokavalio, mikä sopii keholle ja toimii hyvin.

Vierailija
2179/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole 16:8 pätkäpaastolla, vaan 16:8 pysyvällä ruokarytmillä. Ei laihdutustavoutteita sillä olen normaalipainon alarajalle. Tähän valittuun ruokarytmiin syynä tavoitteleman säännöllinen autofagia. Joulu, juhannus, lomapäivät joissa jotain ruokaohjelman eivät ole mikään ongelma. Satunnaisina päivinä voi syödä vaikka 6:18, eikä lopputulema muutu mihinkään. Ehkä vain hyvästä välillä.

Olen niin samaa mieltä, mutta kasvis-syöjänä muuten paino pysyy enemmän kuin vähän alarajoilla.

Sokeria en enää käytä lisättynä ja eläinrasvoja en tietenkään ollenkaan, mutta öljyissäkin tuppaa vaistomaisesti tulla kitsasteltua! Kohta varmaan tarvitsee tehdä jotain, että ei enää paino putoaisi lisää,

kun tuota ikääkin jo kohta 70vuotta!

Vierailija
2180/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ei ole nyt ymmärtänyt, mitä tarkoittaa tuo sana "pätkäpaasto"...