Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2181/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole 16:8 pätkäpaastolla, vaan 16:8 pysyvällä ruokarytmillä. Ei laihdutustavoutteita sillä olen normaalipainon alarajalle. Tähän valittuun ruokarytmiin syynä tavoitteleman säännöllinen autofagia. Joulu, juhannus, lomapäivät joissa jotain ruokaohjelman eivät ole mikään ongelma. Satunnaisina päivinä voi syödä vaikka 6:18, eikä lopputulema muutu mihinkään. Ehkä vain hyvästä välillä.

Olen niin samaa mieltä, mutta kasvis-syöjänä muuten paino pysyy enemmän kuin vähän alarajoilla.

Sokeria en enää käytä lisättynä ja eläinrasvoja en tietenkään ollenkaan, mutta öljyissäkin tuppaa vaistomaisesti tulla kitsasteltua! Kohta varmaan tarvitsee tehdä jotain, että ei enää paino putoaisi lisää,

kun tuota ikääkin jo kohta 70vuotta!

Olette ihania! :) Olen itsekin if-fani ja muutenkin samoilla linjoilla, mutta harvoin törmää ihmisiin jotka kannattavat näitä, suurin osa ihmisistä tietysti kritisoi tai pitää outona tms

Vierailija
2182/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nesteitä juotte tuon syönti-ikkunan ulkopuolella? Suosituksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi.

Vierailija
2184/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juo mitään.

Aamulla otan lääkkeet veden kanssa vähän ennen aamupalaa klo 10 ja iltapäivällä klo 17 juon viimeiseksi kahvia ja syön kaksi voileipää. Sitten vasta aamulla seuraavaksi jotain suuhun.  Miksi pitäisi juoda? Pesen hampaatkin jo klo 17, kun en enää laita suuhun mitään sen jälkeen. Näin on mennyt jo monta vuotta.

Vierailija
2185/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juo mitään.

Aamulla otan lääkkeet veden kanssa vähän ennen aamupalaa klo 10 ja iltapäivällä klo 17 juon viimeiseksi kahvia ja syön kaksi voileipää. Sitten vasta aamulla seuraavaksi jotain suuhun.  Miksi pitäisi juoda? Pesen hampaatkin jo klo 17, kun en enää laita suuhun mitään sen jälkeen. Näin on mennyt jo monta vuotta.

Täyteen juomattomuuteen ei ole mitään syytä. Nestehukasta on vain haittaa elimistölle ja keholle.

Vierailija
2186/2812 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juo mitään.

Vettä voi juoda vaikka olisikin hampaat pesty. Muita juomia ei paaston aikana kannatakaan juoda.

2187/2812 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi migreenin kanssa yhteen.

Vierailija
2188/2812 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taas auttanut migreeniin. Kun pidin joulun aikaan normaalia syömisikkunaa niin heti kyllä tuli migreeniä...

Vierailija
2189/2812 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on auttanut kolmen päivän päänsärkyihin, joista ennen kärsin viikoittain. Ne ovat kokonaan poissa!

Vierailija
2190/2812 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juo mitään.

Täyteen juomattomuuteen ei ole mitään syytä. Nestehukasta on vain haittaa elimistölle ja keholle.

Minä juon ruokaikkunan aikana niin paljon nesteitä, maitoa, vettä ja kahvia, ettei tarvitse juoda mitään enää sen lisäksi.  On helpompi kun en laita mitään suuhun. Selkeää. Jää aikaa kaikkeen muuhun. Kehoni on tottunut tähän jo yli kahden vuoden ajan.

Vierailija
2191/2812 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juo mitään.

Minä juon ruokaikkunan aikana niin paljon nesteitä, maitoa, vettä ja kahvia, ettei tarvitse juoda mitään enää sen lisäksi.  On helpompi kun en laita mitään suuhun. Selkeää. Jää aikaa kaikkeen muuhun. Kehoni on tottunut tähän jo yli kahden vuoden ajan.

"Vesi on kaikista tärkein juoma paastoa tekevälle. Kun kehosi on paastossa, alkaa se pilkkoa vahingoittuneita soluja ja puhdistamaan kehoa kuona-aineista. Juomalla tavallista enemmän vettä huuhdot kaikki myrkyt pois kehostasi. Yleisenä neuvona on, että vettä tulisi juoda vähintään kaksi litraa päivässä. Jos urheilet päivän aikana niin juotavan vesimäärän tulisi olla vielä suurempi.

Keho kuivuu hieman yön aikana ja aamulla on hyvä nauttia pari lasillista vettä. Näin kehosi lähtee toimimaan kunnolla ja aineenvaihdunta vilkastuu."

https://patkapaasto.com/3-sallittua-juomaa-paastossa/

Jos paaston aikana ei juo mitään, niin kärsii nestehukasta. Varsinkin, jos juo vielä viimeiseksi kahvia, joka on tunnetusti diureetti. Se, että keho on tottunut johonkin ei, ei tarkoita, että se olisi terveellistä. Kukin tietysti saa tehdä mitä lystää, mutta ei pidä mennä mitään tuollaisia suosittelemaan muille, kun ei ole perillä asioista.

Ja ihmettelen todella, miten muka ei olisi aikaa veden juontiin? Kuulostaa vain huonolta tekosyyltä.

Vierailija
2192/2812 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kymmenes päivä pätkäpaastoa meneillään 14-16 tunnin paastolla tilanteen ja nälän mukaan.

Jätän aamupalan väliin ja juon vihreää teetä aamulla. Joskus aiemmin yritin pätkäpaastoa aamukahvin kanssa (mustana tai kookosöljyn kera), mutta siitä tuli huono olo.

Syön iltapalan 20-20.30 aikaan, koska kammoan sitä, että olisi yhtään nälän tunnetta illalla tai yöllä. Voi olla, että sitä voi kohta siirtää aiemmaksi.

Paino ei ole tainnut juurikaan pudota, mutta toisaalta tässä on ollut myös jouluherkuttelut.

Sellainen jatkuva nälkä ja ruuan orjana oleminen on kuitenkin jo helpottanut. Itsellä on taipumusta sokeriaineenvaihdunnan häiriöön pcon takia. Kun raskautta yrittäessä söin metformiini-diapeteslääkettä, niin silloin tuli samanlainen sokereita ja jatkuvaa nälkää tasaava vaikutus. Kiva, jos saman voi saada ilman lääkkeitä.

Ja pätkäpaasto on hyväksi vastustuskyvylle. Mahdollisesti koronaakin vastaan: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7351063/

Vierailija
2193/2812 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 3 kk ollut pätkäpaastolla, jouluna tosin oli hieman taukoa. Joulun aikaan huomasin että tuli huono olo ja migeeniä kun piti taukoa tästä. Itselläkin yksi syy tähän on juuri tuo verensokereiden tasoitus mihin uskon että on apua. Lisäksi refluksi vaivoihin myös. Minulla ruokaikkuna on ollut 13-21. Itselläkin toiveissa oli jossain vaiheessa että olisi hieman aiempi tuo ruokaikkuna mutta jotenkin tämä sopii luonnollisimmin itselle eikä tule kiire syömisten kanssa. Lisäksi kun olen yrittänyt aikaistamista niin heti on vaikuttanut yöuniin huonosti. Vielä mietin sellaista että saisi jossain vaiheessa ruokakertojen määrän tiputettua kahteen kun nyt syön 3 kertaa päivässä. Olisiko siitä apua vielä enemmän esim. vatsan toimintaan, onko kokemuksia? Tuolloin ruokaikkuna varmaankin aikaistuisi vielä tuosta tai saisi paastoväliä pidennettyä.

Vierailija
2194/2812 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaisia kokemuksia pätkäpaaston vaikutuksesta esidiabetekseen tai jo olemassaolevaan kakkostyypin diabetekseen?

Vierailija
2195/2812 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt 3 kk ollut pätkäpaastolla, jouluna tosin oli hieman taukoa. Joulun aikaan huomasin että tuli huono olo ja migeeniä kun piti taukoa tästä. Itselläkin yksi syy tähän on juuri tuo verensokereiden tasoitus mihin uskon että on apua. Lisäksi refluksi vaivoihin myös. Minulla ruokaikkuna on ollut 13-21. Itselläkin toiveissa oli jossain vaiheessa että olisi hieman aiempi tuo ruokaikkuna mutta jotenkin tämä sopii luonnollisimmin itselle eikä tule kiire syömisten kanssa. Lisäksi kun olen yrittänyt aikaistamista niin heti on vaikuttanut yöuniin huonosti. Vielä mietin sellaista että saisi jossain vaiheessa ruokakertojen määrän tiputettua kahteen kun nyt syön 3 kertaa päivässä. Olisiko siitä apua vielä enemmän esim. vatsan toimintaan, onko kokemuksia? Tuolloin ruokaikkuna varmaankin aikaistuisi vielä tuosta tai saisi paastoväliä pidennettyä.

Kannattaa vain itse kokeilla eri vaihtoehtoja.

Vierailija
2196/2812 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtaisia kokemuksia pätkäpaaston vaikutuksesta esidiabetekseen tai jo olemassaolevaan kakkostyypin diabetekseen?

Esidiabetekseen ja 2tyypin diabeteksen hoidossa ruuan sisältö merkitsee. Toki, jos syö ed.mainittuihin sopivaa ravintoa, niin pätkäpaasto saattaa olla luonteva seuraus.

Vierailija
2197/2812 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä taas auttanut migreeniin. Kun pidin joulun aikaan normaalia syömisikkunaa niin heti kyllä tuli migreeniä...

Samoin. Olen nyt reilut pari kk pätkäpaastonnut (OMAD) yhdistettynä ketoon, eikä migreeni ole pahemmin vaivannut. Aatosta Tapaninpäivään poikkesin molemmista ja sen jälkeen on ollut neljän päivän ajan migreeni. Varmasti alkuvaiheessa se voi ainakin osalla pahentua, kuten minkä tahansa ruokavaliomuutoksen yhteydessä, mutta kunhan keho tottuu niin tästä voi olla isokin apu. Vain kokeilemalla tietää mikä itselleen toimii ja mikä ei.

2198/2812 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote = Посетитель] Мне нужна капля молока для кофе .... Пост испорчен? [/ quote] 💋

Vierailija
2199/2812 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaaston toteuttaminen Jouluna...Kertoilkaahan kokemuksia onnistumisista ja niistä epäonnistumisistakin. Olis varmaan monelle hyvää tsemppausta ja henkistä tukea, sillä kaikilla ei aina

ole välttämättä sitä helppoutta asiaan liittyen....Vielä tulossa vuodenvaihde ja Loppiainenkin poikkeavaa

arjesta.

En edes yrittänyt pätkäpaastota jouluna enkä aio tänäänkään. Aion jatkaa pätkäpaastoa elämäntapana ja se ei onnistuisi jos ei sallisi itselleen poikkeuksia koskaan. Joulu, uusivuosi ja satunnaiset illanistujaiset ei haittaa, arki on se mikä merkitsee.

Vierailija
2200/2812 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juo mitään.

Itse en kyllä mitenkään pärjäisi juomatta! Nimenomaan vden juonti auttaa nälänkin poissa pysymiseen...

Nuorempana olin pitkät päivät koko työpäivän ajan juomatta, kun olin erilaisilla dieeteillä. Joskus sitten

luin jostakin artikkelin siitä, että on erittäin epäterveellistä pihistää veden juomista...Nyt olen eläkeläinen

enkä enää ole työelämässä ja mahdollisuus tasaiseen veden juontiin pitkin päivää sekä syönti-ikkunan aikana että sen ulkopuolella ja  vedestä onkin näin iäkkäämpänä paljon hyvötyä. Vanhemmiten kun tuo 

janon tunne ei enää tule niin helposti kuin nuorena. Juomattomuus onkin yksi todella ongelmallinen asia

iäkkäiden keskuudessa. Kuivuminen aiheuttaa mm. sekavuutta!!!Omasta jo edesmenneestä äidistänikin sen tulin kokemaan!Juominenhan on jopa tärkeämpää kuin syöminen!