Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko se syönti-ikkuna olla vaikka klo 9-18?
En pidä iltasyömisestä, joten aamuisin on kova nälkä.
Voi monille naisille suositellaan esim. 14:10 -paastoa, jolloin syönti-ikkuna voi olla vielä tuostakin siis tunnin pitempi, jos haluat. Ikkunan voi itse sovittaa omaan rytmiin sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pätkis aloitus kirjoitti:
Aloitin pätkäpaaston eilen. Syömisikkuna on 14-22 eli iltapainotteinen. Aamu tuntuu menevän hyvin mutta sitten kun syö niin tulee kamala väsymys ja tosiaan pitäisi ajatustyötä pystyä tekemään vielä sitten 16-17 asti. Mitä pitäisi syödä että auttaisi tuohon väsymykseen vai onko tämä mahdollisesti tässä alussa vain ongelmana? Lisäksi oli sitten kamala nälkä kyllä koko ajan sitten kun alkoi syömään (paastoaikana ei ongelmaa), tasoittuukohan tuo jossain vaiheessa? Voi olla että en syönyt kovin hyvin proteiineja/rasvaa tuossa ensin kun aloitin puurolla ja leivällä (ikäänkuin aamupalalla).
Eli söit käytännössä pelkkää hiilaria paaston jälkeen? Ei kovin fiksua. Hiilarit nostaa verensokerit ja kun se taas lähtee laskuun, iskee se tolkuton väsymys. Verensokerin heittely aiheuttaa myös tuota nälkääkin. Paaston aikana verensokeri pysyy tasaisena, siksi silloin ei ole tuollaisia ongelmia. Ei tuo tule tasoittumaan, jos samalla tavalla jatkat.
Oletko ottanut pätkäpaastosta selvää ennen kuin sille aloit?
En ymmärrä näitä vittuilevia vastauksia muille, kun kerran ketjussa monta kertaa sanotaan, että voi syödä normaalisti ruokaikkunan aikana. Sitten kun joku tekee niin eli noudattaa sitä omaa normaalia ruokavaliotaan, niin keljuillaan jos tuloksia ei tule. "Ois pitänyt tietää... No ei mikään ihme... Ei kyllä tuolla tavalla tapahdukaan mitään... Osaatko edes ottaa asioista selvää..."
Ilmeisesti joillakin se paastoaminen saa aikaan vittumaisen luonteen.
Olin 2 kuukautta tiukalla pätkäpaastolla; syömisikkuna 11-19, ei alkoholia, ei pizzaa ja huomattavan kevyt ruokavalio. Painoa lähti 18 kg, mutta myös lihaksia. Hyvä paasto, mutta jos on perussairauksia, kannattaa olla varovainen. Olen edelleen kevyellä ruokavaliolla, mutta proteiinikuurilla. Hyvää oli painonpudotus, suolen toiminnan normalisoituminen, verenpaine laski ja diabeteslääkitys poistettiin lähes kokonaan. Suosittelen, mutta konsultoi ensin tohtorisi kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin pätkäpaaston eilen. Syömisikkuna on 14-22 eli iltapainotteinen. Aamu tuntuu menevän hyvin mutta sitten kun syö niin tulee kamala väsymys ja tosiaan pitäisi ajatustyötä pystyä tekemään vielä sitten 16-17 asti. Mitä pitäisi syödä että auttaisi tuohon väsymykseen vai onko tämä mahdollisesti tässä alussa vain ongelmana? Lisäksi oli sitten kamala nälkä kyllä koko ajan sitten kun alkoi syömään (paastoaikana ei ongelmaa), tasoittuukohan tuo jossain vaiheessa? Voi olla että en syönyt kovin hyvin proteiineja/rasvaa tuossa ensin kun aloitin puurolla ja leivällä (ikäänkuin aamupalalla).
Eli söit käytännössä pelkkää hiilaria paaston jälkeen? Ei kovin fiksua. Hiilarit nostaa verensokerit ja kun se taas lähtee laskuun, iskee se tolkuton väsymys. Verensokerin heittely aiheuttaa myös tuota nälkääkin. Paaston aikana verensokeri pysyy tasaisena, siksi silloin ei ole tuollaisia ongelmia. Ei tuo tule tasoittumaan, jos samalla tavalla jatkat.
En ymmärrä näitä vittuilevia vastauksia muille, kun kerran ketjussa monta kertaa sanotaan, että voi syödä normaalisti ruokaikkunan aikana. Sitten kun joku tekee niin eli noudattaa sitä omaa normaalia ruokavaliotaan, niin keljuillaan jos tuloksia ei tule. "Ois pitänyt tietää... No ei mikään ihme... Ei kyllä tuolla tavalla tapahdukaan mitään... Osaatko edes ottaa asioista selvää..."
Niin, pätkäpaastolla tosiaan saa syödä entiseen tapaan syömisen aikaikkunassa. Nämä jotka huutelee, ei tiedä pätkäpaastosta mitään, joten jätä omaan arvoonsa.
Se on sit kuitenkin tosiasia, että väsymys ruokailun jälkeen liittyy liialliseen hiilarimäärään, mutta ei se paastoon suoraan liity. Pätkäpaasto yhdistettynä normaaliin ruokavalioon on avain onnistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy, että onko ottanut selvää jostain, niin itse en ainakaan jaksa nähdä sitä veetuiluna. Täällä av:lla niin moni on kokeillut yhtä sun toista kikkakolmosta tietämättä edes perusasioita niistä ruokavalioista. Ja näihin ketjuihin vastaa ties kuka ja ties millä tiedoin ja motiivein, niin en ainakaan itse pitäisi näitä vastauksia mitenkään luotettavana lähteenä.
Tämä vain tämmöisenä ohiksena.
En ole mikään asiantuntija mutta en suosittele mitään paastoja. Pyri syömään säännöllisesti ja ja kohtuu terveellisesti niin alat voimaan paremmin. Jos mitenkään mahdollista niin kokeile vegaanista ruokaa, se auttaa veriarvojen, painon yms kanssa!
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään asiantuntija mutta en suosittele mitään paastoja. Pyri syömään säännöllisesti ja ja kohtuu terveellisesti niin alat voimaan paremmin. Jos mitenkään mahdollista niin kokeile vegaanista ruokaa, se auttaa veriarvojen, painon yms kanssa!
Olisi ollut kiva kuulla edes jotain perusteluja, miksi et suosittele, kun tällaiseen ketjuun vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana söin ihan luonnostaan pätkäpaastoillen ja painoni pysyi melkolailla samoissa lukemissa vuodesta toiseen. Jossain vaiheessa aloin uskoa yleistä suositusta säännöllisestä syömisestä, ja hupsista keikkaa muutamassa vuodessa lihoin melkein 40 kg. Laihdutin myös säännöllisellä syömisellä kymmeniä kiloja, mutta hampaat irvessä ja nälkää nähden. Minulla syöminen vain lisää nälkää ja ruoanhimoa. Nyt pätkäpaastoan taas enkä mieti enää jatkuvasti ruokaa tai tunne juurikaan nälkää. En laske kaloreita, koska tiedän niiden pysyvän aisoissa kun syön vain 1-2 kertaa päivässä, iltapainotteisesti. Voin nyt huomattavasti paremmin kuin säännöllisellä syömisellä. Muut voi suositella mitä vain, mutta minulle tämä on luonnollisin tapa.
Ainakin itselleni sairaanhoitaja sanoi verikokeitten jälkeen että rasvojen käyttöä pitää vähentää, joten uskon kyllä ammattilaista. Olin juuri ennen kokeita vähentänyt hiilareita ja lisännyt rasvan käyttöä. Kolesteroliarvot oli koholla, lääkitys edessä...
vai kui ? kirjoitti:
Ainakin itselleni sairaanhoitaja sanoi verikokeitten jälkeen että rasvojen käyttöä pitää vähentää, joten uskon kyllä ammattilaista. Olin juuri ennen kokeita vähentänyt hiilareita ja lisännyt rasvan käyttöä. Kolesteroliarvot oli koholla, lääkitys edessä...
Tulikohan viesti väärään ketjuun?
Jos olit vasta juuri ennen kokeita alkanut lisätä rasvojen määrää ja vähentää hiilareita, niin on ihan luonnollista, että arvot oli koholla. Keholla vie aikaa tottua tuollaisiin muutoksiin ja oppia käyttämään niitä rasvoja tehokkaasti hyödykseen.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastossa syödään säännöllisesti. Vegaaninen ruoka ei edistä terveyttä millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaastossa syödään säännöllisesti. Vegaaninen ruoka ei edistä terveyttä millään lailla.
Jep. Vegaanisella ruokavaliolla ollessa on suuri riski kärsiä erilaisista puutoksista.
Toisaalta, myös vegaani voi pätkäpaastoilla. Eihän ne ole mitenkään toisiaan pois sulkevia asioita.
Kyllä ihan tarkoitin vastata tuohon tämän ketjun aikaisempaan kommenttiin hiilareiden vähentämisestä ja rasvojen lisäämisestä. Oliko hänkin sitten väärässä ketjussa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan tarkoitin vastata tuohon tämän ketjun aikaisempaan kommenttiin hiilareiden vähentämisestä ja rasvojen lisäämisestä. Oliko hänkin sitten väärässä ketjussa...
Viesteihin saa vastattua, kun klikkaa ko viestin kohdalla olevaa lainausmerkkiä ". Silloin se viesti/viestit tulee lainauksena kirjoituskenttään ja voit kirjoittaa sen oman vastauksesi siihen perään.
Näin muutkin tietää, että kirjoituksesi on vastaus johonkin tiettyyn viestiin, eikä vain irrallinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 16:8 paastolla ja laskenut kaloritkin, en ole laihtunut 3kk aikana YHTÄÄN. Urheilen päivittän, ja en tasan tarkkaan syö liikaa kun pidän tarkkaa syömispäiväkirjaa.
Ei toimi minulla.
Lopettaisin tän jos vaan keksisin että mikä sitten toimisi. Tavallinen kalorinlaskenta?
Pätkäpaastoa voi tehostaa välttelemällä prosessoituja ruokia ja nopeita hiilareita. Ei tarvitse kuitenkaan pyrkiä saavuttamaan ketoosia, ellei ihan välttämättä halua viedä asiaa niin pitkälle. Sokerit ja muut hötöt nostaa insuliinin tuotantoa, jolloin keho pyrkii varastoimaan energiaa. Vasta kun insuliinin määrä on alhainen, keho pääsee hyödyntämään aiemmin varastoitua energiaa, eli polttamaan rasvaa. Paaston aikana tämä tapahtuu väkisinkin jossain vaiheessa, mutta syömisikkunan aikana kannattaa myös kiinnittää asiaan huomiota. Ruoan laadun lisäksi aterioiden määrällä on myös vaikutusta. Insuliinin taso pysyy kauemmin koholla jos syöt 8h aikana 6 kertaa, kuin jos söisit vain 2-3 kertaa.
Miksei tästä puhuta missään?? Tässä toinen jolla 16:8 ei toimi vaikka hulluna urheilen ja lasken kalorit. Olen kasvissyöjä ja syön paljon maitotuotteita proteiinin takia, ja epäilen että maitotuotteiden maitosokeri/laktoosi tms esä sen että paino ei tipu. Olen koko ajan ollut miinuskaloreilla ja paino ei ole tippunut lainkaan.
”Jännää” että tuttava mies ollut saman ajan samalla 16:8lla ja hän ei urheile ja syö tosi paljon, silti laihtunut 12kg neljässä kuukaudessa. Mä en ole laihtunut lainkaan, vaikka miinuskaloreilla, 30km juoksua viikossa, jumppa. Kaikkien ”fysiikan lakien” mukaan mun pitäisi laihtua niin että ropina käy.
Elimistö ei todellakaan ole kone jossa matematiikka ratkaisee laihtuuko vai ei.Ei sillä ole mitään tekemistä kaloreiden kanssa. Pätkäpaasto soveltuu miesten fysiologialle paremmin kuin naisten, joiden on tarkoitus synnyttää jälkeläisiä. Naiset laihtuvat helpommin syömällä pieniä aterioita pitkin päivää. Itse olen nainen, jolla on korkea testosteronitaso ja olen laihtunut pätkäpaastolla parikymmentä kiloa heinäkuusta lähtien.
Joka tapauksessa tästä on ehkä sinulle hyötyä:
Onko siis oikeasti niin että nainen laihtuu helpommin niin että syö vähäkalorisesti pitkin päivää usein pieniä aterioita? Kuin että olisi pätkiksellä? Miksi v*tussa pätkäpaastoa sit markkinoidaan naisille ihemeentekevänä laihdutustapana. Olen jukolauta 3kk kitunut pätkäpaastolla laihtumatta yhtään, vähän on huijattu oli. Ja kalorit on laskettu, yhtenäkään päivänä ei ollut yli 1800. Ja tunti päivässä juoksua tai kävelyä. Kiukuttaa.
Jos olet pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa, niin laittaisitko esimerkkipäiviä?
Ja mitat? Ehkä sitten osattaisiin kertoa paremmin, missä vika saattaisi olla.
No pitäisi tietenkin olla viikkojen ajalta ruokalistaukset jotta olisi validi aineisto, mutta tässä esimerkkipäivä. Mitat 165/79kg (onkohan bmi 28,3 tjsp)
Paastoaika klo 20-12 seuraavaan päivään
Eli klo 12 alkaa syöminen ja päättyy klo 20Klo 7.30 musta kahvi
Klo 12 lounas, kasviskeitto, raejuustoa 200g, proteiinirahka, kourallinen pähkinöitä, kahvi
Klo 15 välipala hedelmä ja voileipä (juusto, kurkkua)
Klo 17 pääruoka: soijamakaronilaatikkoa, lisukesalatti
Klo 20: 2 voileipää juustolla, kananmuna, proteiinirahka
Liikunta:6 km juoksuHuomaa siis että en syö lihaa, siksi paljon maitotuotteita. Kalorit tässä arvioni mukaan 1800 -1900
Saat ainakin reilusti proteiinia. Yli 120 g. Suositus sinun kokoiselle naiselle näyttäisi olevan noin 80-90 g. Ehkä sinun pitäisi harrastaa vieläkin raskaampaa liikuntaa tuolla proteiinimäärällä? Tai vaihtoehtoisesti jatkat liikuntaa kuten tähänkin asti, mutta vähennät noita proteiinilisiä.
Joo, ehkä voisi vähentää. Olen kasvissyöjänä (lakto-ovo-vege) aina pelännyt sitä pelottelua että ilman lihaa ei saa proteiinia ja muuttuu laihaläskiksi. Siksi ehkä sitten liikaakin painottanut proteiininsaantia.
Lisäksi myös hiilareista pelotellaan ja tunnen jo nyt ”syyllisyyttä” siitä että syön 3-4 täysjyväruisleipää pävittäin. Uskaltaisinkohan lisätä hiilarin määrää?Uskallat lisätä. Ei niitä tosiaan kannata pelätä.
Miksi lisätä hiilareita? Tuossahan tulee joka aterialla ihan reippaasti hiilareita, joten mikä tarve enää lisätä niitä?
Varsinkin, jos pyrkii laihtumaan pätkäpaastolla, niin ennemmin vähentäisin niitä hiilareita ja lisäisin rasvaa. Sillä siihenhän se pätkäpaastokin perustuu, rasvanpolttoon. Jos syö ylenmäärin hiilareita, niin siihen rasvapolttoisuuteen pääseminen vie vaan vielä enemmän aikaa. Sillä keho käyttää ensisijaisesti aina hiilareita energiaksi ja niin kauan kuin on niitä hiilareita käytettävissä, niin ei se keho siirry rasvapolttoiseksi. Ei mitään järkeä...
Niin eli tähän kommenttiin liittyi se minun kolesterolikommentti kun joku sitä ihmetteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesteihin saa vastattua, kun klikkaa ko viestin kohdalla olevaa lainausmerkkiä ". Silloin se viesti/viestit tulee lainauksena kirjoituskenttään ja voit kirjoittaa sen oman vastauksesi siihen perään.
Näin muutkin tietää, että kirjoituksesi on vastaus johonkin tiettyyn viestiin, eikä vain irrallinen kommentti.
Kiitos! Niin, en huomannut sitä vaan klikkasin tuosta Vastaa-kohdasta niin siihen ei tullut mukaan se edellinen mihin olin vastaamassa. Nyt huomasin tuon itsekin, kiitos silti !
vai kui ? kirjoitti:
Mä taas tiedän ihmisiä, jotka ovat saaneet tuolla tavoin laskettua kolesteroliaan. Ei se tietenkään hetkessä tapahdu. Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat päässeet kakkostyypin diabeteslääkkeistä eroon noilla ruokavaliomuutoksilla. Pätkäpaasto on tietysti hyvänä lisänä tehostamaan vaikutuksia.
"Eli söit käytännössä pelkkää hiilaria paaston jälkeen? Ei kovin fiksua. Hiilarit nostaa verensokerit ja kun s...
Näytä kokonaan
Ilmeisesti joillakin se paastoaminen saa aikaan vittumaisen luonteen."
Alkuperäisenä kysyjänä tähän viestiin voisin myös kommentoida että samaa mieltä olen kanssasi, mielestäni ihan asiallisesti kysyin mielipiteitä ja apua tähän aloitukseen täältä ja ajatuksena jos saisi vinkkejä. Vinkkejä kyllä sain mutta vähän tuntui että hölmöjä tässä kyselen ilmeisesti. Mutta joo, testasin suoraan jo seuraavana päivänä että syön reilun lounaan suoraan kun ruokaikkuna avautuu ja jätän suurimmat hiilarit illalle. Vähän auttoi mutta edelleen hakee nyt viikon jälkeen tämä, katsotaan menisikö ensiviikko jo paremmin. Lähinnä ollu kyllä pinna kireällä ja vaikuttanu yöuniin huonontavasti kun normaalisti ei ole ollu ongelmia yöunien kanssa. Ja itsellä ei tarkoituksena ole painonpudotus vaan kiinnostaa muut terveysvaikutukset. Testaus siis jatkuu... Naamaan on myös alkanut finnejä ilmestymään--> onko tämä joku aloitusoire? Nythän tässä juomismäärä on lisääntynyt paljon eli onko jotain puhdistumisoiretta/onko muilla ollut vastaavaa?
"Eli söit käytännössä pelkkää hiilaria paaston jälkeen? Ei kovin fiksua. Hiilarit nostaa verensokerit ja kun s...
Oletko ottanut pätkäpaastosta selvää ennen kuin sille aloit?Näytä kokonaan
En ymmärrä näitä vittuilevia vastauksia muille, kun kerran ketjussa monta kertaa sanotaan, että voi syödä normaalisti ruokaikkunan aikana. Sitten kun joku tekee niin eli noudattaa sitä omaa normaalia ruokavaliotaan, niin keljuillaan jos tuloksia ei tule. "Ois pitänyt tietää... No ei mikään ihme... Ei kyllä tuolla tavalla tapahdukaan mitään... Osaatko edes ottaa asioista selvää..."Ilmeisesti joillakin se paastoaminen saa aikaan vittumaisen luonteen."
Alkuperäisenä kysyjänä tähän viestiin voisin myös kommentoida että samaa mieltä olen kanssasi, mielestäni ihan asiallisesti kysyin mielipiteitä ja apua tähän aloitukseen täältä ja ajatuksena jos saisi vinkkejä. Vinkkejä kyllä sain mutta vähän tuntui että hölmöjä tässä kyselen ilmeisesti. Mutta joo, testasin suoraan jo seuraavana päivänä että syön reilun lounaan suoraan kun ruokaikkuna avautuu ja jätän suurimmat hiilarit illalle. Vähän auttoi mutta edelleen hakee nyt viikon jälkeen tämä, katsotaan menisikö ensiviikko jo paremmin. Lähinnä ollu kyllä pinna kireällä ja vaikuttanu yöuniin huonontavasti kun normaalisti ei ole ollu ongelmia yöunien kanssa. Ja itsellä ei tarkoituksena ole painonpudotus vaan kiinnostaa muut terveysvaikutukset. Testaus siis jatkuu... Naamaan on myös alkanut finnejä ilmestymään--> onko tämä joku aloitusoire? Nythän tässä juomismäärä on lisääntynyt paljon eli onko jotain puhdistumisoiretta/onko muilla ollut vastaavaa?
Jos 16:8 tuntuu suoraan liian rankalta, kannattaa aloittaa vähän kevyemmin ja siitä sitten pidentää sitä paasto aikaa.
Ja kaikille tuo paasto ei vaan sovi, vaikka mitä väitettäisiin. Itselläni pätkäpaastoilun aikana arkiaamut oli ihan hirveitä, siis psyykkisesti. Sitä oli miljoona kertaa pahempi kuin talviuniltaan herätetty karhu. Viikonloppuihin tuo sopii mulle paremmin, kun saa illalla syödä pitempään ja pitempien yöunien myötä se paastokin tulee luonnollisemmin ja huomaamatta.