Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2061/2812 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko vaarallista jos olisi yhtä aikaa sekä 18:8 ETTÄ 5:2 paastolla? Olen se toinen edellisellä sivulla kirjoittanut joka ei laihdu 16:8:lla vaikka urheilen paljon.

Olisiko keholle vaaraksi jos pitäisi muina päivinä 16:8 ja LISÄKSI 2 päivää olisi sitten noita 500kcal päiviä?

Vai olisiko parempi lopettaa 16:8 ja ottaa vain 5:2?

Tämä laihdutus on aivan helvettiä näin keski-iässä, ei lähde läskit vaikka hulluna juokset metsissä monta kertaa viikossa ja punnitset, mittaat ja lasket joka suupalan.

Nuorena paino lähti ihan itsestään vaan sillä että jätti herkut hetkeksi. Nyt ei ole herkkuja katsottukaan eikä terveellinen ruoka laihduta lainkaan…

Voit aivan hyvin yhdistellä eri muotoja pätkäpaastosta, ja siitä voi olla jopa hyötyä. Vaihtelu virkistää niin kehoa kuin mieltäkin. Itse mukautan tätä omaan oloon ja menoihin sopivaksi. Paastoan fiiliksestä riippuen 16-20 tuntia, tai saatan syödä vain kerran päivässä, toisinaan myös aamusta iltaan. Useimmiten syön vähähiilarista ruokaa, mutta välillä sallin itselleni hiilareita ihan vapaasti. Painoni putoaa ihan uskomattoman tehokkaasti tällä tavalla, eikä käy tylsäksi.

Vierailija
2062/2812 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16:8 paastolla ja laskenut kaloritkin, en ole laihtunut 3kk aikana YHTÄÄN. Urheilen päivittän, ja en tasan tarkkaan syö liikaa kun pidän tarkkaa syömispäiväkirjaa.

Ei toimi minulla.

Lopettaisin tän jos vaan keksisin että mikä sitten toimisi. Tavallinen kalorinlaskenta?

Pätkäpaastoa voi tehostaa välttelemällä prosessoituja ruokia ja nopeita hiilareita. Ei tarvitse kuitenkaan pyrkiä saavuttamaan ketoosia, ellei ihan välttämättä halua viedä asiaa niin pitkälle. Sokerit ja muut hötöt nostaa insuliinin tuotantoa, jolloin keho pyrkii varastoimaan energiaa. Vasta kun insuliinin määrä on alhainen, keho pääsee hyödyntämään aiemmin varastoitua energiaa, eli polttamaan rasvaa. Paaston aikana tämä tapahtuu väkisinkin jossain vaiheessa, mutta syömisikkunan aikana kannattaa myös kiinnittää asiaan huomiota. Ruoan laadun lisäksi aterioiden määrällä on myös vaikutusta. Insuliinin taso pysyy kauemmin koholla jos syöt 8h aikana 6 kertaa, kuin jos söisit vain 2-3 kertaa.

Miksei tästä puhuta missään?? Tässä toinen jolla 16:8 ei toimi vaikka hulluna urheilen ja lasken kalorit. Olen kasvissyöjä ja syön paljon maitotuotteita proteiinin takia, ja epäilen että maitotuotteiden maitosokeri/laktoosi tms esä sen että paino ei tipu. Olen koko ajan ollut miinuskaloreilla ja paino ei ole tippunut lainkaan.

”Jännää” että tuttava mies ollut saman ajan samalla 16:8lla ja hän ei urheile ja syö tosi paljon, silti laihtunut 12kg neljässä kuukaudessa. Mä en ole laihtunut lainkaan, vaikka miinuskaloreilla, 30km juoksua viikossa, jumppa. Kaikkien ”fysiikan lakien” mukaan mun pitäisi laihtua niin että ropina käy.

Elimistö ei todellakaan ole kone jossa matematiikka ratkaisee laihtuuko vai ei.

Ei sillä ole mitään tekemistä kaloreiden kanssa. Pätkäpaasto soveltuu miesten fysiologialle paremmin kuin naisten, joiden on tarkoitus synnyttää jälkeläisiä. Naiset laihtuvat helpommin syömällä pieniä aterioita pitkin päivää. Itse olen nainen, jolla on korkea testosteronitaso ja olen laihtunut pätkäpaastolla parikymmentä kiloa heinäkuusta lähtien.

Joka tapauksessa tästä on ehkä sinulle hyötyä:

Onko siis oikeasti niin että nainen laihtuu helpommin niin että syö vähäkalorisesti pitkin päivää usein pieniä aterioita? Kuin että olisi pätkiksellä? Miksi v*tussa pätkäpaastoa sit markkinoidaan naisille ihemeentekevänä laihdutustapana. Olen jukolauta 3kk kitunut pätkäpaastolla laihtumatta yhtään, vähän on huijattu oli. Ja kalorit on laskettu, yhtenäkään päivänä ei ollut yli 1800. Ja tunti päivässä juoksua tai kävelyä. Kiukuttaa.

Jos olet pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa, niin laittaisitko esimerkkipäiviä?

Ja mitat? Ehkä sitten osattaisiin kertoa paremmin, missä vika saattaisi olla.

No pitäisi tietenkin olla viikkojen ajalta ruokalistaukset jotta olisi validi aineisto, mutta tässä esimerkkipäivä. Mitat 165/79kg (onkohan bmi 28,3 tjsp)

Paastoaika klo 20-12 seuraavaan päivään

Eli klo 12 alkaa syöminen ja päättyy klo 20

Klo 7.30 musta kahvi

Klo 12 lounas, kasviskeitto, raejuustoa 200g, proteiinirahka, kourallinen pähkinöitä, kahvi

Klo 15 välipala hedelmä ja voileipä (juusto, kurkkua)

Klo 17 pääruoka: soijamakaronilaatikkoa, lisukesalatti

Klo 20: 2 voileipää juustolla, kananmuna, proteiinirahka

Liikunta:6 km juoksu

Huomaa siis että en syö lihaa, siksi paljon maitotuotteita. Kalorit tässä arvioni mukaan 1800 -1900

Saat ainakin reilusti proteiinia. Yli 120 g. Suositus sinun kokoiselle naiselle näyttäisi olevan noin 80-90 g. Ehkä sinun pitäisi harrastaa vieläkin raskaampaa liikuntaa tuolla proteiinimäärällä? Tai vaihtoehtoisesti jatkat liikuntaa kuten tähänkin asti, mutta vähennät noita proteiinilisiä.

Joo, ehkä voisi vähentää. Olen kasvissyöjänä (lakto-ovo-vege) aina pelännyt sitä pelottelua että ilman lihaa ei saa proteiinia ja muuttuu laihaläskiksi. Siksi ehkä sitten liikaakin painottanut proteiininsaantia.

Lisäksi myös hiilareista pelotellaan ja tunnen jo nyt ”syyllisyyttä” siitä että syön 3-4 täysjyväruisleipää pävittäin. Uskaltaisinkohan lisätä hiilarin määrää?

Uskallat lisätä. Ei niitä tosiaan kannata pelätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pohdintaa:

Jos 16:8 ei toimi (kuten tässäkin ketjussa on havaittu monella) niin auttaisiko sen paastojakson pidennys? Vai onko se sitten vaan niin että paastoaminen ei ylipäätään kaikkia laihduta ja keho taistelee kaikin tavoin eikä anna rasvavarannosta grammaakaan pois?

Mietin siis sitä että jos se 16:8 ei vielä auta, auttaisiko 17:7 tai 18:6? Eli siis se paastojakso pidentyisi?

Tiedän joo että jotkut noudattaa sitä omedia (oliko se nyt omed vai omad, one meal at a day), mutta naisena en tähän pysty siksi, että jos en ole syönyt keskipäivän tienoilla, en jaksa urheilla iltapäivällä. Ilman syömistä jalat painaa kuin lyijy, hapottaa, heikottaa, pyörryttää. Eli siksi tuo kerran päivässä syöminen on pois laskuista.

Vierailija
2064/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä (ja moni muu pätkäpaastolla laihduttanut tuttava) olemme sitä mieltä että pätkäpaasto toimii paljon paremmin ILMAN LIIKUNTAA.

Liikunta sotkee hormonit, lisää stressiä, estää laihtumista. Parhaat tulokset on tulleet kun lopetti liikunnan. Senhän voi aloittaa joskus sit uudestaan.

Minä laihduin pätkäpaastolla 12 kiloa normaalipainon ylärajoilta täysin ilman liikuntaa viidessä kuukaudessa ja paino on pysynyt samana yli vuoden jo. Olen vanhus, 65v,  ja minulla on kilpirauhaslääkitys ja reuma. Ilman liikuntaa laihtuu todellakin. Pieniä kotitöitä olen toki tehnyt. Nukuin pitkiä öitä enkä ressannut mistään.

Vierailija
2065/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pohdintaa:

Jos 16:8 ei toimi (kuten tässäkin ketjussa on havaittu monella) niin auttaisiko sen paastojakson pidennys? Vai onko se sitten vaan niin että paastoaminen ei ylipäätään kaikkia laihduta ja keho taistelee kaikin tavoin eikä anna rasvavarannosta grammaakaan pois?

Mietin siis sitä että jos se 16:8 ei vielä auta, auttaisiko 17:7 tai 18:6? Eli siis se paastojakso pidentyisi?

Tiedän joo että jotkut noudattaa sitä omedia (oliko se nyt omed vai omad, one meal at a day), mutta naisena en tähän pysty siksi, että jos en ole syönyt keskipäivän tienoilla, en jaksa urheilla iltapäivällä. Ilman syömistä jalat painaa kuin lyijy, hapottaa, heikottaa, pyörryttää. Eli siksi tuo kerran päivässä syöminen on pois laskuista.

Keho pysyy kauemmin rasvanpolttotilassa mitä kauemmin paastoaa, ja joillain myös kestää kauemmin päästä siihen tilaan syömisen jälkeen. Pidempi paasto voisi siis hyvinkin antaa parempia tuloksia.

Yksi virhe minkä moni tekee on, että syö liikaa syömisikkunan aikana. Aina kuulee, ettei pätkäpaastossa tarvitse laskea kaloreita, mutta se ei ole täysin totta. Niitä ei tavallisesti tarvitse erityisemmin laskea, koska on melko epätodennäköistä, että parilla aterialla päivässä tulisi syötyä saman verran tai enemmän kuin kuluttaa, mutta sekin on silti mahdollista. Jos syö muutaman tunnin sisällä yhtä paljon kuin päivässä kuluttaa, keho vain varastoi ylimääräisen energian jota ei pysty heti käyttämään, ja käyttää sen sitten paaston aikana.

Moni pelkää syödä liian vähän päivän aikana, mutta on täysin ok syödä joinain päivinä vain esim. 1000 kcal. Sitä vartenhan meillä on energiaa varastoituna rasvan muodossa, että pärjätään silloinkin kun ei saada sitä ruoasta. Keholla ei ole mitään syytä polttaa rasvaa jos energiavajetta ei synny missään vaiheessa. Paaston aikana ei tarvitse pelätä säästöliekkiä, koska keho pystyy matalan insuliinin takia hyödyntämään rasvavarastoja, toisin kuin perinteisissä dieeteissä, joissa insuliini pysyy koholla koko päivän.

Vierailija
2066/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku linkkasi aikaisemmin tämän lääkärin videon, mutta tässä hän selittää hyvin, miksei kaloreilla ole mitään väliä. Ihminen voi lihoa vaikka syömällä 500 kcal päivässä jos syö väärin (insuliinitasoja kohottaen) tai on insuliiniresistentissä tilassa. Samoin ihminen voi laihtua vaikka syömällä 5000 kcal päivässä jos insuliinitasot pysyvät matalalla. Hän ei puhu kortisoin merkityksestä, mutta se on myös oleelinen osa yhtälöä. Jos et laihdu 16:8 paastolla, pidennä paastoikkunaa ja vähennä hiilareita (ÄLÄ KALOREITA). Kalorien vähentäminen johtaa aineenvaihdunnan sakkaamiseen, ei laihtumiseen.

Vierailija
2067/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pohdintaa:

Paastojakson pidentäminen tosiaan auttaa, mutta sitten kun paaston katkaisee syömällä, pitää syödä kunnolla. Muuten keho tulkitsee sen nälänhädäksi ja hidastaa elintoimintojasi/aineenvaihduntaasi.

Vierailija
2068/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pohdintaa:

Ja kannattaa siirtää urheilu aamuun ennen aamupalaa ja joko harrastaa matalan sykkeen pitkäkestoista liikuntaa tai lyhytkestoista HIITiä. Näillä ohjeilla laihtuu. Pakko ei ole noudattaa.

Vierailija
2069/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen itse siis pudotanut parikymmentä kiloa elokuusta lähtien näkemättä kertaakaan nälkää, vaikka joskus on mennyt 32 tuntia syömättä. Jaksan myös urheilla ja esim. voin vetää parin tunnin treenit ilman suoritustehon laskua ennen syömistä aamulla tai jopa neljän tunnin treenit syömisten välissä.

Vierailija
2070/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen itse siis pudotanut parikymmentä kiloa elokuusta lähtien näkemättä kertaakaan nälkää, vaikka joskus on mennyt 32 tuntia syömättä. Jaksan myös urheilla ja esim. voin vetää parin tunnin treenit ilman suoritustehon laskua ennen syömistä aamulla tai jopa neljän tunnin treenit syömisten välissä.

Olet ilmeisesti mies. Naisilla on aika erilainen keho, hormonituotanto, elimistö, aineenvaihdunta.

Vierailija
2071/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä tuo toimii, naisille välttis ei.

Minä ja mies oltiin tuolla molemmat 3kk ja minä laskin varulta omat kaloritkin. Mies laihtui 8kg ja minä en lainkaan, vaikka liikuin paljon.

Miehillä on helppoa, ei hormonit sekoile ja stressi ja unettomuus ei miehillä estä laihtumista kuten naisilla estää.

Vierailija
2072/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku linkkasi aikaisemmin tämän lääkärin videon, mutta tässä hän selittää hyvin, miksei kaloreilla ole mitään väliä. Ihminen voi lihoa vaikka syömällä 500 kcal päivässä jos syö väärin (insuliinitasoja kohottaen) tai on insuliiniresistentissä tilassa. Samoin ihminen voi laihtua vaikka syömällä 5000 kcal päivässä jos insuliinitasot pysyvät matalalla. Hän ei puhu kortisoin merkityksestä, mutta se on myös oleelinen osa yhtälöä. Jos et laihdu 16:8 paastolla, pidennä paastoikkunaa ja vähennä hiilareita (ÄLÄ KALOREITA). Kalorien vähentäminen johtaa aineenvaihdunnan sakkaamiseen, ei laihtumiseen.

Kaloreilla ja kalorivajeella on merkitystä myös pätkäpaastossa. Ihminen voi toki laihtua syömällä 5000 kcal päivässä, mutta vain jos (hyvän hormonitasapainon lisäksi) kulutus on sitä suurempi. Tämä samaisen lääkärin video ehkä avaa asiaa hieman selkeämmin:

Vierailija
2073/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloreilla ja kalorivajeella on merkitystä myös pätkäpaastossa. Ihminen voi toki laihtua syömällä 5000 kcal päivässä, mutta vain jos (hyvän hormonitasapainon lisäksi) kulutus on sitä suurempi. Tämä samaisen lääkärin video ehkä avaa asiaa hieman selkeämmin:

Olipa muuten hyvä video, kiitos!

Vierailija
2074/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä tuo toimii, naisille välttis ei.

Minä ja mies oltiin tuolla molemmat 3kk ja minä laskin varulta omat kaloritkin. Mies laihtui 8kg ja minä en lainkaan, vaikka liikuin paljon.

Miehillä on helppoa, ei hormonit sekoile ja stressi ja unettomuus ei miehillä estä laihtumista kuten naisilla estää.

Niin, naisten on helpompi laihtua syömällä useita pieniä aterioita. Se ei tarkoita, etteikö paasto tekisi myös naisten elimistölle hyvää. Myös naisen täytyy antaa suoliston välillä levätä eikä pitää insuliinia jatkuvasti tapissa. Mutta OMAD ei olen naisille laihdutuksen kannalta paras.

Vierailija
2075/2812 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti mies. Naisilla on aika erilainen keho, hormonituotanto, elimistö, aineenvaihdunta.

Ei, olen nainen. Mutta kuten aiemmin tuolla kirjoitin, minulla on korkea testotaso PCOSista johtuen.

Vierailija
2076/2812 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pätkiksellä jo yli vuoden. Alussa paino putosi kivasti, viimeisinä kuukausina tuskin nimeksikään. Törmäsin täällä keskusteluun aamukahvista maidon kanssa. Jätin maidon pois ja taas alkoi paino pudota. Muutenkin tunne kuin vasta aloittaisi pätkäpaaston. Kova nälkä, vähän huimauksen tunteita paaston aikana eli samanlaisia tuntemuksia kuin pätkiksen ensimmäisinä viikkoina. Olen ällistynyt, miten paljon loraus maitoa vaikutti!

P.S. Milloin mustaan kahviin tottuu? :/

Vierailija
2077/2812 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arki. Herään, suoraan taloyhtiön salille pari kerrosta alemmaksi ja töihin klo 8. Salilla olen vajaa tunnin, ei mikään kunnon rääkki. Syön aamiaisen, tuorepuuroa, lounas klo 11.30-12, proteiinia 150 g, vihanneksia 250 e, riisiä 50 g. Välipala tuorepuuroa klo 14.30-15.

Sama välipala klo 17 ja dinneri, sama kuin lounas klo 19. Dinnerin ja välipalan pitäisi olla toisinpäin, mutta nälkä on järkyttävä.

Tätä vappuun asti ma-pe, pitäisi laihtua 500 g viikossa keskimäärin.

Nälkä on joka arki tuttua.

Sukujuhlat juhannuksena. Kuka sitä nyt itsensä vuoksi laihduttaisi.

Pakko kysyä, mistä nämä ohjeet?

Tuollainen määrä ja sali päälle noin pitkällä aikavalilla ei ole hyväksi terveydelle. Saatat laihtua mutta ei ole hyväksi ja mm hyvät rasvat puuttuvat kokonaan.

Ulkonäkö kärsii varmasti.

Hommaa pt ja kunnolliset ohjeet.

Vierailija
2078/2812 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista viikkoa nyt kokeilen.

Ensimmäisellä viikolla painoa tippui ja nyt toisella viikolla tullut takaisin.

Eroa oli se, että ensimmäiselle viikolla laskin kaloreita.

Nyt en, kun täällä oli puhetta siitä, että ei tarvitse. Kyllä laihtuu, jos vain syö ruokailuikkunan sisällä.

No nyt on sitten kokeiltu ja näköjään ei toimi jos normaalipainon sisällä laihduttaa eli kaloreita on laskettava paastosta huolimatta.

Vierailija
2079/2812 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista viikkoa nyt kokeilen.

Ensimmäisellä viikolla painoa tippui ja nyt toisella viikolla tullut takaisin.

Eroa oli se, että ensimmäiselle viikolla laskin kaloreita.

Nyt en, kun täällä oli puhetta siitä, että ei tarvitse. Kyllä laihtuu, jos vain syö ruokailuikkunan sisällä.

No nyt on sitten kokeiltu ja näköjään ei toimi jos normaalipainon sisällä laihduttaa eli kaloreita on laskettava paastosta huolimatta.

Jos kehosi on tottunut polttamaan glukoosia rasvan sijaan niin sen korjaamiseen menee kuukausia, ei päiviä.

Vierailija
2080/2812 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset