Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi virpomis-surua =(

09.04.2006 |

Kolmivuotias pomppinut jo viikon kun tahtoi niin kovasti päästä virpomaan.. No, tänään sitten menin pojan kanssa tähän meidän kerrostaloon, toinen niin hienosti pukeutuneena kissaksi, viikset, hännät ja kaikki. Virpomiskoristeluihinkin meni koko alkuaamu.. *2* ihmistä KOKO TALOSSA avasi ovensa, muut eivät. Oven takaa kuului selvästi kuinka laittoivat telkkarin kiinni, musiikkia kovemmalle tai ihan vaan että kävivät ovisilmästä katsomassa kuka siellä ja poistuivat.

Poika kuuli yhden oven takaa että -siellähän niitä pentuja taas on- ja katsoi kummissaan minua.

Viimeisessä rapussa kun mies tylysti oven läpi huusi että EN AVAA SAATANA, poika pillahti itkuun ja mumisi että kun hän on niin hienosti pukeutunut ja virvat koristeltu eikä kukaan halua avata hänelle ovea että pääsis virpomaan.

Sydäntä särki.. Silloin kun minä olin pieni, lähestulkoon jokainen avasi ovensa ja jos ei ollut antaa karkkia, antoivat keksin tai hedelmän jos niitäkään. Ja niin kivaa oli. Se oli se palkka.

Miksi kaikki ärisevät, kun lapsille se on se virpominen niin iso juttu. Sitten tulee noita tuommoisia pahoja mieliä ihan syyttä. Rapussa naapuriin törmättiin ja virvottiin sille, eikä hänellä ollut mitään mukana, sanottiin vain ettei se haittaa kuhan terveyttä virvottiin ja jatkettiin matkaa ja poika niin innoissaan..

Avatkaa kiltit ovenne ja antakaa vaikka.. vaikka.. 10cnt, appelsiini, keksi, tai mikä vaan mutta älkää pilatko lasten iloa.

huokaus..

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin..minusta on jtenkin tylsää että sen virpomisen ainoana syynä on se palkka. Minua otti päähän kun ovikello alkoi soimaan lapsen päiväunien aikaan, pakko oli laittaa ovelle lappu. Saadaan varmaan tylsien ihmisten maine. Unohdin ostaa munia joten olisi ollut vielä tylsempää avata ovi ja sanoa kaikille ettei ole mitään...minun mielestäni on myös turhaa raahat parivuotiaat sinne mukaan.

Vierailija
22/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

länsi-suomessa on tapana kiertää nuutinpäivänä tammikuussa. lauletaan ja palkaksi saadaan karkkia, hedelmiä, rahaa.. ja suurin osa avaa ovensa. en ymmärrä tätä suhtautumista virpojiin. sehän on mukavaa puolin ja toisin. nyt asutaan seudulla jossa ei " nuutiteta" . odotin virpojia mutta yhtään ei käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minua otti päähän kun ovikello alkoi soimaan lapsen päiväunien aikaan, pakko oli laittaa ovelle lappu

Ensin oli kauhea polemiikki siitä, ettei virpoa saisi kuin vasta puolenpäivän jälkeen ja sitten valitetaan siitä, että lapset nukkuvat päiväunia juuri silloin. Jos lapset olisivat virponeet neljän-viiden korvilla, aikuiset olisivat valittaneet sitä, että tullaan ovelle päivällisaikaan.

Muistan muuten, että omat lapseni olivat virpomis-iässä, ei opiskelija-asunnoissa ihan kaikkia oven avaajia virpominen kiinnostanut. Nämä opiskelijat osasivat kuitenkin kohteliaasti ilmoittaa joko, ettei heillä oli antaa palkkaa (jonka jälkeen lapset kysyivät haluavatko he kuitenkin, että heille virvotaan) tai, etteivät he halunneet virvottavan. Hymyjen, kiitosten ja pääsiäistoivotusten kera. Mitähän näille fiksuille opiskelijoille on aikuistuttua tapahtunut, kun jokainen tuntuu nykyään olevan niin törkeän nyreä lapsia kohtaan?

Vierailija
24/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan Porissa minun lapsuudessani ollut virpomisperinnettä. Sen sijaan käytiin nuutinpäivänä nuutipukkeina laulamassa.

Itse en avaa oveani kenellekään, siellähän voi olla tv-lupatarkastaja, (ovisilmää ei ole). Kaverit soittavat tulostaan etukäteen jotta tiedän avata oven heille. Eli siis en olisi minäkään avannut oveani eilen, jos ovikello olisi soinut. Tosin en kyllä edes tiennyt että eilen oli joku virpomispäivä.

Eivät kaikki siis ehkä pelkkää ilkeyttään ole avaamatta ovea. Ja osaa ihmisistä ei taas voisi vähempää kiinnostaa lapset ja heille hyvän mielen tuottaminen ja sekin pitäisi kaikkien vanhempien hyväksyä. Kaikki eivät vain näe lapsia mitenkään kivoina ja söpöinä, vaikka kuinka olisivat pukeutuneet ja tehneet nätit oksat.

Vierailija
25/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa kerroksessa kun asutaan, näkee millaista porukkaa on tulossa: esiteinejä, joilla oli muutama varpu ilman koristeita. Jos oliskin ollut pikkunoitia tms. olisin varmasti avannut oveni.

Vierailija
26/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme vietä pääsiäistä missäänmuodossa joten emme myöskään halua virpomista.

Vierailija
27/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maan ilman, että on varustautunut kuten kuuluu. Vastaavasti ei ole mitään järkeä avata ovea eli tuotta pahaa mieltä, jos ei ole virpojille mitään annettavaa.

Vierailija:

Virpomisen vastustaminen kertoo aikaamme liittyvästä ITSEKESKEISYYDEN JA ITSEPÄRJÄÄMISEN KOROSTAMISESTA. Meillä on kasvava joukko ihmisiä, jotka kieltäytyvät välittämästä kanssaihmisistään, joille minä minä minä on se ainoa asia maanpäällä.

Olen tismalleen samaa mieltä. Jollei ole hyvää syytä, kuten sairautta, yötyötä, päiväunia tms se on mitättömän pieni riesa ja vaiva avata se ovi ja antaa niiden lasten virpoa.

Siinä virpomisessa on kyse hyvän mielen tuottamisesta ja toisen ihmisen kohtaamisesta. Ihminen, joka ei kykene niin pieneen sosiaaliseen tapahtumaan voisi mennä itseensä ja miettiä missä se vika piilee.

Vierailija
28/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaanhan tätä käyttäytymistä lapsiltakin, miksi aikuisten ei tarvitsisi osata käyttäytyä?

Vierailija:

Ja osaa ihmisistä ei taas voisi vähempää kiinnostaa lapset ja heille hyvän mielen tuottaminen ja sekin pitäisi kaikkien vanhempien hyväksyä. Kaikki eivät vain näe lapsia mitenkään kivoina ja söpöinä, vaikka kuinka olisivat pukeutuneet ja tehneet nätit oksat.

Vierailija
29/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt mistä sellaiset lapset tulevat, suurin osa kun väittää opettavansa lapsilleen hyviä käytöstapoja.

Vierailija:

Minä en halua, että tullaan virpomaan. Eikö kuitenkin ole parempi, etten avaa ovea kuin, että sanoisin oven avattuani " painukaa helvettiin" tms.

Vierailija
30/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neitsytmorsiamet vaativat kunnon lahjat ja vielä ruokamaksun ohjelman ja lihakeiton maksuksi.

Vierailija
31/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieli tuli kaikille. Ei se määrä vaan se laatu!

Vierailija
32/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitaloalueella, jonne muutimme vasta äskettäin. Tiellämme käveli paljon virpojia, mutta suurin osa näytti menevän vain tuttuihin taloihin. Onneksi pari uskalsi tulla meillekin, vaikkeivat tunteneet. Oli mukavaa ja oma lapsi innoissaan.

Vierailija
33/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Virpomisen vastustaminen kertoo aikaamme liittyvästä ITSEKESKEISYYDEN JA ITSEPÄRJÄÄMISEN KOROSTAMISESTA. Meillä on kasvava joukko ihmisiä, jotka kieltäytyvät välittämästä kanssaihmisistään, joille minä minä minä on se ainoa asia maanpäällä.

Olen tismalleen samaa mieltä. Jollei ole hyvää syytä, kuten sairautta, yötyötä, päiväunia tms se on mitättömän pieni riesa ja vaiva avata se ovi ja antaa niiden lasten virpoa.

Siinä virpomisessa on kyse hyvän mielen tuottamisesta ja toisen ihmisen kohtaamisesta. Ihminen, joka ei kykene niin pieneen sosiaaliseen tapahtumaan voisi mennä itseensä ja miettiä missä se vika piilee.

Ihminen, joka ei kykene niin pieneen asiaan, kuin toisten kunnioittamiseen, voisi mennä itseensä ja miettiä missä vika piilee.

Tässä jutussa on nimenomaan kyse toisten kunnioittamisesta. Kyllä pitää aikuisten käsittää, että on erilaisia ihmisiä, perheitä, elämäntilanteita, uskontoja, tapoja ja tottumuksia. Kyse on jostain tilanteesta, joka on helppo hoitaa toisia arvostaen, mutta näkyy taas monella mopo karanneen käsistä.

Vierailija
34/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia sitten ovakin muutamat ihmiset.

Siis minäkö olen itsekäs, jos joku näkee maailman paikkana, joka on tarkoitettu vain hänen lastensa viihdykkeeksi? Minä? Jos joku opettaa lapsilleen, että kaikki elävät samalla tavalla ja viettävät samoja juhlia ja haluavat tukea karkkien kerjäämistä, niin _minä_ olen se itsekäs?

Ihan tottako te uskotte, että lapset saavat suurimman ilon siitä muiden ihmisten ilahduttamisesta? Taitaa olla aika pitkä aika siitä kun olitte itse lapsia vai kuinka?

Miksi ihmeessä laitatte lapsenne pyytämään karkkia ja rahaa vierailta ihmisiltä, jos koko juju onkin siinä, että lapsi saisi ilahduttaa muita?

Hmm..

Jokuhan sen kehtasi suoraankin sanoa: kyllä lapsia pitää aina olla ilahduttamassa. No, minusta on heille parempi, etteivät he harjoita tuollaisia sekavia noitarituaaleja ja syö karkkia. Ehkä se ei juuri _ilahduta_ heitä, mutta aikuisten hommana ei olekaan pelkkä lapsien ilahduttaminen. Ei ainakaan vieraiden lapsien.

Mistä ihmeestä te voitte saada sen käsityksen, että on epäitsekästä ja hienoa lähettää lapsensa kerjäämään pyhäpäivänä karkkia vierailta ihmisiltä? Ja itsekästä, kylmää ja julmaa olla tukematta tuollaista kasvatusta, jota pitää lapselle vahingollisena?

Vierailija
35/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" jokaisella on omat tapansa" jne. Kylla minunkin mies nukkui kun virpojia kavi ja vauvakin nukkui huoneessa ihan eteisen oven vieressa, eivatka siita hairiintyneet.

Meilla rahatilanne oli 3 euroa ja tili tyhja, annoin nuo 3 euroa euro per naama virpojille ja sitten oli Hello Kitty-tarroja (toisille virpojille)joista kouluikaiset tytot oli ihan innoissaan:) Namia ei oltu ostettu kun rahatilanne tosi surkea, mutta meni nuo viimiset eurotkin sitten kun en halunnut olla lapsille tyly. Onneksi huomenna rahapaiva.

Kylla me kaytiin virpomassa lapsena ihan vieraiden ovilla ja useimmat tykkas. Se oli meillapain ihan yleinen tapa.

Aika idioottimaista on tuo etta " kaikki eivat noudata samoja tapoja ym" . Onko todella jollekin tuo virpominen jotenkin niin oman uskonnon tai muun vastainen, ettei voi lapsille suoda sita virpomisen iloa? En usko. Luulen etta ihmiset vaan kayttaa tekosyyna tuollaisia asioita. Kysymys on oman navan ymparilla pyorivasta persoonasta jolla on ilkea luonne. Vai onko todella sinun elamastasi pois jos ilahduttaa vaikkapa sita " vierasta pentua" tai aikuista hymyilemalla vastaantulijalle tai antamalla kaapistaan keksin tai pikkurahan lompakosta tms?

leimaat ihmiset sen perusteella idiooteiksi, että heillä on omia tapoja ja perinteitä?

eli mielestäsi silloin kaikki muut ihmiset maailmassa ovat idiootteja, paitsi sinä? koska onhan se varmaa, ettei kahta samalaista perhettä löydy.

te virpomisvouhkaajat höpötätte itsekyydestä. kannattaisi katsoa sinne peiliin. eikö se ole itsekkyyttä, ettei suostu hyväksymään muita, kuin omia juttujaa ja tapojaan? miksi muiden pitää pomppia teidän pillinne mukaan, mutta te ette vaivaudu ymmärtämään muita? se on sitä itsekkyyttä.

Vierailija
36/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tulee pääsiäinen ja tapakristityt löytää vanhan perinteen ja siihen pitää sitten yhtyä niin ateistien, muslimien ja ylipäätään kaikkien uskontokunnasta riippumatta.

Vierailija
37/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en avannut ovia virpojille mutta en myöskään pitänyt mitään prinsessahäitä vaan karkasimme mieheni kanssa. Olisin avannut oven virrpojille JOS lapsella ei olisi ollut päiväuni-aika...ihan vaan virpomisen takia en ala sotkemaan lapsen päiväkuviota. Ja jos minulla olisi ollut jotain annettavaa heille...sitähän ne kuitenkin pääasiassa halusivat.

Vierailija
38/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omat lapsemme kävivät virpomassa. Oli tarkat osoitteet missä sai käydy. Ainoa harmi oli kun yhdestä naapurista ei avattu ovea, vaikka huutettiin että ovikello soi. Saman talon lapset kävivät kyllä meillä virpomassa?

Vierailija
39/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 127

Vierailija
40/137 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä anna mennä isompinakaan vieraiden oville virpomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä