Voi virpomis-surua =(
Kolmivuotias pomppinut jo viikon kun tahtoi niin kovasti päästä virpomaan.. No, tänään sitten menin pojan kanssa tähän meidän kerrostaloon, toinen niin hienosti pukeutuneena kissaksi, viikset, hännät ja kaikki. Virpomiskoristeluihinkin meni koko alkuaamu.. *2* ihmistä KOKO TALOSSA avasi ovensa, muut eivät. Oven takaa kuului selvästi kuinka laittoivat telkkarin kiinni, musiikkia kovemmalle tai ihan vaan että kävivät ovisilmästä katsomassa kuka siellä ja poistuivat.
Poika kuuli yhden oven takaa että -siellähän niitä pentuja taas on- ja katsoi kummissaan minua.
Viimeisessä rapussa kun mies tylysti oven läpi huusi että EN AVAA SAATANA, poika pillahti itkuun ja mumisi että kun hän on niin hienosti pukeutunut ja virvat koristeltu eikä kukaan halua avata hänelle ovea että pääsis virpomaan.
Sydäntä särki.. Silloin kun minä olin pieni, lähestulkoon jokainen avasi ovensa ja jos ei ollut antaa karkkia, antoivat keksin tai hedelmän jos niitäkään. Ja niin kivaa oli. Se oli se palkka.
Miksi kaikki ärisevät, kun lapsille se on se virpominen niin iso juttu. Sitten tulee noita tuommoisia pahoja mieliä ihan syyttä. Rapussa naapuriin törmättiin ja virvottiin sille, eikä hänellä ollut mitään mukana, sanottiin vain ettei se haittaa kuhan terveyttä virvottiin ja jatkettiin matkaa ja poika niin innoissaan..
Avatkaa kiltit ovenne ja antakaa vaikka.. vaikka.. 10cnt, appelsiini, keksi, tai mikä vaan mutta älkää pilatko lasten iloa.
huokaus..
Kommentit (137)
Tuli niin surku pinetä virpoja-kissaa :( Halaukset hänelle, ensi vuonna sitten menette semmoisille oville missä on iloisia ihmisiä vastassa!
Juuri tämmöisen takia en omia lapsiani ole opettenut menemään kuin tutuille vaan virpomaan, mummoille ja kummeille. Harmi sinänsä että maailma on tämmöinen nykyään, että ihmiset on tylyjä eikä vieraiden oville kannata mennä ovikelloa soittelemaan :(
Ovessa oli lappu jossa isolla teksti -KASTETILAISUUS- Ja eiköhän ovikelloa rimputeta kesken papin puheen. No mies ruuvasi ovikellon irti. No taas hetken päästä oveen KOPUTETAAN. Mies menee ovelle katsomaan ja lappu tallessa ja ovella naapurin toppuluokkalaiset jotka takuulla osaavat lukea. Että meni taas hermo.
Kaikki ristiäisvieraat puhuvat samaa että nykyään ovelle tullaan rimputtelemaan jo klo 8 aikaan kun ihmiset haluaisivat nauttia vapaapäivistään ja KERRANKIN nukkua pitkään. Eikä nykyajan lapsille kelpaa mikään omena tai keksi, sellaista kun tarjotaan niin ne on ympäri rappukäytävää heiteltyinä.
Itse odotin virpojia täällä suklaitten kanssa, vaan ei kukaan käynyt. Oli noidat kai oppineet, että kys. rapussa on niin ynseää väkeä, etteivät poikenneet rapussa edes yrittämässä.
Kävi sääliksi teidän pientä kun luin kirjoituksesi.
Toivottavasti lapselle välittyy pääsiäisestä vielä iloisempikin kuva: Rairuohon istutuksineen, pääsiäismunien piilotuksineen jne.
Me odotettiin miehen kanssa innoissamme virpojia, mutta vain kaksi kävi. Mielestäni kiva tapa. Nykyään ollaan niin vieraannuttu muista ihmisistä, että kamala ongelma syntyy, jos joku vieras lapsi käy ovella. Tylsää kun lapset saa näistä jutuista sen pahan mielen.
että olivat ennakkoon sopineet naapurin kanssa virpomisesta. Niin tehtiin meilläkin, kun esikoinen, ujo poika, halusi antaa jollekin virpomisvitsan, jonka oli kerhossa tehnyt. Uskalsi mennä naapuriin ja oli ylpeä, kun muisti lorun ulkoa. Ja suklaamuna oli tietysti hyvä palkka.
Me asumme rivitalossa (hyvällä alueella, paljon lapsiperheitä, meillä lapsi vasta 10kk), mutta emme saaneet yhtäkään virpojaa, vaikka eteisen pöydällä odotti suuri kori täynnä suklaamunia.
Virpomaan tuli vain veljenpoikani. :(
Onko sitten niin, että nykyään vanhemmat eivät kehtaa päästää lapsiaan virpomaan kuin tutuilleen, kun suurin osa eivät heistä enää pidä?
Pitäisikö siis oviin laittaa jokin merkki; " saa tulla" , tai " ei saa tulla" ?
Meilläkin on tähän asti käynyt useampia lapsia virpomassa joten oltiin varauduttu 10pääsiäismunalla ja parilla suklaapatukalla.. ilmeisesti pihan lapset ovat kasvaneet jo " isoiksi" kun ei virpojia enää riittänyt.. minusta virpominen on kiva perinne ja olisin mielelläni laittanut useammankin koristeellisen oksan keittiön pöydälle muistuttamaan pääsiäisestä..
en, että jonkun " suloinen" räkänokka tulee virpomaan.
Käykää ihmiset omien tuttujenne luona ja lopettakaa se kotirauhan häirintä vieraiden osalta.
Siinä se lapsesi ilo vasta meneekin jos oven avaa krapulainen sälli, eikä himassa ole mitään mitä tyrkätä ipanan käteen. Rahan antamista en ymmärrä ollenkaan, eikä itsellä ainakaan edes käteistä ole nykyään ole, pelkkä kortti vaan. Varmaan tulee vielä aika, että virpojat vetävät höylän esiin...
Laitan ensivuonna oveen lapun Virpojat, tervetuloa! josko sitten toimisi
Perheen pieninkin on sillion jo pitkälti toisella vuodella ja taatusti ilahtuisi virpomiskokemuksesta...Nyt tänä vuonna saa itse syödä itsensä täyteen suklaasta, oisi riittänyt muillekin jakoon.
10 v poikani oli virpomassa naapureilla ja aivan tuntemattomillakin. Täällä päin ei ole tapana vetää nenän edestä ovea kiinni ja karkki kelpaa vallan hyvin. Poikani tuli ison karkkikuorman kanssa kotiin, ei yhtään kolikkoa ollut. Asumme Itäisellä Uudellamaalla omakotitalossa.
Meillä ei ollut rahaa, eikä ollut siten, että tililtäkään olisi voinut ottaa. Ei ollut keksejä eikä karkkia. Käväsin nopeasti ostamassa kuusi 10 sentin karkkia, koska tiesin, että tilillä on 66 senttiä ja saan ostettua nuo kortilla. Tänä aikana, kun olin kioskilla, oli kävässyt yksi lapsipari, mutta kun ei kotona ollut mitä antaa, niin he eivät saaneet mitään. Kun olin taas kotona, ketään ei enää ovella käynyt.
En ole sitä opettanut lapsillenikaan. Nyt tokaluokkalaiseni puhui asiasta luokkakaverinsa kanssa ja meni virpomaan hänen kanssaan. Aivan eri paikkaan kuin naapureihin, koska he asuvat aivan eri suunnilla. Tekivät treffit jonnekin puoleen väliin ja virpoivat siellä vanhusten talossa.
Minä en osannut pukea lastani oikein, koska en ole tottunut tuollaiseen virpomistouhuun. Vähän harmitti, kun en ollut ymmärtänyt, että pukeutuakin olisi pitänyt.
Virpomisen vastustaminen kertoo aikaamme liittyvästä ITSEKESKEISYYDEN JA ITSEPÄRJÄÄMISEN KOROSTAMISESTA. Meillä on kasvava joukko ihmisiä, jotka kieltäytyvät välittämästä kanssaihmisistään, joille minä minä minä on se ainoa asia maanpäällä.
Olen tismalleen samaa mieltä. Jollei ole hyvää syytä, kuten sairautta, yötyötä, päiväunia tms se on mitättömän pieni riesa ja vaiva avata se ovi ja antaa niiden lasten virpoa.
Siinä virpomisessa on kyse hyvän mielen tuottamisesta ja toisen ihmisen kohtaamisesta. Ihminen, joka ei kykene niin pieneen sosiaaliseen tapahtumaan voisi mennä itseensä ja miettiä missä se vika piilee.
Virpojia kävi n. 3 tunnin aikana suunnilleen 40. Että repikää siitä. Jos alkaa ovea avaamaan, niin pitäiskö ostaa koko Lidl tyhjäksi karkeista että se tuolle populaatiolle riittäisi? Häh? Ihan on menny överiksi tuokin touhu. Omat lapset virpoo tulevaisuudessa jos haluavat vain sukulaisille. Harmittaa että tommonen perinne on pilattu ja tehty siitä tommonen hirvittävä kerjuujuttu. KUKA JAKSAA KUN NIITÄ KÄY MONIA KYMMENIÄ??
onnex eka noitatyttö tuli ovelle juuri ennekuin lähdin töihin... nopeasti kirjoitin oveen viestin noidille,velhoille ja pääsiäispupuille että kotona on vain koiruudet jotteivät turhaan ovikelloa soittele ja otuksia hermostuta. mullakin kun on aina poissaollessani radio päällä ettei nuo räksytä kaikille kulkijoille.
onnex täällä nuo muksut on niiiin pieniä että kulkevat virpomassa vielä vanhempiensa kanssa, ni on noist viesteist jotain hyötyy...
ja ainaki naapurit tykkäs et oli se viesti ovessa, niinkuin edellisvuonnakin :)
Koettakaa nyt ymmärtää, että virpominen ovelta ovelle kiertämisenä on suurimmassa osassa tätä maata erittäin nuori perinne. En itse ollut edes kuullut moisesta lapsena, taisin olla 30 kun se rupesi yleistymään.
Suurin osa vanhemmista ihmisistä ei siis pidä sitä minään vuodenaikaan tai pääsiäiseen liittyvänä PERINTEENÄ vaan ainoastaan lasten hupina ja karkkien kalasteluna. Palmusunnuntai on juhlapäivä, jona muistellaan Jeesuksen saapumista Jerusalemiin (vai miten se nyt oli). Uskonnollisille ihmisille se tarkoittaa harrasta ja iloista tunnelmaa ja pääsiäisen odotusta.
Tässä on aika iso sukupolvien välinen kuilu, joka on vain otettava annettuna. Ette te koskaan voi tehdä meille 50-luvulla syntyneille ja sitä vanhemmille virpomisesta perinnettä. Koska sitä ei meidän nuoruudessamme ollut, ei se meille voi olla luonteva perinne.
kun isäntä oli ollut yövuorossa.
oli hyvvä antaa hänen nukkua rauhassa.
Illalla kuuden aikaan tuli sitten kaksi naapurin tyttöä.
Toinen iastuttavasti pukeutunut trulliksi (kissat kainalossa ja kaikki) ja toisella oli toppapuku päällää, normaali fleece-piponsa. Ainoastaan oli jonkun huivin sitonut essuksi.
Tosi trulli virpoi ja toinen oli hiljaa vieressä ja katsoi toiseen suuntaan.
Kyllä teki mieli antaa palkka vain sille toiselle...
Ostettiin eilen iso kasa suklaamunia ja muita karkkeja, joita sitten luvattiin meidän 2,5 vuotiaan antaa pääsiäisnoidille tai muille virpojille. (Muina vuosina meillä on käynyt ainakin 3-4 porukkaa virpomassa.) Oikein harjoitteli isin kanssa, miten saa virpojilta vitsan ja saa sitten antaa virpojille suklaamunan ja sitten lisäksi jotain muuta karkkia. No, eipä ketään kuulunut koko päivänä. Itku tuli sitten neljän pintaan, kun oli sanottava, että ei niitä tule, vaikka kuinka odotettiin. Tyhmiähän me oltiin, olisi pitänyt sopia jonkun kanssa etukäteen, mutta yleensä kun noita virpojia on pyörinyt niin paljon, että tarjottavat loppuneet kesken ja lopuille annettu rahaa.
Vierailija:
Ihan täpinöissäni oon täällä ootellut virpojia koko päivän. Ihanaa, kun pienoiset vielä viitsivät, vaikka onkin olemassa tuollaisia " en avaa oveani, minun ei tarvitse, minäminäminä minä olen maailman tärkein " -ihmisiä.
kasan suklaamunia ostin kaupasta ja tytötkin oottivat virpojia...
mut eipä yhtään tullut...
yh-isä