Voi virpomis-surua =(
Kolmivuotias pomppinut jo viikon kun tahtoi niin kovasti päästä virpomaan.. No, tänään sitten menin pojan kanssa tähän meidän kerrostaloon, toinen niin hienosti pukeutuneena kissaksi, viikset, hännät ja kaikki. Virpomiskoristeluihinkin meni koko alkuaamu.. *2* ihmistä KOKO TALOSSA avasi ovensa, muut eivät. Oven takaa kuului selvästi kuinka laittoivat telkkarin kiinni, musiikkia kovemmalle tai ihan vaan että kävivät ovisilmästä katsomassa kuka siellä ja poistuivat.
Poika kuuli yhden oven takaa että -siellähän niitä pentuja taas on- ja katsoi kummissaan minua.
Viimeisessä rapussa kun mies tylysti oven läpi huusi että EN AVAA SAATANA, poika pillahti itkuun ja mumisi että kun hän on niin hienosti pukeutunut ja virvat koristeltu eikä kukaan halua avata hänelle ovea että pääsis virpomaan.
Sydäntä särki.. Silloin kun minä olin pieni, lähestulkoon jokainen avasi ovensa ja jos ei ollut antaa karkkia, antoivat keksin tai hedelmän jos niitäkään. Ja niin kivaa oli. Se oli se palkka.
Miksi kaikki ärisevät, kun lapsille se on se virpominen niin iso juttu. Sitten tulee noita tuommoisia pahoja mieliä ihan syyttä. Rapussa naapuriin törmättiin ja virvottiin sille, eikä hänellä ollut mitään mukana, sanottiin vain ettei se haittaa kuhan terveyttä virvottiin ja jatkettiin matkaa ja poika niin innoissaan..
Avatkaa kiltit ovenne ja antakaa vaikka.. vaikka.. 10cnt, appelsiini, keksi, tai mikä vaan mutta älkää pilatko lasten iloa.
huokaus..
Kommentit (137)
Kyllä aikuinen eli virpomisen vastaanottaja on se, joka palkkion päättää. Karkki, hedelmä, 10 senttiä tai vaikka tarra! Ei kai kukaan niin tyhmä ole, että alkaa virpomisesta maksamaan jonkun markkinahinnan...?
Meillä saa virpojat pienen karkkipussin, siis ollaan ostettu iso karkkilaatikko ja jaettu se pieniinh pusseihin (n. 10 karkkia/pussi).
Vierailija:
Jos näille pikkunoidille kelpaisi palkaksi pieni karkki yms. minäkin avaisin oven, mutta kun vaaditaan jopa kahta euroa! Ei kiitos virpojille!
Kyllä minä ymmärrän, että kaikille ei jaksa avata ovea, mutta jos edes muutamalle ensimmäisellä. Siitä virpomisesta ja lahjan antamisesta saa hyvän mielen, uskokaa pois.
Älkää olko niin kyynisiä. Virpominen on iloinen asia.
En ole itse oikein koskaan tajunnut tuota käytäntöä. Minä avaa oven aina eikä koskaan tähän asti oven takana ole ollut mitään pelottavaa.
ni oikein tekis mieli viedä poika vielä jos jossain todellakin olisi vielä joitain kivoja jotka ihan lapsen ja pääsiäisen iloksi avaisivat ovensa. Laittakaa osoitteenne ni tullaan.. =D =D =D =D
Ens vuonna pistetäänkö kaikki oveen kiinni punainen kukka jotka avaavat pienille ovensa. Tiedettäis ihan oma av-kikka lastemme mielen ilostuttamiseksi..
Sen sijaan pieniä ja pieniä munia, lakupatukoita, paperipäällysteisiä karkkeja, suklaalevyjä ja karkkiaskeja olivat korit pullollaan. Yhdet pikkumunat ottivat kulhosta, ennen kuin kehotin ottamaan useamman.
Minä en avaa oveani virpojille. En kyllä kiroilekaan heille, mutta en ota siis vastaan.
Ymmärrän kyllä sen, että pienelle voi tulla paha mieli kun ei juttu menekään niin kuin äiti lupaili, mutta se on ehdottomasti tuon äidin asia, ei minun. Minä en ole kasvatusvastuussa vieraista lapsista, minä en edes halua tukea heidän itselleni kulttuurisesti vieraita tapoja. En voi mitenkään käsittää, miksi se olisi minun vastuullani.
Ei meillekään se virpoja tule viettämään meidän juhlapäiviämme. Ei voi vaatia, että minä voisin ottaa huomioon jokaisen kulttuurin jokaisen juhlan, joita tässäkin pihapiirissä vietetään. Pitäisikö juutalaisten esimerkiksi tuoda teille joululahjoja vaikka te ohitatte heidän juhlansa? Tästäkin olen kuullut... " Pitääkö se pienten mieli pahoittaa sillä ettei anna joululahjaa" jne.
Vanhemmat ovat vastuussa siitä, mitä he lapselle kertovat. Jos ei ole ymmärrystä kertoa lapselle, että kaikki eivät sitten vietä pääsiäistä ja virpominen ei kuulu kaikkien tapoihin, ei lapsen pahaa mieltä voi vierittää vieraiden ihmisten syyksi. Älkää luvatko lapsillenne, että naapurissa vietetään samaa juhlaa niin he eivät pety.
Kieltämättä tulee mieleen, että nämä naapureistaan valittavat tuntevat itse syyllisyyden pistelyä siitä, että eivät etukäteen tarkistaneet, onko lapselle virvottavia riittävästi. Naapureiden puolesta kun ei kannata mennä lupailemaan, jos ette muutenkaan yhteyttä niin paljon pidä että tietäisitte saako virpoa vai ei.
Nuo lapsille haistattelijat ovat tietenkin asia erikseen ja huutelijat. Sellaiseen nyt ei voi ryhtyä millään perusteilla.
Jos annan yhden sulkaamunan, katotaan vartta pitkin et hei haloo luuletko tämän riittävän. Siitä tulee itselle vain pahamieli, joten en avaa ovea ollenkaan. Siinä sitten tietysti jää huomiotta ne kivat pikku noidat ja tipuset jotka virpomisen ilosta virpovat, heille antaisin mielelläni sen suklaamunan.
siis nämä eurojen kerjääjät ovat pilanneet minulta virpomisen ilon. Ennen otin ilolla pienet virpojat vastaan.
Meidän " reippaat" kävivät ekaa kertaa virpomassa ja jännittämiseksi meni :D Innoissaan olivat kuitenkin meidän ovella käyneistä noidista. Menkää vaan ap vielä omakotialueelle ja ne, joilla on vähän pääsiäistä portinpielessä, avaavat varmasti.
Meillekin sais tulla virpomaan,ilomielin!
Ei ole käynytkään kuin kummityttö ja sisarensa ja oma 3-vuotias poikani kävi mummin luona virpomassa.
En kehottaisi menemään minne tahansa, vaan käymään vain tutuissa paikoissa. Nämä pikkuvirpojat olivat tosiaan menossa vielä muiden tuttujen luo käymään ja olivat ihan innoissaan. Olin unohtanut ostaa karkkia, mutta varasimme eilen kolikoita annettavaksi. Annoin molemmille euron, mutta olisi voinut tietysti antaa vähän vähemmänkin. Samapa tuo, kun ei meillä varmasti muita virpojia käykään. Oli kiva, että kävivät! Tosi suloisia lapsia :)
Asuimme viime pääsiäisen aikaan sen verran hankalassa paikassa, että virpojat eivät löytäneet tietään perille. Nyt sitten tänä pääsiäisenä en osannut oikein varautua, että paljonko pieniä virpojia saattaa tulla. Minulla oli 10 kinder-munaa ja pikku-patukoita, ja kaikki virpojat saivat patukan ja kinder-munan. Asutaan isolla rivitaloalueella. Kaikki menivät klo 10-11 välillä. Odotin kuumeisesti klo 12 asti, että pääsin hakemaan lisää munia kaupasta (pikkupatukoita kyllä oli runsaasti, mutta kukaan ei sattunut onneksi käymään siinä välissä, kun munia ei vielä ollut), ja nyt odottelen vielä lisää noita pieniä noitia. Toivottavasti niitä tulee, sillä kinder-munia on nyt 20 kpl odottamassa ; ) oma poika on vasta 1.5 v ja vielä maitoallergikko, eli omaankaan käyttöön noin suuresta määrästä ei ole. Ehkä käyn antamassa munat vain tuolla leikkipaikalla, toiseksi kierrokseksi noille, jotka virpomassa kävivät, jos noitia ei tässä iltapäivän mittaan enää näy.
Suloisia nuo pienet ihmiset ovat, ja minusta on ihan ok virpoa ennalta sopimattakin. Yllättävän harva ovi kyllä näytti aukeavan, mitä sitten virpojien menoa ikkunasta näin. Minusta virpojat ovat todella suloisia, ja palkkansa ansainneet. Itselle saan vielä hyvät pääsiäiskoristeet, sillä vitsat on tosi kauniita. Ja porukassa virpojilta tuli vielä jokaiselta oma vitsa!
Kiitos kaikille äideille, jotka vielä annatte perinteen jatkua, ja virpojat saavat virpoa myös muillakin kuin mummolla ja vaarilla. Sitä paitsi, monilla sukua ei asua samalla paikkakunnalla tai lähimaillakaan.
En yhtään ihmettele, jos vituttaa, kun ovikello soi sen 10. kerran ja pahimmassa tapauksessa siellä on jotain 12-vee jolppeja lippikset vinossa ja koivun oksat kourassa. Meidän lapset virpovat kauniisti koristelluilla oksilla kotona, isovanhemmilla ja kummeilla. Riittää varsin mainioisti ja kaikilla hyvä mieli.
miksi teidän piti mennä kaivamaan verta nenästä? Ihmiset ovat pölkkypäitä, miksi sinun piti näyttää se kolmivuotiaallesi? Mitä luulet lähteekö hän ensi vuonna virpomaan?
Olisistte virponeet ennalta sovittuja tuttuja! Olisit säästänyt lapselta pahan mielen.
Kauhee, jos joutuu tikkarin antamaan vieraalle lapselle, kun toisessa ketjussa kehutaan 4000 euron kuukausipalkoilla.
Ei voi maalaistollikko ymmärtää.
kun häiritsee aamukahvia?..hohohoo...tylyjä paskoja te olette..
Meille voi tulla virpomaan vaikka heti, suklaamunia on paljon jäljellä.
Vierailija:
Jos annan yhden sulkaamunan, katotaan vartta pitkin et hei haloo luuletko tämän riittävän. Siitä tulee itselle vain pahamieli, joten en avaa ovea ollenkaan. Siinä sitten tietysti jää huomiotta ne kivat pikku noidat ja tipuset jotka virpomisen ilosta virpovat, heille antaisin mielelläni sen suklaamunan.
..että etukäteen kysytään virvottavilta (yleensä sukulaiset, kummit, naapurit etc.) että saako palmusunnuntaina tulla vitsojen kanssa virpomaan.. Pääsiäisenä sitten haetaan se palkka. :)
Tuo että kierretään ovelta ovelle EI OLE virpomista!
kun ihan euroista on puhe.
Antajahan sen päättää mitä antaa ja paljonko antaa.
Raha ei ole minusta kiva mutta jos muuta ei ole niin joku 50centiäkin on ihan ok.