Voi virpomis-surua =(
Kolmivuotias pomppinut jo viikon kun tahtoi niin kovasti päästä virpomaan.. No, tänään sitten menin pojan kanssa tähän meidän kerrostaloon, toinen niin hienosti pukeutuneena kissaksi, viikset, hännät ja kaikki. Virpomiskoristeluihinkin meni koko alkuaamu.. *2* ihmistä KOKO TALOSSA avasi ovensa, muut eivät. Oven takaa kuului selvästi kuinka laittoivat telkkarin kiinni, musiikkia kovemmalle tai ihan vaan että kävivät ovisilmästä katsomassa kuka siellä ja poistuivat.
Poika kuuli yhden oven takaa että -siellähän niitä pentuja taas on- ja katsoi kummissaan minua.
Viimeisessä rapussa kun mies tylysti oven läpi huusi että EN AVAA SAATANA, poika pillahti itkuun ja mumisi että kun hän on niin hienosti pukeutunut ja virvat koristeltu eikä kukaan halua avata hänelle ovea että pääsis virpomaan.
Sydäntä särki.. Silloin kun minä olin pieni, lähestulkoon jokainen avasi ovensa ja jos ei ollut antaa karkkia, antoivat keksin tai hedelmän jos niitäkään. Ja niin kivaa oli. Se oli se palkka.
Miksi kaikki ärisevät, kun lapsille se on se virpominen niin iso juttu. Sitten tulee noita tuommoisia pahoja mieliä ihan syyttä. Rapussa naapuriin törmättiin ja virvottiin sille, eikä hänellä ollut mitään mukana, sanottiin vain ettei se haittaa kuhan terveyttä virvottiin ja jatkettiin matkaa ja poika niin innoissaan..
Avatkaa kiltit ovenne ja antakaa vaikka.. vaikka.. 10cnt, appelsiini, keksi, tai mikä vaan mutta älkää pilatko lasten iloa.
huokaus..
Kommentit (137)
kysytän/sovitaan etukäteen kenen luokse mennään. Niin sais kaikki kukat kukkia rauhassa, eikä tarvitsisi kenekän nähdä vaivaa...
Viime vuonna silloin 4,5-vuotias virpoi ainoastaan muutaman tutun. Tänä vuonna vuoden vanhampana sai kaverin kanssa kulkea muutaman talon läpi omalta kadulta. Ohjeena, että aina kysytään lupa, jokainen virpoja antaa oman vitsansa, kaunis kiitos ja hyvän pääsiäisen toivotus lopuksi. Ja voin kuinka onnellisia olivat tunnin kiertämisen jälkeen.
Palkat olivat kyllä omasta mielestäni aika huikeita; yhdestäkin paikasta oli annettu kaksi yllätysmunaa molemmille. Siinä voisi vähän miettiä, että ihan turha lapsia opettaa kovin suuriin juttuihin pienestä pitäen; silloin ne vaatimukset juuri kasvavat ihan kohtuuttomiksi iän myötä. Toki kovan vaivan tytöt näkivät ja oikein hienoja vitsoja tekivät.
Meillä kävi varmaan viisi porukkaa, parhaimmillaan yhdellä kerralla neljä noitaa. Se oli kyllä jo vähän liikaa. Hieman voisivat vanhemmat sopia, että max. kolmen hengen ryhmissä liikuttaisiin. Tai ainakin omasta mielestäni jokaisen virpojan, joka palkkaa odottaa, pitäisi luovuttaa myös oma vitsansa. Eli niin monta palkkaa annat, kuin vitsaa saat. Siinä olisi parantamisen varaa.
Mitä siihen perinteeksi tekemiseen tulee teille 50-lukulaiselle. Me 60-70 lukujen vaihteen kasvatit ainakin lapsuudessamme kiersimme ovelta ovelle ja vastaanotto oli postiivinen. joten kyllä se jonkinlainen perinne oli meidän 50-luvulla syntyneille vanhemmillemme!!
Mutta yritetään kuitenkin olla suvaitsevaisia ja muistetaan että tämä päivä on vain kerran vuodessa ja se on lapsille aika tärkeä juttu!
Ps. Niin ja 3,5 vuotias virpoi tänä vuonna isomman sisaruksen kanssa mummut ja tuttavat; sekin vain nähtyään isosiskon saaliin aamupäivän virpomisesta. Mutta kyllä hän oli vielä liian pieni siihen hommaan ainakaan vieraiden ovien taakse. Joten tehtäisiinkö siitä 5-10-vuotiaiden perinne??????????
Vain yksi perhe avasi oven. Sama perhe, joiden tyttö oli käynyt virpomassa meillä. Itse avasin oven kolmelle virpojalle.
Lapsista olisi ollut vain mukava virpoa, oikein silmät loisti kirkkaana ja muutama hieno oksakin oltiin tehty, mutta ei vain kukaan muu avannut. Mutta lopuksi tultiin kotiin ja virvottiin sitten isälle.
He haluavat helpolla tavalla itselleen mahdottomat läjät makeaa ja röyhkeimmät jopa pyytävät rahaa. Siitä on hyvä mieli, sosiaalinen kanssakäyminen ja ihmisten kohtaaminen kaukana. Eri asia ovat pienet, söpöt, kirkassilmäiset, viattomat pikkulapset, jotka eivät vielä osaa ahnehtia ja röyhkeillä.
t. eräs " virpojafoobikko" , joka kyllä arvostaa yhteisöllisyyttä, sosiaalisuutta ja ihmissuhteita yli kaiken.
virpomisina yksi puolikkaalla höyhenellä koristeltu oksa. Kaikille annoin munat ja lakut mutta ilmeisesti oli huono palkka, kun iltapäivällä roskia viemään lähtiessäni samaisten karkkien paperit oli silputtu ja heitelty meidän oven eteen rappukäytävään.
Tänä vuonna en avannut kuin kummitytölle, jonka kanssa virpomisesta sovittiin etukäteen.
Ei kaikki todellakaan pidä siitä touhusta.
minua melkein itkettää siun puolesta. tosi ikävää.
tulkaa meille virpomaan =)
meillä 2,5v, menee virpomaan " vaan" mummon ja kummin, ei sitten häiritä sellaisia ketka ei halua että niitä edes virvotaan.
Omakotitalo- tai rivitaloalueella on ystävällisempää porukkaa, kun niissä asuu lapsiperheitä, ja vanhuksia.
Itse asian olen todennut.
Meillä poika ei itse halunnu mennä virpomaan mutta on kyllä ihan innoissaan noidista. Ollaan koko aamu odotettu, ketään ei ole käynyt. :-(
Asun kerrostalossa ja tänne saa ilomielin tulla virpojia. Ei se siitä kiinni ole miten/missä asuu!
Vierailija:
Omakotitalo- tai rivitaloalueella on ystävällisempää porukkaa, kun niissä asuu lapsiperheitä, ja vanhuksia.
Itse asian olen todennut.
Meillä taas ei ole käynyt kuin yksi ja olisi karkkia vielä ainakin seitsemälle porukalle. Harmittaa sun lapsesi puolesta.
Tälläkin palstalla mammat oikein uhoaa että me ei sitten avata ovea. Toiset raukat viikkokaupalla odottaneet tätä päivää, askarrelleet vitsoja ja miettineet asua. Ei luulis vararikkoa tulevan jos jotain pikkumunia pussillisen ostais ja antais niitä virpojille. Ja yksi päivä vuodessahan tämä vain on, kai sen kestää jos ovikello vähän useammin soi. Aivan ihmeellistä tämä maailman meno nykyään, omaa napaa tuijottaa kaikki.
Eilenkin Ilta-Sanomissa joku valitti mielipidepalstalla ja aiheesta oli lyhyt, mutta sävyltään melko kielteinen juttu. Minusta virpominen on mukava tapa, eikä niitä virpojia nyt niin paljon käy, että siitä pitäisi niin kamala herne nenään vetää. Kenties nykyajan kaupunkilaiset ovat niin erakkomaisia, että yhtään puolitutun naapurin kontaktia ei kestetä.
Monesti olen harmitellut sitä, että meidän talossa Helsingissä ei käy ketään virpomassa. Virpomispalkoiksi olen aina kuitenkin varannut jotakin pientä, jonka tiedän menevän meillä kotona, jos virpojia ei tulekaan.
tultais vaikka heidän oven taakse, kun niin köplästi kävi. Toinen iha suruissaan.
En vain ymmärrä mitä pahaa siinä muka voisi olla? Lastahan siinä ajatellaan. Ja varsinkin tämmöinen pieni joka ei edes sen määrän takia ole liikkeellä vain pelkästään ilon.
Ja se suututtaa eniten että muuten niin tiivis asukasympäristö, pihalla jutellaan paljon, poika juttelee ja haastaa leikkiin naapureita, muutenkin kunnioitetaan muita niin sitten pitää pienen lapsen mieli pahoittaa vain sen takia kun ei JAKSA pentuja??????
Nooh, kuhan nyt vain vaahtoan, kaikki tosiaan eivät tykkää näemmä. En vain ymmärrä. Tuli vain niin hirmu paha mieli itselle ja yritin selittää ettei kaikki avaa oveaan ja jotkut varmasti nukkuu.. Maalattiin ensi viikon munankuoret nyt että tuli muuta ajateltavaa toiselle..
Voi mikä pettymys.
Jos näille pikkunoidille kelpaisi palkaksi pieni karkki yms. minäkin avaisin oven, mutta kun vaaditaan jopa kahta euroa! Ei kiitos virpojille!
Matkalla ovat sitten virponeet vastaantulijoita, kun ovat ensin kysyneet saako virpoa. Ovat vielä sanoneet, etteivät palkkaa tarvitse. Meille kyllä saa virpojat tulla ja muniakin olisi vielä tusinalle lapselle, mutta vain kolmet virpojat on käyneet... :(
Mä olen koko aamupäivän odotellut että tulis virpojia, mutta vain yksi porukka on käynyt (siinä oli neljä lasta joista yhdellä ei ollut kyllä mitään vaatetusta, ei karkkikoriakaan, kunhan oli saanut kimpun koristeltuja pajunkissoja muilta kavereiltaan ;). Nyt jos tulee niin menee vähän " hukkaan" kun toi meidän yksivuotias jo meni päikkäreille eikä näe noitia, oli tosi innoissaan tuosta kävijäryhmästä kyllä. No, ensi viikonloppuna mennään mummolaan pohjanmaalle ja siellä niitä trulleja sitten riittää pienenkin ihasteltavaksi. :)
Kuka nyt sitä rahaa onkaan pyytämässä?? Ei varmasti kukaan! Tottakai isommat lapset toivoo saavansa rahaa, mutta minä ainakin tuossa aamuisella annoin lapsille rupäleitä näin pääsiäisen kunniaksi ja hyvin tykkäsivät. Jos joku lapsi on niin röyhkeä että sanoo haluavansa rahaa, niin oletteko te sitten niin heikkoja ettette voi kieltäytyä??
Sanotte vain ettei rahaa ole tapana antaa tässä asiassa, vaan perinteisemmän asian puolesta annatte vaikka eväsleivän.
törkeetä kuitenkin. jos vaan kehtaat niin sano asiasta naapurille jos kerta muuten ulkona juttelette.
arka lapsi pelkää jo seistä siinä ovella, joten ei ehkä kykene kovin suureen loitsuesitykseen. Pukeutumiseen tällä ei ole vaikutusta.